Narrow your search

Library

Hogeschool West-Vlaanderen (24)

UCLL (23)

VIVES (22)

Odisee (20)

Thomas More Kempen (20)

Arteveldehogeschool (19)

KDG (19)

Thomas More Mechelen (19)

KU Leuven (18)

AP (17)

More...

Resource type

book (24)

image (2)

audio (1)

object (1)


Language

Dutch (24)


Year
From To Submit

2014 (1)

2011 (2)

2009 (1)

2008 (3)

2007 (2)

More...
Listing 1 - 10 of 24 << page
of 3
>>
Sort by

Book
250 begrippen van het onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789001775629 Year: 2011 Publisher: Groningen Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

250 Begrippen van het onderwijs is een handig naslagwerk met begrippen die er toe doen in de dagelijkse onderwijspraktijk. Praktische informatie over actuele onderwijskundige begrippen en theoretische achtergronden gaan in dit prettig leesbare boek hand in hand. 250 Begrippen van het onderwijs biedt niet alleen compacte informatie en achtergronden over onderwijskundige begrippen, maar geeft ook nuttige tips over hoe deze in de praktijk toegepast kunnen worden. 250 Begrippen van het onderwijs is niet alleen voor studenten van lerarenopleidingen een handig hulpmiddel. Het biedt ook docenten in de praktijk een compact naslagwerk. De begrippen zijn ingedeeld naar toepassingsgebieden als onderwijsontwerp, didactiek en beoordeling en begeleiding. Daarnaast ontbreken begrippen over ICT en over kwaliteit van het onderwijs niet. Handige zoekindexen zijn in het boek opgenomen, waaronder een speciaal gerelateerd aan de zeven competenties zoals de lerarenopleidingen die hanteren. De website biedt links naar meer informatie, tests, praktische tips en tools voor het ontwikkelen van onderwijs.


Book
Evaluatiepraktijk op school : tien pijlers voor een kwaliteitsvolle leerlingenevaluatie
Authors: --- ---
ISBN: 9789057180736 Year: 2014 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerlingen op een kwaliteitsvolle manier evalueren is een permanent aandachtspunt in de klaspraktijk van leerkrachten en in het beleid van scholen. Daarom heeft het GO! aan studenten in de onderwijs- en opleidingswetenschappen (UAntwerpen) de opdracht gegeven om een ‘gids voor kwaliteitsvolle leerlingenevaluatie’ te ontwikkelen.Dit interdisciplinair project is uitgegroeid tot een richtinggevende en inspirerende leidraad voor de evaluatiepraktijk van leraren, die wij via deze publicatie op ruimere schaal willen verspreiden.De auteurs brengen tien kwaliteitseisen (pijlers) naar voren waaraan een goede evaluatie moet beantwoorden. Het gaat om: geïntegreerde evaluatie, transparantie, authenticiteit, cognitieve complexiteit, reproduceerbaarheid, representativiteit, eerlijkheid, betrokkenheid, verantwoording en impact. Deze tien pijlers gelden voor om het even welk vak of onderwijsniveau en voor elke evaluatievorm (mondeling, schriftelijk, portfolio, stage, project, praktijkopdracht, presentatie enz.).Aan elke pijler is een hoofdstuk gewijd. In een eerste deel leggen de auteurs telkens kort het wat en hoe van de pijler uit. Waaraan moet je als leerkracht aandacht besteden?In het tweede deel krijg je tien stellingen (over jouw evaluatiegedrag) te beantwoorden met ‘nooit’, ‘soms’, ‘meestal’, ‘altijd’ of ‘niet van toepassing’. Op die manier wordt het voor jezelf duidelijk of jouw wijze van evalueren meer of minder aan de betrokken pijler (kwaliteitseis) beantwoordt. Dit deel eindigt met een aantal tips die je kunnen helpen om dit aspect van je evaluatie te verbeteren.Het derde deel van elk hoofdstuk bevat een samenvattende wetenschappelijke uiteenzetting over het belang van de betrokken pijler.


Book
Laat maar zien : een didactische handleiding voor beeldend onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9001794033 Year: 2004 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de eerste hoofdstukken gaat de aantacht uit naar beelden, beeldende vorming en de plaats van beelden onderwijs in de basisschool. Vervolgens worden de lesfasen belicht waarin de nadruk wordt gelegd op een procesgerichte benadering van beeldend vormgeven. Het tweede deel van het boek belicht het ontwerpen en plannen van beeldende activiteiten en leeromgeving, de ontwikkeling van het beelden vermogen van kinderen in de verschillende leeftijdsgroepen met illustraties van hun beeldende producten. Tot slot worden praktijksituaties voorgelegd.


Book
Beleidsvoerend vermogen van scholen ondersteunen
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789030192329 9789030192732 Year: 2007 Publisher: Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Scholen worden opgeroepen om meer en meer hun eigen beleid in handen te nemen. Maar daarvoor moeten ze ook de mogelijkheden krijgen. Niet alleen financieel maar ook wat hun capaciteiten betreft. Ze moeten een beleidsvoerend vermogen ontwikkelen. Gelukkig staan scholen net alleen voor deze opgave. De pedagogische begeleiding bijvoorbeeld, stelt zich tot doel om scholen hierbij te helpen.


Book
Spelling
Author:
ISBN: 9789026237751 9026237758 Year: 2006 Publisher: Baarn Bekadidact

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteur belicht het spellingonderwijs vanuit verschillende invalshoeken. Hij besteedt niet alleen aandacht aan het leerstofaanbod, de didactiek, maar ook aan recente visies op onderwijs in het algemeen en spellingonderwijs in het bijzonder. Hij laat zien dat de heftige discussie rondom de aanpassing van spelling niet een verschijnsel is dat excusief is voor onze tijd. Hij bespreekt effectieve en minder effectieve werkvormen bij spelling. Hij laat zien hoe de opbouw van de leerstof kan verschillen bij recente taalmethodes, geeft aanwijzingen voor het construeren van eigen, valide en betrouwbare spellingtoetsen en gaat ook niet voorbij aan de sms- en chattaal. Natuurlijk krijgen ook de leermiddelen en het remediëren van spellingproblemen ruim aandacht in dit boek.


Book
Principes van beoordeling : methodiek en ethiek van selectie, examinering en evaluatie
Author:
ISBN: 9026515758 Year: 1999 Publisher: Lisse : Swets en Zeitlinger,


Book
Tips voor lesgevers : suggesties voor meer werkplezier.
Authors: ---
ISBN: 905350950X Year: 2000 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek brengt weldoordachte tips bij elkaar, vanuit vragen van leraren en uit de ervaring van de auteurs als lerarenopleider. Sommige tips behoeven maar een korte overdenking, misschien op de fiets op weg naar school. andere vragen meer denkwerk en voor nog andere is enige voorstudie en overleg nodig. (Bron: covertekst)


Book
Energize III : 100 energizers en leerspelen voor workshops, lessen en training van sociale competenties
Authors: ---
ISBN: 9789075749526 907574952X Year: 2007 Publisher: Amstelveen Stichting Lions Quest

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze publicatie bevat energizers en leerspelen voor workshops en lessen in sociale vaardigheden. De doelgroep van de bijeenkomsten is mensen van 10 tot 99 jaar. Deze speelse werkvormen stimuleren leerprocessen rond de thema's: Kennismaken - Creëren van een positief groepsklimaat - Communicatie - Samenwerken - Problemen/conflicten oplossen - Evalueren - Plezier maken in leergroepen.Met duidelijke aanwijzingen, tips en instructies voor beginners en professionele trainers


Book
Innovatief evalueren in het hoger onderwijs : leerwegonafhankelijk summatief toetsen
Authors: --- ---
ISBN: 9789020995787 Year: 2011 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Competentie-ontwikkelend onderwijs, aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt, flexibilisering, levenslang leren, een toenemende juridisering ... Dit zijn slechts enkele ontwikkelingen die het hoger onderwijs in een snel tempo drastisch veranderen. Toetsbeleid en toetspraktijken dienen aan te sluiten bij dit nieuwe hoger onderwijs.Innovatief evalueren in het hoger onderwijs gaat de mogelijkheden na van leerwegonafhankelijk summatief toetsen. Is leerwegonafhankelijk summatief toetsen een piste voor de toekomst? Wat zijn dimensies en kenmerken van leerwegonafhankelijke summatief toetsen? Hoe kan leerwegonafhankelijk summatief toetsen concreet worden vormgegeven? Wat zijn voor- en nadelen van leerwegonafhankelijk summatief toetsen? Wat zijn noodzakelijke onderwijskundige, juridische en beleidsmatige randvoorwaarden?

Listing 1 - 10 of 24 << page
of 3
>>
Sort by