Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
250 Begrippen van het onderwijs is een handig naslagwerk met begrippen die er toe doen in de dagelijkse onderwijspraktijk. Praktische informatie over actuele onderwijskundige begrippen en theoretische achtergronden gaan in dit prettig leesbare boek hand in hand. 250 Begrippen van het onderwijs biedt niet alleen compacte informatie en achtergronden over onderwijskundige begrippen, maar geeft ook nuttige tips over hoe deze in de praktijk toegepast kunnen worden. 250 Begrippen van het onderwijs is niet alleen voor studenten van lerarenopleidingen een handig hulpmiddel. Het biedt ook docenten in de praktijk een compact naslagwerk. De begrippen zijn ingedeeld naar toepassingsgebieden als onderwijsontwerp, didactiek en beoordeling en begeleiding. Daarnaast ontbreken begrippen over ICT en over kwaliteit van het onderwijs niet. Handige zoekindexen zijn in het boek opgenomen, waaronder een speciaal gerelateerd aan de zeven competenties zoals de lerarenopleidingen die hanteren. De website biedt links naar meer informatie, tests, praktische tips en tools voor het ontwikkelen van onderwijs.
Onderwijs --- Onderwijskunde. --- Nederland. --- leren --- evaluatie (onderwijs) --- IKZ (integrale kwaliteitszorg) --- kwaliteit --- School management --- onderwijsorganisatie --- didactiek --- 450.4 --- Begeleiding(Coaching) --- Didactiek --- Evaluatie --- Kwaliteitszorg --- Leren --- Onderwijskunde --- Onderwijsorganisatie --- Begeleiding (Coaching) --- Evaluatie (Beoordeling) --- ICT --- Begeleiding ; onderwijs --- Onderwijs; algemeen --- Onderwijspraktijk --- Onderwijs ; woordenboeken --- (zie ook: Schoolrapporten) --- departement Algemeen 11 --- onderwijskundige begrippen --- kwaliteitszorg --- Terminologie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Leerlingen op een kwaliteitsvolle manier evalueren is een permanent aandachtspunt in de klaspraktijk van leerkrachten en in het beleid van scholen. Daarom heeft het GO! aan studenten in de onderwijs- en opleidingswetenschappen (UAntwerpen) de opdracht gegeven om een ‘gids voor kwaliteitsvolle leerlingenevaluatie’ te ontwikkelen.Dit interdisciplinair project is uitgegroeid tot een richtinggevende en inspirerende leidraad voor de evaluatiepraktijk van leraren, die wij via deze publicatie op ruimere schaal willen verspreiden.De auteurs brengen tien kwaliteitseisen (pijlers) naar voren waaraan een goede evaluatie moet beantwoorden. Het gaat om: geïntegreerde evaluatie, transparantie, authenticiteit, cognitieve complexiteit, reproduceerbaarheid, representativiteit, eerlijkheid, betrokkenheid, verantwoording en impact. Deze tien pijlers gelden voor om het even welk vak of onderwijsniveau en voor elke evaluatievorm (mondeling, schriftelijk, portfolio, stage, project, praktijkopdracht, presentatie enz.).Aan elke pijler is een hoofdstuk gewijd. In een eerste deel leggen de auteurs telkens kort het wat en hoe van de pijler uit. Waaraan moet je als leerkracht aandacht besteden?In het tweede deel krijg je tien stellingen (over jouw evaluatiegedrag) te beantwoorden met ‘nooit’, ‘soms’, ‘meestal’, ‘altijd’ of ‘niet van toepassing’. Op die manier wordt het voor jezelf duidelijk of jouw wijze van evalueren meer of minder aan de betrokken pijler (kwaliteitseis) beantwoordt. Dit deel eindigt met een aantal tips die je kunnen helpen om dit aspect van je evaluatie te verbeteren.Het derde deel van elk hoofdstuk bevat een samenvattende wetenschappelijke uiteenzetting over het belang van de betrokken pijler.
Evaluatie (Beoordeling) --- 450.6 --- Evaluatie --- 454.4 --- evaluatiepraktijk --- evalueren --- (zie ook: Schoolrapporten) --- Resultaten en selectie --- Evaluatietechnieken --- Onderwijs. --- leerlingvolgsystemen --- Didactic evaluation --- evaluatie (onderwijs) --- Pupil counseling. Pupil guidance --- didactische werkvormen --- Education --- Evaluation --- Educational evaluation --- Belgium --- Handbooks, manuals, etc. --- PXL-Education 2014 --- basisonderwijs --- evaluatie --- Onderwijspraktijk --- Evaluatietechnieken ; onderwijs --- Evaluatietechniek --- #SBIB:37H0 --- #SBIB:316.334.1O400 --- Pedagogie --- Leer- en onderwijsgedrag: algemeen
Choose an application
In de eerste hoofdstukken gaat de aantacht uit naar beelden, beeldende vorming en de plaats van beelden onderwijs in de basisschool. Vervolgens worden de lesfasen belicht waarin de nadruk wordt gelegd op een procesgerichte benadering van beeldend vormgeven. Het tweede deel van het boek belicht het ontwerpen en plannen van beeldende activiteiten en leeromgeving, de ontwikkeling van het beelden vermogen van kinderen in de verschillende leeftijdsgroepen met illustraties van hun beeldende producten. Tot slot worden praktijksituaties voorgelegd.
Manuele expressie --- Basisonderwijs. --- beeldopvoeding --- tekenen --- plastische opvoeding --- kunstonderwijs --- basisonderwijs --- kleuteronderwijs --- Jos van Onna, Anky Jacobse --- onderwijs --- didactiek --- pedagogie --- vakdidactiek --- 373.67 --- 477.6 --- 477.3 --- Basisonderwijs --- Beeldopvoeding --- Didactiek --- Evaluatie (Beoordeling) --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Leeromgeving --- Beeldende vorming: handboek lagere school --- didactiek basisonderwijs - tekenen --- Handvaardigheid --- Tekenen --- (zie ook: Schoolrapporten) --- beeldende vorming --- departement Lerarenopleiding --- Kleuteronderwijs --- Beeldeducatie
Choose an application
Scholen worden opgeroepen om meer en meer hun eigen beleid in handen te nemen. Maar daarvoor moeten ze ook de mogelijkheden krijgen. Niet alleen financieel maar ook wat hun capaciteiten betreft. Ze moeten een beleidsvoerend vermogen ontwikkelen. Gelukkig staan scholen net alleen voor deze opgave. De pedagogische begeleiding bijvoorbeeld, stelt zich tot doel om scholen hierbij te helpen.
Pedagogiek en onderwijskunde --- Onderwijsbeleid. --- onderwijsbeleid --- School management --- schoolbeleid --- beleidsvoering --- Flanders --- Education --- Experimental methods --- Educational innovations --- Belgium --- 458.1 --- Begeleiding(Coaching) --- Beleid --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Kleuteronderwijs --- Kwaliteitszorg --- Lager onderwijs --- Leidinggeven --- Onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Onderwijsorganisatie --- Schoolleiders (schooldirecties) --- Schoolmanagement --- Secundair onderwijs --- Zelfevaluatie --- deeltitel --- 451.2 --- Evaluatie (Beoordeling) --- Schoolbeleid --- Schoolleiders --- schoolmanagement --- Pedagogische begeleidingsdienst --- bedrijfsorganisatie (bedrijfseconomie) --- gelijkekansenbeleid --- leerkrachtenbegeleiding --- onderwijs --- personeelsbeleid --- 082613.jpg --- Onderwijsmanagement --- #gsdbP --- Gelijkheid van kansen in het onderwijs --- Organisatie - Management --- Politiek, wetgeving en organisatie --- (zie ook: Schoolrapporten) --- Management --- Personeelsmanagement --- Analyse --- Evaluatie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
De auteur belicht het spellingonderwijs vanuit verschillende invalshoeken. Hij besteedt niet alleen aandacht aan het leerstofaanbod, de didactiek, maar ook aan recente visies op onderwijs in het algemeen en spellingonderwijs in het bijzonder. Hij laat zien dat de heftige discussie rondom de aanpassing van spelling niet een verschijnsel is dat excusief is voor onze tijd. Hij bespreekt effectieve en minder effectieve werkvormen bij spelling. Hij laat zien hoe de opbouw van de leerstof kan verschillen bij recente taalmethodes, geeft aanwijzingen voor het construeren van eigen, valide en betrouwbare spellingtoetsen en gaat ook niet voorbij aan de sms- en chattaal. Natuurlijk krijgen ook de leermiddelen en het remediëren van spellingproblemen ruim aandacht in dit boek.
Nederlands --- Spelling --- Basisonderwijs. --- Didactics of Dutch --- Orthography --- Schrijfvaardigheid --- Spelling ; basisonderwijs --- Spelling ; onderwijs --- lager onderwijs --- spelling --- 475.24 --- didactiek --- dyslexie --- zorgverbreding --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Dyslexie (Woordblindheid) --- Onderwijsleermiddelen (Leermiddelen) --- Toetsen --- Zorgverbreding --- 475.2 --- Didactiek --- Spellingonderwijs --- 474.2 --- Basisonderwijs --- Spelling: basisonderwijs: didactiek --- didactiek basisonderwijs - Nederlands : schrijven, spellen, stellen --- Schrijven --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- Nederlands 837.1 --- Dyslexie --- Evaluatie (Beoordeling) --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- Spraakkunst; algemeen --- (zie ook: Schoolrapporten) --- Zinsleer --- Linguïstiek
Choose an application
Didactic evaluation --- Personnel management --- Appréciation des prestations du personnel Prestatiebeoordeling --- Sélection du personnel Personeelsselectie --- Examens Examens --- Tests Tests --- Questionnaires Vragenlijst --- Qualité Kwaliteitszorg --- Evaluation Evaluatie --- Ethique Ethiek --- #KVHB:Selectie --- #KVHB:Evaluatie --- #KVHB:Examineren --- #KVHB:Personeelsselectie --- Willem K.B. Hofstee --- onderwijs --- didactiek --- pedagogie --- psychologie --- evaluatie --- examens --- ethiek --- beroepsethiek --- lerarenopleiding --- zelfevaluatie --- 373 --- 159.9 --- personeelsselectie --- 454.4 --- 371.26 --- 371.27 --- 489.54 --- Beoordelingen --- Evaluatie van leerlingen (klassenraad, schoolrapport, toetsen) --- Evaluatie (Beoordeling) --- Evaluatiegesprekken --- Examens --- Examineren --- Hoger onderwijs --- Normen --- Tests --- Toetsen --- Zelfevaluatie --- evaluatie van leerlingen --- (zie ook: Schoolrapporten) --- 17 --- 371.21 --- 658.33 --- Arbeids- en organisatiepsychologie --- Evaluatietechnieken --- Methoden en technieken --- Personeelsbeoordeling --- Personeelsselectie --- speciale methoden --- Evaluatietechnieken. --- Personeelsbeoordeling. --- Personeelsselectie. --- personeelsselectie. --- speciale methoden. --- Speciale methoden.
Choose an application
17
Evaluatietechnieken --- Onderwijs. --- Didactic evaluation --- evaluatie (onderwijs) --- didactiek --- Evaluatietechnieken ; secundair onderwijs --- 454.4 --- Evaluatie (Beoordeling) --- Secundair onderwijs --- Toetsen --- Evaluatie --- evaluatie --- evalueren --- kwaliteitsbewaking --- leerdoelstellingen --- leerproces --- onderwijsstructuur --- pedagogiek --- 371.26 --- 378.1 --- examens --- hoger onderwijs --- pedagogie --- secundair onderwijs --- 484.4 --- Academic collection --- #gsdbP --- #PBIB:2000.2 --- #KVHA:Evaluatie --- #KVHA:Taalonderwijs --- 371.26 Beoordeling van leerlingen. Schoolprestaties. Leerprestaties. Onderwijstaxonomie --- Beoordeling van leerlingen. Schoolprestaties. Leerprestaties. Onderwijstaxonomie --- (zie ook: Schoolrapporten) --- organisatie van het hoger onderwijs --- didactiek secundair onderwijs - evaluatie --- Onderwijs --- didactisch proces --- leermethoden --- modulair onderwijs --- Evaluatietechniek --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Dit boek brengt weldoordachte tips bij elkaar, vanuit vragen van leraren en uit de ervaring van de auteurs als lerarenopleider. Sommige tips behoeven maar een korte overdenking, misschien op de fiets op weg naar school. andere vragen meer denkwerk en voor nog andere is enige voorstudie en overleg nodig. (Bron: covertekst)
Didactiek. --- Onderwijskunde. --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenbegeleiding --- onderwijspraktijk --- lesgeven --- lerarenberoep --- 454.2 --- 454.22 --- Didactische werkvormen --- Doceren --- Evaluatie (Beoordeling) --- Evaluatie --- Film --- Leerlingengesprek --- Leraren --- Lesgeven --- Onderwijs --- Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) --- Onderwijsstijlen --- Relatie leraar - leerling --- Video --- 489.4 --- lesgeven (ler) --- Leraren ; professionalisering --- Onderwijsgevenden ; functioneren --- Onderwijsgevenden ; kwaliteitsverbetering --- Onderwijsgevenden ; praktijk --- 454 --- Onderwijskunde --- Onderwijspraktijk --- 011041.jpg --- Didactiek --- Onderwijsstrategieën --- (zie ook: Schoolrapporten) --- (zie ook: teleonderwijs) --- #PBIB:2004.4 --- Hans de Waard, Daan King --- onderwijs --- didactiek --- pedagogie --- lerarenopleiding --- 373 --- 371.3 --- Communicatie --- Leerlingen --- Methodiek --- 484 --- didactisch proces --- leerkracht --- leermethoden --- pedagogiek
Choose an application
Deze publicatie bevat energizers en leerspelen voor workshops en lessen in sociale vaardigheden. De doelgroep van de bijeenkomsten is mensen van 10 tot 99 jaar. Deze speelse werkvormen stimuleren leerprocessen rond de thema's: Kennismaken - Creëren van een positief groepsklimaat - Communicatie - Samenwerken - Problemen/conflicten oplossen - Evalueren - Plezier maken in leergroepen.Met duidelijke aanwijzingen, tips en instructies voor beginners en professionele trainers
Groepsspelen. --- evaluatie (onderwijs) --- probleemoplossend denken --- Didactics of social education --- sociale opvoeding --- communicatie --- samenwerking --- kennismaking --- secundair onderwijs --- groepswerk --- sociale vaardigheden --- kennismaken --- groepsklimaat --- spelletjes --- groepsdynamica --- #KVHB:Groepsdynamica --- #KVHB:Sociale vaardigheden --- #KVHB:Spel --- 622.1 --- Communicatie --- Conflicthantering --- Evaluatie (Beoordeling) --- Spelen --- Groepswerk --- Kennismakingsspelen --- Samenwerking --- Groepsdynamiek --- Samenwerken --- Conflicthantering : werkvormen --- Secundair onderwijs --- Didactische werkvormen --- 484.21 --- Kinder- en gezelschapsspelen --- (zie ook: Schoolrapporten) --- Rollenspel --- Bewegingsspelen --- Bewegingsopvoeding --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociaal-emotionele vaardigheden --- Groeperingsvormen --- Groepsspelen --- Teamwerk --- Spelletjes --- Evaluatie --- Pesten --- Zelfvertrouwen --- Sociale vaardigheden --- Emotionele intelligentie --- Projectwerking --- Training --- Begeleiding --- Werkvormen --- Spel --- Bewegingsspel --- Sociaal-emotionele vaardigheid --- Groeperingsvorm --- Groepsspel --- Kennismakingsspel --- Werkvorm --- spellen --- Groepswerk (maatschappelijk werk)
Choose an application
Competentie-ontwikkelend onderwijs, aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt, flexibilisering, levenslang leren, een toenemende juridisering ... Dit zijn slechts enkele ontwikkelingen die het hoger onderwijs in een snel tempo drastisch veranderen. Toetsbeleid en toetspraktijken dienen aan te sluiten bij dit nieuwe hoger onderwijs.Innovatief evalueren in het hoger onderwijs gaat de mogelijkheden na van leerwegonafhankelijk summatief toetsen. Is leerwegonafhankelijk summatief toetsen een piste voor de toekomst? Wat zijn dimensies en kenmerken van leerwegonafhankelijke summatief toetsen? Hoe kan leerwegonafhankelijk summatief toetsen concreet worden vormgegeven? Wat zijn voor- en nadelen van leerwegonafhankelijk summatief toetsen? Wat zijn noodzakelijke onderwijskundige, juridische en beleidsmatige randvoorwaarden?
Assessment --- Evaluatie --- Evaluatietechnieken --- Hoger onderwijs. --- hogescholen --- onderwijsbeleid --- evaluatie (onderwijs) --- HO (hoger onderwijs) --- Didactic evaluation --- Higher education --- assessments (onderwijs) --- Didactische evaluatie --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Evaluatie --- #KVHB:Examineren --- #KVHB:Toetsen --- assessment --- evaluatie --- hoger onderwijs --- toetsen --- 37.02 --- didactiek --- onderwijs --- 489.4 --- examineren --- Evalueren --- toetsvormen --- 489.54 --- Evaluatie (Beoordeling) --- Hoger onderwijs --- evalueren (ler) --- hoger onderwijs : evaluatie (ler) --- 112716.jpg --- Evaluatietechnieken ; hoger onderwijs --- 371.26 --- 378.012 --- 378.012 Onderwijsresearch: hoger onderwijs. --- 378.012 Wetenschappelijk onderwijs: onderzoek van --- Onderwijsresearch: hoger onderwijs. --- Wetenschappelijk onderwijs: onderzoek van --- 371.26 Beoordeling van leerlingen. Schoolprestaties. Leerprestaties. Onderwijstaxonomie --- Beoordeling van leerlingen. Schoolprestaties. Leerprestaties. Onderwijstaxonomie --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Examens (hoger onderwijs) --- Examens --- (zie ook: Schoolrapporten) --- 378 --- departement Algemeen 11 --- Toetsen --- Toets
Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|