Narrow your search

Library

Hogeschool West-Vlaanderen (11)

Arteveldehogeschool (9)

UCLL (9)

VIVES (9)

KBR (8)

Thomas More Kempen (8)

KDG (7)

Odisee (7)

AP (6)

Hogeschool Gent (6)

More...

Resource type

book (11)

object (1)


Language

Dutch (10)

Undetermined (1)


Year
From To Submit

2018 (1)

2010 (2)

2008 (2)

2007 (1)

2006 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Aanraken : een levensbehoefte : tactiele contacten in de opvang en op school
Author:
ISBN: 9789066654358 Year: 2007 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Denken en bewegen : een handboek voor coördinatie en evenwicht
Authors: ---
ISBN: 9044111620 Year: 2001 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Geschreven in een alledaagse taal, verschaft het boek ons de feiten over de nauwe band tussen gedachten, emoties en spiergedrag, en toont het ons in detail welke principes aan de basis liggen van goed functioneren.


Book
De vijf zintuigen
Author:
ISBN: 9020956493 Year: 2004 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek zijn de vijf zintuigen zien, horen, voelen, ruiken en proeven verbeeld. Hoewel alleen zien daadwerkelijk geprikkeld kan worden, worden de andere zintuigen eveneens door middel van beelden voorgesteld; dit gebeurt vooral in de prenten zelf en soms door een enkel woord of korte zin. Het boek bestaat uit een tientalle losse prenten waarop voorwerpen of dingen staan afgebeeld die een sterke associatie oproepen met een bepaald zintuig. Voorbeelden hiervan zijn het braille-alfabet bij voelen, herfstbladeren en parfum bij geuren, graten in vissen bij proeven en gezoem van insecten bij horen. Om de associaties te versterken zijn de prenten fel van kleur, druk en soms bijna schreeuwerig. Dit boek laat kinderen zien hoe je zintuigen kunt verbeelden. Het biedt echter geen doorlopend verhaal waardoor het boek veel begeleiding van een volwassene vergt die het kind (vanaf ca. 5 jaar) in eerste instantie moet prikkelen en enthousiasmeren om dit boek te pakken.NBD Biblion Hannie Humme


Book
Non-verbale communicatie : dat spreekt ook in het onderwijs
Author:
ISBN: 9789048605200 Year: 2010 Publisher: Brugge Die Keure Business & Economics

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Communicatie bestaat voor 7% uit woorden en voor 93% uit non-verbale aspecten. In dit boek ontleedt Pieter De Smet niet alleen je lichaamstaal, hij onderwerpt ook je verbale communicatie aan een grondige analyse. Het resultaat? Een waaier aan tips en tricks in functie van een optimale info-overdracht én -ontvangst.


Book
Rupsen horen poepen : praktijkgids natuurbeleving
Author:
ISBN: 9789050113250 Year: 2010 Publisher: Zeist KNNV

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek over natuurbeleving bij kinderen ruik, proef, voel en beleef je de natuur om ons heen. Na een korte, inspirerende inleiding komt alle natuurinformatie via de zintuigen (voelen, ruiken, proeven, zien en horen) met nog eentje extra (evenwicht) voorbij. Ieder zintuig heeft een eigen hoofdstuk en een eigen kleur; ieder hoofdstuk is volgens een vaste structuur opgebouwd: gedicht, spreuken, mens en zintuig, dier en zintuig, tips (in tuin en park, natuur), werkvormen, korte verhalen en een natuurkalender. Prachtige, grote en kleine kleurenfoto's ondersteunen de tekst en prikkelen om zelf te gaan kijken en onderzoeken. Alle tips zijn gemakkelijk uitvoerbaar, je hebt meestal alleen de natuur en jezelf nodig! De werkvormen geven een breed scala van ideeën die praktisch en concreet uitgewerkt zijn (aantal, leeftijd, tijdsduur, materiaal en randvoorwaarden). Hierdoor kun je ze, na het lezen en na het verzamelen van de eenvoudige materialen, gemakkelijk uitvoeren! En dat is nu precies wat de auteur bedoelt: beleef de natuur, doe de natuur, ga op ontdekking, laat je verwonderen en verrassen! Op de achterflap wordt op een aantal onderdelen de link gelegd naar diverse kerndoelen uit het basisonderwijs. Rijke uitgave voor ieder die met jonge kinderen leeft en werkt.


Book
Beeld en visuele waarneming: een interdisciplinaire benadering
Author:
ISBN: 9789401448130 9401448132 Year: 2018 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een empirische blik op de artistieke visuele trukendoosHoe verwerken we de beelden om ons heen, zowel van onze omgeving als van de beeldcultuur ?Welke evolutionaire voordelen heeft de kunst en esthetiek opgeleverd ?Beeld en visuele waarneming biedt een toegankelijke inleiding in de visuele perceptie van zowel natuurlijke als artificiële beelden (foto's, schilderijen, films, strips ...). Het bundelt het actuele wetenschappelijke onderzoek rond het thema vanuit een interdisciplinaire benadering.Dit boek presenteert de biologische en psychologische onderbouw van de perceptie, zonder cultuur, emotie en context van het beeld uit het oog te verliezen. Ook het vertellen met beelden en het waarheidsgehalte van documentaires komt aan bod.Aan de hand van een verklarende woordenlijst, diverse bijlagen, huidige wetenschappelijke discussies en tal van voorbeelden van beelden uit verschillende culturen en tijden vormt Beeld en visuele waarneming een handige handleiding voor iedereen die in visuele waarneming geïnteresseerd is of zelf met beelden aan de slag gaat.Bron : http://www.lannoocampus.be


Book
Het grote snoezelboek : een wondere wereld van zintuigen
Authors: ---
ISBN: 9789059322950 Year: 2008 Publisher: Abimo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Of u nu reeds ingewijd bent in snoezelen of niet, u zult in dit naslagwerk uw gading vinden. Of het nu gaat over de wordingsgeschiedenis van het snoezelen, de definitie, het stappenplan voor een snoezelmoment, het creëren en organiseren van een snoezelruimte; de taak van de begeleiders, de sfeerschepping en de voorwerpen ..., noem maar op, u vindt dit allemaal terug in dit sterk doordachte boek.


Multi
Oogjes open : ervaringsgericht werken met kleuters rond zien en beelden
Authors: --- ---
ISBN: 9789078765073 9789058384355 9789078765776 9078765070 9078765771 Year: 2008 Publisher: Leuven Cego Publishers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Konijntje Mie speelt met haar vriendjes dat ze een stoere piraat is, maar als het donker wordt, durft ze niet meer buiten te spelen. Prentenboek met grote illustraties in kleur en beknopte informatie over infraroodcamera's. Vanaf ca. 4 jaar.Claudine Vandendriessche, 22 januari 2015Mie doet altijd stoer en speelt dat zij een piraat is. Zij is voor niemand of niets bang, behalve voor het donker. Een nachtspel met haar vrienden ziet ze echt niet zitten. In het donker kan zij niets zien, maar papa Vleermuis helpt haar: zij krijgt een speciale nachtbril. Mooi geschreven kleuterboek over stoer zijn, maar ook over het kleine hartje dat daar vaak mee gepaard gaat. Een verhaal waar kleuters zich in kunnen terugvinden. Het taalgebruik is duidelijk, kleurrijk en fantasierijk. Ook de tekeningen in zachte tinten zitten vol beweging en expressie. Ze vertellen vaak meer dan de tekst. Op de prent van Mie achterop de fiets bij haar papa zie je bijvoorbeeld met welke ingenieuze verlichtingsapparaten ze het donker overwinnen. Op het einde van het boekje is er een informatief gedeelte over infraroodcamera's en een uitleg over de nachtbril van Mie. Het boek kwam tot stand in samenwerking met het Leuvense nano- elektronica onderzoekscentrum IMEC en de RVO-Society. In de reeks rond technologie en zintuigen is dit het tweede boek. Leuk prentenboek dat niet alleen een mooi verhaaltje brengt, maar ook informatief is voor kleuters.22 januari 2015© Pluizer30http://www.pluizer.be

Keywords

Didactics of technology --- Didactics of Kindergarten --- Physiology of nerves and sense organs --- beeldverwerking --- ervaringsverruimend kleuteronderwijs --- vakoverschrijdende thema's --- audiovisuele technologie --- visualisatie --- ogen --- kleuters --- motorische ontwikkeling --- gezichtsvermogen --- Zeerover --- Technologie --- Technologische opvoeding --- Bang zijn --- Prentenboeken --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Jeugdboeken 07-09 jaar --- Kleuteronderwijs --- Wereldoriëntatie --- Zien --- Visuele ontwikkeling (lichamelijk) --- Beeld --- beelden --- kijken --- prentenboeken --- zien --- zintuigen --- zintuiglijk spel --- 471.49 --- didactiek --- ervaringsgericht onderwijs --- kleuteronderwijs --- 415.2 --- 471.43 --- Licht --- Ogen --- Proeven (wetenschappen) Experimenten (Natuurkundige proeven) --- Techniek --- Verrekijkers --- Waarneming --- Zeerovers (Piraten) --- Zien(Gezicht) --- Donker --- Kijken --- Zintuigen --- wereldoriëntatie --- Beelden --- Ervaringsgericht werken ; kleuteronderwijs --- Waarneming ; kleuteronderwijs --- Wereldoriëntatie ; kleuteronderwijs --- Zintuigen ; kleuteronderwijs --- 471.8 --- didactiek kleuteronderwijs - huishoudelijk spel, zintuiglijk spel, overige onderwerpen --- Zintuiglijke indrukken en waarnemingen --- Contains audio-visual material --- D100392.jpg --- Technologische opvoeding ; kleuteronderwijs --- Dutch literature --- piraten --- infraroodcamera's --- nachtzien --- prentenboeken (genre) --- angst --- Fiction --- Jeugdboeken --- bang zijn --- verhalen + 5 jaar --- zeerovers --- Bang zijn ; verhalen --- Piraten; verhalen --- Prentenboeken ; verhalend --- Blindheid. --- Slechtziendheid. --- Zien. --- Kleuteronderwijs. --- Bang zijn. --- Zeerovers. --- D100395.jpg --- Piraten --- Leesboeken ; kleuters. --- Didactics of Kindergarten. --- Didactics of technology. --- Physiology of nerves and sense organs. --- audiovisuele technologie. --- beeldverwerking. --- ervaringsverruimend kleuteronderwijs. --- gezichtsvermogen. --- kleuters. --- ogen. --- vakoverschrijdende thema's. --- Beeld (afbeelding) --- Spel --- Speelgoed --- Infrarood --- Camera

Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by