Listing 1 - 10 of 38 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
slechtzienden --- visueel gehandicapte kinderen --- 463.1 --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Peuters --- Slechtzienden --- Visueel gehandicapten --- Blinden en slechtzienden
Choose an application
Breinzicht werpt na een algemene inleiding over de werking van de hersenen - een licht op de verschillende oorzaken (bvb. verkeersongeval, beroerte, ziekte, &) van een niet-aangeboren hersenletsel en op een aantal mogelijke gevolgen op het vlak van aandacht en informatieverwerking, geheugen, executieve functies, taal en spraak. Ook neglect wordt toegelicht. Bovendien worden actuele inzichten over verwerking (coping), verstoord ziekte-inzicht (anosognosie), gedragsveranderingen en ten slotte seksualiteit besproken.Per onderwerp wordt een vaste structuur gevolgd. Een theoretisch kader op basis van recente literatuurgegevens wordt gevolgd door aandachtspunten bij de diagnostiek, waarna er uitgebreid wordt ingegaan op de mogelijkheden om de gevolgen te behandelen en/of met de gevolgen te leren omgaan. Ter verduidelijking zijn veel voorbeelden en casussen opgenomen en worden heel wat omgangstips meegegeven.Dit boek werd geschreven voor studenten uit opleidingen in de gezondheidszorg die meer willen weten over de klinische toepassingen van neuropsychologie (theoretische achtergrond, diagnostische en therapeutische mogelijkheden). Het is echter ook geschikt voor mantelzorgers en familieleden van patiënten met een hersenletsel, om hen te helpen om de problematiek beter te begrijpen en om op een verantwoorde wijze om te gaan met de persoon met NAH. Voor de meer ervaren clinicus kan de inhoud van het derde deel zeker een meerwaarde bieden.
609.1 --- neuropsychologie --- hersenletsel --- 463 --- neurologie --- 61 --- Hersenbeschadigingen --- hersentrauma --- Niet-aangeboren hersenletsels --- Neuropsychologie --- Neuropsychologie. --- Niet-aangeboren hersenletsel --- Psychiatry --- psychotherapie
Choose an application
463.1 --- methodisch werken --- visuele beperking --- Blinden en slechtzienden --- Orthoptie --- Slechtziendheid --- Geriatrie --- Blindheid --- Dementie --- Activiteiten Dagelijks Leven --- Anatomie --- Oftalmologie --- Ophthalmology --- bejaarden --- personen met een visuele beperking --- oftalmologie
Choose an application
Lit.Opg.
#KVHA:Dove kinderen --- #KVHA:Dovencultuur --- #KVHA:Taalkunde; Gebarentaal --- 463.2 --- Dove kinderen --- Taalproblemen --- doofheid --- gezinssociologie --- kinderen --- Doven en slechthorenden --- Kind met een auditieve handicap
Choose an application
Kinderen met ernstige spraak- en/of taalmoeilijkheden (ESM) vertonen problemen in de ontwikkeling van hun moedertaal. De gevolgen hiervan zijn verstrekkend. Zij ondervinden naast de problemen in het gebruik van de taal en/of in het begrijpen van de ander, ook vaak problemen op het gebied van het leren in het algemeen, de leesvaardigheid, het gedrag, de sociaal-emotionele ontwikkeling, de conceptontwikkeling en de opvoedingsrelatie. Het ESM-onderwijs richt zich op het herstel van communicatieve functies zodat de gevolgen van de stoornis worden geminimaliseerd. Waar kinderen met een normale ontwikkeling rond hun vierde levensjaar hun moedertaal al grotendeels beheersen, blijft deze basale beheersing voor kinderen met hardnekkige ESM in de hele periode van het primair onderwijs één van de belangrijkste aandachtspunten. De gevolgen voor het onderwijs en de specifieke competenties van de leerkracht die hiervoor nodig zijn, worden in dit boek beschreven. Daarnaast wordt een schets gegeven van projecten in het ESM-veld om de kwaliteit te waarborgen en te vergroten. Dit boek is bedoeld voor iedereen in de onderwijspraktijk van leerlingen met ESM, zoals leerkrachten, intern begeleiders, ambulant begeleiders, remedial teachers, (ortho)pedagogen en psychologen. Tevens biedt dit boek achtergrondinformatie aan ouders.
Spraakstoornissen ; kinderen. --- Language disorders in children --- Orthopedagogics --- #KVHB:Spraakstoornissen; kinderen --- #KVHB:Taalstoornissen; kinderen --- ontwikkelingsstoornissen --- spraakmoeilijkheden --- taalmoeilijkheden --- taalontwikkeling --- 463.4 --- Buitengewoon onderwijs --- Spraakproblemen --- Taalproblemen --- Spraakstoornissen --- Taalontwikkeling --- 094875.jpg --- Spraakstoornissen ; kinderen --- Taalstoornissen ; kinderen --- Spraak- en taalgebrekkigen --- Spraakprobleem --- Taalprobleem --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Van Dale definieert 'broddelen' als 'slecht, slordig spreken (door onvoldoende kennis of vaardigheid)'; uit dit boek blijkt dat deze definitie aanvulling behoeft. Broddelen is tegenwoordig (ook) een vakterm in de logopedie. Broddelen is een van de twee grote als 'vloeiendheidsstoornissen' aangeduide problemen waar logopedisten mee te maken hebben. Het andere is het bekendere stotteren; er komen overigens veel mengvormen voor. In de logopedie wordt de laatste jaren in het kielzog van de vooruitgang in de cognitieve neurowetenschappen veel vooruitgang geboekt; dit boek geeft op voorbeeldige wijze verslag van deze recente vooruitgang in diagnostiek en behandeling van het broddelen. Verschillende uitstekende eigenschappen verdienen speciale vermelding: de stijl (perfect vloeiend), de wetenschappelijke onderbouwing (vijftien bladzijden literatuurverwijzingen, index), lay-out, illustraties (enkele fraaie cartoons). Uiteraard een must voor iedereen die met het probleem te maken heeft; aangezien, zoals de openingszin zegt, 'niemand honderd procent vloeiend spreekt', kan het ook leerzame lectuur zijn voor iedereen die van zich zelf meent dat hij/zij niet 100% vloeiend spreekt. © NBD Biblion
Spraakstoornissen ; kinderen. --- Orthopedagogics --- logopedie --- Physiology: movement organs, voice and skin --- spraakstoornissen --- Spraakproblemen --- #KVHB:Broddelen --- 463.4 --- spraakstoornissen (gez) --- 100741.jpg --- Taalstoornissen --- Spraak- en taalgebrekkigen --- Broddelen --- Stotteren --- Behandeling --- Spraakstoornissen --- Spraakprobleem --- Oorzaak --- Spraakstoornis
Choose an application
‘Ik heb levenslang bewondering gekoesterd voor dat verduveld sterke wijf van, op het eind, met moeite anderhalve meter hoog. Ik heb mijn dankbaarheid jegens haar nooit onder stoelen of banken gestoken, maar nooit heb ik haar, naar mijn gevoel, meer verknochtheid en respect bewezen dan toen we haar toelieten eindelijk te sterven. Een mens staat maar bij één persoon echt in het krijt. Ik heb die lei nu met liefde schoongewreven. Misschien kan liefde maar één ding echt: uit liefde doden.’ Na een beroerte raakt een amateuractrice en schrijversmoeder haar spraakvermogen kwijt. Langzaam en onherroepelijk takelt ze af, steeds minder in staat te communiceren met wie haar lief is. In Sprakeloos maakt Tom Lanoye de balans op van zijn kleurrijke jeugd, van zijn worsteling met de liefde, van zijn conflicten met de kleine moederdiva, en van de strijd die zij manmoedig voert, en waarin ze reddeloos en redeloos ten onder gaat – en de blijvende woede en pijn die dat oplevert. Sprakeloos ligt volledig in de lijn van Lanoyes autobiografische klassieker Kartonnen dozen. Was Kartonnen dozen een monument voor de jeugdliefde van de auteur, Sprakeloos is een aangrijpende ode aan zijn moeder. Overrompelende nieuwe autobiografische roman: een ode aan zijn moeder.
463.4 --- CVA --- autobiografie --- moeder --- moeder-kind relatie --- Spraak- en taalgebrekkigen --- Dutch literature --- Fiction --- Roman --- roman --- Spraakproblemen --- #GGSB: Literatuur (letterkunde) --- Nederlandse letterkunde --- Fictie --- departement Algemeen 09 --- romans --- Literatuur (letterkunde)
Choose an application
Het levensverhaal van een inspirerende vrouw.
325 --- gehandicapten --- levensverhalen --- waar gebeurde verhalen --- 463.5 --- Sociale problemen van en zorg voor zintuiglijk en lichamelijk gehandicapten algemeen --- Lichamelijk gehandicapten --- Gehandicapten. --- Sociale problemen van en zorg voor zintuiglijk en lichamelijk gehandicapten; algemeen
Choose an application
Sinds een tiental jaren wordt er meer en meer aandacht besteed aan kinderen met motorische coördinatiestoornissen. DCD (coördinatie-ontwikkelingsstoornis), ook ontwikkelingsdyspraxie genoemd, is niet de stoornis van rekenen, lezen of spelling. Het is de leerstoornis van de motorische vaardigheid. Het gaat hierbij om het handig en bij een normaal tempo kunnen omspringen met alle motorische taken die van een kind op een bepaalde leeftijd verwacht worden.
Motoriek --- Ontwikkelingsdyspraxie. --- Kinderen. --- bewegingsapparaat --- motorische ontwikkeling --- Orthopedagogics --- Kindergarten --- psychomotoriek --- psychomotorische stoornissen --- #KVHB:Dyspraxie --- #KVHB:Motoriek --- #KVHB:Ontwikkelingsstoornissen --- #KVHB:Orthopedagogie --- mensen met een motorische beperking --- ontwikkelingsdyspraxie --- ontwikkelingsstoornissen --- 415.3 --- kinderen --- motoriek --- 463.5 --- 463.9 --- 464 --- Bewegingsproblemen --- Dyspraxie (DCD, Ontwikkelingsdyspraxie) --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Motorische ontwikkeling --- Ontwikkelingsstoornissen --- Diagnostiek --- Dyspraxie (DCD) --- Kinderen --- Motorische problemen --- Ontwikkeling van kinderen --- Ontwikkelingsproblemen --- Therapie --- 376.55 --- Behandelingen --- Dysorthografie --- Hulpverlening --- Motoriek ; kinderen --- Motorische stoornissen --- Motorische vaardigheden --- Ontwikkelingsdyspraxie --- 463 --- 606.4 --- ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, hyperkinetisch syndroom, MBD) --- bewegingsstoornissen --- kinderzorg --- leerstoornissen --- revalidatie --- agressie, emoties, instinct, motoriek en wil --- Lichamelijk gehandicapten --- Overige groepen --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: groeistoornissen) --- 362.7 --- 159.99 --- 159.98 --- 365 --- leerstoornissen (ler) --- ontwikkelingsdyspraxie (ler) --- Kleuteronderwijs. Peuteronderwijs --- Orthopedagogiek --- Onhandigheid --- dyspraxie --- DCD. --- Motorisch gehandicapte kinderen --- ADHD --- Developmental Coordination Disorder --- Coördinatieproblemen --- Basiscompetenties --- Lichamelijk gehandicapte kinderen --- Kind --- Kind met een lichamelijke handicap --- Coördinatieprobleem --- Ontwikkelingsprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Basisgeletterdheid
Choose an application
In onze dagelijkse omgeving overheersen vaak nog ongenuanceerde, versteende beelden, misverstanden en vooroordelen over mensen met een handicap. Gedachten en beelden die helemaal niet met de realiteit stroken, zijn nog wijd verspreid. Dit heeft een negatieve invloed op ons gedrag en op onze houding. Het kleurt ook maatschappelijke reacties en beleidsbeslissingen. Bovendien heeft het een niet te onderschatten effect op het zelfbeeld van mensen met een handicap. Dit boek en de bijbehorende dvd starten met een aantal inspirerende teksten van Ben Wuyts. Daarna komen 5 academici aan het woord als vertrekpunt voor enkele rondetafelgesprekken, waaraan zowel mensen met een handicap als hun ouders deelnemen. Het geheel levert boeiend (educatief) tekst- en beeldmateriaal op en leidt tot één conclusie: het is belangrijk om mensen met verschillende handicaps in het dagelijks leven te willen ontmoeten, met hen te praten en met hen samen te werken
People with disabilities --- beeldvorming --- diversiteit --- gehandicapten --- gehandicaptenzorg --- Gehandicapten ; integratie --- inclusie --- levenskwaliteit --- mentaal gehandicapten --- 325 --- 463.1 --- 463.2 --- 463.4 --- Beeldvorming --- Gehandicapten --- Gelijkwaardigheid (inclusie) --- Inclusief onderwijs (GON : geïntegreerd onderwijs) --- Kinderen en jongeren met een handicap --- Kinderen --- Onderwijs --- Personen met een handicap --- Sociale problemen --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 316.66 --- Levenskwaliteit --- Samenleving --- 362.3 --- Sociale problemen van en zorg voor zintuiglijk en lichamelijk gehandicapten; algemeen --- Sociale problemen van zintuiglijk en lichamelijk gehandicapten --- Blinden en slechtzienden --- Doven en slechthorenden --- Spraak- en taalgebrekkigen --- Contains audio-visual material --- Social policy and particular groups --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- zorg voor personen met een beperking --- Beeldvorming. --- Gehandicapte kinderen --- Zorgverbreding --- Handicaps --- Communicatie --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Gehandicaptenzorg --- Inclusief onderwijs --- Community organization --- sociale participatie --- personen met een beperking --- imago --- vooroordelen --- inclusief beleid --- kinderen met een beperking --- #SBIB:316.8H11 --- Welzijns- en sociale problemen: gehandicapten (fysiek, mentaal) --- Persoon met een handicap --- Kind met een handicap --- Sociale problematiek --- ouder --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Handicap --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Imaging
Listing 1 - 10 of 38 | << page >> |
Sort by
|