Listing 1 - 10 of 103 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Het M-decreet is voor de meeste scholen niet de eerste kennismaking met inclusief onderwijs. Ook in het verleden werden heel wat inspanningen gedaan om inclusief te werken. Het decreet biedt nu een duidelijk juridisch kader waarmee directeurs, leerkrachten en ondersteunend personeel aan de slag kunnen. En tegelijk geeft het erkenning aan de heersende goede inclusiepraktijken.Het boek Inclusie op school geeft achtergrond en tips over inclusief onderwijs en hoe dit vorm te geven. Doorheen het boek wordt de link gelegd met het M-decreet en wordt een aantal aspecten van inclusief onderwijs verder uitgediept. De school- en klaspraktijk is daarbij steeds de horizon. (bron: http://www.politeia.be)
Inclusief onderwijs (GON : geïntegreerd onderwijs) --- inclusief onderwijs --- buitengewoon onderwijs --- orthopedagogiek --- M-decreet --- 460.8 --- Inclusie --- Inclusief onderwijs --- onderwijsbeleid --- School management --- personen met een beperking --- inclusie --- m-decreet --- Digitale kloof --- Ondersteuning --- Samenleving --- onderwijsbehoeften en ontwikkeling
Choose an application
Je klasgroep is divers. Elk kind heeft talenten en beperkingen, soms ook een diagnose of label. Een inclusieve aanpak blijft moeilijk. Toch kan het, door les te geven met Universal Design for Learning (UDL). Eindelijk een aanpak waarin al je leerlingen zich ontplooien.Uit alle hoeken hoor je advies: autisme pak je zo aan, dyslexie net iets anders. Dat dwingt je om overzicht te krijgen in een waaier aan tips en tricks. Je bundelt ze, maakt lijstjes, past ze allemaal toe.Dit boek doet het anders. Het stelt een methodiek centraal die zich baseert op jouw stijl als leerkracht en op je groep leerlingen. Met UDL varieer je in je manier van lesgeven zodat iedereen mee is, terwijl jij jezelf niet verliest in chaos. Want met UDL zorg je voor je leerlingen én voor jezelf.Motiveer je leerlingen. Maak ruimte voor differentiatie en brede evaluatie. Maak partners van de ouders. All-in. Inclusief lesgeven met UDL toont met concrete voorbeelden hoe jij UDL inzet in je les.Bron: https://www.acco.be/nl-be/items/9789463792660/All-in
Didactics --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- didactiek --- inclusief beleid --- lesgeven --- UDL --- 460.8 --- inclusief onderwijs --- onderwijsstijlen --- buitengewoon onderwijs --- Universal Design for Learning --- Inclusief onderwijs --- Zorgverbreding --- Differentiatie --- 735 Buitengewoon onderwijs --- 737 Leerprogramma's --- differentiatie --- Geïntegreerd onderwijs.
Choose an application
In een genderinclusieve leeromgeving kan iedereen, ongeacht het biologische geslacht, de seksuele oriëntatie, genderexpressie en genderidentiteit openlijk, vrij en zonder beperkingen participeren aan alle aspecten van het schoolgebeuren. Genderinclusieve scholen maken dit mogelijk door het implementeren van een beleid, praktijken en acties die aantonen dat alle genders welkom zijn. ‘Gender op school' geeft een beknopt overzicht van de centrale concepten om over gender te praten aan de hand van het genderkoek-model dat werd ontwikkeld door çavaria. Aan deze centrale concepten koppelen de auteurs steeds de impact van gender binnen de school en factsheets met cijfers die de genderdiversiteit op school illustreren. Screeningtools worden besproken om de huidige stand van zaken in jouw school onder de loep te nemen. Daarnaast worden er acties op school- en klasniveau besproken om te werken aan een meer genderinclusieve leeromgeving. Ten slotte verwijst het boek je ook door naar relevante organisaties, lespakketten en websites om je onderzoek naar genderinclusief onderwijs na het lezen van dit boek voort te zetten. Het boek geeft je de nodige handvatten om zelf aan een genderinclusieve leeromgeving te werken.
450.41 --- onderwijsfilosofie --- onderwijskunde --- gender --- inclusief onderwijs --- Inclusief onderwijs --- Gender --- 433.4 --- 454 --- kunsteducatie --- genderstereotypen --- genderexpressie --- onderwijs --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Didactiek (algemeen)
Choose an application
"Ik wil het wel, natuurlijk, maar hoe moet dat nou in zo'n grote groep? Dat lukt toch niet binnen dit systeem?"Een hartenkreet van menig leraar die passend onderwijs wil geven. Leraren willen het beste voor ieder kind, maar hoe doe je dat en wat is het beste?Wat de verwezenlijking van 'passend onderwijs' misschien wel het meest in de weg staat, is het ontbreken van een goed beeld van waar we mee te maken hebben: de leerling en de leraar als levende mensen, als subjecten, met ieder zijn eigen intenties en ervaringen die niet zomaar te modelleren zijn met methoden en procedures. Het zijn de mensen die het doen, hoe zij denken en wat zij voor elkaar mogelijk maken.Arie en Edith de Bruin laten zich leiden door de ideeën van Janusz Korczak, grondlegger van de rechten van het kind. Zij laten de lezer op verrassende wijze kijken naar kinderen die soms niet in het systeem van ons regulier onderwijs passen, maar daar toch een plek verdienen om tot hun recht te kunnen komen. Met deze blik van Korczak kijken de schrijvers naar de verlegenheid die 'passend onderwijs' in ons land nog steeds kent en laten zien dat dat niet hoeft. Het kan anders door anders te kijken en te luisteren naar je leerlingen.Met de vele, mooie voorbeelden uit de dagelijkse onderwijspraktijk houden de auteurs op een innemende wijze de lezer een spiegel voor met de vraag om anders te kijken en te luisteren. Dit met een grote kans dat je een ander kind ziet.https://www.swpbook.com/boeken/139/speciaal-onderwijs/2466/wie-moet-er-passen
Passend onderwijs --- Korczak, Janusz --- Inclusief onderwijs --- Inclusie --- Onderwijs --- Korczak. --- Onderwijsgeschiedenis. --- Passend onderwijs. --- Specifieke onderwijsnoden --- Special Educational Needs --- Onderwijsvisies --- Buitengewoon onderwijs --- leermoeilijkheden --- inclusief onderwijs --- buitengewoon onderwijs --- Netherlands
Choose an application
Heb je jezelf ooit betrapt op voorzichtigheid in je woorden of angst om het 'verkeerde' te zeggen wanneer het over inclusie gaat? Je bent niet alleen. Het is een gevoelig onderwerp waar velen mee worstelene. We willen het juiste doen, maar de weg ernaartoe kan onduidelijk zijn. Maar wat als ik je vertel dat het geheim om inclusie te bevorderen juist ligt in het omarmen van het ongemakkelijke? Ja, je leest het goed! Dit boek gidst je door die gevoelens heen en biedt je de tools om zelfverzekerd over inclusie te praten. Dit boek is er voor iedereen: van de professional in het veld tot de ouder aan de keukentafel, en van de leerkracht in de klas tot de vriend in het café. Als jij gelooft in een wereld waarin dialoog verandering teweeg kan brengen en je wilt bijdragen aan een inclusieve toekomst, dan is dit jouw kompas.
Inclusieve samenleving. --- Sociology of minorities --- Pragmatics --- Sociolinguistics --- Dutch language --- woordenschat --- inclusief beleid --- diversiteit
Choose an application
Passend onderwijs voor iedere leerling. Hoe krijg je dat als leraar voor elkaar? Hoe sluit je aan bij alle onderwijsbehoeften? Je kunt het mooi omschrijven in allerlei plannen, maar zijn die plannen ook uitvoerbaar? Hoe voorkom je dat Handelingsgericht Werken een administratieve last wordt in plaats van een hulpmiddel? Dit boek geeft antwoord op die vragen.
handelingsgericht werken --- inclusief onderwijs --- Inclusief onderwijs (GON : geïntegreerd onderwijs) --- Handelingsgericht werken --- 454.23 --- passend onderwijs --- 474.23 --- didactiek --- leerlingenbegeleiding --- orthopedagogiek --- zorgverbreding --- basisonderwijs --- didactiek basisonderwijs - didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs --- Leerlingenbegeleiding ; didactiek --- Zorgverbreding --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
De maatschappij is diverser dan ooit en dat stelt scholen voor bijzondere uitdagingen. David Mitchell schreef dit prikkelende boek om (aankomende) leraren te helpen effectief les te geven aan een grote verscheidenheid aan leerlingen. Om beter onderwijs te geven aan álle leerlingen, analyseerde hij de beste strategieën. Daarbij baseerde hij zich, net als in zijn bestseller Wat écht werkt, op de meest recente onderzoeken naar de effectiviteit van onderwijsbeleid en -methoden.Mitchell onderscheidt vijf belangrijke categorieën van diversiteit: sekse en seksuele identiteit; sociale klasse en sociaal-economische status; ras, etniciteit en cultuur; overtuigingen en religie; en beperkingen en handicaps.Hij stelt cruciale vragen die alle beleidsmakers, onderwijsprofessionals en studenten in overweging moeten nemen:- Hoe kan onderwijs ruimte bieden aan diversiteit en garant staan voor kansengelijkheid?- Waarom is die diversiteit zo belangrijk?- Welke invloed heeft de maatschappelijke drang naar cohesie en saamhorigheid op mensen die ?anders? zijn?- Wat zijn de culturele en historische opvattingen over onderlinge verschillen?- Moeten leerkrachten verschillen benadrukken, opheffen, verminderen of negeren?Bron: https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/gelijke-kansen-in-de-school-pica
cultuur --- diversiteit --- sociale ongelijkheid --- gender --- Sociology of education --- religie --- School management --- inclusief beleid --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- 458.1 --- Onderwijs --- Diversiteit --- inclusief onderwijs --- Inclusie --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Leerlingenbegeleiding omvat vele aspecten en er bestaan tal van interessante boeken rond specifieke topics. Tot op heden bestaat er geen boek dat leraren informeert over belangrijke kaders die in Vlaamse scholen gebruikt worden. Uit recent onderzoek blijkt dat de recente evolutie naar meer inclusief onderwijs scholen voor uitdagingen stelt. Scholen zijn op zoek naar efficiënte manieren om de begeleiding en ondersteuning voor leerlingen met (complexe) specifieke onderwijsbehoeften vorm te geven. Daarbij kunnen ze zich laten inspireren door diverse kaders.Het eerste deel van dit boek bundelt enkele van deze kaders, zoals het model van geïntegreerde leerlingenbegeleiding, het zorgcontinuüm, handelingsgericht werken, de preventiepiramide, UDL, herstelgericht en oplossingsgericht werken en verbindend communiceren.Het tweede deel bundelt twaalf authentieke leerlingencasussen waarop de kaders worden toegepast. Deze casussen kunnen gebruikt worden in de lerarenopleiding of in professionaliseringsactiviteiten voor schoolteams. Samen sterk in geïntegreerde leerlingenbegeleiding richt zich in de eerste plaats tot onderwijsprofessionals die werkzaam zijn (of zullen werken) in het secundair onderwijs, of die lerarenteams uit dat onderwijsniveau ondersteunen.https://www.pelckmansuitgevers.be/samen-sterk-in-geintegreerde-leerlingenbegeleiding.html
Pupil counseling. Pupil guidance --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactic strategies --- inclusief onderwijs --- leerlingenbegeleiding --- leraren-leerling relatie --- Leerlingenbegeleiding ; secundair onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs --- School management --- Secundair onderwijs . Vlaanderen --- 370 --- Leerlingbegeleiding --- Inclusief onderwijs --- Specifieke onderwijsbehoeften --- Zorgbeleid --- Onderwijs --- Secundair onderwijs
Choose an application
In Koers naar talent in overvloed! geven de auteurs een antwoord op vragen als: - Wat is inclusief werkgeven? - Waarom zou je inclusief werkgeven? - En vooral, hoe pak je dat concreet aan? Het boek is geschreven door academici en mensen uit het werkveld. Deze auteurs hebben inzichten uit wetenschappelijk onderzoek en praktijk vertaald in praktische HR-handvatten die je als HR-manager, bedrijfsleider of leidinggevende kan gebruiken om met inclusief werkgeven aan de slag te gaan. De vele praktijkvoorbeelden en tips brengen de theorie tot leven, en bieden je bovendien inspiratie om inclusief werkgeven in jouw organisatie vorm te geven. Ook arbeidsbemiddelaars en HR-consultants zullen in dit boek een leidraad vinden.
Labour market --- Business policy --- talentmanagement --- HRM (human resource management) --- bedrijfsbeleid --- inclusief beleid --- Personeelsmanagement --- Management --- Personeelsselectie --- Personeelswerving --- Outplacement --- Talent --- Compétences Bevoegdheden --- Gestion des compétences Competentiemanagement --- Gestion des ressources humaines Personeelsbeleid --- Inclusie --- Inclusief werkgeven --- Leiderschap --- Diversiteit --- Onthaal (welkom) --- Jobcoaching --- Personeelsbeleid.
Choose an application
De Index voor Inclusie is een praktisch hulpmiddel om het proces naar inclusief onderwijs op elke school te ondersteunen. De Index biedt scholen een effectief proces van (zelf)evaluatie en ontwikkeling, dat gebaseerd is op de inzichten van personeel, bestuur, leerlingen en ouders/verzorgers. Ook de plaatselijke gemeenschap speelt daarbij een rol. Met de Index kan onderzocht worden hoe barrières op de weg van leren en participeren teruggedrongen kunnen worden voor élke leerling. De cultuur, het beleid en de praktijk van de school worden geanalyseerd aan de hand van vele herkenbare indicatoren. De Index wordt inmiddels wereldwijd gebruikt en blijkt een verantwoorde methode te bieden in de ontwikkeling naar en van een inclusieve schoolomgeving.
School management --- Orthopedagogics --- schoolbeleid --- schoolorganisatie --- inclusief onderwijs --- inclusief beleid --- onderwijsvernieuwing --- onderwijsparticipatie --- Social policy and particular groups --- Inclusief onderwijs --- Inclusie --- Diversiteit --- Onderwijs --- Gelijke onderwijskansen --- Inclusief onderwijs. --- 454.23 --- didactiek --- diversiteit --- 474.23 --- Basisonderwijs --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Kwaliteitszorg --- Secundair onderwijs --- basisonderwijs --- buitengewoon onderwijs --- gelijke kansen --- inclusie --- leerlingenbegeleiding --- secundair onderwijs --- zorgverbreding --- 460.6 --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- Didactische principes --- Digitale kloof --- Ondersteuning --- Samenleving --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Listing 1 - 10 of 103 | << page >> |
Sort by
|