Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (5)

Hogeschool West-Vlaanderen (5)

Hogeschool Gent (4)

UCLL (4)

VUB (4)

DocAtlas (3)

KBR (3)

KDG (3)

KU Leuven (3)

Odisee (3)

More...

Resource type

book (5)


Language

Dutch (5)


Year
From To Submit

2013 (1)

2011 (1)

2006 (1)

2004 (1)

2003 (1)

Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Book
Trainen : een praktijkgids
Author:
ISBN: 9789043034005 Year: 2011 Publisher: Amsterdam Prentice Hall

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een geslaagde training begint met een goed programma. Wil je lekker trainen, met gemotiveerde deelnemers en zichtbaar resultaat? In dit boek ontdek je hoe je een training ontwerpt die werkt. " Nooit meer piekeren over werkvormen. " Van weerstand naar leerstand met 'de glijbaan'. " De juiste vragen stellen bij de intake. " Resultaat bereiken met spannende kernoefeningen en creatieve tussenoefeningen. Met veel voorbeelden en 21 checklisten die je direct kunt toepassen, is deze tweede editie nog praktischer dan de eerste. De bijgevoegde poster maakt het heel gemakkelijk om trainingsonderdelen te ontwerpen en werkvormen te kiezen. Karin de Galan biedt startende en ervaren trainers al jaren houvast! Op de dvd zie je hoe Mathilde Santing Birgit Schuurman begeleidt volgens de principes van dit boek


Book
Cirkelen rond KOLB : begeleiden van leerprocessen
Author:
ISBN: 9789024417049 Year: 2006 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Jeroen Hendriksen gaat in op de verschillende invalshoeken die Kolb genspireerd hebben tot zijn belangrijke publicatie Experiential Learning. De fascinatie van de auteur voor ervaringsleren was daarbij het uitgangspunt. Befaamde onderzoekers als Dewey, Lewin, Piaget, maar ook de humanistische psychologie met Maslow, Rogers en Perls en de pedagogiek van Paolo Freire zijn inspiratiebronnen voor Kolb. In Cirkelen rond Kolb worden ze in hun samenhang uitgewerkt en aangevuld met veel nieuwe inspirerende werkvormen en oefeningen. Jeroen Hendriksen besteedt ook aandacht aan de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van leren en legt een link tussen ervaringsleren toen en organisatieleren nu. Cirkelen rond Kolb is leerboek en oefenboek tegelijk. Spelenderwijs wordt de lezer meegenomen in de boeiende wereld van het ervaringsleren. Theoretische impulsen en oefeningen wisselen elkaar af. Zo ontstaat een rijk palet aan mogelijkheden voor manager, trainer, opleider, consultant, personal coach en docent Om zelf vorm te geven aan nieuwe leerimpulsen. U vindt in dit boek: de originele leerstijlentest van Kolb, reflectieoefeningen, didactische suggesties, teamdiagnose-instrumenten, oefeningen voor doeners, bezinners, dromers en beslissers Inhoudsopgave : Theoriegedeelte 1. Leren als transformatie van ervaring 1.1 De leercyclus van Kolb 1.2 De wortels van ervaringsleren 1.3 Het oplossen van problemen 1.4 Overzicht van leerkenmerken 1.5 Het ontwikkelingsmodel van Kolb 1.6 En nu dan eindelijk...de leerstijlentest 1.7 Verwerking testuitslag 1.8 Reflectie op de testuitslag 1.9 Beroepsgroepen en leerstijlen 2. Leren reflecteren binnen organisaties 2.1 Inleiding 2.2 Oud en nieuw leren 2.3 EVA: ervaringen, vaardigheden en attituden 2.4 Intermezzo 2.5 Reflectie als motor voor het leren 2.6 Single-loop en double-loop leren 2.7 Afronding en nieuwe formule Praktijkgedeelte 3. Praktijk Oefeningen voor doeners 3.1 Kennismakingsoefening 3.2 Creatief met Kolb: kwartetten 3.3 Maak je eigen test 3.4 De lerende organisatie Als metafoor Oefeningen voor bezinners 3.5 Het gewentensonderzoek 3.6 Beschrijf je eigen leergeschiedenis 3.7 Leren van verhalen 3.8 Reflectieverslag 3.9 Reflectie als bewustwordingsproces 3.10 Intervisie: de zevenstappenmethode 3.11 Personal coaching en leerstijlen Oefeningen voor denkers 3.12 Leerstijlen en leeractiviteiten 3.13 Didactische suggesties voor het ontwerpen 3.14 Oefening in teamdiagnose 3.15 Weerstanden 3.16 Analyseoefening Oefeningen voor beslissers 3.17 Beslissingen en effectiviteit 3.18 Actieplan maken 3.19 Evaluatieoefening 3.20 Een training ontwerpen


Book
Kunst- en erfgoededucatie : theorie en praktijk
Authors: ---
ISBN: 9789033489389 Year: 2013 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mooss (Vlaamse vzw voor kunst- en erfgoededucatie) is ervan overtuigd dat het belangrijk is om inzicht te hebben in de processen die zich voordoen wanneer kinderen, jongeren en hun begeleiders werken rond kunst en erfgoed. Als je niet weet wat er echt speelt, dan zal je als begeleider van deze processen enkel kunnen terugvallen op praktijkervaring. Als je niet op de hoogte bent van de wezenlijke componenten en onderliggende methodiek, dan kan je wel systemen gebruiken die hun deugdelijkheid hebben bewezen, maar je kan ze niet vernieuwen en moeilijk aan complexe situaties aanpassen. Als je enkel weet wat werkt, maar niet begrijpt waarom, dan ben je veroordeeld tot herhaling. In het steeds complexer wordende landschap van jeugd en kunst is dat geen goede uitgangspositie. Daarom heeft Mooss altijd veel energie gestoken in de theoretische en methodische onderbouw van haar werking.Ook de eisen die Mooss zichzelf stelt op het vlak van inclusie vragen om een aangepaste methodiek. Als je probeert om niemand uit te sluiten, op basis van welke kenmerken ook, dan heb je een methodiek nodig die je in staat stelt om iedereen te begeleiden. Als je de methodiek beheerst om te kunnen differentiëren, dan kan je veel verschillende zinvolle kunstervaringen tegelijk mogelijk maken. De kunst- en erfgoedbemiddelaar is een druk bezet vrouw/man, met weinig tijd om zich in de uitgebreide literatuur over theorie, methodiek en best cases te verdiepen. Dit nieuwe methodiekboek moet hier in alle sectoren waarin wordt bemiddeld tussen publiek en kunst of erfgoed een helpende hand reiken


Book
Een draaiboek voor de ontwikkeling van open-leermateriaal
Authors: ---
ISBN: 9033451786 Year: 2004 Volume: *1 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit draaiboek begeleidt docenten bij het concipiëren van geschikt cursusmateriaal. In acht stappen wordt beschreven en via praktijkvoorbeelden getoond hoe traditioneel cursusmateriaal omgeturnd kan worden tot gelaagde openleerpakketten. Deze aanpak bevordert differentiatie bij de gebruiker.


Book
Didactisch werkvormenboek voor cultuurwetenschappen
Authors: --- ---
ISBN: 9044114433 9789044114430 Year: 2003 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerkrachten die in de studierichting Humane Wetenschappen cultuurwetenschappen onderwijzen vinden in dit praktijkboek activerende didactische werkvormen die ze meteen in het onderwijsleerproces kunnen integreren. Het ervaringsgerichte leermodel van de Amerikaanse psycholoog David Kolb staat in het theoretische referentiekader centraal. De klemtoon ligt echter op de koppeling van dit referentiekader aan de praktijkgerichte invulling van de zeven profielcomponenten in cultuurwetenschappen. Hiertoe wordt kant-en-klaar lesmateriaal aangeboden, dat ook leerkrachten uit andere vakopleidingen inspiratie biedt. Inhoud: -Didactische werkvormen in een ervaringsgericht leerstijlconcept -Didactische werkvormen voor de verschillende profielcomponenten: Organisatie Interactie en communicatie Identiteit, continuïteit en verandering Samenhang en wisselwerking Expressie Waarden en normen Wetenschappelijke onderzoeksmethodes

Listing 1 - 5 of 5
Sort by