Listing 1 - 10 of 229 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Dutch literature --- Germonprez, Fred --- Germonprez, F. --- Littérature néerlandaise --- Nederlandse letterkunde --- #GGSB: Literatuur (letterkunde) --- Fred Germonprez --- Fred Germonprez. --- Literatuur (letterkunde) --- 960 --- levensbeschrijvingen --- biographies et mémoires --- Germonprez (fred) --- Litterature flamande --- Biographie
Choose an application
‘Ik heb levenslang bewondering gekoesterd voor dat verduveld sterke wijf van, op het eind, met moeite anderhalve meter hoog. Ik heb mijn dankbaarheid jegens haar nooit onder stoelen of banken gestoken, maar nooit heb ik haar, naar mijn gevoel, meer verknochtheid en respect bewezen dan toen we haar toelieten eindelijk te sterven. Een mens staat maar bij één persoon echt in het krijt. Ik heb die lei nu met liefde schoongewreven. Misschien kan liefde maar één ding echt: uit liefde doden.’ Na een beroerte raakt een amateuractrice en schrijversmoeder haar spraakvermogen kwijt. Langzaam en onherroepelijk takelt ze af, steeds minder in staat te communiceren met wie haar lief is. In Sprakeloos maakt Tom Lanoye de balans op van zijn kleurrijke jeugd, van zijn worsteling met de liefde, van zijn conflicten met de kleine moederdiva, en van de strijd die zij manmoedig voert, en waarin ze reddeloos en redeloos ten onder gaat – en de blijvende woede en pijn die dat oplevert. Sprakeloos ligt volledig in de lijn van Lanoyes autobiografische klassieker Kartonnen dozen. Was Kartonnen dozen een monument voor de jeugdliefde van de auteur, Sprakeloos is een aangrijpende ode aan zijn moeder. Overrompelende nieuwe autobiografische roman: een ode aan zijn moeder.
463.4 --- CVA --- autobiografie --- moeder --- moeder-kind relatie --- Spraak- en taalgebrekkigen --- Dutch literature --- Fiction --- Roman --- roman --- Spraakproblemen --- #GGSB: Literatuur (letterkunde) --- Nederlandse letterkunde --- Fictie --- departement Algemeen 09 --- romans --- Literatuur (letterkunde)
Choose an application
Lankmoedigheid. Een wat archaïsch klinkend woord, oorspronkelijk uit het christelijk Latijn (longanimis). Het wees op het bezitten van een groot gemoed, niet makkelijk verstoord, veel kunnende dragen en toegeven. In die zin gebruikte ook Paulus het in zijn hymne aan de liefde (Kor. 13): de liefde is lankmoedig, ze kan veel verdragen. Maar dat alles betekent niet dat lankmoedigheid geen actuele betekenis meer zou hebben; misschien heeft ze dat juist wel in deze tijden waarin mensen steeds minder houvast vinden in de traditionele betekenisgevers (religie, kerk, moraal). Rik Torfs tracht in dit essay met zijn gekende ironische stijl een nieuwe inkleuring te geven aan dit wat vergeten begrip. Hij daagt allerhande groepen uit de samenleving uit zich over hun handelen te bezinnen: mannen en vrouwen (ook holebi's), professoren, politici, kerkleiders, gelovigen, atheïsten, agnostici, kunstenaars, schrijvers, managers, politiemannen en militairen, noem maar op. Met rake pen tekent Torfs steeds differenties, soms erg licht, soms wat zwaar. In niets is er slechts één waarheid of één standpunt. Het thema kunst is een prachtig voorbeeld van deze aandacht voor verscheidenheid, die gaat van overdadige symboliek en omkadering over hang naar troost tot de intrusie in het leven en het zich enten op wat bestaat. Uiteraard is voor Torfs ook humor een belangrijk thema. Hierbij legt hij de differenties met ironie en cynisme haarfijn naast elkaar. Humor ontmaskert ernst, ironie is deconstructie maar mild en met de glimlach, cynisme is het wapen van wie zich verongelijkt voelt. Erg aansprekend is ook het stukje over allochtonen en wat ons met hen bindt. Maar ook verschillende andere thema's zoals schuld en hiernamaals geven te denken.
#GGSB: Literatuur (letterkunde) --- #GGSB: Sociale wet. essays --- 041 Essays met verspreide inhoud --- Academic collection --- #gsdb10 --- C3 --- maatschappij --- levensbeschouwing --- BPB0703 --- 839.3-4 --- Kunst en cultuur --- Nederlandse literatuur: essay --- 839.3-4 Nederlandse literatuur: essay --- Maatschappijkritiek --- Literatuur (letterkunde) --- Sociale wet. essays
Choose an application
Module 4+ en 5+ (van 5), inhoud:-module 4+ : je raakt me-module 5+ : niet zomaar gewonnen!
Nederlands ; secundair onderwijs --- Schoolbooks - Didactic material --- Nederlands --- secundair onderwijs --- 485.1 --- Nederlandse taal- en letterkunde --- didactiek secundair onderwijs - Nederlandse taal en letterkunde --- 2e graad secundair onderwijs --- 3e leerjaar secundair onderwijs --- Doorstroomfinaliteit
Choose an application
Crisp is een nieuwe methode Engels voor de D- en de D&A-finaliteit en is de opvolger van Shuffle en Shuffle This. Crisp daagt de leerlingen uit om volop te spreken, luisteren, schrijven en lezen in het Engels. Deze vernieuwende methode plaatst de tekstsoorten centraal en biedt gevarieerde, actuele en uitnodigende werkvormen en taalmateriaal.(bron: Die Keure)
Engels ; secundair onderwijs ; leermiddelen --- leerboeken --- secundair onderwijs --- Engels --- Engelse taal ; secundair onderwijs ; leermiddelen --- 485.2 --- Taal en letterkunde; overige talen --- enge 485.2 --- didactiek secundair onderwijs - Engelse taal en letterkunde --- 4e leerjaar secundair onderwijs --- Dubbele finaliteit --- Doorstroomfinaliteit --- Arbeidsmarktfinaliteit --- Domeingebonden doorstroomfinaliteit
Choose an application
Crisp is een nieuwe methode Engels voor de D- en de D&A-finaliteit en is de opvolger van Shuffle en Shuffle This. Crisp daagt de leerlingen uit om volop te spreken, luisteren, schrijven en lezen in het Engels. Deze vernieuwende methode plaatst de tekstsoorten centraal en biedt gevarieerde, actuele en uitnodigende werkvormen en taalmateriaal.(bron: Die Keure)
Engels ; secundair onderwijs ; leermiddelen --- leerboeken --- secundair onderwijs --- Engels --- 485.2 --- Taal en letterkunde; overige talen --- enge 485.2 --- didactiek secundair onderwijs - Engelse taal en letterkunde --- Engels ; secundair onderwijs --- 4e leerjaar secundair onderwijs --- Doorstroomfinaliteit
Choose an application
Max-Frans maakt leerlingen zelfredzaam in het Frans en brengt hen de liefde voor de taal en cultuur bij dankzij fris en motiverend materiaal in functie van doelgerichte communicatie. (Bron: Die Keure)
Frans --- 2e leerjaar secundair onderwijs --- 2e leerjaar B secundair onderwijs --- B-stroom --- Secundair onderwijs ; Frans --- 485.2 --- secundair onderwijs --- leerboeken --- Taal en letterkunde; overige talen --- fran 485.2 --- didactiek secundair onderwijs - Franse taal en letterkunde --- Max Frans. --- Secundair onderwijs.
Choose an application
"Une grammaire du français d'aujourd'hui, claire, concrète, systématique, intégrant les acquis de la linguistique moderne. Une grammaire permettant à chacun d'enrichir et de compléter ses connaissances du français, en même temps qu'elle favorise la réflexion personnelle et qu'elle initie au fonctionnement de la langue. Pour la fin du secondaire et l'enseignement supérieur."
French language --- Grammar --- FR / France - Frankrijk --- 8 --- 031 --- #BSCH: vak: Frans --- Franse spraakkunst --- miscellaneous (XXXIV.) --- Filologie. Letterkunde --- Verklarende, etymologische woordenboeken --- Sect --- Prim --- Filologie. Letterkunde. --- Philologie. Littérature. --- Philology. Literature. --- 8 Filologie. Letterkunde. --- 8 Philologie. Littérature. --- 8 Philology. Literature. --- Langue française --- --Grammaire --- --Frans --- Frans --- Franse spraakkunst. --- Franse taal --- Hoger onderwijs. --- Secundair onderwijs. --- Grammatica. --- Français (Langue) --- Grammaire --- Grammatica --- Franse taalkunde --- --Grammar --- --FR / France - Frankrijk
Listing 1 - 10 of 229 | << page >> |
Sort by
|