Listing 1 - 10 of 100 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Wanneer je maar vaak genoeg iets hoort, gaat het de betekenis van een feit krijgen terwijl het eigenlijk een mythe is. Dit geldt ook voor vele 'feiten' over de werking van de hersenen. De Jongh is biopsycholoog en wetenschapsjournalist. In dat kader verzorgt hij de vaste, maandelijkse rubriek 'Breinbrekers' in Psychologie Magazine. Deze rubriek bestaat uit een vraag met betrekking tot de hersenen en een onderbouwd antwoord. In 2006 verscheen een selectie daarvan in 'Hersenkronkels'*. Aan de hand van zeven mythes en een twintigtal andere fascinerende vragen geeft hij feiten, uitleg en doet experimenten. Ook deze zijn grotendeels eerder verschenen. Toch is dit een zeer lezenswaardig boek. Niet hoogdravend, maar op een leuke en boeiende wijze worden vragen beantwoord waarop iedereen zonder onderbouwing niet spontaan had kunnen antwoorden en misschien aan mythevorming was gaan meedoen. Dat de onderwerpen als los zand aan elkaar hangen, is geen echt probleem. Met enkele afbeeldingen in zwart-wit en eindnoten. © NBD Biblion
Choose an application
Clinical Neuropsychology comprehensively reviews the major neurobehavioral disorders associated with brain dysfunction. Since the third edition appeared in 1993 there have been many advances in the understanding and treatment of neurobehavioral disorders. This edition, like prior editions, describes the classical signs and symptoms associated with the major behavioural disorders such as aphasia, agraphia, alexia, amnesia, apraxia, neglect, executive disorders and dementia. It also discusses advances in assessing, diagnosing and treating these disorders and it addresses the brain mechanisms underlying these deficits. A multi-authored text has the advantage of having authorities write about the disorders in which they have expertise. The fourth edition adds new authors and five entirely new chapters on phonologic aspects of language disorders, syntactic aspects of language disorders, lexical-semantic aspects of language disorders, anosognosia, hallucinations and related conditions. This is the most comprehensive edition of this text to date. Inhoudsopgave : 1. Introduction 2. Aphasic syndromes 3. Phonologic aspects of language disorders 4. Syntactic aspects of language disorders 5. Lexical-semantic aspects of language disorders 6. Acquired dyslexia 7. Agraphia 8. Disorders of visual-spatial perception and cognition 9. Acalculia and disturbances of the body schema 10. Anosognosia 11. Apraxia 12. Agnosia 13. Neglect and related disorders 14. The callosal syndromes 15. The frontal lobes 16. Emotional disorders associated with neurological diseases 17. Hallucinations and related conditions 18. Amnesic disorders19. Neuropsychology of dementia 20. Recovery of cognition 21. Pharmacotherapy of cognition
Choose an application
Hoe lang is het geleden dat je aan de slag ging met je potloden? Met puzzels, doolhoven en spelletjes? Doe dit boek is een doeboek dat je met verrassende opdrachten, humor en beloning meeneemt naar de energie van toen. Zo ontdek je meer over jezelf. Hoe je naar jezelf kijkt. Waar je vandaan komt. Wat je hebt meegekregen. Maar ook wat je dromen zijn. Waar je voor kiest als er zoveel mogelijk is. Of wat je doet als het even niet lukt. Dat is spannend en serieus, want het kan gevoelige snaren raken. Alle opdrachten in Doe dit boek zijn aangepast aan hoe je hersenen werken. Door de principes van breinleren doorleef je ze met al je zintuigen. Je blikt terug op de opdrachten, herhaalt ze en verbindt ze. Dat doe je alleen, maar ook samen. Op je eigen moment en op je eigen manier. De psychologische ontwikkelingstheorie van de Transactionele Analyse (TA) zorgt voor een heldere en concrete basis. Je gaat de diepte in, zonder dat het zwaar wordt. Je raakt nieuwsgierig naar wat er anders kan. Zo vind je jouw richting. Je komt in actie en groeit uit tot een completere versie van jezelf. Voorbeelden van opdrachten: • Wat zet jij in jouw museum van successen? • Teken jij ook een leeuw in het wapenschild van jouw familie? • Hoe ziet het stripverhaal van jouw droomdag eruit? Hedi van Alphen heeft als trainer en coach een fascinatie voor leren vanuit de neurowetenschappen, en voegt daar humor en creativiteit aan toe. Ze laat mensen creëren en experimenteren. Ze brengt mensen in beweging en daagt hen uit stappen te zetten buiten de gebaande paden. Jacqui Halmans is trainer en coach. Zij geeft vorm aan haar missie om coaches, managers en trainers te laten ervaren dat diepgang en speelsheid prima kunnen samengaan. Eerder publiceerde zij het boek Coachen met lef.
Choose an application
Choose an application
Inhoudsopgave ¬I Algemene thema's ¬1. Klinische neuropsychologie ¬2. Vraagstellingen in de neuropsychologische diagnostiek ¬3. Methoden in de neuropsychologische diagnostiek ¬4. Het brein in beeld ¬5. Klinimetrie ¬6. Herstel en behandeling ¬II Functiedomeinen ¬7. Waarneming ¬8. Ruimtelijke cognitie ¬9. Geheugen ¬10. Taal ¬11. Aandacht en executieve functies ¬12. Emotie ¬13. Motoriek ¬14. Intelligentie ¬III Ziektebeelden ¬15. Neurodegeneratieve aandoeningen ¬16. Infarcten en bloedingen in de hersenen ¬17. Contusio cerebri ¬18. Whiplash ¬19. Epilepsie ¬20. ADHD bij kinderen en volwassenen ¬21. Infectieuze ziekten en auto-immuunaandoeningen van de hersenen ¬22. Neurotoxiciteit ¬ 23. Neuropsychologie in de psychiatrie ¬IV Praktische aspecten ¬24. Interpretatie en rapportage van onderzoeksgegevens ¬25. Suboptimaal presteren: simuleren, aggraveren en somatiseren ¬ 26. Expertise
Neuropathology --- Depth psychology --- #KVHB:Neuropsychologie --- Neuropsychologie.
Choose an application
Derksen vindt dat de psychologie zich tegenwoordig teveel richt op de hersenbiologie i.p.v. op menselijke motieven, emoties en verlangens. Hij bekritiseert deze 'etikettenplakkerij', waarbij men volgens hem elk probleem afdoet als een hersenstoornis waarvoor men klakkeloos pillen uitschrijft.
psychologie --- Psychology --- #KVHB:Neuropsychologie --- #KVHB:Algemene psychologie --- #KVHB:Hersenen --- Neuropsychologie.
Choose an application
Het Tijdschrift voor neuropsychologie is een nieuw ontmoetingspunt voor wie werkzaam is binnen de neuropsychologie. Het biedt een overzicht van de nieuwste ontwikkelingen binnen het neuropsychologische werkveld op het gebied van diagnostiek, behandeling en onderzoek. De artikelen gaan over praktijkgericht, theoretisch wetenschappelijk of literatuuronderzoek en zijn gericht op praktische toepassingen en/of wetenschappelijke verdieping. Leesbaarheid en toegankelijkheid worden gecombineerd met een hoog wetenschappelijk niveau. Naast artikelen telt het tijdschrift ook een aantal vaste rubrieken over casuïstiek, diagnostische instrumenten, boeken en historisch materiaal.
Periodicals --- Neuropsychologie --- tijdschriften --- tijdschriften. --- Tijdschriften. --- Psychology --- neuropsychologie --- E-journal
Choose an application
The text provides a lifespan developmental approach to neuropsychology. It addresses the many issues in neuropsychological assessment that differ between younger and older adults. It describes the symptoms, neuropathology, diagnostic considerations, and treatment options of common neurological disorders associated with aging. It also addresses special considerations related to geriatric neuropsychology, such as ethical issues, family systems issues, decision-making capacity, cultural consideration, and medical/medication/substance use issues. Additionally, a list of resources for the elderly and their families is also provided.
Geriatrie --- Neuropsychologie --- Geriatric neuropsychiatry. --- Ouderen.
Choose an application
Breinzicht werpt na een algemene inleiding over de werking van de hersenen - een licht op de verschillende oorzaken (bvb. verkeersongeval, beroerte, ziekte, &) van een niet-aangeboren hersenletsel en op een aantal mogelijke gevolgen op het vlak van aandacht en informatieverwerking, geheugen, executieve functies, taal en spraak. Ook neglect wordt toegelicht. Bovendien worden actuele inzichten over verwerking (coping), verstoord ziekte-inzicht (anosognosie), gedragsveranderingen en ten slotte seksualiteit besproken.Per onderwerp wordt een vaste structuur gevolgd. Een theoretisch kader op basis van recente literatuurgegevens wordt gevolgd door aandachtspunten bij de diagnostiek, waarna er uitgebreid wordt ingegaan op de mogelijkheden om de gevolgen te behandelen en/of met de gevolgen te leren omgaan. Ter verduidelijking zijn veel voorbeelden en casussen opgenomen en worden heel wat omgangstips meegegeven.Dit boek werd geschreven voor studenten uit opleidingen in de gezondheidszorg die meer willen weten over de klinische toepassingen van neuropsychologie (theoretische achtergrond, diagnostische en therapeutische mogelijkheden). Het is echter ook geschikt voor mantelzorgers en familieleden van patiënten met een hersenletsel, om hen te helpen om de problematiek beter te begrijpen en om op een verantwoorde wijze om te gaan met de persoon met NAH. Voor de meer ervaren clinicus kan de inhoud van het derde deel zeker een meerwaarde bieden.
609.1 --- neuropsychologie --- hersenletsel --- 463 --- neurologie --- 61 --- Hersenbeschadigingen --- hersentrauma --- Niet-aangeboren hersenletsels --- Neuropsychologie --- Neuropsychologie. --- Niet-aangeboren hersenletsel --- Psychiatry --- psychotherapie
Choose an application
Wat moeten leraren en leerlingbegeleiders weten over de menselijke hersenen? Om hierop een antwoord te geven, gaan we kort in op groei en bouw van de hersenen als orgaan. In, een voor leraren veel spannender, volgend deel kijken we naar wat op dit ogenblik geweten is over het functioneren van de hersenen. We doen dit op drie manieren. Vooreerst kijken we naar het hersenweefsel: welke structurele of chemische afwijkingen kunnen het bestaan van leer- en ontwikkelingsstoornissen verklaren? Ten tweede worden basisprincipes van enkele (oude en recente) medische beeldvormingtechnieken verklaard, om vervolgens een overzicht te geven van belangrijke, wetenschappelijke studies die helpen aan te tonen hoe anders de hersenen van leer- en ontwikkelingsgestoorde kinderen en volwassenen werken. Sommigen hebben echter geen hoge pet op van medische beeldvorming. Zij kijken veel liever naar wat mensen doen en hoe ze het doen en of daar patronen in te herkennen zijn. Daarom gaan we in een derde deel in op enkele beroemde, zoniet beruchte, stellingen die gebaseerd zijn op 'gelijktijdig optredende gedragssymptomen'. (Bron: covertekst)
Developmental psychology --- orthodidactiek --- leerstoornissen --- ontwikkelingsstoornissen --- Orthopedagogics --- hersenen --- 606.1 --- 600.52 --- neuropsychologie --- 120164.jpg --- Hersenfuncties --- Leerstoornissen ; neuropsychologie --- Ontwikkelingsstoornissen ; neuropsychologie --- Neurologie --- Fysiologie --- Leerstoornissen ; neuropsychologie. --- departement Gezondheidszorg 08 --- medische beeldvorming
Listing 1 - 10 of 100 | << page >> |
Sort by
|