Narrow your search
Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Kwaliteitszorg op school : praktische kaders en handvatten
Authors: ---
ISBN: 9782509023988 Year: 2015 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kwaliteitszorg op school is een huis met vele kamers. Met verschillende bouwstenen kun je als team een uniek kwaliteitszorgtraject op de rails zetten dat leidt tot een unieke school. Er zijn heel wat factoren die een rol spelen bij de aanpak van kwaliteitszorg: de beginsituatie van de school, de meest dringende noden, de dynamiek binnen het team, je eigen ervaring …. Je kunt kwaliteitszorg bovendien toepassen op het volledige schoolbeleid of je kunt kiezen voor het uitwerken van een deelaspect in de klas, binnen een graad of binnen een structuuronderdeel. In de publicatie 'Kwaliteitszorg op school' wordt uitgelegd wat kwaliteitszorg is, hoe het proces zich voltrekt en hoe je ermee omgaat aan de hand van de PDCA-cirkel. Je vindt er een concreet praktijkvoorbeeld zowel voor het basis- als het secundair onderwijs en in de bijlagen zit ook een set DODO-vragen. Tips, aanbevelingen en valkuilen maken het boek praktisch bruikbaar voor elke onderwijsinstelling. Elke school, academie of centrum kan het stappenplan kiezen dat het best past bij zijn werkwijze en visie op kwaliteitszorg. ‘Kwaliteitszorg op school’ is een basisdocument dat een gemeenschappelijk referentiekader biedt. Beschrijven van ervaringen, bespreken van strategieën, discussie, teamwerk, reflectie en intervisie tussen en binnen scholen kunnen een waardevolle aanvulling zijn bij deze publicatie. Dit boekt maakt deel uit van de themareeks 'op school'.


Book
De school als werkplaats : gereedschap voor een sterke kwaliteitscultuur
Authors: ---
ISBN: 9789493209497 9493209490 Year: 2022 Publisher: Huizen Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de eerder verschenen boeken van Eva Naaijkens en Martin Bootsma ? En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven? (po- en vo-versie) ? wordt een duidelijke, universele, en veelgeprezen kwaliteitsaanpak voor scholen besproken. Deze kwaliteitsaanpak kun je zien als het fundament voor het verbeteren en behouden van de kwaliteit van het onderwijs. Dit gebeurt onder andere door de meest gangbare en ondersteunende processen zo eenvoudig en functioneel mogelijk vast te leggen.Naast een goed fundament, in de vorm van een kwaliteitsaanpak, is er echter ook een goede kwaliteitscultuur nodig om goed onderwijs te verzorgen en om leerlingen het onderwijs te bieden dat zij nodig hebben. Leraren maken vanuit een gedeelde visie onderwijs, werken op veel verschillende manieren met elkaar samen en ontwikkelen samen vaste ritmes en routines die ervoor zorgen dat leraren schoolbreed met elkaar kunnen samenwerken.In de school als werkplaats helpen leraren elkaar om het vakmanschap te ontwikkelen en te verbeteren en dit leidt tot meer werkplezier en beroepstrots.Een belangrijk element binnen die organisatie is de erkende ongelijkheid: waar leraren in een team als mens gelijkwaardig zijn, zijn ze dat als professionals niet. Net zoals in de ouderwetse werkplaatsen de gang van gezel tot meester werd gemaakt, wordt een leraar vaardig door oefening en begeleiding.Andere belangrijke aspecten die de kwaliteit van die cultuur bepalen, zijn bijvoorbeeld de rol van de schoolleider, teamontwikkeling, professionele ruimte en professionele cultuur.De inhoud van dit boek, dat naadloos aansluit bij zijn voorgangers, is gestoeld in de praktijk en beschrijft wat de auteurs in die praktijk van alledag op hun school doen.https://www.uitgeverijpica.nl/component/virtuemart/basisvaardigheden/de-school-als-werkplaats-pica?Itemid=0


Book
Visies op de kwaliteit van het onderwijs.
Authors: ---
ISBN: 905350785X Year: 1998 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

50-785-X


Book
Docent! : didactiek en praktijk in het hoger onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789046904794 9789046966174 9046966178 Year: 2015 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het voorwoord begint met de zin: 'Kennis en vaardigheden overdragen aan studenten is het belangrijkste doel van het hoger onderwijs'. Maar is dat wel zo? Is het doel van het hoger onderwijs niet eerder studenten op academisch en professioneel niveau te leren leren? Het eerste hoofdstuk heet 'Hoe bereid je onderwijsbijeenkomsten voor?', maar zou een eerste hoofdstuk niet beter kunnen gaan over 'Hoe leren mensen en hoe kun je dat leerproces faciliteren?' Dat onderwerp krijgt slechts veertien pagina's in hoofdstuk 5. Over het gebruik van moderne media wordt ook verrassend weinig gezegd. Voor de bijdrage van een docent aan accreditatie wordt een oud lijstje gebruikt uit 2011. Dat maakt het geheel erg eclectisch, theorietje snel uitgelegd, schemaatje erbij en hupsakee. De vraag is dan ook of dit als zelfstudieboek wel echt werkt. Wellicht kan dit boek beter dienen als naslagwerk in een docentgeleide cursus. © NBD Biblion


Book
Meer weten over (effectief) leren
Authors: --- ---
ISBN: 9782509039194 Year: 2021 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

SamenvattingEen vaak gehoorde oorzaak voor de tegenvallende resultaten met betrekking tot de onderwijskwaliteit is dat leraren onvoldoende wetenschappelijk onderbouwd te werk gaan. Onderzoekers en lerarenopleiders klagen dan dat wetenschappelijke inzichten over 'wat werkt' niet voldoende worden toegepast op de klasvloer. Sommige leraren zouden een didactiek toepassen die niet spoort met de wetenschappelijke consensus. Dat alles roept vragen op rond de verwachtingen die we van leraren mogen hebben omtrent hun omgang met wetenschappelijke inzichten.In welke mate kunnen we van leraren verwachten dat ze levenslang op de hoogte blijven van wetenschappelijke inzichten? Hoe vertalen zich deze inzichten van theorie naar praktijk? Moeten leraren nauwkeurige uitvoerders zijn van wat wetenschappers voorschrijven of mogen we van leraren een eigen onderzoekende praktijk verwachten? Draagt de leraar daarbij individuele verantwoordelijkheid, of hebben intermediairs, teamgenoten en leidinggevenden daarin ook een rol te spelen?In dit nummer bieden we oriëntatie in deze moeilijke kwesties.Bron: uitgever


Book
Competent : een algemene didactiek in 101 lemma's
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789030651918 Year: 2009 Publisher: Wommelgem Van In

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als leraar of mentor moet u vandaag de dag alsmaar meer rollen vervullen. Uw inhoudelijke expertise volstaat niet meer. U moet ook weten hoe u fungeert als begeleider, opvoeder, lid van het schoolteam, lid van de onderwijsgemeenschap, partner van de ouders, partner van externen, cultuurparticipant, organisator, innovator en noem maar op. Ziet u ook door de bomen het bos niet meer? Geen nood. Competent biedt u in 101 praktische lemma's alle tips en tricks om snel de juiste competenties te verwerven en op de hoogte te blijven van de laatste didactische vernieuwingen


Book
Hoe goed doe ik het als leraar? : PDCA als kwaliteitsmaatje
Author:
ISBN: 9789030193555 9789030193890 9781130119251 Year: 2009 Publisher: Mechelen Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leraren evalueren voortdurend hun leerlingen, maar zijn ze ook kritisch voor zichzelf? Je eigen functioneren in vraag kunnen stellen en bijsturen' is één van de tien basiscompetenties die de overheid van een goede leraar verwacht. Wie kritisch is voor zichzelf, zet daarmee een proces van interne kwaliteitszorg (IKZ) op gang. Handige leidraad is de PDCA-cyclus, een verbeterspiraal in vier stappen: plan, do, check en act. Wil je zelf van ‘plan' en ‘do' naar ‘check' en ‘act'?


Book
Kwaliteit van het onderwijs : over vier aanspraken van jongeren op goed onderwijs
Author:
ISBN: 9033440105 Year: 1998 Volume: 1 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Praten over de kwaliteit van het onderwijs is in. Maar een grondige uitdieping van het begrip blijft uit. De auteur poogtin deze leemte te voorzien door zijn benadering, die in de volgende stelling kan worden samengevat : een hoge graad van kwaliteit van onderwijs kan omschreven worden als een geslaagde integratie van vier grondbegrippen, te weten ontwikkeling, leren, opvoeding en zelfvorming, tevens vier aanspraken van kinderen en jongeren op goed onderwijs. In vier hoofdstukken behandelt hij respectievelijk ontwikkeling en ontwikkelend onderwijs, leren en lerend onderwijs, opvoeding en opvoedend onderwijs en zelfvorming en zelfvormend onderwijs.


Book
Handelingsgericht werken in passend onderwijs : achtergronden, aanpak en hulpmiddelen
Authors: ---
ISBN: 9789491269073 Year: 2013 Publisher: Utrecht Perspectief

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Handelingsgericht werken en passend onderwijs sluiten goed op elkaar aan. Bij het centraal stellen van kansen, mogelijkheden en onderwijsbehoeften van leerlingen, het actief betrekken van ouders en het constructief samenwerken met externen. Maar vooral ook bij het streven naar onderwijskwaliteit en concrete opbrengsten, waarbij professionele leraren de hoofdrol vervullen. Dit boek onderscheidt zich van andere publicaties door de focus te leggen bij de onderlinge verbindingen tussen passend onderwijs en handelingsgericht werken. Daarbij worden talrijke voorbeelden gegeven die rechtstreeks uit de praktijk komen.


Book
De leraar is een team : samenwerkingsvormen als hefboom tot leren
Authors: --- ---
ISBN: 9782509038517 Year: 2020 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onze huidige maatschappij zit vol uitdagingen. Uitdagingen die vanzelfsprekend ook ons onderwijs raken: veranderende verwachtingen vanuit de samenleving, veranderende noden rond vaardigheden, attitudes en competenties, een gewijzigde kijk op kennis en kennisverwerving, een toenemende diversiteit en de evolutie van de onderwijstechnologie.Naast inhoudelijke en didactische expertise wordt van schoolteams in die veranderende context ook steeds meer verwacht. Dat je het als individuele leraar niet meer alleen kan bemeesteren, wordt steeds duidelijker. Samen een school vormgeven, elke dag opnieuw, vergt samenwerking en goed teamwerk. De leraar blijft daarbij zijn cruciale rol opnemen in de leerprocessen van lerenden. Er is niets mis met zelfstandigheid, maar samenwerken blijkt steeds meer een hefboom voor het leren. Zowel voor de leraren als voor de lerenden.In deze publicatie bekijken we hoe je als schoolleider samenwerking kan inzetten in het streven naar een zo hoog mogelijke leerwinst en hoe je teamwerk werkbaar en duurzaam kan maken.

Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by