Narrow your search

Library

Hogeschool West-Vlaanderen (4)

Arteveldehogeschool (3)

KBR (3)

UGent (3)

VIVES (3)

Thomas More Mechelen (2)

AP (1)

KDG (1)

LUCA School of Arts (1)

Odisee (1)

More...

Resource type

book (4)


Language

Dutch (3)

English (1)


Year
From To Submit

2008 (2)

2007 (2)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
Tussen ruis en storingen... : de golflengte vinden in psychoanalytische therapie
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044120325 Year: 2007 Volume: 6 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het psychoanalytisch luisteren is niet zonder meer het luisteren naar verhalen. Eerder dan als een passief ontvangen, is het te beschouwen als een actief receptief proces. De uitnodiging om vrij te spreken en te spelen leidt slechts zelden tot een helder en coherent verhaal. Doorheen veel ruis en storingen begrijpen we flarden en fragmenten die we aan de patiënt terug trachten te geven, zodat hij zijn eigen verhaal bij elkaar kan puzzelen. Doorheen evenveel ruis en storingen communiceren we onze bereidheid tot luisteren en onze beschikbaarheid als nieuw analytisch object. Het psychoanalytische werk vereist een wat vreemde relatie. De therapeut is wel een nieuw, maar geen ?reëel? object: geen seksuele partner, geen zorgende ouder. Een balans tussen voelbare beschikbaarheid als analytisch object en reële verzaking aan vragen en verlangens kan een analytisch denken mogelijk maken. Wat is belangrijk in het zoeken naar die balans? Wat helpt om ?de goede golflengte? te kunnen vinden en zoveel ruis en storingen te kunnen verdragen? Of ook: hoe duidelijk maken dat je een welwillend luisterend oor biedt, wanneer stilte voor je patiënt afwijzing of angstige geheimzinnigheid betekent? Hoe het begripvol luisteren communiceren, zodat exploratie van pijnlijke evaringen mogelijk wordt? Hoe veilig moet de relatie ervaren worden, opdat de patiënt beangstigende voorstellingen zodanig verdraagt dat communicatie erover mogelijk wordt? Waarop dient de psychoanalytisch therapeut hierbij af te stemmen? Het affect kan richtinggevend zijn om de juiste toon te treffen. Maar zich laten leiden door emotie kan ook misleiden en verleiden. Slechts uit de stilte kunnen waarachtige gedachten geboren worden. Maar deze stilte is in werkelijkheid ruis en vaak kan de waarheid zich precies slechts dankzij storing, hapering en misverstand openbaren. In deze ?multiculturele? publicatie getuigen de auteurs vanuit diverse theoretische achtergronden en praktijken nu eens van rigoureuze wetenschappelijkheid, dan weer van het vermogen in de bomen te luisteren naar de kloppende harten van vogels?


Book
Empathie : hoeksteen of struikelblok in psychoanalytische psychotherapie
Authors: ---
ISBN: 9789044122992 Year: 2008 Volume: 8 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Empathie is etymologisch afkomstig van het Griekse ?en? en ?patheia? en betekent aangedaan zijn door wat er in een ander gebeurt. Het is een complex concept, zowel verwant met als verschillend van andere psychoanalytische concepten zoals identificatie, concordante tegenoverdracht, attunement, containment, sharing, rapport, steun. Empathie verwijst naar het vermogen zich in de plaats te stellen van de ander, empathie is meeleven met en voelen wat de ander voelt. Empathie is een fenomenologisch en een psychotherapeutisch concept maar het blijft de vraag of empathie verzoenbaar is met analytische neutraliteit. Vaak in het begin van hun carrière gaan psychotherapeuten er ten onrechte vanuit dat empathie de garantie betekent voor therapeutisch succes en dat dit de noodzakelijke en voldoende voorwaarde vormt voor het welslagen van een therapie. Empathie is in de eerste plaats een intermenselijke vaardigheid die zich in de loop van het leven progressief ontwikkelt. Op basis van meta-analyses van outcome-onderzoek blijken specifieke behandelvormen en technieken slechts maximaal vijftien procent van de outcome variantie te verklaren. Zij liggen hiermee in een nek-aan-nek race met de placebo-effecten ?verwachting, hoop en geloof in verandering?. Veertig procent is toe te schrijven aan factoren buiten de therapie zoals spontaan herstel, toevallige factoren in het leven van de cliënt en sociale ondersteuning. De overige dertig procent tenslotte is toe te schrijven aan ?gemeenschappelijke factoren?, dit zijn relatiefactoren die in de meeste therapieën een rol spelen, zoals: empathie, betrokkenheid, aanvaarding van de cliënt, eigenschappen van cliënt en therapeut en van de therapeutische alliantie. Empirisch onderzoek van de jaren 1950 tot nu heeft aangetoond dat empathie tussen zeven en tien procent van de outcome variantie verklaart: minstens evenveel en waarschijnlijk meer dan het percentage dat verklaard wordt door specifieke interventies. In het boek wordt de betekenis van het concept ?empathie? voor de psychotherapie genuanceerd belicht. Er gaat veel aandacht naar het belang van empathie in psychoanalytische psychotherapie. Het geheel wordt geïllustreerd met klinische gevallen. Ook de neurobiologische aspecten en de ontwikkelingsgeschiedenis van empathie worden beschreven. In een apart hoofdstuk wordt de centrale rol van empathie in de experiëntiële psychotherapie belicht


Book
Psychoanalyse en/van het systeem : bij jongeren en hun gezin
Author:
ISBN: 9789044122589 Year: 2008 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Gezin en jongere zijn altijd enigszins elkaars symptoom. Het is voor de betrokkenen vaak verre van duidelijk wie wat veroorzaakt en hoe. De complexe, want niet-eenduidige en niet-lineaire oorzakelijkheid die hierin speelt, is groot. Wie speelt welke rol en waarom in het ontstaan en/of het voortbestaan van de problemen? En hoe kan hiermee psychotherapeutisch worden gewerkt? Dit boek staat stil bij de integratie tussen psychoanalytische en systemische perspectieven in de psychiatrische en psychotherapeutische behandeling van jongeren. De psychoanalyse is goed geplaatst om dit te overzien: Wellicht beschikt zij over de meest uitgebreide kaart om het psycho(patho)logische gebied te beschrijven. Haar theorie laat ook toe het steeds complexe ontstaanskarakter van psychische stoornissen tot haar recht te laten komen. Psychoanalytici, psychoanalytisch (kinder)psychotherapeuten en systeemtherapeuten met analytische affiniteiten zorgen voor multiculturele bijdragen vanuit diverse behandelvisies en -settings

Developmental science and psychoanalysis
Authors: --- ---
ISBN: 0429898428 0429473656 1283069466 9786613069467 1849405832 9781849405836 9781855754409 1855754401 042991265X 1780494815 Year: 2007 Publisher: London Karnac

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

As a discipline, psychoanalysis began at the interface of mind and brain and has always been about those most basic questions of biology and psychology: loving, hating, what brings us together as lovers, parents, and friends and what pulls us apart in conflict and hatred. These are the enduring mysteries of life and especially of early development-how young children learn the language of the social world with its intertwined biological, genetic, and experiential roots and how infants translate thousands of intimate moments with their parents into a genuine, intuitive, emotional connection to other persons. Basic developmental neuroscience and psychology has also of late turned to these basic questions of affiliation: of how it is that as humans our most basic concerns are about finding, establishing, preserving, and mourning our relationships. These areas in broad strokes are the substance of mind and brain, and the last decade has brought much new science to the biology of attachment, love, and aggression.

Listing 1 - 4 of 4
Sort by