Listing 1 - 10 of 182 << page
of 19
>>
Sort by

Book
De toekomst van de levensbeschouwelijke vakken : de eerste stappen naar de gelijkberechtiging : 50 jaar schoolpact
Authors: --- ---
ISBN: 9789054878384 Year: 2010 Publisher: Brussel Vubpress

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De toekomst van de levensbeschouwelijke vakken biedt een retrospectieve van het vrijzinnig-humanistisch levensbeschouwelijk onderwijs in Vlaanderen, waarbij ook 'over de grens' gekeken wordt naar de Franse Gemeenschap en naar andere Europese landen. De bundel werd samengesteld door het RIBZ (Raad voor Inspectie en Begeleiding niet-confessionele Zedenleer), in samenwerking met UVV (Unie Vrijzinnige Verenigingen), naar aanleiding van de vijftigste verjaardag van het Schoolpact (1959). De samenstellers laten verschillende stemmen aan het woord in de analyses van en reflecties over het principe van de scheiding tussen kerk en staat en de publieke financiering van de levensbeschouwelijke vakken binnen het officieel onderwijs. Zij willen een toekomstbeeld schetsen van het levensbeschouwelijk onderwijs, waarbij - in plaats van een hervorming tot een neutraal, nietszeggend vak voor alle leerlingen in alle netten - wordt voortgegaan op de weg van het Schoolpact, van pacificatie over wederzijds begrip naar dialoog tussen de erkende levensbeschouwingen. De levensbeschouwelijke vakken hebben immers veel te bieden. Door de inhoud, de methodologische aanpak en de specifieke benadering van de leerlingen, dragen de lessen volgens algemeen secretaris van het RIBZ Luc Devuyst bij tot het creëren van een pluralistischer en verdraagzamer maatschappij. En voor inspecteur-adviseur coördinator NCZ Eddy Borms kan de toekomst er een zijn van een dialoog tussen levensbeschouwingen als wat verworven is niet opnieuw wordt teruggeschroefd, zodat de vrijzinnig-humanistische levensbeschouwing zonder zich bedreigd te voelen de andere levensbeschouwingen tegemoet kan gaan.


Book
Leren innoveren : een inleiding in de onderwijsinnovatie.
Author:
ISBN: 9789044127799 Year: 2011 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Innoveren in onderwijs is van alle tijden. Maar zeker de laatste decennia is er sprake van een bijna permanent vernieuwen van het onderwijs. Niet alleen willen ouders, overheid en onderwijsprofessionals zelf het beste uit kinderen halen. Ook onze kennis over leren en onderwijzen verandert. Dat leidt tot het invoeren van nieuwe werkwijzen in het onderwijs. Bovendien vraagt ook de groeiende autonomie van scholen een toenemend beleidsvoerend vermogen van schoolorganisaties. Ook dit leidt tot innovaties in de school. Succesvol innoveren in het onderwijs is geen luxe maar noodzaak geworden. Actuele uitgave die generiek en specifiek, doelgericht, lichtvoetig en precies inzoomt op de pijlers en principes onder onderwijsinnovatie, schoolontwikkeling, profesioneel leren en leren werken in samenwerkingsteams, die in hoge mate in staat worden gesteld om professionele zelfverantwoordelijkheid te dragen en rekenschap af te leggen over behaalde schoolopbrengsten. Het boek, een inleidend standaardwerk op het gebied van het leren realiseren van onderwijsvernieuwingen, is opgebouwd rond drie themablokken. In een verkennende inleiding wordt het belang onderstreept van leerlinggecentreerd, goed onderwijs dat een belangrijke spil is in de context van maatschappelijke ontwikkelingen. Vervolgens wordt er een - deels bij de meeste gebruikers/lezers bekende - overview gepresenteerd van een aantal houtsnijdende perspectieven op onderwijsvernieuwing. Tot slot zet de auteur in een boeiend en concreet hoofdstuk de basale thema's uiteen die onlosmakelijk verbonden zijn met onderwijsinnovatie; hij bespreekt daarin zowel het professionele wat als het professionele hoe. Elk hoofdstuk of deelhoofdstuk kent een literatuurverwijzing. De uitgave besluit met een goed register en een handig overzicht van tabellen, figuren en kaderteksten. Standaardwerk voor scholen, studenten, beleidsmakers etc.


Book
Actief schoolbeleid : hoe je passend onderwijs echt in praktijk kunt brengen
Author:
ISBN: 9789401438322 9401438323 Year: 2016 Volume: *8 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het schoolbestuur heeft een grote invloed op het werk van de leraar in de klas. De kwaliteit van Passend Onderwijs hangt af van de keuzes die een schoolbestuur maakt. In Actief schoolbeleid worden waardevolle suggesties gedaan om beleid te formuleren en worden concrete handvatten gegeven om dat beleid vorm te geven met het team.Actief schoolbeleid is bedoeld voor leidinggevenden, beleidsmakers, managers en samenwerkingsverbanden in schoolbesturen, scholen en scholengemeenschappen. Voor functionarissen die naast het nemen van beslissingen, ook de vonk kunnen zijn voor het ontsteken van het vuur in de scholen. Ook leraren en docenten zullen in dit boek de hobbels in hun praktijk van Passend Onderwijs herkennen en geïnspireerd worden, omdat het anders kán!(bron: http://www.lannoo.be/)


Book
Effectieve instructie. : leren lesgeven met het activerende directe instructiemodel.
Authors: --- ---
ISBN: 9789065084705 Year: 2010 Publisher: Nijmegen CPS

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Multi
Elke school socialiseert : vele wegen naar burgerschap
Authors: ---
ISBN: 9782509042330 Year: 2022 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het democratisch samenleven staat vandaag onder druk. Complottheorieën wordt vlot verspreid op het web. De waardigheid van wetenschap wordt in vraag gesteld door klimaatsceptici. Steeds meer burgers verliezen het vertrouwen in politici. In deze maatschappelijke context kijken veel maatschappelijke actoren naar het onderwijs. Het zou de rol van het onderwijs zijn om leerlingen op te voeden tot democratische burgers.Dit nummer richt zich op de socialiserende rol van burgerschapsvorming in het onderwijs, waarbij burgerschap wordt gezien als normatief burgerschap, gebaseerd op gedeelde waarden gericht op het samenleven van mensen, ingebed in een sociale en historische context. In dit themanummer vind je ? naast praktijkvoorbeelden met uiteenlopende pedagogische projecten ? een bredere en veeleer beschouwende kijk op burgerschap in een onderwijscontext, een didactische insteek voor wie in de praktijk aan burgerschapseducatie doet. Verder lees je ook de weergave van een boeiend panelgesprek met vier schoolleiders met ruime ervaring in diverse contexten.https://politeia.be/nl/publicaties/339792-elke+school+socialiseert


Book
Lean in het onderwijs : efficiënt, foutloos en klantgericht werken binnen de schoolorganisatie
Author:
ISBN: 9782509027344 Year: 2016 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De enerverende zoektocht naar een projector die niet op de afgesproken plaats is opgeborgen, vier handtekeningen nodig hebben voor een simpele aanvraag, bergruimtes volstouwen met spullen die nooit meer gebruikt worden, chaos die ontstaat wanneer een collega onverwacht uitvalt. Allemaal handelingen in je schoolorganisatie die energie en tijd opslorpen maar geen enkele toegevoegde waarde hebben. Pure verspilling dus. LEAN in het onderwijs:- biedt een antwoord op inefficiënte manieren van werken binnen de schoolorganisatie. - helpt directeurs, schoolbestuurders, medewerkers en leerkrachten om efficiënter, foutlozer en klantvriendelijker te handelen. Zo kan iedereen op school zich maximaal toeleggen op zijn kerntaken en verantwoordelijkheden.(bron: http://www.politeia.be)


Book
Sst, de leerkracht leert! 25 manieren om te ontdekken hoe leerlingen je lessen ervaren : werkmap feedback voor leerkrachten secundair onderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789030130277 Year: 2011 Publisher: Mechelen Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Daarom hebben auto's een bumper en potloden een gommetje. Mensen maken nu eenmaal fouten. Feedback vragen aan leerlingen over je manier van lesgeven is in de meeste scholen nog geen gewoonte en ligt bij heel wat leerkrachten gevoelig. Toch kan feedback bijdragen aan je professionele ontwikkeling als leerkracht. Leerlingen zien je dagelijks aan het werk en kunnen je helpen bij het in kaart brengen van je eigen sterktes en zwaktes. Ze zijn in staat om zich uit te spreken over de manier waarop je een les organiseert of leerlingen ondersteunt. Sst, de leerkracht leert ... is een werkmap met 25 mogelijke manieren om feedback in je klas of op school vorm te geven: van vragenlijsten en klasdiscussies tot schrijfgesprekken en stellingenspelen. Want er bestaat geen kant-en-klaarrecept. Het belangrijkste is dat leerlingen hun mening kwijt kunnen en dat jij er rekening mee houdt. De manier waarop je de feedback organiseert, hangt af van verschillende aspecten: het onderwerp, je persoonlijkheid, de beschikbare tijd, de klassfeer, de leeftijd van je leerlingen ... Aan de hand van het stappenplan ontdek je welke methode het best bij jouw groep past. Deze werkmap is een instrument voor gemotiveerde en 'open' leerkrachten en voor iedereen die de inbreng van leerlingen op school waardeert. Ze ondersteunt leerkrachten en directie bij het uitbouwen van een feedbacktraject in de klas of op school. Leerlingenparticipatie Onderwijskunde feedback Leraren evaluatie Leerlingparticipatie secundair onderwijs Vlaanderen


Book
Kwaliteitszorg op school : praktische kaders en handvatten
Authors: ---
ISBN: 9782509023988 Year: 2015 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kwaliteitszorg op school is een huis met vele kamers. Met verschillende bouwstenen kun je als team een uniek kwaliteitszorgtraject op de rails zetten dat leidt tot een unieke school. Er zijn heel wat factoren die een rol spelen bij de aanpak van kwaliteitszorg: de beginsituatie van de school, de meest dringende noden, de dynamiek binnen het team, je eigen ervaring …. Je kunt kwaliteitszorg bovendien toepassen op het volledige schoolbeleid of je kunt kiezen voor het uitwerken van een deelaspect in de klas, binnen een graad of binnen een structuuronderdeel. In de publicatie 'Kwaliteitszorg op school' wordt uitgelegd wat kwaliteitszorg is, hoe het proces zich voltrekt en hoe je ermee omgaat aan de hand van de PDCA-cirkel. Je vindt er een concreet praktijkvoorbeeld zowel voor het basis- als het secundair onderwijs en in de bijlagen zit ook een set DODO-vragen. Tips, aanbevelingen en valkuilen maken het boek praktisch bruikbaar voor elke onderwijsinstelling. Elke school, academie of centrum kan het stappenplan kiezen dat het best past bij zijn werkwijze en visie op kwaliteitszorg. ‘Kwaliteitszorg op school’ is een basisdocument dat een gemeenschappelijk referentiekader biedt. Beschrijven van ervaringen, bespreken van strategieën, discussie, teamwerk, reflectie en intervisie tussen en binnen scholen kunnen een waardevolle aanvulling zijn bij deze publicatie. Dit boekt maakt deel uit van de themareeks 'op school'.


Book
Leerkrachten en hun loopbaan: evolutie of stilstand?
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9782509031006 Year: 2017 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het boek ‘Leerkrachten en hun loopbaan' doorgronden we de loopbaan van leerkrachten. Wie stroomt er in het beroep in? Hoe worden beginnende leerkrachten begeleid? Hoe verloopt hun evaluatie? Hoe gaan we om met de eindeloopbaan van leerkrachten? We laten vooral de leerkrachten zelf aan het woord over wat hen drijft, wat er overblijft van hun idealen, wat hen blij maakt en wat er beter kan. Maar ook de verschillende onderwijsvakbonden doen hun verhaal: welke antwoorden bieden overheid en politiek? Waar knellen de schoentjes? En wat zijn de maatschappelijke uitdagingen? ‘Leerkrachten en hun loopbaan' is een inspirerend boek voor iedereen die zich in het onderwijswerkveld beweegt of overweegt in het onderwijs in te stromen.


Book
Beleid voeren in het onderwijs : een selectie uit 7 jaar Handboek beleidvoerend vermogen
Author:
ISBN: 9782509029102 Year: 2016 Volume: *2 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

‘Beleid voeren in het onderwijs. Een selectie uit 7 jaar Handboek beleidvoerend vermogen' is een bloemlezing, een verzameling van de meest relevante bijdragen - in originele verschijningsvorm en met blijvende impact op het onderwijsgebeuren - uit zeven jaargangen ‘Handboek beleidvoerend vermogen'. In dit gewaardeerde Handboek verschenen tientallen artikels in zeven rubrieken, de zeven dragers van beleidvoerend vermogen: doelgerichte visie, innovatief vermogen, responsief vermogen, reflectief vermogen, leiderschap, samenwerking, participatieve besluitvorming. Toonaangevende auteurs staan in dit compilatieboek borg voor een bewust samengaan van zowel visiebepalende bijdragen als praktijkgerichte onderwerpen die te maken hebben met het beleidvoerend vermogen van schoolinstellingen. De gekozen artikels zijn tot op vandaag en wellicht nog heel lang, een frisse bron van inspiratie voor betrokkenen van alle onderwijsniveaus van het leerplichtonderwijs. Een duurzame schat aan informatie voor directeurs, leerkrachten, ondersteunend personeel, schoolbestuurders en lokale mandatarissen.

Listing 1 - 10 of 182 << page
of 19
>>
Sort by