Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Hoe kunnen we kinderen een keuze laten maken uit een reeds bestaande leerstof, zodat ze zelfstandig, op eigen tempo en volgens eigen niveau kunnen werken?
Differentiatie --- Basisonderwijs. --- individualiserend onderwijs --- gedifferentiëerd onderwijs --- Didactics --- Primary education --- didactische werkvormen --- didactiek --- differentiatie --- individueel onderwijs --- zorgverbreding --- 474.23 --- basisonderwijs --- differentiërend onderwijs --- Individualiserend onderwijs --- Lager onderwijs --- 454.23 --- Basisonderwijs --- Contractwerk --- Differentiërend onderwijs --- Leefscholen --- Relatie leraar - leerling --- 454.23 ) Differentiatie --- differentiatie (ler) --- differentiëren --- individualiseren (ler) --- individualiseren --- leren --- verbeteren --- Individualiseren: differentiëren --- Leefschoolideeën --- didactiek basisonderwijs - didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs --- Didactische principes --- #BSCH: vak: didactiek --- 453 --- onderwijsstelsels
Choose an application
Elke dag staan leerkrachten voor de uitdaging het beste in alle kinderen naar boven te halen. Hoe realiseren zij dat? Hoe komen ze in een groep van pakweg dertig leerlingen tegemoet aan de verschillende behoeftes, talenten en leervoorkeuren? Dit praktische basisboek maakt duidelijk dat differentiëren, hoe ingewikkeld soms ook, écht mogelijk is. Stap voor stap laten de auteurs zien hoe leerkrachten de groep en hun onderwijs zo organiseren dat alle leerlingen tot hun recht komen. Uitgebreid wordt ingegaan op het differentiëren in de instructie. Aan de orde komt ook het differentiëren in doelen, tijd en leerstof. Speciale aandacht is er voor de groepen 1 en 2 en combinatieklassen. Het boek is bedoeld voor leerkrachten in het basisonderwijs en pabo-studenten. Ook voor ib'ers en schoolleiders is de uitgave relevant, want ook schoolbreed differentiatiebeleid wordt beschreven. Dit boek is een actueel vervolg op de veelgebruikte uitgave 'Effectieve instructie. Leren lesgeven met het activerende directe instructiemodel'
basisonderwijs --- Didactics --- talentmanagement --- differentiële opvoeding --- School management --- didactiek --- #PBIB:+110.51 --- Didactiek : basisonderwijs --- Differentiatie --- 474.23 --- Differentiërend onderwijs --- Omgaan met verschillen --- differentiatie --- differentiërend onderwijs --- Onderwijs : Didactiek : Lager onderwijs : Algemeen --- Didactische principes --- didactiek basisonderwijs - didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs --- differentiëren --- PXL-Education 2015 --- onderwijsstrategie --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Passend onderwijs --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Nog niet eerder was het als trainer of docent zo makkelijk om deelnemers aan het werk te zetten. En ze op die manier aan het werk te zetten die het beste bij hen past. Want de een schrijft graag een ontwikkelingsplan, de andere maakt er een rap van en een derde beeldt dat plan het liefste uit. Aan de slag met actiekaarten! is een instrument dat het mogelijk maakt op een effectieve manier de juiste oefening voor je deelnemers te vinden. De actiekaarten besparen je veel tijd en verhogen bovendien de kwaliteit van trainingen of onderwijs. 'Aan de slag met actiekaarten!' bestaat uit een boek en 64 werkvormenkaarten die een trainer of docent direct kan gebruiken om kennis te toetsen of op een creatieve manier te verwerken. Daarnaast zijn er werkvormen om de vertaalslag naar de praktijk te maken door casus- of reflectieopdrachten. Op elke 'Actiekaart' staat een opdracht die deelnemers alleen of met anderen kunnen uitvoeren. Het resultaat van het werken met deze kaarten is dat er een actieve groep deelnemers ontstaat die het beste uit zichzelf halen. Ze leren meer en met meer plezier, en genieten van wat anderen hebben gedaan. Applaus voor elkaars bijdrage is eerder regel dan uitzonderingBron: https://www.standaardboekhandel.be/seo/nl/boeken/leiding-geven/9789058715883/lia-bijkerk-titia-van-der-ploeg/aan-het-werk-met-actiekaarten
vaardigheidsonderwijs --- leergedrag --- actief leren --- Adult education. Lifelong learning --- didactische werkvormen --- Didactic strategies --- kennisoverdracht --- Matériel didactique Leermiddelen --- Games --- Opleidingen --- Opleidingen. --- Groepsdynamiek --- Teamwerk --- Training --- ADSL --- Activerende didactische werkvormen --- Vaardigheden --- Leereffecten --- Meervoudige intelligentie --- Talentontwikkeling --- Onderwijs --- Didactische werkvormen --- Groepsprocessen --- Werkvormen --- Groepsproces --- Opleiding --- Activerende didactiek en samenwerkend leren --- Didactische werkvorm --- Werkvorm --- Arbeidsmarkt --- Didactiek --- Didactisch materiaal --- Activerende werkvormen --- Differentiërend onderwijs --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Evaluatie --- Creativiteit
Choose an application
Lang is gedacht dat differentiëren in het voortgezet onderwijs niet nodig is. leerlingen gaan na de basisschool immers al naar diverse schooltypes. Maar veel docenten weten inmiddels beter: er zijn wel degelijk verschillen tussen leerlingen in één klas, bijvoorbeeld in prestatie, motivatie of leervoorkeur. Hoe stemt u af op die verschillen en hoe haalt u het maximale uit uw leerlingen? Dit praktische boek geeft handvatten, voorbeelden en toepassingsmogelijkheden om differentiatie in uw lessen vorm en inhoud te geven. De auteurs beschrijven toegankelijk en concreet hoe u differentiëert in instructie, leerstof en leertijd. Ook is er aandacht voor leervoorkeuren, toetsing en differentiatie schoolbreed. Dit boek maakt duidelijk dat differentiëren in het voortgezet onderwijs - hoe ingewikkeld soms ook - écht mogelijk is. Als u de kunst van het differentiëren eenmaal verstaat, draagt u bij aan betere leeropbrengsten en vergroot u de kansen van al uw leerlingen. Ervaringen van docenten die differentiëren: "Ik heb meer tijd voor de leerlingen die het echt nodig hebben." "Ik ben minder moe na het geven van mijn lessen." "De leerlingen zijn actief en enthousiast!" "De leerlingen zijn meer taakgericht bezig." (flaptekst)
Secundair onderwijs --- Differentiatie --- Didactiek. --- Secundair onderwijs. --- basisonderwijs --- Didactics --- talentmanagement --- Educational psychology --- differentiële opvoeding --- School management --- Didactic strategies --- didactiek --- Differentiatie ; secundair onderwijs --- Secundair onderwijs ; didactiek --- 451.2 --- onderwijs --- differentiërend onderwijs --- differentiatie --- onderwijsbeleid --- onderwijsvernieuwing --- opvoeding --- secundair onderwijs --- #PBIB:+110.61 --- onderwijs België - politiek, wetgeving en organisatie --- Onderwijs : Didactiek : Secundair onderwijs : Algemeen --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Kinderen verschillen, en zeker bij het vergroten van de zorg-voor-kinderen (zorgverbreding) is het belangrijk dat een leraar bewust afstemt op de eigenheid van elke leerling. Omgaan met verschillen is een uitdagende opdracht, maar zeker geen simpele taak. Naast een flinke dosis doorzettingsvermogen vraagt het van een leraar reflectie op het eigen denken en handelen. Dit boek kan daaraan een belangrijke bijdrag leveren. Niet alleen verschillen tussen kinderen staan erin centraal, ook verschillen tussen de leraren onderling. Iedere leraar geeft een eigen cultuur vorm en heeft een eigen beeld van zijn rol in het leerproces. Dit kan soms tot conflicten leiden, maar zeker ook tot onderlingen verrijking en versterking als team. Ook richten de auteurs zich op verschillen tussen ouders en leraren. Die leiden soms ronduit tot een kloof. De door de auteurs bedachte KLOOF-analyse kan niet alleen duidelijk maken waarom, maar ook helpen die kloof te overbruggen. Tenslotte wordt het geheel samengevat vanuit de invalshoek van de school als lerende organisatie: de dynamiek van het werken met verschillende kinderen binnen een veranderende samenleving en in een team met verschillende leraren vraagt van een schoolorganisatie een voortgaand proces van verandering en afstemming.
adaptief onderwijs --- differentiërend onderwijs --- differentiatie --- didactiek --- basisonderwijs --- 474.23 --- 454.23 --- 464 --- Adaptief onderwijs --- Basisonderwijs --- Begeleiding --- Capaciteiten --- Communicatie --- Differentiatie --- Gedrag --- Instructie --- Kinderen --- Leerproblemen --- Leerstijlen --- Ouders --- Relatie ouder - school --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- Zorgverbreding --- 450.46 --- Onderwijs en jeugdzorg --- Onderwijsvernieuwing ; basisonderwijs --- Onderwijsvisie --- lagere school: differentiatie --- didactiek basisonderwijs - didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs --- Didactische principes --- Kinderen met leerproblemen --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijsvernieuwing. --- Zorgverbreding. --- Orthopedagogics
Choose an application
Expliciete Directe Instructie (EDI) is een bewezen aanpak om de leseffectiviteit te verhogen en te zorgen voor succeservaringen en betere leerprestaties bij alle leerlingen. De vrouw of man voor de klas is daarbij de sleutel tot succes. EDI geeft de leerkracht het gereedschap om met alle leerlingen in het primair onderwijs de leerdoelen te bereiken. Door kwalitatief goede instructie en leerlingen actief te betrekken bij de inhoud van de lessen, wordt er een grote mate van betrokkenheid gerealiseerd, nemen gedragsproblemen af en neemt de leerwinst toe. Een effectieve leerkracht wacht niet totdat leerlingen uitvallen en extra hulp buiten de klas moeten ontvangen of op een eigen leerprogramma worden gezet. Een ons preventie is waardevoller dan een kilo zorg! EDI brengt leerlingen stapsgewijs naar beheersing van de leerdoelen en laat hen zo succes ervaren. De leerkracht geeft instructie en controleert door het stellen van vragen voortdurend of alle leerlingen het begrijpen. Er wordt denktijd geboden, leerlingen mogen overleggen en er worden willekeurige beurten gegeven. Alle leerlingen worden betrokken en doen actief mee in de les. In dit boek vertalen de auteurs bewezen onderwijskundige theorieën naar een concreet en helder stappenplan om EDI te implementeren in de dagelijkse onderwijspraktijk. De tips en technieken zijn toepasbaar van kleuters tot volwasseneducatie. Om de inhoud perfect te laten aansluiten op de specifiek Nederlandse en Vlaamse onderwijssituatie, is het boek grondig bewerkt door onderwijsadviseur Marcel Schmeier en voorzien van herkenbare voorbeelden.
#PBIB:+110.10 --- EDI --- Leraren : lesgeven --- 454.21 --- Directe instructie --- Didactiek --- Lesgeven --- leerprestaties --- lesgeven --- 37.02 --- Differentiërend onderwijs --- Didactische principes --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- algemene vraagstukken van didactiek en methode --- didactische werkvormen --- lager onderwijs --- Didactics of primary education --- directe instructie --- didactische werkvormen, geprogrammeerde instructie, groepswerk, projectonderwijs --- PXL-Education 2016 --- basisonderwijs --- Didactische werkvormen --- Onderwijsstijlen --- Leraren --- Lager onderwijs --- Didactische werkvorm --- Onderwijsstijl --- Leraar --- Directie --- Didactics
Choose an application
Als leerkracht word je vandaag in toenemende mate geconfronteerd met diversiteit in de klas, waardoor de nood aan binnenklasdifferentiatie groeit. Dat roept allerlei praktische vragen op:- Wat doe ik met leerlingen die een basis missen ?- Hoe vermijd ik eindeloos tijdverlies tijdens remediëringssessies ?- Hoe zorg ik dat sterke leerlingen geen nadeel ondervinden van de focus op tragere leerlingen ?- Hoe vermijd ik chaos in de klas tijdens groepswerk ?- Hoe stem ik instructies af op de instructiebehoefte van mijn leerlingen ?- Hoe realiseer ik mijn leerplan bij alle leerlingen ? Of: hoe zorg ik dat alle leerlingen de eindtermen behalen ?- Hoe zorg ik dat snelle of geïnteresseerde leerlingen geprikkeld blijven ?- Hoe verkrijg ik een actieve leerhouding bij al mijn leerlingen ?Dit boek reikt je een reeks inzichten aan om deze en andere vragen over binnenklasdifferentiatie op te lossen. Differentiatie helemaal onder de knie krijgen is geen makkelijke opdracht. Toch kan starten met binnenklasdifferentiatie laagdrempelig zijn. We verzamelen een reeks ideeën waarmee je zelf aan de slag kan, of je nu veel of weinig ervaring met differentiatie hebt. We delen ervaringen van leerkrachten die er al mee aan de slag zijn, en kijken ook open naar de voor- en nadelen van alle leerstrategieën die we voorstellen. Zo kun je als leerkracht verstandig inspelen op de verschillen in je klas en slim differentiëren.Bron : http://www.vanin.be
Differentiatie ; onderwijs --- 454.23 --- differentiatie --- onderwijs --- didactiek --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- binnenklasdifferentiatie --- #PBIB:+110.10 --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- didactische werkvormen --- Didactic strategies --- 371.048 --- 371.048 Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Differentiatie --- Differentiërend onderwijs --- Onderwijs --- Didactiek --- Binnenklasdifferentiatie --- PXL-Education 2017 --- didactische principes --- basisonderwijs --- secundair onderwijs --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Dit boek behandelt thema's die het basisonderwijs vandaag in beweging brengen. Het steunt op eigen ervaringen gekoppeld aan een hedendaagse 'ervaringsgerichte' visie op het onderwijs en op een mensbeeld dat meer dialogaal is dan individualistisch.
Differentiatie. --- Onderwijskunde. --- basisonderwijs --- gedifferentiëerd onderwijs --- zelfstudie --- Primary education --- Didactic strategies --- didactiek --- verbondenheid --- #KVHB:Lager onderwijs --- #KVHB:Pedagogie --- #KVHB:Didactiek --- onderwijsvisie --- ervaringsgericht onderwijs --- zelfstandig leren --- hoekenwerk --- contractwerk --- zelfstandigheid --- differentiatie --- 474 --- 474.23 --- Aansluiting kleuteronderwijs - lager onderwijs --- Basisonderwijs --- Basisschool --- Contractwerk --- Differentiatie --- Hoekenwerk --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Kleuteronderwijs --- Onderwijs --- Verbondenheid --- Zelfstandigheid --- 470 ) Basisonderwijs --- overgangsproblematiek k.o. - l.o --- waardenopvoeding --- Didactiek ; basisonderwijs --- Didactiek ; kleuteronderwijs --- Differentiërend onderwijs ; basisonderwijs --- 454.2 --- kleuterschool: differentiatie --- lagere school: differentiatie --- didactiek basisonderwijs --- didactiek basisonderwijs - didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs --- Didactische principes --- (zie ook: teleonderwijs) --- Didactiek --- Lager onderwijs --- Onderwijsstrategieën --- Differentiërend ond.; ba.o --- Didactisch principe
Choose an application
Wat verstaan we onder flexibele leerwegen? - Waarom heeft ons onderwijs nood aan meer flexibiliteit? - Wat zijn de randvoorwaarden en struikelblokken? Dit boek brengt het verhaal van acht basisscholen en acht secundaire scholen die ervoor kiezen hun onderwijs toe te spitsen op de noden van iedere leerling. Deze scholen organiseren elk op hun manier, binnen het wettelijk kader, flexibiliteit in wat, hoe, wanneer, waar of met wie er geleerd wordt, zonder het gemeenschappelijk curriculum uit het oog te verliezen. Elke leerling zou op school alle kansen moeten krijgen om te leren en zich te ontwikkelen. Daarom moet het onderwijs toegankelijk zijn voor leerlingen met verschillende achtergronden, mogelijkheden en behoeften. Heel wat Vlaamse scholen gaan deze uitdaging aan. De scholen in dit boek doen dit door de leerwegen beter af te stemmen op de groeiende diversiteit in de leerlingenpopulatie. Hun verhalen illustreren hoe flexibele leerwegen vorm kunnen krijgen, wat de voordelen zijn, maar ook met welke valkuilen scholen te maken krijgen.(Bron: www.lannoo.be)
differentiatie --- Ontwikkeling leerlingen --- Onderwijseffectiviteit --- Diversiteit --- Differentiatie --- Basisonderwijs --- Talenten --- Graadklassen --- Klasdoorbrekend werken --- 454.23 --- Klasdoorbrekend werken(Klasoverschrijdend werken) --- 371 --- 373.3 --- 373.5 --- 460.6 --- 454.22 --- 741 Schoolorganisatie --- Didactische principes --- onderwijs - school --- lager onderwijs - basisonderwijs --- secundair onderwijs --- didactiek --- onderwijs --- onderwijspraktijk --- studiebegeleiding --- basisonderwijs --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- Onderwijs. --- Secondary education --- Primary education --- flexibiliteit --- Kindergarten --- differentiële opvoeding --- School management --- Education [Elementary ] --- Belgium --- Curricula --- Education [Secondary ] --- School management and organisation --- PXL-Education 2016 --- onderwijsbeleid --- Vlaanderen --- Inclusief onderwijs --- Binnenklasdifferentiatie --- Differentiërend onderwijs --- 741 Schoolorganisatie. --- Basisonderwijs. --- Differentiatie. --- Diversiteit. --- Graadklassen. --- Klasdoorbrekend werken(Klasoverschrijdend werken). --- Klasdoorbrekend werken. --- Onderwijseffectiviteit. --- Ontwikkeling leerlingen. --- Talenten. --- differentiatie. --- Didactische principes.
Choose an application
Met dit boek willen de auteurs alle onderwijsbetrokkenen informeren over en sensibiliseren voor een zorgzame aanpak van leer- en gedragsproblemen in het secundair onderwijs. Hoe kunnen we concreet en tijdig deze problemen op school onderkennen en er op een verantwoorde manier mee omgaan? Elementen van antwoord worden aangereikt door onderzoekers die de actuele wetenschappelijke inzichten op dit terrein vertalen naar het onderwijsveld. Mede vanuit deze inzichten schetsen beleidsverantwoordelijken enkele recente initiatieven op het niveau van het school- en onderwijsbeleid. Tenslotte worden ook vanuit de hulpverlening concrete handvatten aangereikt om aan de grotere zorgvraag van deze leerlingen tegemoet te komen.
Orthopedagogiek --- gedrags- en emotionele stoornissen. --- Gedragsstoornissen --- Leerstoornissen --- Secundair onderwijs. --- Secondary education --- leerproblemen --- Neuropathology --- gedragsstoornissen --- Orthopedagogics --- psycho-educatie --- Personality development --- orthopedagogiek --- differentiële opvoeding --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- 376 --- #PBIB:+105.61 --- #PBIB:+107.21 --- #SBIB:316.334.1O310 --- #SBIB:316.334.1O400 --- ADHD --- Academic collection --- Dyslexie --- Geweld --- 700 Pedagogie --- #KVHB:Gedragsstoornis --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Orthopedagogie --- gedragsproblemen --- zorgverbreding --- 454.2 --- Differentiërend onderwijs --- Dyscalculie --- Gedragsproblemen --- Jongeren --- Leerproblemen --- Leren leren --- 464 --- Agressieve jongeren --- Secundair onderwijs --- 462.4 --- differentiatie --- dyscalculie --- dyslexie --- gedragsstoornissen (gez) --- leerproblemen (ler) --- leren lezen --- secundair onderwijs --- zorgverbreding (ler) --- Gedragsproblemen ; onderwijs --- Kinderen met leerproblemen --- Zorgverlening --- 062584.jpg --- Gedragsstoornissen ; secundair onderwijs --- Leerstoornissen ; secundair onderwijs --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Algemeen --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Algemeen --- Sociologisch onderzoek i.v.m. doelstellingen in het onderwijs (onderwijssystemen) --- Leer- en onderwijsgedrag: algemeen --- Onderwijsstrategieën --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- (zie ook: Studiemethoden) --- Learning disabled youth --- Education --- Flanders (Belgium) --- Learning disabilities --- Treatment --- Behavior disorders in adolescence --- Behavior therapy for teenagers --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs --- Zorgverbreding --- Remediërend onderwijs --- Differentiatie --- Leerprobleem --- Gedragsprobleem
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|