Narrow your search

Library

Hogeschool West-Vlaanderen (11)

VIVES (11)

UCLL (10)

Arteveldehogeschool (9)

Hogeschool Gent (9)

Odisee (9)

Thomas More Mechelen (9)

KU Leuven (8)

AP (7)

DocAtlas (7)

More...

Resource type

book (11)

object (2)

audio (1)


Language

Dutch (11)


Year
From To Submit

2017 (1)

2016 (1)

2015 (1)

2014 (1)

2013 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Leefschoolideeën : differentiëren en individualiseren
Authors: ---
ISBN: 9057512645 Year: 1999 Publisher: Brugge Die Keure


Book
Differentiëren is te leren! : omgaan met verschillen in het basisonderwijs : een praktische handreiking voor leerkrachten
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789065086563 Year: 2013 Publisher: Amersfoort CPS

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Elke dag staan leerkrachten voor de uitdaging het beste in alle kinderen naar boven te halen. Hoe realiseren zij dat? Hoe komen ze in een groep van pakweg dertig leerlingen tegemoet aan de verschillende behoeftes, talenten en leervoorkeuren? Dit praktische basisboek maakt duidelijk dat differentiëren, hoe ingewikkeld soms ook, écht mogelijk is. Stap voor stap laten de auteurs zien hoe leerkrachten de groep en hun onderwijs zo organiseren dat alle leerlingen tot hun recht komen. Uitgebreid wordt ingegaan op het differentiëren in de instructie. Aan de orde komt ook het differentiëren in doelen, tijd en leerstof. Speciale aandacht is er voor de groepen 1 en 2 en combinatieklassen. Het boek is bedoeld voor leerkrachten in het basisonderwijs en pabo-studenten. Ook voor ib'ers en schoolleiders is de uitgave relevant, want ook schoolbreed differentiatiebeleid wordt beschreven. Dit boek is een actueel vervolg op de veelgebruikte uitgave 'Effectieve instructie. Leren lesgeven met het activerende directe instructiemodel'


Multi
Aan het werk met actiekaarten! : 64 activerende werkvormen die het leereffect vergroten
Authors: ---
ISBN: 9789058715883 Year: 2012 Publisher: Zaltbommel Thema

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Nog niet eerder was het als trainer of docent zo makkelijk om deelnemers aan het werk te zetten. En ze op die manier aan het werk te zetten die het beste bij hen past. Want de een schrijft graag een ontwikkelingsplan, de andere maakt er een rap van en een derde beeldt dat plan het liefste uit. Aan de slag met actiekaarten! is een instrument dat het mogelijk maakt op een effectieve manier de juiste oefening voor je deelnemers te vinden. De actiekaarten besparen je veel tijd en verhogen bovendien de kwaliteit van trainingen of onderwijs. 'Aan de slag met actiekaarten!' bestaat uit een boek en 64 werkvormenkaarten die een trainer of docent direct kan gebruiken om kennis te toetsen of op een creatieve manier te verwerken. Daarnaast zijn er werkvormen om de vertaalslag naar de praktijk te maken door casus- of reflectieopdrachten. Op elke 'Actiekaart' staat een opdracht die deelnemers alleen of met anderen kunnen uitvoeren. Het resultaat van het werken met deze kaarten is dat er een actieve groep deelnemers ontstaat die het beste uit zichzelf halen. Ze leren meer en met meer plezier, en genieten van wat anderen hebben gedaan. Applaus voor elkaars bijdrage is eerder regel dan uitzonderingBron: https://www.standaardboekhandel.be/seo/nl/boeken/leiding-geven/9789058715883/lia-bijkerk-titia-van-der-ploeg/aan-het-werk-met-actiekaarten


Book
Differentiëren is te leren! Omgaan met verschillen in het voortgezet onderwijs : praktische handreiking voor docenten
Authors: ---
ISBN: 9789065086570 9065086579 Year: 2014 Publisher: Amersfoort : CPS,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Lang is gedacht dat differentiëren in het voortgezet onderwijs niet nodig is. leerlingen gaan na de basisschool immers al naar diverse schooltypes. Maar veel docenten weten inmiddels beter: er zijn wel degelijk verschillen tussen leerlingen in één klas, bijvoorbeeld in prestatie, motivatie of leervoorkeur. Hoe stemt u af op die verschillen en hoe haalt u het maximale uit uw leerlingen? Dit praktische boek geeft handvatten, voorbeelden en toepassingsmogelijkheden om differentiatie in uw lessen vorm en inhoud te geven. De auteurs beschrijven toegankelijk en concreet hoe u differentiëert in instructie, leerstof en leertijd. Ook is er aandacht voor leervoorkeuren, toetsing en differentiatie schoolbreed. Dit boek maakt duidelijk dat differentiëren in het voortgezet onderwijs - hoe ingewikkeld soms ook - écht mogelijk is. Als u de kunst van het differentiëren eenmaal verstaat, draagt u bij aan betere leeropbrengsten en vergroot u de kansen van al uw leerlingen. Ervaringen van docenten die differentiëren: "Ik heb meer tijd voor de leerlingen die het echt nodig hebben." "Ik ben minder moe na het geven van mijn lessen." "De leerlingen zijn actief en enthousiast!" "De leerlingen zijn meer taakgericht bezig." (flaptekst)


Book
Omgaan met verschillen : adaptief werken aan basisonderwijs.
Authors: ---
ISBN: 9055741221 Year: 1997 Publisher: Baarn Intro

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen verschillen, en zeker bij het vergroten van de zorg-voor-kinderen (zorgverbreding) is het belangrijk dat een leraar bewust afstemt op de eigenheid van elke leerling. Omgaan met verschillen is een uitdagende opdracht, maar zeker geen simpele taak. Naast een flinke dosis doorzettingsvermogen vraagt het van een leraar reflectie op het eigen denken en handelen. Dit boek kan daaraan een belangrijke bijdrag leveren. Niet alleen verschillen tussen kinderen staan erin centraal, ook verschillen tussen de leraren onderling. Iedere leraar geeft een eigen cultuur vorm en heeft een eigen beeld van zijn rol in het leerproces. Dit kan soms tot conflicten leiden, maar zeker ook tot onderlingen verrijking en versterking als team. Ook richten de auteurs zich op verschillen tussen ouders en leraren. Die leiden soms ronduit tot een kloof. De door de auteurs bedachte KLOOF-analyse kan niet alleen duidelijk maken waarom, maar ook helpen die kloof te overbruggen. Tenslotte wordt het geheel samengevat vanuit de invalshoek van de school als lerende organisatie: de dynamiek van het werken met verschillende kinderen binnen een veranderende samenleving en in een team met verschillende leraren vraagt van een schoolorganisatie een voortgaand proces van verandering en afstemming.


Book
Expliciete directe instructie : tips en technieken voor een goede les
Authors: --- ---
ISBN: 9789491806339 Year: 2015 Publisher: Huizen Sint-Niklaas Pica Abimo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Expliciete Directe Instructie (EDI) is een bewezen aanpak om de leseffectiviteit te verhogen en te zorgen voor succeservaringen en betere leerprestaties bij alle leerlingen. De vrouw of man voor de klas is daarbij de sleutel tot succes. EDI geeft de leerkracht het gereedschap om met alle leerlingen in het primair onderwijs de leerdoelen te bereiken. Door kwalitatief goede instructie en leerlingen actief te betrekken bij de inhoud van de lessen, wordt er een grote mate van betrokkenheid gerealiseerd, nemen gedragsproblemen af en neemt de leerwinst toe. Een effectieve leerkracht wacht niet totdat leerlingen uitvallen en extra hulp buiten de klas moeten ontvangen of op een eigen leerprogramma worden gezet. Een ons preventie is waardevoller dan een kilo zorg! EDI brengt leerlingen stapsgewijs naar beheersing van de leerdoelen en laat hen zo succes ervaren. De leerkracht geeft instructie en controleert door het stellen van vragen voortdurend of alle leerlingen het begrijpen. Er wordt denktijd geboden, leerlingen mogen overleggen en er worden willekeurige beurten gegeven. Alle leerlingen worden betrokken en doen actief mee in de les. In dit boek vertalen de auteurs bewezen onderwijskundige theorieën naar een concreet en helder stappenplan om EDI te implementeren in de dagelijkse onderwijspraktijk. De tips en technieken zijn toepasbaar van kleuters tot volwasseneducatie. Om de inhoud perfect te laten aansluiten op de specifiek Nederlandse en Vlaamse onderwijssituatie, is het boek grondig bewerkt door onderwijsadviseur Marcel Schmeier en voorzien van herkenbare voorbeelden.


Book
Slim differentiëren
Author:
ISBN: 9789045562902 Year: 2017 Publisher: Berchem De Boeck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als leerkracht word je vandaag in toenemende mate geconfronteerd met diversiteit in de klas, waardoor de nood aan binnenklasdifferentiatie groeit. Dat roept allerlei praktische vragen op:- Wat doe ik met leerlingen die een basis missen ?- Hoe vermijd ik eindeloos tijdverlies tijdens remediëringssessies ?- Hoe zorg ik dat sterke leerlingen geen nadeel ondervinden van de focus op tragere leerlingen ?- Hoe vermijd ik chaos in de klas tijdens groepswerk ?- Hoe stem ik instructies af op de instructiebehoefte van mijn leerlingen ?- Hoe realiseer ik mijn leerplan bij alle leerlingen ? Of: hoe zorg ik dat alle leerlingen de eindtermen behalen ?- Hoe zorg ik dat snelle of geïnteresseerde leerlingen geprikkeld blijven ?- Hoe verkrijg ik een actieve leerhouding bij al mijn leerlingen ?Dit boek reikt je een reeks inzichten aan om deze en andere vragen over binnenklasdifferentiatie op te lossen. Differentiatie helemaal onder de knie krijgen is geen makkelijke opdracht. Toch kan starten met binnenklasdifferentiatie laagdrempelig zijn. We verzamelen een reeks ideeën waarmee je zelf aan de slag kan, of je nu veel of weinig ervaring met differentiatie hebt. We delen ervaringen van leerkrachten die er al mee aan de slag zijn, en kijken ook open naar de voor- en nadelen van alle leerstrategieën die we voorstellen. Zo kun je als leerkracht verstandig inspelen op de verschillen in je klas en slim differentiëren.Bron : http://www.vanin.be


Book
Daar kies ik voor : Zelfstandigheid, differentiatie en verbondenheid in de basisschool : een praktijkgericht handboek
Authors: ---
ISBN: 9033440334 Year: 1998 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek behandelt thema's die het basisonderwijs vandaag in beweging brengen. Het steunt op eigen ervaringen gekoppeld aan een hedendaagse 'ervaringsgerichte' visie op het onderwijs en op een mensbeeld dat meer dialogaal is dan individualistisch.&#13;&#13;


Book
Flexibele leerwegen : inspiratie voor basisonderwijs en secundair onderwijs
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789401437189 Year: 2016 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat verstaan we onder flexibele leerwegen? - Waarom heeft ons onderwijs nood aan meer flexibiliteit? - Wat zijn de randvoorwaarden en struikelblokken? Dit boek brengt het verhaal van acht basisscholen en acht secundaire scholen die ervoor kiezen hun onderwijs toe te spitsen op de noden van iedere leerling. Deze scholen organiseren elk op hun manier, binnen het wettelijk kader, flexibiliteit in wat, hoe, wanneer, waar of met wie er geleerd wordt, zonder het gemeenschappelijk curriculum uit het oog te verliezen. Elke leerling zou op school alle kansen moeten krijgen om te leren en zich te ontwikkelen. Daarom moet het onderwijs toegankelijk zijn voor leerlingen met verschillende achtergronden, mogelijkheden en behoeften. Heel wat Vlaamse scholen gaan deze uitdaging aan. De scholen in dit boek doen dit door de leerwegen beter af te stemmen op de groeiende diversiteit in de leerlingenpopulatie. Hun verhalen illustreren hoe flexibele leerwegen vorm kunnen krijgen, wat de voordelen zijn, maar ook met welke valkuilen scholen te maken krijgen.(Bron: www.lannoo.be)


Book
Jongeren met leer- of gedragsproblemen : naar een school met zorg
Authors: ---
ISBN: 9033459388 Year: 2006 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met dit boek willen de auteurs alle onderwijsbetrokkenen informeren over en sensibiliseren voor een zorgzame aanpak van leer- en gedragsproblemen in het secundair onderwijs. Hoe kunnen we concreet en tijdig deze problemen op school onderkennen en er op een verantwoorde manier mee omgaan? Elementen van antwoord worden aangereikt door onderzoekers die de actuele wetenschappelijke inzichten op dit terrein vertalen naar het onderwijsveld. Mede vanuit deze inzichten schetsen beleidsverantwoordelijken enkele recente initiatieven op het niveau van het school- en onderwijsbeleid. Tenslotte worden ook vanuit de hulpverlening concrete handvatten aangereikt om aan de grotere zorgvraag van deze leerlingen tegemoet te komen.

Keywords

Orthopedagogiek --- gedrags- en emotionele stoornissen. --- Gedragsstoornissen --- Leerstoornissen --- Secundair onderwijs. --- Secondary education --- leerproblemen --- Neuropathology --- gedragsstoornissen --- Orthopedagogics --- psycho-educatie --- Personality development --- orthopedagogiek --- differentiële opvoeding --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- 376 --- #PBIB:+105.61 --- #PBIB:+107.21 --- #SBIB:316.334.1O310 --- #SBIB:316.334.1O400 --- ADHD --- Academic collection --- Dyslexie --- Geweld --- 700 Pedagogie --- #KVHB:Gedragsstoornis --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Orthopedagogie --- gedragsproblemen --- zorgverbreding --- 454.2 --- Differentiërend onderwijs --- Dyscalculie --- Gedragsproblemen --- Jongeren --- Leerproblemen --- Leren leren --- 464 --- Agressieve jongeren --- Secundair onderwijs --- 462.4 --- differentiatie --- dyscalculie --- dyslexie --- gedragsstoornissen (gez) --- leerproblemen (ler) --- leren lezen --- secundair onderwijs --- zorgverbreding (ler) --- Gedragsproblemen ; onderwijs --- Kinderen met leerproblemen --- Zorgverlening --- 062584.jpg --- Gedragsstoornissen ; secundair onderwijs --- Leerstoornissen ; secundair onderwijs --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Algemeen --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Algemeen --- Sociologisch onderzoek i.v.m. doelstellingen in het onderwijs (onderwijssystemen) --- Leer- en onderwijsgedrag: algemeen --- Onderwijsstrategieën --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- (zie ook: Studiemethoden) --- Learning disabled youth --- Education --- Flanders (Belgium) --- Learning disabilities --- Treatment --- Behavior disorders in adolescence --- Behavior therapy for teenagers --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs --- Zorgverbreding --- Remediërend onderwijs --- Differentiatie --- Leerprobleem --- Gedragsprobleem

Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by