Narrow your search
Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Book
Canon van leren en ontwikkelen : 50 concepten en hun grondleggers
Authors: --- ---
ISBN: 9789462764071 Year: 2021 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Canon van leren & ontwikkelen is hét basiswerk voor praktijkmensen zoals trainers, opleiders en adviseurs die zich bezighouden met leren en ontwikkelen in en om organisaties. Voor iedereen die iets van de achtergrond van leerconcepten wil weten, van de mens achter dat concept en van de mogelijkheden en beperkingen van het concept.Deze volledig herziene editie bevat 50 gezichtsbepalende theorieën rond leren en ontwikkelen. Van Aangeleerd optimisme tot Werkleren. Het e-book bevat nog eens 25 extra concepten ? van Afgunst tot Zone van de naaste ontwikkeling. Op de bij de Canon behorende website worden alle 75 concepten (uit boek en e-book) toegelicht.50 concepten en hun grondleggersAan het boek werkten ruim vijftig auteurs mee, stuk voor stuk mensen uit wetenschap en praktijk. Het resultaat: vijftig toelichtingen op belangrijke concepten en hun grondleggers. De auteurs brengen de theorieën niet alleen helder en zonder poespas over, maar delen ook hun persoonlijke fascinatie, ervaring en kritische reflecties. De bijdragen zijn gebundeld door een redactie, bestaande uit Manon Ruijters, Rika Schut en Robert-Jan Simons.Met de Canon van leren & ontwikkelen hopen de auteurs hun liefde voor het vak over te dragen en jouw nieuwsgierigheid te wekken. Om leren en ontwikkelen in en om organisaties te stimuleren.https://www.bua.nl/product/100-9650_Canon-van-leren-ontwikkelen#omschrijving


Book
Grote pedagogen in klein bestek
Authors: ---
ISBN: 9789088506925 Year: 2016 Publisher: Amsterdam Uitgeverij SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In oude teksten over opvoeding kun je inzichten vinden die naadloos aansluiten bij je eigen ideeën. Soms wekken ze verwondering omdat je je realiseert dat wat nu vanzelfsprekend is ooit gloednieuw was. Maar oude pedagogische inzichten kunnen ook tot nadenken stemmen doordat ze juist haaks staan op alles wat we tegenwoordig vanzelfsprekend vinden. Helaas komen de meeste opvoeders en pedagogische professionals er nauwelijks toe om kennis te nemen van het werk van grote pedagogen. Dat is vooral een gemis omdat de pedagoog van vroeger en de pedagoog van nu veel gemeen hebben. Ze delen in ieder geval het besef dat kinderen in een beperkt aantal jaren tot een vorm van zelfstandigheid moeten opgroeien, zodat ze een eigen bijdrage kunnen leveren aan de samenleving. In Grote pedagogen in klein bestek worden het gedachtegoed en de levensloop van drieënvijftig grote pedagogen en denkers over opvoeding besproken: van Comenius tot Korczak, van Mohammed tot Montessori, van Plato tot Spock. Kernvragen zijn: hoe keken zij tegen kinderen aan, hoe dachten zij over opvoeding, en wat hebben ze ons vandaag nog te zeggen? In deze herziene en uitgebreide editie zijn zeven biografieën toegevoegd. De opgenomen biografieën werd eerder in Pedagogiek in Praktijk Magazine gepubliceerd.


Book
Historisch denken : basisboek voor de vakdocent
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789023249528 9023249526 Year: 2012 Publisher: Assen Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Het vak geschiedenis bestudeert een werkelijkheid die niet meer bestaat. Wie kennis over het verleden wil vergaren, is aangewezen op overblijfselen van menselijke activiteiten. Bij het interpreteren van die overblijfselen moet recht worden gedaan aan het verleden. Dat wil zeggen dat mensen uit andere tijdperken in hun waarde worden gelaten en niet op basis van moderne, eigentijdse denkbeelden als 'achterlijk' of 'onwetend' worden weggezet. Dit besef van tijdsverschil ligt aan de basis van de wijze waarop de historicus denkt en redeneert. Het maakt het verschil tussen geschiedenis en andere sociale wetenschappen. In 'Historisch denken. Basisboek voor de vakdocent' worden de aspecten van historisch denken en redeneren op overzichtelijke en heldere wijze besproken." -- Cover, p. [4].


Multi
Historici en hun métier : een inleiding tot de historische kritiek
Author:
ISBN: 9789038225289 9038225288 Year: 2015 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit handboek presenteert een methode om kritisch om te gaan met de overvloed aan informatie waarmee we vandaag geconfronteerd worden, maar ook met de projectie van deze situatie naar een ver en nabij verleden. Hoe kunnen we bronnen op het spoor komen, hoe kunnen we ze kritisch benaderen, en vooral: hoe moeten we optreden als bronnen onderling contradictorische informatie geven? Hoe kunnen we, met andere woorden, overgaan tot het confronteren van uiteenlopende getuigenissen over dezelfde gebeurtenissen, om uiteindelijk tot een interpretatie te komen van de feiten en hun motieven die zo dicht mogelijk bij de waarheid aanleunt? Het tweede deel gaat in op de historische synthese, en meer bepaald op de manier waarop samenlevingen zich in de loop der eeuwen het verleden hebben voorgesteld. Ook de ontwikkeling van de 'geschiedenis' als autonoom wetenschapsgebied komt aan bod: in welke mate hebben ideologische, politieke en filosofische overtuigingen mee gestalte gegeven aan het beeld dat we hebben van het verleden? Dit boek presenteert een methode die niet enkel voor historici, maar bij uitbreiding ook voor studenten en onderzoekers in vele andere takken van de humane en sociale wetenschappen bruikbaar is.Bron : http://www.lannoocampus.be


Book
Een kwarteeuw onderwijs in eigen beheer : het Vlaams onderwijsbeleid, 1988-2013
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789033493676 Year: 2013 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In 1988 werd het departement Onderwijs en Vorming overgeheveld naar de gemeenschappen. Sindsdien hebben de Vlaamse beleidsmakers niet stilgezeten: denken we bijvoorbeeld aan de invoering van de eindtermen, de ontwikkeling van een gelijkekansenbeleid, de hervormingen binnen het hoger onderwijs en, recent, het akkoord over de hervorming van het secundair onderwijs. Een kwarteeuw onderwijs in eigen beheer is het eerste werk dat op een heldere en duidelijke manier de krachtlijnen van dit beleid op een rijtje zet. In het eerste deel wordt een overzicht geboden van de structuur van het Vlaamse onderwijs, de financieringsmechanismen en de verschillende onderwijsactoren. Het tweede deel biedt een beeld op 25 jaar onderwijsbeleid. Naast een bespreking van de rol van de verschillende onderwijsministers, ligt de focus vooral op de thema's die een bepalende rol hebben gespeeld in de voorbije jaren: het gelijkekansenbeleid, kwaliteitszorg, rationalisering en internationalisering. Elk van deze thema's wordt overzichtelijk gepresenteerd, met aandacht voor zowel de beleidsmatige krachtlijnen, de historische context als de resultaten. In het derde deel bespreken de auteurs de invloed van het onderwijsbeleid op een aantal actuele probleemdossiers, in het Nederlandstalig onderwijs in Brussel bijvoorbeeld, en ook de vervrouwelijking van het onderwijs en het hoofdoekendebat. Zij gaan daarbij ook in op de beperkingen van het beleid. Slagen beleidsmakers erin om het onderwijs te sturen, of zijn zij zelf afhankelijk van toevalligheden en evoluties waar zij geen vat op hebben? Dit boek is geschreven op maat van studenten en iedereen die op zoek is naar een toegankelijk geschreven overzicht van de beleidsbeslissingen binnen het Vlaamse onderwijs.


Book
Historisch denken over bronnen : aan de slag in het geschiedenisonderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789462925748 Year: 2016 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het geschiedenisonderwijs dienen bronnen niet alleen om tot kennis van het verleden te komen. Bronnen verduidelijken evenzeer hoe geschiedenis tot stand komt. Dat is het uitgangspunt van dit toegankelijke theorie- en oefenboek. Het is bijzonder geschikt voor de lerarenopleiding geschiedenis in secundair en voortgezet onderwijs en voor leerkrachten geschiedenis, zowel in Vlaanderen als in Nederland. De auteurs van Historisch denken over bronnen vinden het belangrijk om leerlingen in de geschiedenislessen van die basisgedachte bewust te maken. De leerkracht geschiedenis moet hen bijbrengen dat ze geschiedenis niet rechtstreeks uit bronnen kunnen aflezen, maar dat ze die bronnen altijd kritisch moeten interpreteren. Werken met bronnen impliceert dus niet alleen redeneren met bronnen, gericht op de inhoud. Wie bronnen gebruikt, moet ook redeneren over de bronnen zelf, bijvoorbeeld over de makers ervan en hun bedoelingen. Er moet dus oog zijn voor kennisconstructie en historische praktijk. Hoe kunnen (aanstaande) leerkrachten geschiedenis hun leerlingen daarmee vertrouwd maken? En hoe kunnen ze dat inzicht via bronnen aanscherpen? Rond deze vragen bouwden de auteurs een praktisch bruikbaar opleidingspakket. Het bestaat uit een helder geschreven theoretische onderbouwing van bronnenomgang in geschiedenis. Daaraan is een uitgebreid oefengedeelte gekoppeld, met kant-en-klaar materiaal om tot selectie, contextualisering en bevraging van bronnen te komen. Op die manier is dit boek onmiddellijk toepasbaar in de stage van leerkrachten geschiedenis in opleiding of in de lespraktijk. De auteurs van Historisch denken over bronnen vinden het belangrijk om leerlingen in de geschiedenislessen van die basisgedachte bewust te maken. De leerkracht geschiedenis moet hen bijbrengen dat ze geschiedenis niet rechtstreeks uit bronnen kunnen aflezen, maar dat ze die bronnen altijd kritisch moeten interpreteren. Werken met bronnen impliceert dus niet alleen redeneren met bronnen, gericht op de inhoud. Wie bronnen gebruikt, moet ook redeneren over de bronnen zelf, bijvoorbeeld over de makers ervan en hun bedoelingen. Er moet dus oog zijn voor kennisconstructie en historische praktijk.


Book
Dat is pedagogiek : actuele kwesties en sleutelteksten uit de Westerse pedagogische traditie van de 20ste eeuw
Author:
ISBN: 9789462701496 9462701490 Year: 2019 Publisher: Leuven Universitaire Pers Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Referentiewerk voor pedagogen en iedereen met interesse in het pedagogisch denken.. anthologie van meer dan 40 sleutelteksten uit verschillende pedagogische domeinen. basiswerk voor wie pedagogiek studeert, voor wie pedagogisch werkzaam is of voor wie interesse heeft in het pedagogisch denken. geschikt voor zowel academische als professionele master- en bacheloropleidingen die te maken hebben met pedagogische vraagstellingen. inspiratiebron voor leerkrachten, opvoeders, ouders en iedereen die werkzaam is in de pedagogische of sociale hulpverleningscontextPedagogische praktijken en instellingen zoals de school, het gezin, de universiteit, de zorg, en het jeugd- en volwassenenwerk ondergaan grondige veranderingen. Ze stellen de pedagogiek voor de uitdaging om met deze veranderingen zowel theoretisch als praktisch om te gaan. In Dat is pedagogiek vindt de lezer hiertoe de nodige inspiratie. In het boek worden de belangrijke teksten uit de westerse pedagogische traditie van de 20ste eeuw samengebracht, in Nederlandse vertaling en voorzien van een korte introductie en situering. Het zijn stuk voor stuk sleutelteksten die tot op vandaag betekenisvol en actueel zijn. Ze stimuleren en voeden discussies binnen de pedagogiek. Tegelijk vormen de verzamelde en vertaalde tekstfragmenten ook een handig referentiewerk voor wie pedagogiek studeert, voor wie pedagogisch werkzaam is of voor wie interesse heeft in het pedagogisch denken van de 20ste eeuw.bron: https://lup.be/products/108224


Book
Canon van het leren : 50 concepten en hun grondleggers
Authors: ---
ISBN: 9789013102840 Year: 2012 Publisher: Amsterdam Boom uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er is veel geschreven over leren, maar goede en toegankelijke overzichtswerken zijn er nauwelijks. Een basiswerk over leren in en om organisaties ontbrak al helemaal. Tot nu toe, want die constatering bracht Manon Ruijters en Robert-Jan Simons ertoe een basisboek te maken met 50 gezichtsbepalende concepten rond leren en ontwikkelen:  Canon van het leren .   De ambitieuze auteurs kregen hulp van ruim vijftig auteurs, mensen uit wetenschap en praktijk, zodat er 50 toelichtingen op belangrijke concepten en hun grondleggers ontstonden. Deze auteurs brengen de theorieën niet alleen helder en zonder overbodige poespas over, maar delen hun persoonlijke fascinatie, ervaring met en kritische reflecties.   De 50 hoofdstukken kennen een vergelijkbare opbouw: Start vanuit een persoonlijk verhaal van de auteur over de grondlegger Uitleg van het concept zoals het door de grondlegger is bedoeld Doorvertaling naar de praktijk en een kritische reflectie Afsluiting met referenties   Het boek is bestemd voor praktijkmensen: trainers, opleiders en adviseurs die zich bezig houden met leren in en om organisaties in de meest brede zin van het woord. Managers, wetenschappers en studenten vinden verdieping in de Canon.


Book
Historiek van de PMS-Centra : bijdrage tot de studie van de geschiedenis van de PMS-begeleiding in België.
Author:
ISBN: 9054870265 9789054870265 Year: 1993 Publisher: Brussel VUB press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

History of education and educational sciences --- leerlingenbegeleiding --- PMS-centra --- Pupil counseling. Pupil guidance --- historische pedagogiek --- Belgium --- Assistance sociale --- Enseignement --- Geschiedenis --- Histoire --- Maatschappelijk werk --- Onderwijs --- Psychologie --- Sociologie --- Belgique ; histoire --- België ; geschiedenis --- Vocational guidance --- Educational counseling --- Orientation professionnelle --- Orientation scolaire --- Histoire de l'enseignement --- --Belgique --- --PMS --- --Histoire --- --onderwijspolitiek --- PMS --- #PEDA *1.048 <493> --- #PEDA *1 <091> --- #SBIB:HIVA --- #SBIB:316.334.1O120 --- #GBIB:CBMER --- #A9404A --- #KVHB:Onderwijsbegeleiding --- #KVHB:PMS. Zie: Studie- en beroepsorientering --- #KVHB:Studie- en beroepsorientering --- Onderwijs 37 --- Gezondheidszorg 61 --- 431.2 --- 371.1 --- 371.21 --- Onderwijssociologie: geschiedenis van de opvoeding en onderricht --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- Historische en vergelijkende pedagogiek --- Pedagogiek en onderwijskunde --- handboeken en inleidingen --- psychologische pedagogiek --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- PMS-centra. --- handboeken en inleidingen. --- psychologische pedagogiek. --- onderwijspolitiek --- Handboeken en inleidingen. --- Psychologische pedagogiek. --- --Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- History --- --Vocational guidance --- Belgique --- BELGIQUE --- CONDITIONS SOCIALES --- 20E SIECLE --- ETUDE ET ENSEIGNEMENT --- HISTOIRE SOCIALE --- CENTRES PSYCHO-MEDICO-SOCIAUX

Listing 1 - 9 of 9
Sort by