Listing 1 - 10 of 267 << page
of 27
>>
Sort by

Book
De levensloop van de mens : ontwikkeling en ontwikkelingsmogelijkheden in verschillende levensfasen
Author:
ISBN: 9789060693001 Year: 2017 Publisher: Rotterdam : Lemniscaat,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze studie over de menselijke levensloop is gebaseerd op veertig jaar ervaring als o.m. psychiater en bedrijfspsycholoog. Aangetoond wordt dat de kijk op elke levensfase in directe relatie staat met het mensbeeld dat men er voor zichzelf op nahoudt. Lievegoed kiest duidelijk voor een personalistisch mensbeeld en blijkt sterk door de ideeën van Rudolf Steiner beïnvloed. In zeven hoofdstukken komt het menselijk leven onder het aspect van ontwikkeling aan de orde, waarbij lichaam, psyche en geest steeds tot één beeld voeren. Voor een breed publiek wordt op toegankelijke wijze inzicht geboden in de eigen levensloop en die van anderen, geïllustreerd met korte verwijzingen met wetenschappelijke literatuur. Een manco lijkt me dat deze niet verder reikt dan 1976, zodat aan recente maatschappelijke tendensen zoals autonomie en individualisering niet wordt toegekomen. Overigens is de behoefte aan waarde-oriëntatie tegenwoordig aan het toenemen, zodat wellicht toch op een groeiend lezerspubliek kan gerekend worden. © NBD Biblion


Book
Ontwikkelingspsychologie
Authors: ---
ISBN: 9789001754310 Year: 2021 Publisher: Groningen : Noordhoff,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ontwikkelingspsychologe Liesbeth van Beemen en expert in de ontwikkeling van het jonge kind Marieke Beckerman verzorgden deze zevende druk, waarin een nieuw hoofdstuk is toegevoegd over de seksuele ontwikkeling van kinderen en jongeren van 0-18 jaar. In het laatse hoofdstuk is een paragraaf toegevoegd over opvoedingsopgaven, waarin de ontwikkelingsopgaven worden gekoppeld aan de taak voor ouders/verzorgers om een optimaal opvoedingsklimaat te creëren. Op deskundige wijze wordt aandacht besteed aan de diverse ontwikkelingen van baby tot en met adolescent en worden samenhangen belicht tussen bv. taal en cognitie, identiteit en sociale ontwikkeling. In de rubriek 'Anders dan gemiddeld' komen afwijkende ontwikkelingen aan de orde. Ieder hoofdstuk begint met een inleiding en bevat tussenvragen; voor samenvattingen wordt verwezen naar de bij deze publicatie behorende website (waarvoor een toegangscode is opgenomen). Handig zijn de kopjes naast de tekst, alsook de tabellen, figuren en voorbeelden. Nuttig zijn de verklarende begrippenlijst, de antwoorden op tussenvragen, het literatuuroverzicht en register. Helder geschreven, zeer volledige uitgave in kleurendruk, met toegang tot online studiehulp. Zeer aanbevolen voor opleidingen op dit terrein, zoals pabo's en lerarenopleidingen.


Book
Zelfreflectie en persoonsontwikkeling : een handboek voor ontwikkelingsgerichte psychotherapie.
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789033446368 Year: 2007 Publisher: Leuven : Acco,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Uitgaande van een existentieel-dialectische visie op de psychische ontwikkeling ontwerpt Leni Verhofstadt-Denve een persoonsmodel en toont zij aan hoe dit kan worden toegepast in de klinisch-therapeutische praktijk via het psychodrama, videofeedback, diverse vormen van speltherapie en tal van andere zelfreflectieve actietechnieken bij kinderen en jeugdigen. In het eerste deel wordt het theoretisch kader uitgewerkt met verwijzing naar inhoud en onderliggend proces van de persoonsontwikkeling. In het tweede deel wordt door talrijke praktijkvoorbeelden aangetoond hoe het existentieel-dialectisch denkkader kan fungeren als voedingsbodem voor een ontwikkelingsgericht psychotherapeutisch handelen. Zo wordt bijvoorbeeld de toepasbaarheid aangetoond in de individuele en groepstherapeutische aanpak van diverse klinische groepen: ambulant en residentieel behandelde adolescenten, drugverslaafde jongeren, obese kinderen en jongeren in probleemgezinnen. Deze herwerkte uitgave is uitgebreid met recente Literatuurgegevens en een hoofdstuk over de specifieke actie- en dramatechnieken waaronder de concrete beschrijving van de speels-ernstige toepassing van de 'toverwinkel'-techniek. In de nieuwe herdruk van dit handboek legt de auteur, vergeleken met de eerste druk, een nog duidelijker verbinding met de psychotherapeutische praktijk. Bovendien zijn twee nieuwe hoofdstukken toegevoegd: over de toepassing van het psychodrama in de droomduiding en over de concrete toepassing van de 'toverwinkel' in een psychodramaspel dat ook toepasbaar kan zijn in onderwijssituaties. De bibliografie is volledig geactualiseerd. De auteur beoogt met dit boek een bruikbaar referentiekader te geven dat een theoretische ondersteuning geeft aan de ontwikkelingspsycholoog en de psychotherapeut. Een centrale vraag is: hoe kun je de psychische ontwikkeling van een mens beschrijven voor de fasen uit de persoonlijke levensloop en hoe kun je helpend bij deze ontwikkeling interveniren? Het gaat dan met name om de motiverende Dynamiek van het ontwikkelingsproces van de mens. Het boek bestaat uit twee hoofddelen. In deel 1 komt de integratie van de ontwikkelingspsychologie en de therapeutische praktijk aan de orde; in deel 2 de ontwikkelingsgerichte psychotherapie. Een doorwrochte praktijkstudie voor psychologen, psychotherapeuten, opvoeders en andere genteresseerden. De oorspronkelijke uitgave van dit handboek voor ontwikkelingsgerichte psychotherapie verscheen in 1988 onder de titel Persoon, ontwikkeling en psychodrama. In 1994 verscheen een tweede herwerkte uitgave, waarbij de link met de psychotherapeutische praktijk duidelijker werd uitgebouwd. In de nieuwe derde uitgave is het praktische deel nog verder uitgewerkt en werd de bibliografie geactualiseerd. Een ontwikkelingsgerichte psychotherapie wordt gedragen door een existentieel-dialectische visie. In het eerste deel wordt dit kader verhelderd door middel van een analyse van 'dialectiek' en 'existentile psychologie'. Dit funderend deel is bedoeld als referentiekader Dat steun wil bieden voor de ontwikkelingspsycholoog, de klinisch psycholoog en elke therapeut die begaan is met de vraag: "Hoe kan ik de psychische ontwikkeling gedurende de verschillende levensloopstadia beschrijven, verklaren, stimuleren en, indien nodig, zo optimaal mogelijk bijsturen?" In het praktijkgedeelte wordt de existentieel-dialectische ontwikkelingspsychologie vertaald naar een ontwikkelingsgerichte psychotherapie via de concrete toepassing van een aantal methoden en technieken. Aan psychodrama wordt daarbij ruime aandacht besteed. Bij deze therapeutische dramatechniek wordt de mens actief verteller van het eigen levensverhaal. Andere zelfreflecterende handelingstechnieken worden o.a. besproken in functie van behandeling voor obese kinderen (kinderen met overgewicht) en drugverslaafde jongeren. Ook buiten de klinische praktijk kunnen aangepaste drama- of actietechnieken worden benut. Een kort hoofdstuk bespreekt de gebruiksmogelijkheden binnen het onderwijs. Deze artikels zijn meer concreet dan het eerste deel en kunnen los daarvan ook gelezen worden


Book
Levensfasen : de psychologische ontwikkeling van de mens.
Author:
ISBN: 9789059316331 Year: 2011 Publisher: Den Haag Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Al van voor de geboorte zijn we erg vatbaar voor invloeden van buitenaf, en dat blijft zo gedurende heel ons leven, tot in onze laatste levensjaren. Vanaf dan kunnen we die invloeden door fysische achteruitgang niet altijd meer waarnemen, wat een gevoel van sociale achteruitstelling kan veroorzaken. Lichamelijke ontwikkeling, het bewustzijn, het leren, de taalontwikkeling, de sociale groei, de persoonlijkheidsontwikkeling en de morele ontwikkeling van de mens worden kort beschreven, met voor elke leeftijd de kenmerken die in die periode het sterkst naar voren treden, veranderen en zichtbaar zijn. Zo zijn goede voeding, veiligheid en autonomie voorwaarden voor een gezonde ontwikkeling, en is ons psychische rijpen afhankelijk van het lichamelijke rijpingsproces (mens sana in corpore sano). Verder is ons denken niet alleen afhankelijk van de neurologische ontwikkeling die we doormaken, maar ook van het gevolgde onderwijs. In elk stadium spelen erfelijkheid, de omgeving en de levensstijl een belangrijke rol. Als bijlage schematiseert Tieleman kort de ontwikkelingspsychologische fase-indelingen van o.m. Erikson, Piaget, Freud en Kohlberg. De bibliografie en de index sluiten het geheel netjes af. De overzichten bij elk hoofdstuk, een samenvatting, een lijst met kernwoorden, en enkele opdrachten en casussen die studenten in groep kunnen verwerken en bespreken, maken van deze uitgave een echt schoolboek en naslagwerk. Elke nieuwe term wordt onmiddellijk verklaard. Het geheel leest vlot en is gesneden brood voor studenten. Voor de leek zijn de soms diepgravende en persoonlijke opdrachten zonder feedback van de professor weinig zinvol, maar net als de cursist kan de lezer zijn kennis opfrissen en testen of hij de opgesomde termen kan plaatsen. Wie graag alleen iets leest over één ontwikkelingsaspect kan per fase zappen naar de paragraaf in kwestie. Levensfasen is een inleiding in de levenslooppsychologie. Het geeft een overzicht van de psychologische ontwikkelingen en veranderingen die mensen in hun leven doormaken vanaf de conceptie tot aan de dood. De nadruk ligt hierbij op collectieve veranderingen, maar ook individuele wendingen en keuzes komen aan de orde. Het boek is ingedeeld in fasen. Bij elke fase wordt een aantal thema's uitgediept, zoals lichamelijke en cognitieve veranderingen, maar ook zaken als relatievormen en verliessituaties worden besproken. Levensfasen biedt een referentiekader voor toekomstige hulpverleners, en bevat veel praktijkcasussen en opdrachten waarmee de basiskennis meteen toegepast kan worden. Levensfasen is eerst en vooral een leerboek ontwikkelingspsychologie voor studenten. Daarnaast kan het dienstdoen als referentiekader, als basis voor hulpverleners en als uitgangspunt voor verdere studie en specialisatie. Het geheel is strak gestructureerd. Negen hoofdstukken behandelen negen levensfasen, van de prenatale fase tot en met de pensioenleeftijd. Een laatste, kort hoofdstuk bekijkt hoe het stervensproces verloopt en hoe het ervaren wordt op verschillende leeftijden.


Book
Laat me los! : stimuleer de persoonlijke groei van je kind 0-18 jaar
Author:
ISBN: 9789063052911 Year: 2007 Publisher: Amsterdam : Archipel,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De hechting tussen moeder en kind is voor een belangrijk deel bepalend voor de ontwikkeling van een kind in het verdere leven. Gemotiveerd door zijn eigen ervaringen heeft de auteur van dit boek inzichtelijk gemaakt welke gevolgen onvoldoende hechting kan hebben. Daarbij gebruikt hij praktijkgevallen die hij in de afgelopen jaren ter behandeling heeft gehad als kinderarts en kinderpsychiater. Er worden uiteenlopende gevallen geschetst waarbij problemen in het hechten op jonge of latere leeftijd de oorzaak zijn voor problemen in sociale interactie. De beschrijvingen zijn beeldend en helder. Adviezen over hoe om te gaan met problemen met deze oorzaak komen weinig aan bod. Ook behandelwijzen en mogelijke interventies blijven achter. Een brede kijk op de gevolgen van problemen in de hechting voor mensen met belangstelling voor ontwikkeling van de psyche. © NBD Biblion


Book
Kleine ontwikkelingspsycholgie
Author:
Year: 2009 Publisher: Houten : Bohn Stafleu Van Loghum,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Ontwikkelingspsychologie
Author:
ISBN: 9789001866709 9789001866716 Year: 2018 Publisher: Groningen/Houten Noordhoff Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ontwikkelingspsychologie biedt studenten een uitgebreid overzicht van de biologische, cognitieve en sociale ontwikkeling van kinderen en jongeren. Ook de persoonlijkheidsontwikkeling komt aan bod: van het temperament van het jonge kind tot aan de identiteitsvorming van de adolescent. Ieder hoofdstuk behandelt een specifiek onderwerp in de ontwikkelingsfasen van de verschillende leeftijdsgroepen. Ook maakt elk hoofdstuk een uitstapje naar de afwijkende ontwikkeling, zodat ook veel voorkomende ontwikkelingsproblemen als ADHD en autisme aan bod komen.


Book
Ontwikkelingspsychologie : inleiding tot de verschillende deelgebieden
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789023240235 Year: 2004 Publisher: Assen Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Jaarboek ontwikkelingspsychologie, orthopedagogiek en kinderpsychiatrie ...
Authors: --- --- ---
Year: 1994 Publisher: Houten : Bohn Stafleu Van Loghum,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Ontwikkeling in vogelvlucht : ontwikkeling van kinderen en adolescenten
Author:
ISBN: 9789026522185 Year: 2011 Publisher: Amsterdam Pearson Assessment and Information

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In 22 kenschetsen wordt het werk van de belangrijkste theoretici op dit gebied in kort bestek uitgelegd. Het wordt ingeleid met een boeiend historisch overzicht en een buitengewoon waardevol en diepgaand beeld van de oorsprong en reikwijdte van de huidige opvattingen over ontwikkelingspsychologie. Om nieuwe inzichten te kunnen plaatsen, is nodig te weten wat daarvan de wortels zijn. Die wortels klinken vaak ongewoon fris en modern in de oren, zoals Rousseau die bijvoorbeeld in de achttiende eeuw al zei: 'We moeten onze kinderen niets leren, de ontwikkelingen gaan zo snel, we weten niet of ze die kennis van nu later wel kunnen gebruiken'. Hij vond dat er aangesloten moest worden bij de ontwikkeling van het kind. (Bron: covertekst)

Listing 1 - 10 of 267 << page
of 27
>>
Sort by