Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Het overdragen aan leerlingen van verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces is voor docenten vaak lastig. Als zij te snel te veel verantwoordelijkheid afstaan, kunnen leerlingen zich verloren voelen. Ze leren dan minder actief en effectief. Met te weinig verantwoordelijkheid blijven de leerlingen afhankelijk. En dat gaat weer ten koste van de effectiviteit. (wr)Actief leren maakt duidelijk wat het betekent voor docenten en leerlingen als de verantwoordelijkheid anders komt te liggen. Het is gebaseerd op de constructivistische leerprincipes, waarbij het leren van de leerling centraal staat. Het boek geeft aan onder welke condities dat goed en minder goed gaat. Daarmee brengt dit boek de belangrijkste principes uit de leertheorie, de pedagogiek en de didactiek bij elkaar. Net als de vorige editie bevat dit boek veel praktische adviezen voor docenten, met nieuwe oefeningen. (wr)Actief leren vormt samen met Samenwerkend leren en Effectief leren in de les een drieluik. De delen zijn samen of los te gebruiken. Ze zijn geschreven door Sebo Ebbens en Simon Ettekoven, sinds 1990 actief als nascholers van docenten van primair tot universitair onderwijs. De lespraktijk in de boeken stoelt op hun ervaringen en die van een (zeer) groot aantal docenten
Choose an application
Het boek behandelt de taalvorderingen van het kind steeds algemeen, maar ook specifiek voor het Nederlands. Het besteedt eveneens aandacht aan de rol van de omgevingstaal. De taalontwikkeling van het kind bevat een uitvoerig hoofdstuk over meertalige ontwikkeling, en een hoofdstuk over taalproblemen bij kinderen. Het boek is zeer toegankelijk geschreven en geïllustreerd met veel voorbeelden van Nederlandssprekende kinderen. Hierdoor hebben studenten geen linguïstische, psychologische of andere voorkennis nodig om het te kunnen gebruiken.(https://www.noordhoffuitgevers.nl/product/-/webshop/hoger-onderwijs/lerarenopleiding/taalontwikkeling-van-het-kind/9789001866310)
Developmental psychology --- Initial didactic situation --- Psycholinguistics --- taalopvoeding --- Taalverwerving --- Cursus bachelor in de Logopedie --- Taalontwikkelingsstoornis --- Taalontwikkeling. --- 803.3 --- Kindertaal --- Luisteren --- Meertaligheid (Tweetaligheid) --- Spreken --- Taalontwikkeling --- Taalproblemen --- Woordenschat --- Psycholinguïstiek --- Taalpsychologie (Psycholinguïstiek) --- taalontwikkeling --- taalverwervingsproces --- taalvorderingen --- meertalige ontwikkeling --- taalproblemen --- Bachelor in de logopedie --- #KVHB:Taalontwikkeling
Choose an application
Veel scholen zoeken naar manieren om de motivatie van hun leerlingen te vergroten. Overal zie je aandacht voor het stimuleren van zelfregulatie, eigenaarschap, samenwerken, uitdagen of activerende werkvormen. Kortom, meer aandacht voor het proces van leren. Maar hoe doe je dat? Hoe stimuleer je de groeigerichte leermentaliteit: de krachtige denkwijze die de basis vormt voor willen leren en kunnen doorzetten?Dit boek biedt je als docent, mentor, teamleider en bestuurder kennis en inzicht in leergedrag. Het laat zien hoe je de groeigerichte leermentaliteit van leerlingen en docenten kunt vergroten in je dagelijkse lespraktijk. Het laat je nadenken over de overtuigingen die je hebt over jezelf en de ander. Daarmee is dit boek niet alleen relevant voor de ontwikkeling van je leerlingen, maar voor iedereen die betrokken is bij schoolontwikkeling.Bron: https://shop.bazalt.nl/naar-een-groeigerichte-leermentaliteit
Leerspycholgie --- leerprocessen --- schoolontwikkeling --- leergedrag --- Motivatie --- Leergedrag --- Growth mindset --- Secundair onderwijs --- Educational psychology --- Initial didactic situation --- Secondary education --- pedagogisch klimaat --- motivatie --- didactische processen --- voortgezet onderwijs --- Leren --- Didactiek ; Leren leren. --- Leren ; motivatie. --- Studievaardigheden ; secundair onderwijs. --- Mindset
Choose an application
Teaching --- Educational change --- Social networks --- Social aspects --- Social networks. --- Social aspects. --- Networking, Social --- Networks, Social --- Social networking --- Social support systems --- Support systems, Social --- Interpersonal relations --- Cliques (Sociology) --- Microblogs --- Change, Educational --- Education change --- Education reform --- Educational reform --- Reform, Education --- School reform --- Educational planning --- Educational innovations --- Initial didactic situation --- Social psychology --- Educational change - Social aspects
Choose an application
Taalontwikkeling is een sociaal leerproces dat in wisselwerking met volwassenen en andere kinderen plaatsvindt. Dit taalverwervingsproces speelt zich voor het grootste gedeelte af tussen de geboorte en het begin van groep 3. Het brabbelen gaat over in het eenwoordstadium en ontwikkelt zich onder andere door taalstimulerende activeiten steeds verder. Hoe dat proces verloopt, welke invloeden een rol spelen, hoe een tweede taal zich ontwikkelt, wordt aan de hand van veel praktische voorbeelden duidelijk beschreven.
Taalontwikkeling. --- Taalverwerving. --- Initial didactic situation --- ontwikkelingspsychologie --- Psycholinguistics --- taalverwerving --- Developmental psychology --- kleuters --- peuters --- baby's --- kindertaal --- #KVHB:Taalontwikkeling --- #KVHB:Tweetaligheid --- taalontwikkeling --- tweetaligheid --- 803.3 --- Kindertaal --- Leerlijnen(Groeilijnen) --- Taalachterstand --- Taalontwikkeling --- Taalverwerving --- Tweetaligheid --- Baby's --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Kleuters --- Leerlijnen --- Peuters --- Handboek/cursus --- Taalverwerving ; kleuters --- Taalverwerving ; peuters --- Taalstimulering --- 082292.jpg --- Psycholinguïstiek --- Taalpsychologie (Psycholinguïstiek) --- Contains audio-visual material --- Ontwikkelingspsychologie --- Didactische beginsituatie --- Spreken --- Spraakontwikkeling --- Taalactiveringsprogramma's --- Peuter --- Kleuter
Choose an application
Effectief leren speelt in alle onderwijssituaties een belangrijke rol. In alle onderwijssituaties moeten leerlingen basiskennis opdoen en basisvaardigheden aanleren. Dit basisboek geeft door middel van de instructiestrategie van directe instructie een groot aantal praktische adviezen aan op welke wijze docenten dat kunnen vormgeven, of hoe docententeams dat samen kunnen doen en hoe ze van daaruit een begin kunnen maken met activerend leren. Het boek is rijkelijk voorzien van praktische adviezen en voorbeelden uit de praktijk.
Teacher education. Teacher's profession --- Initial didactic situation --- actief leren --- didactische werkvormen --- Didactic strategies --- didactiek --- 371.13 --- 371.212 --- 371.31 --- 454.21 --- effectief leren --- 454.2 --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- Directe instructie --- Hoger onderwijs --- Klasmanagement --- Klassfeer --- Lager onderwijs --- Leren --- Meervoudige intelligentie --- Onderwijsleergesprek (Leergesprek) --- Onderwijsstrategieën --- Secundair onderwijs --- onderwijsbeleid (ler) --- onderwijsleerprocessen (ler) --- onderwijsorganisatie (ler) --- 094180.jpg --- Didactiek --- Lerarenopleiding. Lerarenberoep --- Didactische beginsituatie --- Didactische werkvormen --- didactische werkvormen, geprogrammeerde instructie, groepswerk, projectonderwijs --- basiseducatie --- Coöperatief leren --- leren leren --- departement Lerarenopleiding 10 --- leeromgevingen --- leermotivatie
Choose an application
Omgaan met problematisch gedrag van leerlingen is een van de moeilijkste aspecten van het lesgeven. Binnen het onderwijs worden hoge eisen gesteld aan leraren en teams: van het bieden van preventieve basiszorg tot gespecialiseerde interventies. Het is belangrijk dat leerkrachten een uitgebreid repertoire aan vaardigheden bezitten waarmee problematisch gedrag kan worden voorkomen en effectief kan worden gereageerd op problemen die toch optreden. Dit werk biedt leraren en gedragsspecialisten in het basisonderwijs handvatten voor het leggen van een goede basis in een klas en gaat in op zaken als klassenklimaat, fysieke ruimte, adequate instructie en omgaan met papierwerk. Duidelijk beschreven zijn de leerkrachtvariabelen die verschil maken in werkhouding, leerattitude, leermotivatie en preventie van probleemgedrag. Het boek bevat 2 delen: voorkomen van pestgedrag en reageren op pestgedrag. De bijlagen bevatten vragenlijsten en checklists.
Initial didactic situation --- klassfeer --- klassenmanagement --- gedragsstoornissen --- Social problems --- ordeproblemen (onderwijs) --- agressie --- onderwijspraktijk --- #PBIB:+107.21 --- Leerlingbegeleiding ; basisonderwijs --- Gedragsproblemen --- didactiek --- Gedragsstoornissen ; kinderen --- Probleemgedrag --- 467 --- Klassenmanagement --- Zelfregulerend werken --- Klasklimaat --- Probleemgedrag ; onderwijs --- 465 --- Probleemgedrag; leerlingen --- gedragsproblemen --- Gedragsstoornissen : kinderen --- Basisonderwijs --- Klasmanagement --- Leerlingbegeleiding --- 474.23 --- 474.22 --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Algemeen --- 371.3 --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- 376 --- Onderwijsstijlen --- Leerproblemen --- Didactische werkvormen --- Onderwijsstrategieën --- Onderwijspraktijk --- Contractwerk --- Gedragsprobleem --- Leerprobleem --- Didactische werkvorm --- Onderwijsstrategie
Choose an application
Docenten in het middelbaar onderwijs worden keer op keer geconfronteerd met grensoverschrijdend gedrag van leerlingen. De brutale, lastige en/of agressief reagerende leerling trekt een zware wissel op het klimaat op school. Daadwerkelijk aanpakken en voorkomen van problemen kan alleen door bewustwording van eigen handelen van de docent. Maar ook het hebben en naleven van schoolregels en de onderlinge samenwerking tussen docenten is van groot belang voor een prettig en veilig schoolklimaat. Dit boek is ontstaan in de onderwijspraktijk. Het biedt concrete antwoorden en oplossingen op vragen rondom orde houden en agressie in en rondom de klas. 'Ga d'r maar uit!' geeft inzicht in de achtergronden van het gedrag maar wil vooral op preventief gebied een waardevolle ondersteuning zijn voor de beginnende zowel als de ervaren leerkracht. Daarnaast geeft het boek een overzicht van werkvormen die juist curatief kunnen worden ingezet wanneer er sprake is van agressie.
467 --- 454.22 --- #PBIB:+107.21 --- agressiviteit --- Klasklimaat --- Schoolklimaat --- Orde houden ; secundair onderwijs --- Agressie ; leerlingen --- Gedragsproblemen --- 454.23 --- 450.42 --- 37.064 --- Agressie --- Conflicten --- Preventie --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Onderwijsstijlen --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Algemeen --- Didactische principes --- Initial didactic situation --- klassfeer --- klassenmanagement --- gedragsstoornissen --- Orthopedagogics --- ordeproblemen (onderwijs) --- geweld --- agressie --- onderwijspraktijk --- Agressieve kinderen --- Agressieve jongeren --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Tucht --- Veiligheid --- Klassenmanagement --- Jongeren --- Kinderen --- Gedragsprobleem --- Jongere --- Kind --- Media --- Maatschappij --- Politiek --- Jeugd --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Film --- Thuis
Choose an application
Wat werkt daadwerkelijk in het onderwijs? Hoe kunnen we het leren zichtbaar maken? Waarom is dat belangrijk? En hoe kunnen we op basis daarvan de prestaties van de leerlingen op school verbeteren? Met dit boek keer je terug naar de oorsprong, naar de essentie van de onderwijspraktijk. Vertrekkend vanuit een evidence-based principe toont John Hattie, een van de meest toonaangevende onderwijswetenschappers ter wereld, wat daadwerkelijk effect heeft in het onderwijs en waar de leerling baat bij heeft (Visible learning). Aan de hand van 9 concrete hoofdstukken laat John Hattie zien hoe belangrijk een leraar is en hoe je als leerkracht kritisch kunt omgaan met je eigen rol en invloed. De auteur geeft bondige en goed te begrijpen samenvattingen van de succesvolste methoden en biedt een stap-voor-stap begeleiding voor een geslaagde invoeren van ‘Visible learning’ in de klas. Dit baanbrekende basiswerk richt zich op de essentie van het beroep van leerkracht: je leerlingen begrijpen, weten hoe zij gemotiveerd raken en inzien hoe zij tot leren komen. ‘Leren zichtbaar maken’ plaatst het leren in een betekenisvolle context: het krijgt pas echt effect door de interactie van de leerkracht met zijn leerlingen. Het is dan ook een basiswerk voor studenten, voor beginnende leerkrachten, maar vooral ook voor ervaren onderwijzers. Dit boek legt uit hoe de principes van Visible Learning in elk klaslokaal kunnen worden toegepast. De auteur biedt stap-voor-stapbegeleiding voor een geslaagde invoering van Visible Learning en Visible teaching in de klas.
691 --- Pedagogie en didactiek --- leerlingen begeleiding --- evidence based onderwijs --- visible learning --- secundair onderwijs België - beroep en opleiding --- Onderwijsvisie. --- didactiek --- evidence-based onderzoek --- leerprocessen --- leren --- lesvoorbereidingen --- lesgeven --- klasmanagement --- feedback --- klasklimaat --- leraren --- 481.7 --- lerarenopleidingen --- secundair onderwijs --- 454.23 --- Lesgeven --- Leraren --- Lesvoorbereidingen --- Feedback --- 454.2 --- Reflecteren (Terugblikken) --- Klasmanagement --- Leren --- Didactiek --- Didactische principes --- Onderwijsstrategieën --- Onderwijs --- Onderwijskunde. --- Methodiek. --- Teacher education. Teacher's profession --- Initial didactic situation --- Study methods --- School management --- Didactic strategies --- Research on teaching --- Didactics --- 37.01 --- Onderwijs ; theoretische beschouwingen
Choose an application
Volgens het Federaal Planbureau bevindt de Belgische economie zich momenteel in de diepste recessie sinds de Tweede Wereldoorlog. Overheid, belangenorganisaties en bedrijven broeden tal van herstelmaatregelen uit. In zijn boek 'essen uit de financiële crisis' neemt Eric Pompen die diverse plannen onder de loep. Ook de hervorming van het toezicht op de financiële sector komt aan bod. Kant-en-klare oplossingen bestaan niet, maar de eerste remedies beginnen hun vruchten af te werpen. In 2010 lijkt het tij te keren De Nationale Bank van België voorspelt een bescheiden groei. Toch zijn structurele ingrepen voor een duurzame groei onontbeerlijk.
economische crisis --- financiële markten --- Business cycles --- economisch beleid --- Belgium --- 338.12 --- 338 <493> --- 331.105.42 werkgeversorganisaties --- 331.105.44 syndicalisme --- 336 financiën --- 336.22 belastingen --- 338.124.4 crisissen (economisch) --- 338.974 --- BPB1103 --- Déflation --- Situation économique --- Crise monétaire --- 430 Financien --- financiële crisis --- Crise Crisis --- Finances Financiën --- Finances publiques Overheidsfinanciën --- België --- 355.1 --- economische politiek --- financiële sector --- kredietcrisis --- 331.31 --- 333.139.2 --- 333.17 --- BE / Belgium - België - Belgique --- 338<493> --- bankwezen --- belastingshervormingen --- vakbonden --- 336 --- Financiële crisis --- E100145.jpg --- Economische crisis ; België --- Conjunctuurbewegingen. Economische fluctuatie. Investeringscycli. Conjunctuuranalyse. Conjunctuuronderzoek. Conjunctuurprognoses --- Economische situatie. Economische structuur van bepaalde landen en gebieden. Economische geografie. Economische produktie.economische produkten. Economische diensten--België --- economische crisis - economische depressie - economische recessie --- Deflatie --- Economische situatie --- Monetaire crisis --- Conjunctuur --- Belgische economische politiek --- Economisch beleid. --- Bankcontrole en -reglementering. Reglementering van het bankberoep. --- Crises, saneringen en hervormingen van het bankwezen. --- economische situatie in België --- Financiële crisis (2007-) --- Financiële crisis (2007-). --- 338 <493> Economische situatie. Economische structuur van bepaalde landen en gebieden. Economische geografie. Economische produktie.economische produkten. Economische diensten--België --- 338.12 Conjunctuurbewegingen. Economische fluctuatie. Investeringscycli. Conjunctuuranalyse. Conjunctuuronderzoek. Conjunctuurprognoses --- departement Handelswetenschappen en Bedrijfskunde 10 --- Economisch beleid --- Bankcontrole en -reglementering. Reglementering van het bankberoep --- Crises, saneringen en hervormingen van het bankwezen --- krizë monetare --- monetaire crisis --- crisi monetaria --- měnová krize --- valuuttakriisi --- crisis monetaria --- monetarna kriza --- denarna kriza --- monetáris válság --- menová kríza --- valutakrise --- valūtas krīze --- парична криза --- criză monetară --- pinigų krizė --- Währungskrise --- crise monetária --- valutakris --- valuutakriis --- kryzys walutowy --- νομισματική κρίση --- kriżi monetarja --- monetary crisis --- монетарна криза --- géarchéim airgeadra --- kriżi finanzjarja --- krize měny --- crise financière --- finanční krize --- criză financiară --- finanšu krīze --- géarchéim airgeadais --- rahanduskriis --- nemzetközi pénzügyi válság --- Schuldenkrise --- crise financeira --- monetær krise --- rahoituskriisi --- finančná kríza --- crisi finanziaria --- krizë financiare --- finansiell kris --- currency crisis --- finančna kriza --- finanskris --- finantskriis --- kryzys finansowy --- financial crisis --- финансијска криза --- internationale Finanzkrise --- pénzügyi válság --- меѓународна финансиска криза --- валутна криза --- crisis financiera --- mezinárodní finanční krize --- финансиска криза --- χρηματοοικονομική κρίση --- должничка криза --- finanskrise --- krize finančního systému --- криза на финансискиот систем --- Finanzkrise --- финансова криза --- finansinė krizė --- economic situation --- ekonominė padėtis --- majanduslik olukord --- taloudellinen tilanne --- hospodářská situace --- gazdasági helyzet --- situazione economica --- економска состојба --- Wirtschaftslage --- οικονομική κατάσταση --- gospodarski položaj --- ekonomsko stanje --- ekonomikas stāvoklis --- situación económica --- situație economică --- economische situatie --- situação económica --- ekonomisk situation --- sytuacja gospodarcza --- gjendje ekonomike --- økonomisk situation --- стање привреде --- sitwazzjoni ekonomika --- икономическа ситуация --- hospodárska situácia --- ekonomický vývoj --- hospodářský vývoj --- економска ситуација --- состојба на економијата --- gospodarsko stanje --- stav hospodářství --- deflazzjoni --- deflácia --- deflatie --- дефлация --- дефлација --- díbhoilsciú --- deflacija --- deflace --- deflazione --- deflație --- Deflation --- deflation --- deflacion --- αντιπληθωρισμός --- deflaatio --- deflācija --- deflação --- defliacija --- deflación --- defláció --- deflatsioon --- deflacja --- deflációs politika --- deflationistische Politik --- politica deflazionistica --- deflationspolitik --- дефлациска политика --- politique déflationniste --- αντιπληθωριστική πολιτική --- política deflacionista --- defliacinė politika --- gap deflazionistico --- politică deflaționistă --- deflācijas politika --- дефлациски тенденции --- deflaatiopolitiikka --- recessione --- deflatsioonipoliitika --- stagnazione --- politikë deflacioniste --- deflační politika --- deflatoire politiek --- deflačná politika --- deflationary policy --- staid eacnamaíoch --- géarchéim airgeadaíochta --- Crise monétaire --- Déflation --- Situation économique
Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|