Listing 1 - 10 of 411 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Het succesvolle tv-programma De Bedenkers bewees het: er lopen heel veel mensen rond met een goed idee. Alleen weten weinigen hoe ze dat idee concreet in de praktijk kunnen omzetten. - Dit boek legt stap voor stap uit hoe ook jij een bedenker kunt worden. Hoe bedenk en verfijn je een goed idee? Waar kun je steun en subsidies vinden? Hoe stel je een businessplan op en hoe maak je van je idee een commercieel succes? - Journalist Jan Verstraete gaat in Hoe word ik een bedenker? ook op zoek naar de opmerkelijkste bedenkers uit het programma en hun uitvinding. Hij verzamelde tal van voorbeelden van bekende, legendarische of grappige uitvindingen die de wereld onherroepelijk veranderden. Of niet. - Met talrijke tips van de vakjury en een praktische handleiding die je in tien stappen van idee tot koopklaar product loodst. - In samenwerking met vrt en Flanders DC
Choose an application
Bij onze geboorte zijn we nog een onbeschreven blad. Dat onbeschreven blad, het kind in jezelf, zoals Bradshaw het noemt, wordt tijdens het opgroeien vaak verwond door bijvoorbeeld verlatenheid, ontkenning van afhankelijkheid of een slecht functionerend gezinsverband. Dit leidt tot gevoelens van eenzaamheid, onzekerheid en verdriet. In ons verdere leven blijven wij functioneren volgens de patronen van deze scheefgegroeide ontwikkeling. Eenmaal volwassen uit zich dat in verslavingen, destructief gedrag, problematische relaties en verlies van energie. De bekende Amerikaanse psycholoog John Bradshaw ontwikkelde een therapie die erop is gericht in contact te komen met je oorspronkelijke ik. Deze therapie geeft een gevoel van thuiskomen. Door het herstellen van de relatie met het kind in jezelf kun je de wonden helen en de gemiste ontwikkelingen inhalen. Met praktische oefeningen en voorbeelden leer je het kind in jezelf te vinden, te herstellen, vast te houden, te koesteren en te beschermen. Op die manier maak je voor jezelf een nieuwe start mogelijk op weg naar een gelukkiger leven. Dit boek van een bekend Amerikaans psycholoog en publicist handelt over een aangelegen thema uit de psychotherapeutische praktijk: de hulpverlening aan mensen die een persoonlijkheidsstoornis ervaren. Hij doet een beroep op de helende krachten in die in elk mens aanwezig zijn. Zijn betoog is consistent en wordt ondersteund door persoonlijkheidstests, schema's en schematische overzichten. Het gaat over de beschadigingen die mensen in hun jeugd kunnen oplopen door milieu-invloeden en door verwaarlozende opvoedingspatronen. Zo ontstaat het beeld van het verwonde kind in de mens, ook als hij volwassen is. De behandeling die hij voorstaat: het bevorderen van zelfonderzoek en zelfreflectie; de mens moet bij het overwinnen van zijn remmingen door de pijn heengaan. Bradshaw geeft aan hoe iemand door dit proces geleid kan worden. Vier hoofddelen: hoe ontstaat de verwonding in jezelf en hoe verstoort deze verwonding een normale ontwikkeling? Hoe kun je opnieuw in contact komen met dit verwonde kind en hoe leer je op te komen voor dit kind in jezelf? Wedergeboorte en transformatie, begrippen uit de spirituele psychologie, kunnen je heelwording bevorderen. Ontwikkelingspsychologie vormt het kader, maar daarbinnen is plek voor spiritualiteit.
Choose an application
Haptonomie houdt zich bezig met de natuurlijke wetmatigheden, normen en condities van het Ð affectieve Ð intermenselijke contact en het gevoelsleven. Het psychotactiele contact en de beleving zijn daarbij kernelementen. De hulpverlening op haptonomische basis is gericht op het laten ontdekken van mogelijkheden tot zelfhulp en zelfordening door het aanspreken van de natuurlijke vermogens van de pati nt. Deze hebben, met name binnen de westerse samenleving, gaandeweg rudimentaire vormen aangenomen. In contact zijn is zo geschreven dat het de lezer als het ware terugvoert naar het daadwerkelijke ÔbelevenÕ, soms zelfs zo dat er een gevoel van herkenning ontstaat. De auteur streeft ernaar op wetenschappelijke en ervaringsgronden aan te tonen dat het psychotactiele contact met de hulpvrager van doorslaggevende betekenis kan zijn om hem of haar zelf tot een persoonlijk antwoord te laten komen, met de eigen authenticiteit als uitgangspunt. Sommige behandelaars hebben een voorsprong, omdat zij al meer gewend zijn aan een tactiele benadering. Anderen zullen een voorsprong hebben vanwege hun psycho-emotionele kennis en ervaring in de hulpverlening. Met dit boek wordt een brug geslagen tussen beide benaderingswijzen. De uitgave is in eerste instantie bestemd voor hulpverleners binnen de gezondheidszorg die ge nteresseerd zijn in de haptonomie en hierover meer te weten willen komen, maar eigenlijk zou iedere hulpverlener er zijn voordeel mee kunnen doen.
Choose an application
Wanneer disfunctionele denk- en gedragspatronen hardnekkig zijn, liggen er vaak zogeheten "schema"s" aan ten grondslag. Dit zijn belangrijke overtuigingen en gevoelens die het individu aanneemt zonder zich daarover vragen te stellen. Schema"s ontwikkelen zich in de kindertijd en breiden zich daarna uit. Schema"s houden zichzelf in stand en bieden sterke weerstand tegen verandering. Traditionele therapieën blijken dan ook doorgaans te beperkt te zijn om die schema"s omver te werpen.Schemagerichte therapie is een geïntegreerde therapeutische benadering waarin elementen uit cognitieve, gedragstherapeutische en psychodynamische modellen, hechtingsmodellen en gestaltmodellen met elkaar worden gecombineerd. Deze therapie is erop gericht schema"s bij de patiënt te onderkennen en te doorbreken. Het is een effectieve behandeling voor een breed scala van klinische problemen, zelfs bij patiënten die immuun voor behandeling lijken. Dit boek is het eerste uitgebreide werk voor clinici die schemagerichte therapie in hun praktijk willen toepassen. Het conceptuele model van de therapie wordt op uiterst heldere wijze beschreven. Vervolgens worden er behandelprotocollen gegeven. Het geheel wordt geïllustreerd aan de hand van praktijkvoorbeelden en therapiefragmenten. De auteurs bespreken in deze uitgave niet alleen de behandeling van patiënten met as-I-stoornissen, maar er worden ook recent ontwikkelde protocollen gegeven voor de behandeling van borderline-patiënten en narcistische patiënten.Met dit boek, geschreven door onder anderen de grondlegger van de schemagerichte therapie, Jeffrey Young, beschikken therapeuten eindelijk over een allesomvattende handleiding voor de behandeling van die bijzonder lastige patiënten met chronische, langdurige schema's en patronenMet dit boek, geschreven door onder anderen de grondlegger van de schemagerichte therapie, Jeffrey Young, beschikken therapeuten eindelijk over een allesomvattende handleiding voor de behandeling van die bijzonder lastige patiënten met chronische, langdurige schema's en patronen
Psychiatry --- psychotherapie --- Schemagerichte therapie. --- #KVHB:Schemagerichte therapie. --- #KVHB:Schemagerichte therapie
Choose an application
Dit werkboek sluit aan bij het basisboek Gezins-creatieve-therapie van Frans Beelen. Het geeft aan wat therapeuten kunnen doen om ouders te laten ontdekken hoe zij op een positieve manier met hun kinderen kunnen omgaan en zichzelf (weer) als competent ouder gaan ervaren. Uitgangspunt van dit boek is het model van gezins-creatieve-therapie zoals dat in het basisboek is beschreven. Aan de hand van casussen en lees- en praktijkopdrachten kunnen creatief therapeuten zich op de uitgangspunten van het model oriënteren. Zij leren in te schatten wat mensen met een verstandelijke handicap met beeldend materiaal kunnen. Ook ervaren de therapeuten hoe dit medium kan worden gebruikt bij het in gang zetten van veranderingsprocessen. Zij kunnen samen met de ouders op zoek gaan naar basisvoorwaarden voor henzelf en hun kinderen en helpen deze te creëren: eerst in de therapie en vervolgens thuis. Het resultaat zal zijn dat ouders beter zicht krijgen op hun kinderen, zowel die met als die zonder verstandelijke handicap. Ouders kunnen daar, passend bij hun eigen mogelijkheden en wensen, op inspelen en hun kinderen op een positieve manier aansturen. Ouders zullen zich capabel voelen en hun kinderen zullen daarin gedijen. Het kind leert te benoemen wat hij doet en wil, waardoor zijn zelfbesef en geloof in eigen kunnen worden verstevigd.
Gezinstherapie --- Kunstzinnige therapie --- Gezinstherapie. --- Kunstzinnige therapie.
Choose an application
Is niet elke psychotherapeutische interventie oplossingsgericht? Vanzelfsprekend. Maar het gaat vaker mis dan de therapeut wil weten. Dat heeft nogal eens te maken met de aandacht die geschonken wordt aan de beperking en/of het probleem. En daar zou het juist niet om moeten gaan. De vraag die ertoe doet is wat de cliënt wérkelijk wil. Hulp kan alleen maar effectief zijn als duwtje in de rug voor zelfhulp. Een cliënt moet zijn leven zelf (weer) op de rit willen krijgen. Hij hoeft niet perse 'positief' te denken; in die zin is de rol van de therapeut evenmin normatief. Een alcoholist bijvoorbeeld kan kiezen voor alcoholvrije dagen en zelfs voor een alcoholvrij leven, maar ook voor het genot van een glas bier op een bepaald moment (inclusief het risico van een terugval). Reële beperkingen in acht genomen kan iedereen zo ver komen als hij zelf wil. Dat bewustzijn vormt de basis van de therapeutische relatie én van het veelvuldige succes van de oplossingsgerichte aanpak. De duur van de behandeling is nogal eens omgekeerd evenredig aan het effect; vandaar dat ook wel gesproken wordt van de kórte oplossingsgerichte therapie. Isebaert en de zijnen staan in de traditie van Milton Erickson, Steve de Shazer en Insoo Kim Berg; het specifieke karakter volgt uit het zogenaamde Brugse model, waarvan drie van de vijf (co)auteurs de grondleggers zijn. In dit boek worden de theorie en de technieken verduidelijkt op een aanschouwelijke en praktijkgerelateerde manier, met veel levensechte casuïstiek.
Cognitieve therapie --- Oplossingsgericht --- Psychotherapie --- 615.851 --- #KVHB:Cognitieve therapie --- cognitieve therapie --- Cognitieve gedragstherapie.
Choose an application
In 2004 verscheen in de Verenigde Staten de eerste versie van het baanbrekendeboek van Glen Gabbard. Sindsdien is dit boek uitgegroeid tot héthandboek voor elke professional die zich wil bekwamen in psychodynamischepsychotherapie. Het succes van het boek en het feit dat er de afgelopenjaren veel relevant onderzoek is verschenen, waren voor Gabbard aanleidingom zijn bestseller geheel te herzien.
615.851 --- psychiatrie --- psychotherapie --- Psychotherapy. Psychoanalysis as therapy --- #KVHB:Psychodynamica --- Psychodynamische therapie. --- Psychotherapie --- #KVHB:Psychotherapie --- Psychische therapie (psychotherapie) --- Psychodynamische therapie
Choose an application
Het praktische van deze gids voor hulpverleners komt vooral tot uitdrukking in de vele dialogen die zijn opgenomen: zij laten een rijke diversiteit aan klachtenpatronen zien (Bron: covertekst).
Psychiatry --- RET (rationeel-emotieve therapie) --- Rationeel-emotieve therapie. --- S20080753.JPG --- psychotherapie --- geestelijke gezondheidszorg --- Rationeel-emotieve therapie (RET) --- 615.8 --- 615
Choose an application
In Interventie bij adolescenten worden uiteenlopende therapeutische invalshoeken en technieken besproken die om ontwikkelingspsychologische redenen geschikt zijn voor adolescenten. Dat levert een boek op vol praktische beschrijvingen en theoretische verantwoordingen, dat therapeuten in staat stelt in te schatten of bepaalde interventies geschikt zijn voor de eigen cliënten. De toetsing van de veronderstelde geschiktheid maakt van de therapeut een echte 'scientist practisioner' die 'evidence based' interventies pleegt.De uiteenlopende benaderingen van therapeutische behandeling van adolescenten die in dit boek worden beschreven en de problemen waarvoor ze worden ingezet, zijn alle gerelateerd aan de ontwikkeling van adolescenten die op bepaalde punten gestagneerd is. In elk hoofdstuk wordt de nadruk gelegd op hetzij een aanpak of techniek binnen een interventie - de RET, de oplossingsgerichte methodiek, de psychoanalytische benadering - hetzij een specifieke problematiek zoals schoolproblemen of eetstoornissen. Er wordt antwoord gegeven op vragen over interventies als: Wat wil je bereiken? Bij wie? Waarom op deze manier?Het boek is geschikt voor doctoraal- en postdoctoraalstudenten ontwikkelingspsychologie en (ortho)pedagogiek, en voor professionals. Zij vinden in dit boek voldoende onderbouwing van interventies bij adolescenten om ze genuanceerd in de eigen praktijk te kunnen toepassen.
Ontwikkelingspsychologie --- Psychodynamische therapie --- Rationeel-emotieve therapie --- jeugd --- 607.25 --- ADHD --- RET (Relationeel-Emotieve Therapie --- adolescenten --- ontwikkelingspsychologie --- psychoanalyse --- psychotherapie --- Jeugdpsychotherapie --- Rationeel-emotieve therapie. --- jeugd. --- Jeugd. --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
Mensen gaan graag de tuin in omdat ze kunnen ontladen van de prikkels die ze binnen opdoen. Buiten kan je ontspannen op een wijze die aansluit bij de eigen levensloop. Het geeft rust en vertrouwdheid en je kan er letterlijk aarden.Nog nooit hebben we het belang van open ruimte en een groene omgeving zo expliciet aan den lijve ondervonden als tijdens de recente coronacrisis. Een van de meest gehoorde adviezen was dat beweging en buiten zijn helpt in deze moeilijke periode. Woonzorgcentra die over een 'aangepaste' tuin beschikten, ervaarden dit als een immense luxe. Het besef dat je eigen omgeving thuis of in het woonzorgcentrum ertoe doet en een meerwaarde biedt, groeide. De effecten van de tuin worden bewuster beleefd dan ooit.Dit boek biedt een ondersteunende aanzet tot het realiseren van een boeiende, groene binnen- en buitenomgeving bij residentiële woonzorgcentra. Het levert inzichten om met een doordachte visie aan de slag te gaan, zowel tijdens de voorbereiding, de uitvoering als het beheer van het project.(https://www.politeia.be/nl/publicaties/244227-therapeutische+tuinen)
Woonzorgcentra --- Activiteitenbegeleiding --- Activiteiten Dagelijks Leven --- Tuintherapie --- Ouderenzorg ; therapie. --- Therapie ; tuin. --- Woonzorgcentra. --- Geriatrics --- Plant husbandry --- niet-medicinale therapie --- tuinieren --- residentiële hulp --- tuinen --- gerontagogie --- Woonzorgcentrum --- therapie --- Ouderenzorg. --- Tuinieren.
Listing 1 - 10 of 411 | << page >> |
Sort by
|