Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Sinds de uitbreiding van de EU met een aantal nieuwe lidstaten in 2004 en daarna in 2007, zijn er meer en meer Polen, Roemenen en Bulgaren verschenen in de Belgische maatschappij en op de Belgische arbeidsmarkt. In opdracht van het ACV bracht het HIVA voor deze groepen de arbeidsmigratie naar België in kaart.De uitbreiding van de EU gaat gepaard met de ontmanteling van een aantal Belgische sociale beschermingsmaatregelen. Dit wordt in dit rapport geïllustreerd aan de hand van de mechanismen die spelen in drie sectoren waarin migranten vanuit Oost en Centraal Europa vaak aan de slag gaan: de bouw, de vleessector en de fruitteelt. De recente Oost-Europese migraties leggen (mee) een aantal tekortkomingen en aandachtpunten bloot, illustreren vaak hoe het systeem omzeild kan worden en hoe de grens van het wettelijk toegelaten wordt afgetast.Omwille van de verschillende economische realiteit in de landen van bestemming en de landen van herkomst (met o.a. grote loonsverschillen en sterk afwijkende arbeidsvoorwaarden) worden door de nieuwkomers alle mogelijke wegen bewandeld om de Belgische en Europese arbeidsmarkt te betreden. De recente Poolse migratie geeft een voorafspiegeling van wat kan verwacht worden voor de Roemeense en Bulgaarse migratie, zij het dat de binnenlandse situatie van de betreffende landen verschilt
Migration --- Labor market --- Europe [Eastern ] --- Foreign workers --- Europe --- Migrant labor --- Academic collection --- #SBIB:316.334.2A342 --- #SBIB:314H252 --- #SBIB:39A6 --- P4-11 --- 331.656.46 --- 325.141 --- Arbeidssociologie: ongelijkheden op de arbeidsmarkt: migranten op de arbeidsmarkt --- Internationale migratie --- Etniciteit / Migratiebeleid en -problemen --- Oost-Europa --- arbeid in het buitenland - emigratie van arbeidskrachten --- migrantenbeleid - diversiteit --- 450 Werkgelegenheid en arbeid --- 668.3 Migrantenwerkgelegenheid --- Allochtonen --- Nieuwkomers --- Arbeidsmigratie --- Werkgelegenheid --- Polen --- Roemenië --- Bulgarije --- Sociale wetgeving --- Loon --- Allochtoon --- Nieuwkomer --- Tevredenheid --- Poëzie --- Autochtoon --- Politiek --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Sinds het inburgeringsdecreet van 2004 biedt de Vlaamse overheid aan nieuwkomers die via legale immigratie ons land binnenstromen, een aangepast onthaal. Dit bestaat uit een vormingsprogramma met drie componenten: maatschappelijke oriëntatie, loopbaanoriëntatie en Nederlandse taallessen, ondersteund door trajectbegeleiding. Ook oudkomers komen sinds 2007 in aanmerking voor dit aanbod. Decretaal is ingeschreven dat dit beleid om de drie jaar dient geëvalueerd te worden. De resultaten van deze evaluatie zijn beschreven in drie deelrapporten en een syntheserapport. De synthese geeft een beknopte weergave van de bevindingen uit de verschillende deelrapporten en bevat aanbevelingen naar het beleid toe.
Community organization --- Social policy and particular groups --- Flanders --- Academic collection --- #SBIB:39A6 --- #SBIB:316.8H16 --- #SBIB:35H415 --- #SBIB:35H431 --- Etniciteit / Migratiebeleid en -problemen --- Welzijns- en sociale problemen: migranten, rassenrelaties --- Beleidscyclus: evaluatie --- Beleidssectoren: binnenlands beleid en justitie --- Allochtonen --- Integratie --- Vlaanderen --- Allochtoon --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- Autochtoon --- School --- Buurt --- Emigratie --- Persoon met een migratieachtergrond --- Academic collection. --- Welzijns- en sociale problemen: migranten, rassenrelaties. --- Beleidscyclus: evaluatie. --- Beleidssectoren: binnenlands beleid en justitie.
Choose an application
Context onderzoek : België als immigratieland - institutionele context - nieuwkomers, een heterogene groep ; Onderzoeksbenadering : onderzoeksaanpak van naderbij bekeken ; Kwantitatieve bevindingen : nieuwe migranten in cijfers ; Kijk op het veld : kandidaat-vluchtelingen en erkende vluchtelingen - volgmigranten - geregulariseerden - mensen zonder wettig verblijf - transversaal luik ; Samenvatting en aanbevelingen ; Bijlagen : verblijfsstatuten - schema asielprocedure - erkenning buitenlandse diploma's hoger onderwijs - analysekader voor kwalitatief luik - karakteristieken van respondenten - case 'Jobcoaching van Stad Antwerpen' - asielprocedure
Migration. Refugees --- Labour market --- Belgium --- Academic collection --- 331.6 --- 325.14-05 --- P493 --- 325.2 --- 331 arbeid --- 331.5 arbeidsmarkt --- .054.72 migranten --- -054.6 vreemdelingen --- 331.5 tewerkstelling --- 331.5 werkgelegenheid --- arbeidsmarkt --- etnisch-culturele minderheden --- immigratie --- werkgelegenheid --- migranten 325.11 --- arbeidsmarkt 331.52 --- arbeidsmarkt - arbeidsmarktvraagstukken - arbeidsmarktstudie - arbeidsmarkt, analyse van de - arbeidsplaatsen --- migranten (zie ook 331.656.44, 362.92) --- België --- emigratie - vluchtelingen - brain drain (zie ook 362.92) --- 452 Arbeidsbemiddeling --- VIONA --- 668.3 Migrantenwerkgelegenheid --- E-books --- Labor market --- Emigration and immigration --- emigratie - vluchtelingen - braindrain (zie ook 362.92)
Choose an application
Beleid van evenredige arbeidsdeelname en diversiteit in Vlaanderen - positieve-actieplannen, diversiteitsplannen en beste praktijken - positieve-actieplannen en diversiteitsplannen gevalueerd - arbeidsmarktpositie van allochtonen in Vlaanderen - effect- en procesevaluatie op niveau van organisatie - projectontwikkelaars aan het woord - positieve-actieplannen in Nederland - diversiteitsplannen als hefboom voor evenredige arbeidsdeelname
Buitenlandse werknemers --- Intégration sociale --- Sociale integratie --- Travailleurs étrangers --- arbeidsplannen --- diversiteitsbeleid --- 325.141 --- S2006224.JPG --- positieve acties --- tewerkstelling van allochtonen --- migrantenbeleid - diversiteit --- 668.3 Migrantenwerkgelegenheid --- Academic collection --- #SBIB:316.334.2A340 --- #SBIB:316.334.2A470 --- diversiteit --- etnisch-culturele minderheden --- werkgelegenheid --- Gelijke kansen --- Vlaanderen --- arbeidsmarkt --- multiculturele samenleving --- Arbeidssociologie: ongelijkheden op de arbeidsmarkt: algemeen --- Arbeidssociologie: het sociaal-economisch overheidsbeleid: algemeen --- 301.17 --- 493.8 --- 331.6 --- 325 --- 396.5 --- 331.63 --- Migration. Refugees --- allochtonen --- Personnel management --- Labour market --- Belgium --- Flanders --- Labour market. --- Migration. Refugees. --- Personnel management. --- allochtonen. --- arbeidsmarkt. --- arbeidsplannen. --- diversiteitsbeleid. --- Belgium. --- Flanders. --- Evaluation --- Equal opportunities --- Migration background --- Labour --- Government policy --- Affirmative action --- Companies --- Policy --- Book --- Diversity policy
Choose an application
658.116 --- #SBIB:052.GIFT --- #SBIB:303H11 --- #SBIB:303H15 --- #SBIB:316.334.2A15 --- Academic collection --- 001.89 --- Wetenschappelijk onderzoek ; meting van innovatie --- belgique --- innovatie --- innovation --- politique gouvernementale --- politique scientifique --- recherche et developpement --- 338.043 --- 338.6 --- BE / Belgium - België - Belgique --- 001.891 --- enquêtes --- innovaties --- politiek --- wetenschappelijk onderzoek --- wetenschapsbeleid --- 001.895 --- Innovatie . België --- Ondernemingen : onderzoek en ontwikkeling --- innovatiemanagement --- meetmethode --- Technologische ontwikkeling. Innovatie. Ondernemerschap --- Methoden en technieken: economische wetenschappen --- Methoden en technieken van de bestuurswetenschappen --- Arbeidssociologische onderzoeksmethoden en technieken --- Wetenschap en kennis in het algemeen ; organisatie van de wetenschap en van het wetenschappelijk werk --- belgie --- overheidsbeleid --- onderzoek en ontwikkeling --- Technologische vooruitgang. Automatisering. Computers. Werkgelegenheid en informatica --- Wetenschappelijk onderzoek en ontwikkeling --- Wetenschappelijk onderzoek --- Science --- Economic production --- vragenlijsten
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
In het Vlaamse inburgeringsprogramma wordt van de nieuwe burger een actief engagement gevraagd in de vorm van een scholingstraject rond taal en kennis van de samenleving. Welke plaats geven belangrijke actoren in de samenleving (onderwijs, arbeidsmarkt, socialehuisvestingsmarkt, lokale overheidsdiensten, ...) aan dit engagement? Heeft het engagement van de nieuwe burger, aangegaan door deelname aan een inburgeringstraject, een maatschappelijke waarde? Die waarde wordt soms omschreven als het civiel effect. In dit onderzoek zijn de auteurs op zoek gegaan naar het civiel effect van het inburgeringstraject. Het rapport gaat in een eerste deel in op het concept 'civiel effect' door middel van literatuurstudie, een internationale verkenning en een kwalitatieve bevraging van vertegenwoordigers van de ontvangende maatschappij, actoren betrokken bij het inburgerings- en integratiebeleid en de nieuwkomers zelf. In een tweede deel doen ze verslag van een websurvey die de waardering van het gevoerde beleid in kaart brengt bij werkgevers, lokale besturen, onderwijs en het brede publiek. Het rapport kan aldus beschouwd worden als een kwalitatieve en kwantitatieve nulmeting van het civiel effect van (de primaire fase) van het inburgeringsbeleid.
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|