Narrow your search

Library

AP (3)

Arteveldehogeschool (3)

EhB (3)

Hogeschool Gent (3)

KBR (3)

KDG (3)

Odisee (3)

Thomas More Kempen (3)

Thomas More Mechelen (3)

UCLL (3)

More...

Resource type

book (3)


Language

Dutch (3)


Year
From To Submit

2013 (1)

2012 (1)

2003 (1)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
Omgaan met en aanpak van agressie
Authors: ---
ISBN: 9789046554814 Year: 2013 Volume: 39 Publisher: Mechelen Kluwer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Agressie in de zorgsector werd lang niet gezien. Het leek ondenkbaar dat een hulpverlener net door een hulpvrager agressief zou benaderd worden. Een correcte preventie van agressie in de zorgsector schuilt vooral in juiste en duidelijke informatie binnen een patiënt- en personeelsvriendelijke architectuur, in terugkerende opleidingen over omgaan met agressie, communicatie, onthaal- en gesprekstechnieken en in het leren omgaan met crisissituaties. In 2003 boog de werkgroep ‘Omgaan met agressie’ van het Universitair Ziekenhuis van de Vrije Universiteit Brussel zich over de samenstelling van een handleiding die een aantal instrumenten en handvatten moet aanreiken die kunnen helpen om in een instelling te komen tot een goed werkend agressiebeleid waardoor het personeel zich effectief gesteund weet en er een veilige omgeving gecreëerd wordt voor de patiënt en de medewerker. Meer dan tien jaar praktijkervaring later neemt deze werkgroep de vooropgestelde kaders, protocollen en inzichten van weleer nog eens kritisch onder de loep en herschrijft ze op maat van de huidige situaties, middelen en kennis van zaken. Verbeterde technieken in verband met fixatie, communicatie, zorg en nazorg werden toegevoegd en uitvoerig geïllustreerd.


Book
Agressie : praktijkboek voor hulpverleners, begeleiders en leerkrachten
Author:
ISBN: 9044114301 Year: 2003 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteur tracht doorheen het boek een antwoord te geven op vragen met betrekking tot het voorkomen van agressie (= primaire preventie), de deëscalatie van een conflict (= secundaire preventie) en het beperken van de schade als gevolg van een agressie-incident (= tertiaire preventie). Aan de hand van vele cassussen en voorbeelden worden bepaalde inzichten met betrekking tot de omgang met agressief gedrag verduidelijkt. Voorgestelde opdrachten beogen de transfer van begrippen, concepten en inzichten naar de eigen praktijk te bewerkstellingen. Schema's en samenvattingen kunnen als didactische ondersteuning bij studie en vorming aangewend worden.


Book
Agressie in hulp- en dienstverlening : van impact op medewerkers naar een gedragen beleid
Authors: ---
ISBN: 9789033488016 Year: 2012 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Agressief gedrag heeft impact op wie ermee geconfronteerd wordt. Niet alleen het fysieke slaan, vechten, schoppen, dingen stukmaken, maar ook verbaal en psychisch geweld zoals roepen, dreigen, provoceren, kleineren, pesten... Meestal wordt in agressiebeheersing vooral gezocht naar een goede aanpak van agressief gedrag: "wat doe ik met agressie?" Dit boek neemt de impact als invalshoek: 'wat doet agressie met mij?' Want impact is niet altijd even zichtbaar, maar is er wel. De rode draad is dat impact van agressie wezenlijk invloed heeft op de aanpak ervan.Het boek is vooral bedoeld voor direct leidinggevenden van medewerkers die geregeld met agressie van cliënten worden geconfronteerd. Zorgvuldig aandacht geven aan het herstel van impact, schept een klimaat waarin medewerkers zelf in staat zijn om beter agressie te beheersen. Leidinggevenden krijgen niet enkel inzicht in het belang van impact, maar ook handvatten voor wat ze kunnen doen in nazorg en herstel. Ook beleidsmedewerkers in bredere zin vinden aanwijzingen om een ondersteuningsklimaat tot hoeksteen te maken van een gezamenlijk gedragen agressiebeleidsplan. In het boek vinden zij concrete hulpmiddelen die zij hiervoor als bouwstenen kunnen gebruiken

Keywords

sociale dienstverlening --- Aggression (Psychology) --- Aggressive behavior --- Aggressiveness --- Aggressiveness (Psychology) --- Aggressiveness (Psychology) management --- Agressie (Psychologie) --- Agressie (Psychologie) [Omgaan met ] --- Agression (Psychologie) --- Agression (Psychologie) [Gestion de l' ] --- Agressiviteit (Psychologie) --- Agressiviteit (Psychologie) [Omgaan met ] --- Agressivité --- Agressivité (Psychologie) --- Agressivité (Psychologie) [Gestion de l' ] --- Caractère agressif --- Comportement agressif --- Gestion de l'agressivité (Psychologie) --- Omgaan met agressiviteit (Psychologie) --- Psychologie [Sociale ] --- Psychology [Social ] --- Tempérament agressif --- Geweld in de hulpverlening --- Agressiviteit ; hulpverlening --- Dienstverlening --- Geweldmisdrijven --- #KVHB:Agressie --- #KVHB:Hulpverlening --- 321 --- agressiviteit (gez) --- maatschappelijke diensverlening (gez) --- 364.62 --- Hulpverleners --- Agressie - agressiviteit --- Agressie in de hulpverlening --- maatschappelijk werk en sociale zorg --- Geweld in de hulpverlening. --- agressie --- hulpverlening --- conflicthantering --- leidinggeven --- maatschappelijk werk --- 415.3 --- agressiviteit --- Agressie --- Beleid --- Conflicthantering --- Leidinggeven --- Uitvoerende functies --- Agressiviteit --- Hulpverlening --- Emoties --- gedragsstoornissen --- Social problems --- Social psychology --- Sociology of social care --- Service industry --- PXL-Social Work 2013 --- psychologie --- welzijnsrecht --- communicatie --- Emotie --- Geweldsmisdrijf --- Analyse --- Evaluatie --- 613.48 --- psychosociale zorg en de klinisch psycholoog in het ziekenhuis

Listing 1 - 3 of 3
Sort by