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"The articles in this book contribute to the ongoing shift in the fields of art history and medieval history from considerations of vision to those of visuality by according theoretical accounts of vision and cultural practices of seeing equal importance. Over the last two decades the historiography of medieval art has been defined by two seemingly contradictory trends: a focus on questions of visuality, and more recently an emphasis on materiality. The latter, which has encouraged multi-sensorial approaches to medieval art, has come to be perceived as a counterpoint to the study of visuality as defined in ocularcentric terms.Bringing together specialists from different areas of art history, this book grapples with this dialectic and poses new avenues for reconciling these two opposing tendencies. The essays in this volume demonstrate the necessity of returning to questions of visuality, taking into account the insights gained from the material turn. They highlight conceptions of vision that attribute a haptic quality to the act of seeing and draw on bodily perception to shed new light on visuality in the Middle Ages."
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Formes du salut invite à la découverte de sept sculptures et d'un panneau peint en provenance de l'abbaye de Val Duchesse. Ces œuvres font partie de la collection de l'abbé Mignot, elles ont été léguées à la Donation royale et mises en dépôt au Musée L. À travers ce livre, le Musée souhaite mettre en valeur le travail de conservation/restauration mené à l'Institut royal du patrimoine artistique ( IRPA ) grâce au Fonds Baillet Latour. Au-delà de son utilité pratique qui garantit le salut, la pérennité et la transmission de ce patrimoine aux générations futures, cette intervention a permis de renseigner les usages et l'historique des sculptures, souvent remaniées au gré des circonstances de leur exposition. C'est donc aussi la participation de ces oeuvres à la vie religieuse et plus précisément leur rôle dans la quête du salut par les fidèles chrétiens qui est au coeur de l'ouvrage. Emmanuelle Mercier ( IRPA ), Erika Rabelo ( IRPA ) et Matthieu Somon ( UCLouvain ) proposent ici une sorte de pragmatique de l'art religieux et documentent l'inscription des œuvres dans la vie cultuelle de l'époque médiévale : les interactions y étaient beaucoup plus vivantes que leur présentation actuelle ne peut le laisser croire ! Exhibition: Musée L, Louvain-La-Neuve, Belgium (8.5-16.8.2020)
Art --- Art, Medieval --- Art, Medieval
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Art [Medieval ] --- History --- Sources
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Romanticism --- Historicism --- Art [Medieval ]
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