Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De vanzelfsprekendheid waarmee leraar-zijn en leraar-worden vandaag gevat worden in competentieprofielen en beroepsstandaarden, is zeer merkwaardig. In dit boek vertrekt de auteur van de vaststelling dat deze ogenschijnlijk eenduidige dingen intussen zo vertrouwd zijn dat we ons de (onderwijs)wereld niet meer zonder kunnen voorstellen. Op zoek naar een verklaring voor de aantrekkingskracht die van onderwijsstandaarden lijkt uit te gaan, treedt Carlijne Ceulemans in de voetsporen van het Vlaamse beroepsprofiel en de basiscompetenties van de leraar. Ze brengt in kaart wat er precies gebeurt wanneer deze een rol beginnen te spelen en aan belang winnen. Ze laat zien hoe vragen die velen van ons bezighouden – die naar de goede leraar, de goede lerarenopleiding en goed onderwijs – en waarover gesproken en gediscussieerd kan worden, daarbij verglijden naar een ‘gegeven’, waarover we niet veel meer kunnen zeggen dan dat het er nu eenmaal is en we er dus wel rekening mee moeten houden.
Lerarenopleiding --- onderwijskunde --- Beroepsprofiel --- Competenties --- 450.7 --- Leraren ; opleidingen --- Onderwijsresearch --- leraren --- basiscompetenties --- beroepsprofiel --- Onderwijskunde --- Teachers --- Belgium --- Flanders (Belgium) --- Beroepsprofielen --- Basiscompetenties --- Lerarenopleidingen
Choose an application
De 10 basiscompetenties van de leraar biedt een ondersteunende uitleg over de verschillende aspecten van het leraarschap. De aandacht gaat vooral naar het optimaliseren van het onderwijsgedrag en naar zelfreflectie.
Leraren. --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenopleiding --- beroepsprofielen --- competenties --- leraren --- 450.7 --- basiscompetenties --- leraren hoger onderwijs --- leraren kleuteronderwijs --- leraren secundair onderwijs --- onderwijs --- 691 --- Basiscompetenties --- Leraren kleuteronderwijs --- Leraren lager onderwijs --- Leraren secundair onderwijs --- leraren lager onderwijs --- 331.54 --- Basiscompetenties ; onderwijs --- Beroepsprofielen --- Leraren --- Competenties --- Lerarenopleiding --- Leraren ; opleidingen ; didactiek --- opleiding en bijscholing, onderwijsbegeleiding, onderwijswinkels, pedagogisch hoger onderwijs, pedagogische centra, beroep --- Pedagogie en didactiek --- Opleiding en bijscholing --- (zie ook: Competenties) --- departement Lerarenopleiding 11 --- lerarenberoep --- Leraren basisonderwijs --- Leraar --- Leraar basisonderwijs --- Leraar kleuteronderwijs --- Leraar secundair onderwijs --- Beroepsprofiel --- Directie --- Basisgeletterdheid
Choose an application
Teachers --- Vocational qualifications --- Kwaliteitszorg --- Buitengewoon onderwijs --- Zorgverbreding --- Nederland --- Competenties --- 460.8 --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- (zie ook: Basiscompetenties) --- Competentie --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
Basisvaardigheden Rekenen is onderdeel van de serie Basisvaardigheden voor pabo-studenten. Deze serie is ontwikkeld om studenten op een toegankelijke en doeltreffende manier te helpen hiaten in hun basisvaardigheden weg te werken. Een uitkomst voor alle studenten die straks goed beslagen ten ijs voor de klas willen komen. Basisvaardigheden Rekenen is een remedirende methode voor (aankomende) pabostudenten om deficinties op het gebied van rekenen weg te werken. Op de website www.basisvaardighedenrekenen.noordhoff.nl staat een gratis instaptoets waarmee (aankomende) pabostudenten kunnen toetsen of zij over voldoende rekenkennis beschikken. Na het maken van de toets krijgt de student een advies op maat over welke onderdelen hij of zij zou moeten bijspijkeren. Hierbij wordt verwezen naar de te bestuderen hoofdstukken in het boek Basisvaardigheden Rekenen. Onderwerpen die aan de orde komen zijn bijvoorbeeld verhoudingen, meten, breuken en rekenen met procenten. De methode is ontwikkeld door Pabodocenten, en is zo opgezet dat studenten door zelfstudie de deficinties kunnen wegwerken. De stof is opgedeeld in kleine stappen. Per twee pagina's wordt n onderwerp behandeld en voorzien van een duidelijk voorbeeld. Ieder onderwerp is voorzien van oefenvragen. Op de bijgeleverde cd-rom staan nog meer oefenvragen en een diagnostische toets per hoofdstuk. Zo kan de student net zo lang oefenen tot hij de stof beheerst. In de verdere studie blijft Basisvaardigheden Rekenen een handig naslagwerk. Met dit boekje kunnen pabostudenten zich voorbereiden op de verplichte rekentoets. Steeds is er een pagina met uitleg en een pagina met oefeningen. Achterin staan de antwoorden. In een hoofdstukje 'Extra oefenen' komen de verschillende onderwerpen door elkaar aan bod. De cd-rom biedt nog meer gelegenheid tot oefenen. De onderwerpen lopen van optellen en aftrekken, via schattend rekenen, oppervlakten en inhouden, breuken en procenten naar wat wiskundiger onderwerpen als eenvoudige meetkunde en Het interpreteren van grafieken. Zowel in de uitleg als in de oefeningen zijn leuke, aansprekende voorbeelden gekozen. Bij de uitleg van optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen worden de 'traditionele aanpak' en de nieuwe 'kolomsgewijze aanpak' vergeleken. Twee handige bijlagen zijn een overzicht van het metrieke stelsel en een overzicht van referentiematen die gebruikt kunnen worden bij het schattend rekenen. Zeer aanbevolen als voorbereiding op de rekentoets. Deze nieuwe druk bevat een aantal correcties en nieuwe paragrafen, onder meer over meetkundige formules, hoofdrekenen en het oordeelkundig gebruik van de rekenmachine.
rekenen --- basiscompetenties --- wiskunde --- Rekenen --- Basisonderwijs --- Basiscompetenties --- Rekenen; ba.o. --- Competentiegericht onderwijs --- Competenties --- Competenties; onderwijs --- (zie ook: Competenties) --- Contains audio-visual material --- Lerarenopleiding --- Wiskunde --- Nederland --- basisonderwijs --- hoger onderwijs --- Nederland. --- basisonderwijs. --- hoger onderwijs. --- Basisonderwijs. --- Hoger onderwijs. --- Didactics of mathematics --- remediërend rekenen --- Higher education --- Rekenen; ba.o --- lerarenopleiding
Choose an application
Het hoger onderwijs wordt in Vlaams en Europees beleidsperspectief gestimuleerd in de richting van flexibilisering en competentiegericht opleiden. Het recent bijgestuurde beroepsprofiel voor de leraar en de hierop gebaseerde basiscompetenties voor de opleidingen (2007) biedt opleidingsinstituten de vrijheid om dat profiel te vertalen in een eigen opleidingsprofiel. Op basis van een diepgaand onderzoek van het werkveld brengt de KHLeuven een expliciet raamkader aan het licht van vier domeinen die door leerkrachten lager onderwijs als relevant worden erkend voor hun beroep: samen onderwijs maken, functioneren in een klasgroep, kwaliteit borgen en onderwijs ontwikkelen. De competenties die hiervoor nodig zijn, zijn in dit boek gexpliciteerd tot een eigen opleidingsprofiel met verwijzing naar de basiscompetenties en met vertaling in operationele gedragsindicatoren. Op deze manier vormt dit werkje niet alleen een referentiekader voor de opleiding maar tevens een handreiking voor competentiegerichte Beoordeling. In 2007 werd in Vlaanderen een vernieuwd beroepsprofiel van de leraar decretaal vastgelegd. Hierop werden de basiscompetenties gebaseerd die alle lerarenopleidingen moeten nastreven, zodat de afgestudeerden volledig startbekwaam hun loopbaan kunnen beginnen. Het is aan de hogescholen om deze competenties te implementeren in hun eigen opleidingsprofielen. De opleiding 'Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs' van de Katholieke Hogeschool Leuven heeft zich hierbij enerzijds laten leiden door een onderzoek, waarbij men bij mentoren lager onderwijs peilde naar de relevantie van de decretale competenties voor het eigen beroep. Anderzijds wou de opleiding een aantal eigen accenten leggen. Het resultaat is dit boek, met een competentiematrix die voor lectoren, studenten en mentoren een operationeel instrument vormt om o.a. opleidingsonderdelen uit te werken, individuele opleidingstrajecten vorm te geven of stages te evalueren. De ontwikkelde matrix is een waardevolle vertaling van de basiscompetenties Bruikbaar voor betrokkenen van de Leuvense lerarenopleiding en inspirerend voor andere opleidingen.
Competenties. --- Hoger onderwijs --- Lerarenopleiding --- Onderwijzers. --- Opleidingsprofielen. --- Vlaanderen. --- Teacher education. Teacher's profession --- bachelor --- Sociology of occupations --- competenties --- lager onderwijs --- Higher education --- 450.7 --- 489.32 --- Beroepsprofielen --- Competenties --- Lager onderwijs --- 472.7 --- Leraren lager onderwijs --- Basisonderwijs; Vlaanderen --- Competenties; onderwijs --- 083450.jpg --- Leraren ; basisonderwijs --- Opleiding en bijscholing --- België --- De onderwijzer en zijn opleiding --- (zie ook: Basiscompetenties) --- Leraren basisonderwijs --- Basiscompetenties --- Opleidingsprofielen --- 473.7 --- Leraar basisonderwijs --- Competentie --- Beroepsprofiel
Choose an application
De flexibilisering van het hoger onderwijs (2004) brengt met zich mee dat elke opleiding duidelijk moet maken over welke competenties een beginnende student dient te beschikken bij het starten van de opleiding en welke competenties hij/zij als beginnende beroepsbeoefenaar minimaal moet beheersen om zijn/haar beroep met succes uit te oefenen.Het decretaal voorgeschreven beroepsprofiel (1998) beschrijft weliswaar duidelijk welke de te verwerven basiscompetenties en de daaraan verbonden beroepshoudingen van een leraar zijn. De basiscompetenties zijn echter niet uitgewerkt in groeilijnen doorheen een opleidingstraject, noch vertaald in operationeel hanteerbare gedragsindicatoren. Nochtans bestaat er in opleidingscontext een duidelijke behoefte aan een leidraad voor een meer competentiegerichte curriculumopbouw en een standaard voor de beoordeling van authentieke leeropdrachten tijdens stages.Dit werkje wil aan deze behoefte voldoen en een functioneel instrument zijn binnen de lerarenopleiding.
Basisonderwijs. --- Lerarenopleiding. --- Leraren ; basisonderwijs --- Leraren ; opleidingen --- Diploma's ; hoger onderwijs --- lerarenopleiding --- onderwijzers --- competenties --- 472.7 --- Competenties --- Leraren lager onderwijs --- competentie (ler) --- 473.7 --- 071900.jpg --- De onderwijzer en zijn opleiding --- (zie ook: Basiscompetenties) --- Leraren --- Lerarenopleiding --- Lager onderwijs --- Leraar --- Competentie --- Directie
Choose an application
Het hoger onderwijs wordt in Vlaams en Europees beleidsperspectief gestimuleerd in de richting van flexibilisering en competentiegericht opleiden. Het recent bijgestuurde beroepsprofiel voor de leraar en de hierop gebaseerde basiscompetenties voor de opleidingen (2007) biedt opleidingsinstituten de vrijheid om dat profiel te vertalen in een eigen opleidingsprofiel. Op basis van een diepgaand onderzoek van het werkveld brengt de KHLeuven een expliciet raamkader aan het licht van vier domeinen die door leerkrachten lager onderwijs als relevant worden erkend voor hun beroep: samen onderwijs maken, functioneren in een klasgroep, kwaliteit borgen en onderwijs ontwikkelen. De competenties die hiervoor nodig zijn, zijn in dit boek gexpliciteerd tot een eigen opleidingsprofiel met verwijzing naar de basiscompetenties en met vertaling in operationele gedragsindicatoren. Deze uitgave is een herwerking van dat opleidingsprofiel op basis van feedback van studenten, mentoren lager onderwijs en lerarenopleiders. Vanuit recente onderwijskundige en maatschappelijke ontwikkelingen werden tevens nieuwe accenten gelegd. Op deze manier vormt deze competentiematrix niet alleen een referentiekader voor de opleiding maar tevens een instrument voor competentiegerichte beoordeling.
Basiscompetenties --- Beroepsprofielen --- opleidingsprofiel --- Leraren ; basisonderwijs ; opleidingen --- Competenties --- Hoger onderwijs --- Lerarenopleiding --- Onderwijzers --- opleidingsprofielen --- Vlaanderen --- Competenties. --- Onderwijzers. --- opleidingsprofielen. --- Vlaanderen. --- Opleidingsprofielen. --- Teacher education. Teacher's profession --- bachelor --- Sociology of occupations --- competenties --- lager onderwijs --- Higher education
Choose an application
Dit boek gaat over de beroepsidentiteit en professionaliteit van de lerarenopleider. De auteurs behandelen belangrijke aspecten van het leermeesterschap en gaan in op de mogelijke uitwerking daarvan in een beroepsstandaard. Deu auteurs schetsen zowel brede pedagogische uitgangspunten als de wijze waarop in de praktijk concrete onderwerijverbeteringen kunnen worden aangebracht.
basiscompetenties --- Teacher education. Teacher's profession --- professionaliteit --- lerarenopleiding --- Colloques --- Colloquia --- Enseignement --- Onderwijs --- 371.13 <492> --- 450.7 --- leraren --- lerarenopleidingen --- onderwijs --- 452.2 --- ICT --- Kwaliteitszorg --- Leraren --- Lerarenopleiding --- Leren --- Stages --- Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding--Nederland --- opleiding en bijscholing, onderwijsbegeleiding, onderwijswinkels, pedagogisch hoger onderwijs, pedagogische centra, beroep --- Politiek, wetgeving en organisatie * --- 371.13 <492> Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding--Nederland
Choose an application
In dit boek presenteren 35 auteurs in 23 essays hun persoonlijke reflectie bij een aantal actuele thema's met betrekking tot de toekomst van de lerarenopleiding. Zeven thema's passeren de revue: 1) Identiteit van leraren en hun basiscompetenties, 2) Werkplekleren en professionalisering, 3) Onderzoek in de lerarenopleiding, 4) Vakdidactisch onderzoek, 5) Professionalisering van lerarenopleiders, 6) Diversiteit in de lerarenopleiding, en 7) Lerarenopleiding: verleden en toekomst. Met deze essays willen de auteurs de lezer uitnodigen tot reflectie, maar willen ze ook bijdragen aan het ruimer maatschappelijk debat over de toekomst van de leraar en zijn/haar opleiding. Dit boek is opgedragen aan professor Antonia Aelterman die op 1 oktober 2013 professioneel afscheid neemt van de Universiteit Gent. Het boek is niet opgevat als een klassiek 'liber amicorum', maar als een bundeling van essays die aansluiten bij thema's die de 'rode draad' vormden in het werk van professor Aelterman.
Lerarenopleiding --- Vlaanderen. --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenopleiding --- Leraren ; opleidingen --- 481.7 --- lerarenopleidingen --- Leraren : opleiding --- Professionalisering --- 450.7 --- Onderwijsonderzoek --- secundair onderwijs België - beroep en opleiding --- PXL-Education 2014 --- onderwijskunde --- onderwijsfilosofie --- Leraren --- Basiscompetenties --- Identiteit --- Werkplekleren --- Didactiek --- Diversiteit --- Leraar --- Inclusie --- Maatwerk --- Directie --- Basisgeletterdheid
Choose an application
Competenties veroveren in ras tempo onderwijsland. Competenties zijn nieuw en modern. Pratend over competenties valt echter op dat mensen zelden of nooit dezelfde definitie hanteren. Vraag je op grond van welke waarnemingen er sprake is van een bepaalde competentie, dan blijven de meeste mensen het antwoord schuldig. Aan de hand van ervaringen van de vrije scholen met het werken met competenties biedt de auteur een eerste oriëntatie over competentiegericht onderwijs aan. Hij licht toe wat competenties precies zijn, of we het altijd over hetzelfde hebben, hoe men besluit of een leerling al dan niet over bepaalde competenties beschikt en welke valkuilen er zijn bij afmeting van competenties.
Competenties. --- Onderwijskunde. --- Didactics --- Curriculum development --- competenties --- #KVHB:Competentiegericht onderwijs --- 454.2 --- 489.4 --- hoger onderwijs --- voortgezet onderwijs --- 371.27 --- Competenties --- Onderwijs --- 031980.jpg --- Secundair onderwijs ; didactiek --- Onderwijsstrategieën --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Competentiegericht onderwijs --- Beroepssecundair onderwijs --- Evaluatie --- Basiscompetenties --- Leerplannen --- Nederland --- Vrij onderwijs --- Secundair onderwijs --- Competentie --- Leerplan --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur --- Basisgeletterdheid
Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|