Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Deze publicatie is een referentiewerk voor al wie in Vlaanderen actief is in de bibliotheeksector of op een documentatiedienst. We bespreken informatievaardigheden binnen en buiten de bibliotheek, de verschillende aspecten en soorten van informatiebronnen, en de uitdagingen en implementatie van kennismanagement. Informatie en informatievaardigheid zijn twee belangrijke begrippen in tijden van fake news en alternative facts. Maar wat is een informatievaardig persoon en welke rol speelt de bibliothecaris om informatievaardigheid te faciliteren? In het eerste deel bespreken we informatievaardigheden en de evolutie van de rol van de bibliotheek daarin, maken we je snel wegwijs in de informatiezoektocht en -verwerking, en lichten we het concept ?mediawijze bibliotheken? toe. In het tweede deel gaan we in op de verschillende aspecten van informatiebronnen, met aandacht voor o.a. het wettelijk depot en de Belgische Bibliografie, de Koninklijke Bibliotheek van België, en Open Science. We geven ook overzichten van concrete bronnen die van pas kunnen komen voor bibliotheek- en documentatiemedewerkers. Het derde en laatste deel is gericht op het beheren van informatie binnen je organisatie. Daarin bespreken we de uitdagingen van kennismanagement voor de informatiespecialist en geven we een praktische toolkit mee voor de implementatie ervan.https://politeia.be/nl/publicaties/314750-informatie+zoeken+gebruiken+en+beoordelen+informatievaardigheden+en+soorten+informatiebronnen
Information retrieval --- informatiebronnen --- informatievaardigheden --- Informatiebronnen. --- Informatievaardigheden. --- Informatievaardigheden --- Bibliotheekwezen --- Informatieverwerking --- Bronnenonderzoek --- Informatieontsluiting ; bibliotheken --- Informatieverwerking ; bibliotheken
Choose an application
Iedereen kan zoeken, iedereen kan vinden. Online zoekmachines toveren in microseconden miljoenen resultaten tevoorschijn. Maar zoek en vind je de juiste informatie? De relevante informatie? Of wetenschappelijke informatie? Dit boek gaat over het zoeken en verwerken van wetenschappelijke informatie, voor studenten en beginnende onderzoekers in de sociale en humane wetenschappen. Het toont hoe je zoekmachines inzet om snel de juiste bronnen voor een literatuurstudie te vinden. Het werpt een kritische blik op de wetenschappelijke publicatiecultuur, de uitgeversmonopolies en de tegenbeweging van open access. Schrijven is een dagelijkse opdracht voor wie met wetenschap bezig is, maar geen eenvoudige taak. We bespreken daarom veelgemaakte fouten en bekijken het groeiproces van een vlotte en toegankelijke tekst. Hoe verwerk je literatuur in je tekst? Hoe vermijd je plagiaat? Hoe moet je correct citeren, parafraseren en refereren? Ook op die vragen vind je een antwoord in dit boek. Je krijgt ten slotte een overzicht van de belangrijkste richtlijnen van de APA-stijl (7de editie) en een introductie tot Endnote, een computerprogramma om wetenschappelijke bronnen digitaal te archiveren en een coherente bibliografie samen te stellen.Bron : https://www.acco.be/nl-be/items/9789463796934/Naar-de-bron
Informatieontsluiting --- Wetenschappelijke informatieverzorging --- Wetenschappelijke publicaties --- wetenschappen --- Informatievaardigheden --- Wetenschappelijk onderzoek --- Endnote --- Refereren --- Informatiemaatschappij --- Presenteren --- Informatieontsluiting ; wetenschappen --- #SBIB:303H0 --- Methoden in de sociale wetenschappen: algemeen --- Science --- Information retrieval --- IR (information retrieval) --- informatiebronnen --- eindwerken schrijven --- literatuurstudie --- refereren --- bibliografische instructie --- EndNote --- Natuurwetenschappen --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Iedereen kan zoeken, iedereen kan vinden. Online zoekmachines toveren in microseconden miljoenen resultaten tevoorschijn. Maar wie zoekt en vindt de juiste informatie? De relevante informatie? Of wetenschappelijke informatie? Dit boek gaat over het zoeken en verwerken van wetenschappelijke informatie in de eenentwintigste eeuw. Het wil op een toegankelijke wijze tonen hoe zoekmachines efficiënt ingezet kunnen worden om snel de juiste bronnen voor een literatuurstudie te vinden. Het wil ook een kritische blik werpen in de wetenschappelijke publicatiecultuur, de uitgeversmonopolies en de tegenbeweging van Open Access.Het boek wil daarnaast ingaan op het schrijfproces van een wetenschapper. Hoewel schrijven een dagelijkse opdracht is voor wie met wetenschap bezig is, is het een verre van eenvoudige taak. Zonder de ambitie een grammatica- of stijlboek te schrijven, gaan we in op veelgemaakte fouten en bekijken we het groeiproces van een vlotte en toegankelijke tekst.Tot slot kijkt dit boek ook naar de verwerking van literatuur. We gaan in op plagiaat en de soms subtiele vormen waarin dit soort bedrog zich manifesteert. Daarnaast wordt uitgebreid ingegaan op de verschillende wijzen waarop informatie in een wetenschappelijke tekst kan worden geïntegreerd (citeren, parafraseren en refereren). Het boek biedt ook een overzicht van de belangrijkste richtlijnen van de APA-stijl (6de editie) en een introductie tot Endnote, een computerprogramma dat kan worden gebruikt om wetenschappelijke bronnen digitaal te archiveren en op basis daarvan een een coherente bibliografie samen te stellen
Informatieontsluiting. --- Schrijftechnieken. --- eindwerken schrijven --- literatuurstudie --- Science --- informatiebronnen --- IR (information retrieval) --- Information retrieval --- refereren --- bibliografische instructie --- Informatieontsluiting ; wetenschappen --- Wetenschappelijke informatieverzorging --- Wetenschappelijke publicaties --- Social sciences --- Research --- Methodology --- Humanities --- #SBIB:303H0 --- informatievaardigheden --- 450.8 --- wetenschappelijk onderzoek --- rapporteren --- 031 --- Wetenschappelijk onderzoek --- 001.81 --- #KVHA:Media --- #KVHA:Journalistiek --- 001 --- 025.5 --- 001.81 Techniek van de intellectuele arbeid --- Techniek van de intellectuele arbeid --- Methoden in de sociale wetenschappen: algemeen --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- Methodiek van het studeren --- Informatie, documentatie ; algemeen --- Wetenschap --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- PXL-Social Work 2015 --- Informatievaardigheden --- Informatieontsluiting --- Wetenschappen --- Software --- Citeren --- Refereren --- Bibliografieën --- Endnote --- Methodologie --- Bronnen --- Sociale wetenschappen --- Informatie --- Informatieverwerking --- Schrijven --- Literatuuronderzoek --- Methods in social research (general) --- Bibliografie --- EndNote --- Natuurwetenschappen --- Verpleegkunde --- Informatica --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Bron --- Sociale wetenschap --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Omgaan met informatie is een onmisbare vaardigheid. De digitale technologie en het internet maakten ons bewust van de grenzeloze hoeveelheid beschikbare informatie. Meer informatie leidt niet altijd tot meer kennis, tenzij we efficient en effectief informatie leren gebruiken en vaardig worden in levenslang leren. In vele opleidingen in het hoger onderwijs wordt nu een cursus ingelast om dit te bevorderen. In dit boek wordt de informatie niet zozeer vanuit technisch of bibliografisch oogpunt benaderd, maar eerder vanuit het inzicht dat informatiekunde de logistieke onderbouw is voor een goed kennisbeheer. De auteur vertrekt vanuit de gebruiker en zijn dagelijkse informatienood, zijn behoefte om bij te blijven en kennis te verzamelen die hij - in steeds andere omstandigheden - nodig heeft. Kennisverwerving en kennisbeheer staan centraal in deze benadering, met autonome informatiedeskundigheid als einddoel.
Informatiemanagement. --- Kennismanagement. --- informatiebemiddeling --- informatievaardigheden --- informatiewetenschappen --- Information systems --- Information science --- departement Algemeen 11 --- Studievaardigheden ; hoger onderwijs --- Informatievaardigheden ; onderwijs --- 610 Informatiecentra. Algemeen --- #KVHB:Informatievaardigheden --- #KVHB:Literatuuronderzoek --- #KVHB:Wetenschappelijk onderzoek --- wetenschappelijk onderzoek --- rapporteren --- 031 --- 366.45 --- 454.52 --- Informatiebronnen --- informatieverwerving --- internet --- levenslang leren --- Wetenschappelijk onderzoek --- Informatie --- Informatievaardigheden --- Informatieverwerking --- 001 )* WETENSCHAP EN KENNIS IN HET ALGEMEEN --- Onderzoek --- communicatie --- informatieverzorging --- informatiewetenschap --- kennis --- 001.891 --- Informatiekunde --- Informatie, documentatie ; algemeen --- Informatie, documentatie --- Informatiemanagement --- Computer ondersteund onderwijs --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen --- Informatieontsluiting --- Documentaire informatie --- Digitale informatie --- Informatiewetenschappen --- Informatiebron --- Informatiewetenschap
Choose an application
Iedereen kan zoeken, iedereen kan vinden. Online zoekmachines toveren in microseconden miljoenen resultaten tevoorschijn. Maar wie zoekt en vindt de juiste informatie? De relevante informatie? Of wetenschappelijke informatie? Dit handboek gaat over het zoeken en verwerken van wetenschappelijke informatie in de eenentwintigste eeuw. Het wil op een toegankelijke wijze tonen hoe zoekmachines efficiënt ingezet kunnen worden om snel de juiste bronnen voor een literatuurstudie te vinden. Het boek wil daarnaast ingaan op het schrijfproces van een wetenschapper. Hoewel schrijven een dagelijkse opdracht is voor wie met wetenschap bezig is, is het een verre van eenvoudige taak. Zonder de ambitie een grammatica- of stijlboek te schrijven, gaan we in op veelgemaakte fouten en bekijken we het groeiproces van een vlotte en toegankelijke tekst. Tot slot kijkt dit boek ook naar de verwerking van literatuur. We gaan in op plagiaat en de soms subtiele vormen waarin dit soort bedrog zich manifesteert. Daarnaast wordt uitgebreid ingegaan op het citeren, parafraseren en refereren. Naar de bron is gericht op studenten en beginnende onderzoekers in de sociale en humane wetenschappen. Het biedt een ruim arsenaal aan instrumenten die inzicht geven in de herkomst, het gebruik en het verwoorden van informatie.
eindwerken schrijven --- literatuurstudie --- Science --- informatiebronnen --- IR (information retrieval) --- Information retrieval --- refereren --- bibliografische instructie --- Social sciences --- Authorship --- #SBIB:303H0 --- C6 --- bronnencommentaar --- humane wetenschappen --- methodologie --- sociale wetenschappen --- wetenschappelijk onderzoek --- informatievaardigheden --- 001.81 --- 031 --- APA (American Psychological Association) --- Endnote --- citeren en refereren --- plagiaat --- rapporteren --- schriftelijke communicatie --- schrijfvaardigheid --- scripties --- Informatievaardigheden --- Informatie --- S20110037.jpg --- Methoden in de sociale wetenschappen: algemeen --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- techniek van de wetenschappelijke arbeid --- Informatie, documentatie ; algemeen --- 02 --- departement Beeldende Kunst 11 --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Informatieontsluiting --- Wetenschappen --- Wetenschappelijke informatieverzorging --- Wetenschappelijk onderzoek --- Software --- Citeren --- Refereren --- Bibliografieën --- Wetenschap --- Bibliografie --- EndNote --- Natuurwetenschappen --- Verpleegkunde --- Informatica --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Baan jezelf een efficiënte weg door de informatietsunami:- Waar en hoe vind je relevant bronnenmateriaal?- Hoe selecteer je de gevonden informatie?- Hoe verwerk je deze informatie juist en gestructureerd?- Hoe verwijs je correct naar de gebruikte bronnen?- Hoe vermijd je plagiaat?- Het internet leidt tot een wereldwijde informatietsunami. Wie onvoldoende voorbereid is, zal vroeg of laat verdrinken. Precies daarom is de verzameling, beoordeling en verwerking van informatie vandaag als competentie belangrijker dan ooit. dit boek is een wegwijzer voor het schrijven van een goede wetenschappelijke paper, of een bachelor- of masterproef (in een economische studierichting). Het centrale tienstappenplan is de leidraad bij het zoeken, lezen, beoordelen en verwerken van bronnen en informatie.Ga aan de slag met de oefeningen en opdrachten (incl. voorbeeldoplossingen) om je onderzoekscompetenties aan te scherpen. Zo leer je zoekstrategieën gebruiken, en informatie kritisch verwerken en presenteren
Computer architecture. Operating systems --- heuristiek --- Business economics --- plagiaat --- bronnenstudie --- IR (information retrieval) --- Information retrieval --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- documentaire informatie --- informatievaardigheden --- zoekmethoden --- bedrijfseconomie --- Economics --- PXL-Business 2013 --- wetenschappelijk onderzoek --- Academic collection --- 031 --- accountancy --- bedrijfsmanagement --- economie --- fiscaliteit --- informatica --- informatiemaatschappij --- marketing --- onderzoek --- zoekmachines --- 020 --- AA / International- internationaal --- 001.81 --- informatiebronnen --- informatieverwerking --- literatuurstudie --- 001 )* WETENSCHAP EN KENNIS IN HET ALGEMEEN --- Economische wetenschappen --- Informatieontsluiting ; hoger onderwijs --- informatie en documentatie --- Bibliotheekwezen: algemeenheden --- techniek van de wetenschappelijke arbeid --- Methodologie --- Wetenschap --- Bedrijfseconomie --- Bronnen --- Literatuuroverzicht --- Informatieverschaffing --- Informatiemanagement --- Onderzoeksvaardigheden --- Informatievaardigheden --- Informatiebronnen --- Wetenschappelijk onderzoek --- Onderzoek --- Informatie --- Documentatie --- Citeren --- Scripties --- Internet --- Bron --- Technologie --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Onderzoeksvaardigheid --- Informatiebron --- Natuurwetenschappen --- Scriptie --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Dit werk vertrekt vanuit de verhouding tussen wetenschap en wetenschappelijke literatuur. Voor het verwerven en behouden van wetenschappelijke kennis is het noodzakelijk om niet alleen inzicht te bezitten in wat wetenschapscommunicatie is, maar bovenal zelf hierin bedreven te worden. De basisvaardigheid hiervoor is informatiegeletterdheid: het kunnen lezen en schrijven binnen het kader van wetenschappelijke communicatie. Daarnaast is er ook nood aan kritische zin bij het beoordelen van informatie
Informatieontsluiting. --- Documentaire informatie. --- Digitale informatie --- Ontsluiting. --- wetenschappelijke publicaties --- informatiewetenschappen --- Information systems --- informatiebemiddeling --- wetenschapsleer --- Didactics of sciences --- informatievaardigheden --- Mass communications --- Communication in science --- Handbooks, manuals, etc. --- Communication --- 450.8 --- wetenschappelijk onderzoek --- rapporteren --- 001.81 --- 031 --- 454.52 --- #SBIB:303H0 --- #SBIB:02G --- informatieverwerving --- wetenschapscommunicatie --- Wetenschappelijk onderzoek --- Studievaardigheden ; hoger onderwijs --- informatiemanagement --- 003 --- Rapporteren --- Wetenschapscommunicatie --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- techniek van de wetenschappelijke arbeid --- Informatie, documentatie ; algemeen --- Computer ondersteund onderwijs --- Methoden in de sociale wetenschappen: algemeen --- Bibliotheekwezen --- PXL-Central Office 2015 --- Informatie --- Informatiemaatschappij --- Kennis --- Kennismanagement --- Wetenschap --- Kennisleer --- Communicatie --- Informatievaardigheden --- Technologie --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting
Choose an application
Bases de données--Interrogation --- Bases de données--Recherches --- Bibliografische opzoekingen [Online ] --- Bibliographic searching [Online ] --- Data retrieval --- Data storage --- Database [Zoeken in een ] --- Database searching --- Databases [Zoeken in ] --- Demande d'information --- Dépistage de l'information --- Information -- Dépistage --- Information -- Recherche --- Information en ligne --- Information retrieval --- Information storage and retrieval --- Informations -- Recherche --- Interactieve computersystemen --- Interactive computer systems --- Interrogation de bases de données --- On-line bibliographic searching --- Online bibliografische opzoekingen --- Online bibliographic searching --- RDAO --- RDI --- RIAO --- Recherche bibliographique en ligne --- Recherche d'information --- Recherche d'information assistée par ordinateur --- Recherche de l'information --- Recherche documentaire assistée par ordinateur --- Recherche documentaire automatisée --- Recherche documentaire en ligne --- Recherche documentaire informatisée --- Repérage de l'information --- Retrieval of information --- Systemes d'ordinateurs interactifs --- Télématique documentaire --- Zoeken in databases --- Informatieontsluiting --- On-line literatuuronderzoek --- On-line literatuuronderzoek. --- 025.4.036 --- 681.3*H3 --- 681.3 --- 001.8 --- 002 --- #A9710A --- 681.3*H3 Information storage and retrieval. Cd-rom --- Information storage and retrieval. Cd-rom --- 025.4.036 Computer aided search. Online searching. Zoeken op internet --- 025.4.036 Machinale zoekmethodes. Zoeken met behulp van computers --- Computer aided search. Online searching. Zoeken op internet --- Machinale zoekmethodes. Zoeken met behulp van computers --- Information systems
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|