Listing 1 - 10 of 20 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Scholen voor burgerschap : naar een kennisbasis voor burgerschapsonderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044127027 Year: 2010 Volume: *17 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sinds 2006 zijn Nederlandse scholen wettelijk verplicht aandacht te besteden aan actief burgerschap en sociale integratie. Voor het onderwijs is het versterken van burgerschap van leerlingen niet nieuw. Scholen geven daar al lange tijd en op allerlei manieren vorm aan. Denk bijvoorbeeld aan sociale en morele vorming, aan maatschappijleer, levensbeschouwelijke vorming, mensenrechteneducatie, intercultureel onderwijs en aan de maatschappelijke stage. Er zijn veel manieren waarop scholen de opdracht tot bevordering van burgerschap en integratie kunnen invullen. Er is niet één manier de beste of voor alle situaties geschikt. Scholen geven zelf inhoud aan burgerschap en aan wat het onderwijs leerlingen zou moeten leren. Ze houden daarbij rekening met de lokale omgeving, de samenstelling van de leerlingenpopulatie, de wensen van ouders/ verzorgers en de levensbeschouwelijke uitgangspunten van de school. Dit boek gaat in op de vraag wat scholen jongeren aan burgerschap willen leren, welk beleid ze daartoe ontwikkelen, welke pedagogischdidactische strategieën ze hanteren, en wat in de praktijk effectief is gebleken. Scholen voor burgerschap bundelt de kennis over het werken aan burgerschapsvorming in het Nederlandse onderwijs, en plaatst deze in internationaal perspectief. (Bron: covertekst)


Book
Feest
Authors: --- ---
ISBN: 9789491545450 Year: 2017 Publisher: Ellezelles Les Iles

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Levensbeschouwelijke vakken : nieuwe doelen, nieuwe middelen?
Authors: --- --- ---
ISBN: 9782509031983 Year: 2018 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Heeft het apart organiseren van levensbeschouwelijke vakken in het leerplichtonderwijs nog een toekomst in de seculiere en diverse samenleving van vandaag? Patrick Loobuyck vindt van niet. Voor hem mag dit reliek van het Schoolpact (1958) dringend geactualiseerd worden. Ons onderwijs heeft op het vlak van levensbeschouwing nieuwe doelen en dus zijn nieuwe middelen nodig, vindt Loobuyck. Zijn pleidooi voor de invoering van LEF, een algemeen vormend vak Levensbeschouwing, Ethiek & burgerzin en Filosofie voor alle leerlingen in alle scholen van het leerplichtonderwijs, is resoluut en volhardend maar onderbouwd. Al zijn velen het om diverse redenen niet met hem eens. In het boek ‘Levensbeschouwelijke vakken. Nieuwe doelen, nieuwe middelen?' schetsen we de historiek van de huidige organisatie van de levensbeschouwelijke vakken en de actuele spanningsvelden. We laten een aantal belanghebbende actoren uit het onderwijs en enkele andere krachtige stemmen aan het woord over levensbeschouwelijk onderwijs en de visie van Patrick Loobuyck. Met verrassend resultaat. Dit boek biedt nieuwe inzichten, originele invalshoeken en mogelijk zelfs ingrediënten om de huidige regelgeving op losse schroeven te zetten. Met bijdragen van Eric Corijn, De Vlaamse Scholierenkoepel, Ann Dejaeghere, Lore Deweerdt, Sven Gellens, Patrick Loobuyck, Bruno Vanobbergen en An Verlinden.


Book
De publieke betekenis van pedagogisch denken en handelen : bijdragen aan de veertiende Landelijke Pedagogendag
Authors: --- ---
ISBN: 9789088500749 Year: 2010 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als er binnen het domein van opvoeding, onderwijs en vorming één tendens is die niet kan worden ontkend, dan is het wel dat het pedagogische denken en handelen de laatste jaren steeds meer aan een proces van toenemende technologisering onderhevig is geworden. Hiermee wordt bedoeld dat het antwoord op pedagogische vragen en dagdagelijkse probleemsituaties tegenwoordig niet alleen op voorhand vast lijkt te liggen, maar ook dat het steeds meer zogenaamde experts zijn die aanspraak maken op het correcte en effectieve antwoord op deze problemen. Ondanks het persistente karakter van deze evolutie hebben zowel wijsgerig als historisch pedagogen zich steeds ingezet om er een kritisch weerwoord tegen te vinden. Eén van die weerwoorden, namelijk ‘het publieke’, werd het centrale thema van de Landelijke Pedagogendag 2009. Uit de verschillende in deze bundel opgenomen bijdragen blijkt enerzijds duidelijk dat de notie van ‘het publieke’ een krachtdadig instrument is om de reductie van het pedagogisch denken en handelen tot een verzameling van eenvoudig toe te passen technieken in vraag te stellen. Anderzijds tonen de verschillende bijdragen ook dat we niet kunnen spreken over hét publieke, maar dat er eerder sprake is van een continuüm van perspectieven waarbij het publieke nu eens gelijkgesteld wordt aan de publieke ruimte waarbinnen jongeren voorbereid moeten worden op het leven in de samenleving en dan weer verduidelijkt wordt als die ruimte waarbinnen bepaalde maatschappelijke structuren en denkpatronen bevraagd en ontmoetingen met het andere mogelijk worden. Als er binnen het domein van opvoeding, onderwijs en vorming één tendens is die niet kan worden ontkend, dan is het wel dat het pedagogische denken en handelen de laatste jaren steeds meer aan een proces van toenemende technologisering onderhevig is geworden. Hiermee wordt bedoeld dat het antwoord op pedagogische vragen en dagdagelijkse probleemsituaties tegenwoordig niet alleen op voorhand vast lijkt te liggen, maar ook dat het steeds meer zogenaamde experts zijn die aanspraak maken op het correcte en effectieve antwoord op deze problemen. Ondanks het persistente karakter van deze evolutie hebben zowel wijsgerig als historisch pedagogen zich steeds ingezet om er een kritisch weerwoord tegen te vinden. Eén van die weerwoorden, namelijk 'het publieke', werd het centrale thema van de Landelijke Pedagogendag 2009.


Book
Jongeren, school en politiek : opvoeden tot burgerzin
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789030192398 9789030192558 Year: 2007 Publisher: Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hebben jongeren interesse in politiek? Welk beeld hebben zij van een 'goede burger'? En hanteert de jeugd van vandaag écht een ander waardepatroon dan dat van hun ouders, zoals soms wordt beweerd? Scholen leveren inspanningen door lessen burgerschapsvorming te organiseren of met hun leerlingen een bezoek te brengen aan het parlement. Maar wat zijn de effecten van deze inspanningen? De hamvraag is natuurlijk welke rol scholen kunnen spelen bij het opvoeden tot burgerzin. En wat blijkt? Lessen burgerschapsvorming en kleine projecten zoals 'Kranten in de Klas' kunnen de politieke interesse van jongeren daadwerkelijk aanwakkeren. Scholen die maatschappelijke problemen en politieke thema's niet ontwijken in hun lessen, stimuleren hun leerlingen meer tot kritisch engagement. Maar het is vooral de democratische organisatie van de school zélf die ervoor kan zorgen dat jongeren (al dan niet politieke) engagementen willen opnemen in de samenleving. Participatie zorgt immers voor een positief klas- en schoolklimaat, geeft jongeren het gevoel dat hun mening er echt toedoet en zorgt voor meer vertrouwen. In heel Europa groeit de bezorgdheid over de toekomst van het democratisch politiek systeem. De kloof tussen burgers en politiek wordt alsmaar groter, in landen zonder kiesplicht daalt de opkomst bij verkiezingen, de betrokkenheid van de burgers bij het beleid lijkt af te nemen...Met deze bezorgdheid groeit uiteraard de aandacht voor de politieke socialisatie van jongeren. Want het zijn de jongeren van vandaag die de democratie van morgen zullen vormgeven. Dit boek toont overtuigend aan dat scholen en leerkrachten hier een belangrijke bijdrage kunnen leveren

Keywords

#PBIB:+108.42 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:323H521 --- #SBIB:324H60 --- 200 Politiek --- Burgerschap --- burgerzin --- jongeren --- politiek --- 330 --- België --- burgerschap --- jeugd --- onderwijs --- 450.2 --- 450.4 --- 478.1 --- 485.62 --- Burgerzin --- Jeugd(Jongeren) --- Jongeren --- Onderwijs en maatschappij --- Opvoeden tot burgerzin --- Politiek --- School --- Waardevorming --- jeugdigen --- schoolmanagement --- vrijwilligerswerk --- 451.2 --- 458.1 --- Leerlingenparticipatie --- Onderwijs --- Opvoeden tot burgerzin (Burgerschap) --- 456.6 --- politiek en onderwijs --- 456.8 --- Jeugd --- Politieke vorming --- Vlaanderen --- leerlingenbegeleiding --- studentenbegeleiding --- Burgerschap ; onderwijs --- politieke jeugdvorming --- politieke opvoeding --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Opvoeden tot burgerzin --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Belgische politieke participatie en socialisatie --- Politieke socialisatie --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Onderwijskunde --- Mondiale vorming en vredesopvoeding --- Maatschappijleer --- Organisatie - Management --- 374.3 --- 37.03 --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Onderwijsbeleid. --- Didactics of secundary education --- politieke participatie --- maatschappelijke vorming --- Didactics of social education --- dagbladpers --- Jongeren en politiek ; Vlaanderen --- Burgerschap ; onderwijs ; Vlaanderen --- Civics --- Study and teaching --- Belgium --- Democratie --- Management --- Beleid --- Maatschappij --- Film --- Media --- Emigratie --- Analyse --- Evaluatie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Jongere


Book
Jongeren worden wereldburgers : the refugees project
Author:
ISBN: 9789038223667 9038223668 Year: 2014 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leertrajecten wereldburgerzin kunnen secundaire scholen helpen bij het tegengaan van schoolmoeheid, het verbeteren van hun organisatie en het versterken van de overdracht van algemene kennis. Het model van deze trajecten dat in dit boek wordt ontwikkeld, steunt zowel op een integrale benadering van de schoolfactoren die burgerzin beïnvloeden als op een uitgewerkte didactiek voor vakoverschrijdend projectwerk rond 'glokale problemen', waarbij de school samenwerkt met educatieve organisaties en verenigingen uit het plaatselijke middenveld. In de inleiding en twee korte hoofdstukken wordt de theorie zo uiteengezet dat leerkrachtenteams meteen met het model aan de slag kunnen. Het grootste deel van het boek laat de theorie echter tot leven komen in het verhaal van The Refugees Project. Steunend op dagboeken, lesmateriaal, toetsen en interviews beschrijft de auteur levendig en met een grote persoonlijke betrokkenheid hoe een aanvankelijk gemiddelde klas een jaarproject ondernam rond ' de wereld van vluchtelingen en mensen zonder papieren', hoe de leerlingen daardoor aandachtiger, kritischer en politiek minder cynisch werden, en hoe het onderwijs op die manier een simulatie kreeg van de manier waarop scholen zich zouden kunnen omvormen tot brede scholen voor wereldburgers. The Refugees Project was laureaat van de kunstwedstrijd 'Kinderen niet toegelaten' van School Zonder Racisme en van de 'Wedstrijd voor Wereldburgers' van Kleur Bekennen.


Book
Moreel-politieke heroriëntatie in het onderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9044113887 Year: 2002 Volume: *12 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant


Book
Teaching in diversity : teachers and pupils about tense situations in ethnically heterogeneous classes
Author:
ISBN: 9789044124675 Year: 2009 Volume: *15 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hester Radstake deed onderzoek naar spanningen in etnisch gemengde klassen in het voortgezet onderwijs. Bijna 2.000 leerlingen en 87 leraren van 34 scholen verspreid over heel Nederland vulden een vragenlijst in. Zij werden daarin bevraagd over potentieel spanningsvolle situaties in de klas. Uit de resultaten blijkt dat zich in vmbo-klassen niet meer spanningsvolle situaties voordeden dan in havo- en vwo-klassen. Leraren en leerlingen vonden de voorgelegde situaties lang niet altijd spanningsvol of gerelateerd aan etnische diversiteit. De ervaringen van leerlingen verschilden op grond van etnische afkomst. Marokkaanse leerlingen, en in mindere mate ook Turkse leerlingen, maken sommige situaties vaker mee dan Nederlandse leerlingen. Ook ervoeren zij meer spanning en een sterkere relatie met etnische diversiteit in een aantal situaties. Uitgangspunt van Radstakes onderzoek was dat spanningen mogelijkheden bieden voor burgerschapseducatie over etnisch gemengd samenleven. Daarom keek zij ook hoe leraren reageerden op spanningen in de etnisch-gemengde klas. Meestal gingen de leerkrachten er direct op in en soms kwamen zij er later nogmaals op terug. Zij ervoeren geen grote problemen bij het bepalen hoe te reageren en kozen vaak voor een gesprek met leerlingen.


Book
#Believe : waarom iedereen zegt maar niemand echt gelooft dat jongeren de toekomst zijn
Author:
ISBN: 9789401412407 Year: 2013 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De hedendaagse jeugd in de steden wordt al te vaak bekeken als een hardnekkig probleem. De verjonging, verarming en verbreding worden vandaag enkel als struikelblok gezien i.p.v. hierin te investeren met visie, ambitie, lef en leiderschap. Dat is precies wat de auteur wil doen: in haar boek pleit ze voor een andere kijk op de stedelijke jeugd. Centraal staat de kracht van jongeren: dit is dé sleutel voor de toekomst. De nieuwe generatie wordt aangespoord om in actie te komen en niet af te wachten, om de betreden paden te verlaten en met veel goesting de regie van onze samenleving en hun eigen leven in handen te nemen. Sihame werpt zich op als eerste vernieuwde Belg en wil daarmee het hele integratie-debat, het huidige wij-zij denken, het segregerende beleid en de holle semantische discussies over een andere boeg gooien. Niet door erover te praten, maar door het te zijn.Een positief verhaal van inclusie en geloven in het potentieel van de stedelijke jeugd Kritisch optimisme, ondernemerschap, goesting, burgerschap zijn waarden die de vernieuwde Belg typeren en die volledig losstaan van leeftijd, sociale klasse, etnie, cultuur, taal. Het vernieuwde Belg-zijn is een attitude die we meedragen en uitdragen.www.lannoocampus.be


Multi
Democracity : een educatief rollenspel
Author:
ISBN: 9051305052 Year: 2005 Publisher: Brussel Koning Boudewijnstichting

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Democracity leert kinderen meer over de basisprincipes van een democratische samenleving waarbij de nadruk ligt op samenwerking, respect, waarden, beslissingsmethoden en conflicthantering. Dit rollenspel kan gebruikt worden met 12 tot 28 deelnemers en duurt tussen 80 en 150 minuten.

Listing 1 - 10 of 20 << page
of 2
>>
Sort by