Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Miet Fournier deed jarenlang ervaring op als peuterleidster. Ze werkte daarna een tweetal jaar als navormer taal en in 1991 werd ze pedagogisch begeleider basisonderwijs in het Brussels hoofdstedelijk gewest. In 2000 koos ze heel bewust voor een terugkeer naar de klas. Miet schrijft sinds 1994 de pedagogische en didactische suggesties voor het peutertijdschrift DOPIDO en publiceerde in 1996 een poëziebundel voor peuters onder de titel 'Eén, twee, hop-a-kee!' Het boek dat u hier te lezen krijgt, is gebaseerd op haar eigen ervaringen met peuters en biedt een pedagogisch-didactisch kader met heel veel praktische suggesties voor het begeleiden van zeer jonge kinderen. Zowel ouders, begeleiders als leerkrachten zullen de beschreven situaties herkennen en daarin ondersteuning vinden voor hun dagelijkse omgang met peuters.
Kleuteronderwijs --- Didactiek. --- kleuterdidactiek --- Educational sciences --- Didactics of Kindergarten --- peuters --- Opvoeding --- Peuters --- 441 --- didactiek --- kleuteronderwijs --- kleuters --- opvoeding --- 471.4 --- Cognitieve ontwikkeling --- Emotionele ontwikkeling(Affectieve ontwikkeling) --- Klasinrichting --- Klasmanagement --- Kleuters --- Observatie --- Onthaal --- Opvoeding (Pedagogie) --- Psychomotoriek --- Thematisch werken --- Affectieve ontwikkeling --- Cognitieve ontwikkeling (Denkontwikkeling) --- Fijne motoriek --- Grove motoriek --- Koppigheid --- Motoriek --- Motorische ontwikkeling --- Ontwikkeling van kinderen --- Peuterschool --- School --- Zelfredzaamheid --- Zintuiglijke ontwikkeling --- 441 ) Opvoeding van zuigelingen, peuters en kleuters --- cognitieve ontwikkeling --- dynamisch-affectieve ontwikkeling --- pedagogiek --- peutertuinen --- psychomotorische ontwikkeling --- socio-emotionele ontwikkeling --- Didactiek ; kleuteronderwijs --- Handboek/cursus --- Opvoedingsondersteuning ; kinderopvang --- Peuters ; opvoeding --- Spelend leren --- Kleuters: didactiek --- Peuters: didactiek --- differentiële opvoeding - zuigelingen, peuters en kleuters --- Zuigelingen, peuters en kleuters --- Didactiek; algemeen --- Opvoeding en onderwijs --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Observaties --- Ontwikkelingspsychologie --- Observeren --- Peuter --- Kleuter --- Spel --- Sociaal leren --- Onderwijs
Choose an application
Cognitive psychology --- Comportement --- Enfants --- Gedragswetenschap --- Kinderen --- Opvoedkunde --- Pédagogie --- #GSDBP --- 433.9 --- ADL --- gedrag aanleren-afleren --- pedagogiek --- 441 --- Balspelen --- Gedrag --- Kleding --- Kleuters --- Knippen --- Lopen --- Peuters --- Rollen --- Sluitingen --- Tanden --- Zelfredzaamheid --- Zindelijkheidstraining --- Zelfstandigheid: kinderen --- Opvoeding in praktijk - overige onderwerpen --- Zuigelingen, peuters en kleuters --- Gezin --- 420 --- opvoeding --- pédagogie
Choose an application
KIDDO is een pedagogisch vakblad (tweemaandelijks) voor en door professionals in Vlaanderen en Nederland. Het richt zich tot pedagogisch medewerkers, gastouders/onthaalouders, kinderbegeleiders in groeps- en gezinsopvang, pedagogische coaches, pedagogen en studenten.
gezin --- kinderopvang --- Social policy and particular groups --- Garderies --- Kinderopvang --- Opvoedkunde --- Pédagogie --- Périodiques --- Tijdschriften --- tijdschriften --- pedagogie --- onderwijs --- kleuteronderwijs --- 322.4 --- 441 --- Kinderdagverblijven --- Zuigelingen, peuters en kleuters --- Periodicals --- LO-J --- tijdschriften lerarenopleiding --- Sociaal beleid inzake bijzondere groepen --- E-journals --- jeugd --- Ouders --- tijdschriften lerarenopleiding onderwijs --- Onderwijs & Pedagogie --- Sociale wetenschappen --- Educational sciences --- Onderwijs & Pedagogie
Choose an application
Redactie Vlabin-VBCDit boek over het opvoeden van kinderen tot zelfstandigheid is geschreven door twee therapeuten die al tal van opvoedingsboeken hebben gepubliceerd. In het eerste, theoretische deel beschrijven de auteurs hoe nieuw gedrag het beste kan worden aangeleerd, hoe ongewenst gedrag kan worden afgeleerd, en wat zelfstandigheid juist inhoudt bij peuters, kleuters en lagereschoolkinderen. De lezer krijgt hier onder meer informatie over het waarnemen van gedrag, het nut en onnut van aanmoedigen, wat je kan doen als je het als ouders niet eens bent met elkaar, hoe je moet omgaan met kinderen die moeilijk iets nieuws leren etc. Verder is er onder meer aandacht voor de TAVA-methode (Totale Afzondering Van Aanmoediging). Bij dat alles geven de auteurs vanuit hun jarenlange ervaring ook tal van tips en concrete voorbeelden. Daarnaast zijn er een aantal oefeningen (ja-neevragen). Het tweede deel bestaat uit werkbladen (in verband met aan- en uitkleden, veters knopen, knutselen, zindelijkheidstraining?), die zijn verlucht met tekeningen. Een praktijkgericht boek voor ouders, opvoeders, leerkrachten.© NBD Biblion
Cognitive psychology --- opvoeding --- pedagogiek --- gedragsstoornissen --- zindelijkheidstraining --- ADL (activiteiten dagelijks leven) --- Opvoeding --- Opvoedingsondersteuning --- Zelfredzaamheid --- Gedrag --- 37.032.5 --- 159.947 --- 372.3 --- 441 --- Balspelen --- Kleding --- Kleuters --- Knippen --- Lopen --- Peuters --- Rollen --- Sluitingen --- Tanden --- Zindelijkheidstraining --- ADL --- gehandicapte kinderen --- kleuters --- peuters --- 37.013 --- Gedragsveranderingen --- Leren --- Zelfstandigheid --- kinderen --- kinderpsychologie --- pedagogiek (opvoedkunde) --- Zuigelingen, peuters en kleuters --- (zie ook: psychologie) --- Gehandicapte kinderen --- graduaat orthopedagogie --- opvoedkunde --- zelfredzaamheid --- 370 --- Peuter --- Kleuter --- Kind met een handicap
Choose an application
440 --- 441 --- 442 --- 444 --- Vandalisme --- Gezinsopvoeding (ouder-kind relatie) --- Handleidingen voor ouders --- Opvoeding ; praktijk --- Differentiële opvoeding --- Zuigelingen, peuters en kleuters --- Lagere schoolleeftijd --- Meisjesopvoeding, jongensopvoeding en coëducatie --- 37.017 --- #GBIB:IDGP --- opvoeding --- 433 --- 443 --- Agressie --- Geweld --- Jeugdhulpverlening --- Kinderen --- Ontwikkelingspsychologie --- Opvoeding --- Ouders --- Pesten --- Probleemgedrag --- agressiviteit --- babyverzorging --- geweld --- jeugdhulpverlening --- kinderen --- kleuters --- ontwikkelingspsychologie --- ouder-kind relatie --- ouders --- pedagogiek --- pesten --- probleemgedrag --- vandalisme --- Baby --- Peuter- en kleuteropvoeding (kleuteropvoeding, peuter) --- Gezinsopvoeding --- 37.017 Opvoedingsidealen --- Opvoedingsidealen --- Opvoeding in de praktijk --- Tieners --- Education --- 420 --- pédagogie
Choose an application
Kuifje onderneemt een reis om zijn vriend Tchang te zoeken in het Tibetaanse hooggebergte. Wat begint als een zoektocht naar het Bekende, eindigt in een ontmoeting met het Vreemde en de ontdekking van 'de kostbaarste zeldzaamheid', de blik van de Yeti. Dit handboek richt zich op de opleiding van professionele opvoeders van jonge kinderen: peuter- en kleuterleidsters, kinderverzorgsters, maatschappelijk werkers, pedagogen en psychologen. Het verkent de complexe omgeving waarin kinderen morgen opgroeien en stelt enkele duidelijke doelstellingen vast voor deze reis. Aan hand van inzichten uit de Nederlandstalige, Franstalige en Engelstalige literatuur ter zake, gaat het boek in op de vraag hoe we kinderen in deze gefragmenteerde wereld kunnen helpen een zelfbewuste (meervoudige) identiteit te bouwen, zonder hun verbondenheid met de 'ander' te verliezen. Zo worden krijtlijnen uitgezet voor een sociaal en pedagogisch project voor het kinderdagverblijf of de kleuterschool, op de drempel van de eenentwintigste eeuw. De opvoedingsinstellingen kunnen op die manier echte doorgangsgebieden worden tussen het private domein van het gezin en het publieke domein van de samenleving. Dat vraagt van de opvoeders inzicht in zowel de gezinnen als in de samenleving èn de vaardigheden die nodig zijn om kinderen te begeleiden bij deze delicate overgang. Dat belangrijke aspect van 'opvoeden' en 'samenleven' wordt in dit boek op heldere wijze met vele voorbeelden uit de praktijk uiteengezet. Bron: https://www.epo.be/nl/boeken/9789066653283/de-blik-van-de-yeti-m-vandenbroeck
Opvoeding. --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Peuters. --- Fundamentele pedagogiek. --- pedagogiek --- verbondenheid --- 37.032 --- 185.5 Opvoeding en ouderlijk gezag --- Gezin --- Interculturele vaardigheden --- Kinderen --- Opvoeding --- Persoonlijkheid --- Samenleving --- Sociale vaardigheden --- Taal --- #SBIB:316.8H30 --- #SBIB:316.356.2H2230 --- 441 --- 442 --- Identiteit --- Ik en de anderen --- Intercultureel onderwijs --- Kleuters --- Ontwikkelingspsychologie --- Taalontwikkeling --- Zelfbeeld --- 441 ) * OPVOEDING VAN JONGE KINDEREN --- jonge kinderen --- opvoeden --- zelfbeeld --- zelfbewustzijn --- 432.1 --- Kinderdagverblijven --- Verbondenheid --- Zelfbewustzijn --- 001337.jpg --- kinderdagverblijven --- kinderopvoeding --- kleuterschool: pedagogiek --- pedagogie --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- Gezinssociologie: socialisatie, gezin als pedagogisch milieu --- Zuigelingen, peuters en kleuters --- Lagere schoolleeftijd --- (zie ook: Anders zijn) --- (zie ook: Mondiale vorming) --- 37 --- Opvoeding en onderwijs --- Peuters --- Kinderopvang --- Opvoeders --- Opleidingen --- 370 --- Peuter --- Kleuter --- Onderwijs
Choose an application
Voorliggende is het resultaat van een kortlopend onderzoeksproject.
kinderopvang --- Primary education --- lager onderwijs 1ste graad (doelgroep) --- kleuteronderwijs --- Kindergarten --- Research on teaching --- voorschoolse opvang --- basisonderwijs --- lager onderwijs --- bijzonder basisonderwijs --- Nederland --- België --- red. Fea Janssen-Vos & Ferre Laevers --- onderwijs --- pedagogie --- lerarenopleiding --- vakdidactiek --- basisschool --- 373.3 --- Vlaanderen --- organisatie --- 471.2 --- 441 --- 471 --- B.O. --- Basisonderwijs --- Buitengewoon onderwijs --- Inspectie --- Kinderopvang --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Leraren --- Lerarenopleiding --- Onderwijs-jonge kinderen --- Opvang-jonge kinderen --- Peuters --- Speciaal onderwijs --- 450.4 ) Onderwijskunde --- jonge kinderen --- peuterspeelzalen --- 371 --- Basisonderwijs ; Nederland --- Basisonderwijs ; Vlaanderen --- Kleuteronderwijs --- Onderwijssystemen --- Opleidingen --- Opvoeding --- Personeel --- 450.2 --- 37.014.5 --- Kinderdagverblijven --- Peuterspeelzalen --- kleuterschool --- peuters --- kleuteronderwijs - politiek, wetgeving en organisatie --- Zuigelingen, peuters en kleuters --- (zie ook: Geïntegreerd onderwijs) --- Historische en vergelijkende pedagogiek --- didactiek --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- didactiek. --- Didactiek. --- B.O --- 370
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|