Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Wat moeten leraren en leerlingbegeleiders weten over de menselijke hersenen? Om hierop een antwoord te geven, gaan we kort in op groei en bouw van de hersenen als orgaan. In, een voor leraren veel spannender, volgend deel kijken we naar wat op dit ogenblik geweten is over het functioneren van de hersenen. We doen dit op drie manieren. Vooreerst kijken we naar het hersenweefsel: welke structurele of chemische afwijkingen kunnen het bestaan van leer- en ontwikkelingsstoornissen verklaren? Ten tweede worden basisprincipes van enkele (oude en recente) medische beeldvormingtechnieken verklaard, om vervolgens een overzicht te geven van belangrijke, wetenschappelijke studies die helpen aan te tonen hoe anders de hersenen van leer- en ontwikkelingsgestoorde kinderen en volwassenen werken. Sommigen hebben echter geen hoge pet op van medische beeldvorming. Zij kijken veel liever naar wat mensen doen en hoe ze het doen en of daar patronen in te herkennen zijn. Daarom gaan we in een derde deel in op enkele beroemde, zoniet beruchte, stellingen die gebaseerd zijn op 'gelijktijdig optredende gedragssymptomen'. (Bron: covertekst)
Developmental psychology --- orthodidactiek --- leerstoornissen --- ontwikkelingsstoornissen --- Orthopedagogics --- hersenen --- 606.1 --- 600.52 --- neuropsychologie --- 120164.jpg --- Hersenfuncties --- Leerstoornissen ; neuropsychologie --- Ontwikkelingsstoornissen ; neuropsychologie --- Neurologie --- Fysiologie --- Leerstoornissen ; neuropsychologie. --- departement Gezondheidszorg 08 --- medische beeldvorming
Choose an application
Qualitative methods in social research --- Mathematical statistics --- statistiek --- departement Gezondheidszorg 08 --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- #KVHB:Statistiek --- AA / International- internationaal --- 300 --- 301 --- Algemene statistische naslagwerken --- Techniek van statistische inlichtingen. Organisatie van de statistische enquêtes. Statistische kritiek
Choose an application
Inhoudsopgave 1. Aandacht Wat is aandacht? Arousel Selectieve aandacht Beperkte capaciteit of beperkte hulpbronnen? Aandacht als controle Actiecontrole 2. Geheugen Geheugen, leren, onthouden en vergeten Sensorisch geheugen Kortetermijngeheugen Het werkgeheugen Episodisch langetermijngeheugen Semantisch langetermijngeheugen Interacties in het langetermijngeheugen Dit handboek richt zich op de psychologische functieleer, de studie van de psychologische functies en verrichtingen aan de hand van een empirische-wetenschappelijke methode, met het doel theorieën en modellen te ontwikkelen, te toetsen en toe te passen in praktische situaties. De tekst is opgesplitst in twee grote delen. Het deel in verband met aandacht is onderverdeeld in hoofdstukken over arousal, selectieve aandacht, de besteding van en de controle over hulpmiddelen, automatische en gecontroleerde informatieverwerking, en controle van de eigen plannen en acties. De geheugenproblematiek wordt uitgediept in het tweede deel met hoofdstukken over het sensorisch geheugen, het kortetermijngeheugen, het werkgeheugen, het episodisch langetermijngeheugen, de representatie en opslag van kennis en de interactie (opnieuw!) tussen de opslag van nieuwe en reeds aanwezige kennis. Bevat een uitgebreide bibliografie, personenregister en trefwoordenregister.
#SBIB:15G --- #SBIB:309H505 --- 159.95 --- 113363.jpg --- Concentratie --- Geheugen --- 159.95 Geestelijke functies --- Geestelijke functies --- Psychologie --- Code en boodschap: psychologische, psycho-analytische benadering --- Concentratie. --- Geheugen. --- Cognitive psychology --- geheugen (mensen) --- cognitieve psychologie --- psychologie --- Attention --- Memory --- departement Gezondheidszorg 08 --- geheugen --- Psychonomie --- Hersenen --- Man --- Volwassene --- Geheugen (psychologie)
Choose an application
In dit boek wordt een aanzet gegeven tot het bevorderen van leren denken via het ontwikkelen van metacognitieve kennis. Stapsgewijs brengt de auteur de functie van leren in kaart en verschaft ze inzicht in de lerende mens door de functie en de mogelijkheden tot leren te achterhalen. Ze geeft ook een overzicht van de uitgangspunten van de verschillende opvattingen over het lesgeven. Vanuit de ontwikkeling van de cognitieve leerpsychologie en opvattingen over vernieuwend lesgeven worden praktijkgerichte antwoorden gegeven op de vraag hoe men leren denken kan bevorderen. Wanneer leerlingen bewust het eigen leren en denken kunnen gebruiken, overzien en verbeteren, dan zijn ze in staat product en proces te relateren door middel van metacognitieve kennis. Tot slot besteedt de auteur aandacht aan manieren om het gebruik van denkvaardigheden aan te leren. (Bron: covertekst)
Cognitive psychology --- leren leren --- Educational sciences --- leerpsychologie --- denken --- pedagogiek --- lerarenopleiding --- didactiek --- kennisoverdracht --- Thought and thinking --- Study and teaching --- Learning --- departement Gezondheidszorg 08 --- cognitieve psychologie --- lesgeven --- kennis --- 110383.jpg --- Leerpsychologie ; kinderen --- Leren leren --- Metacognitie --- Zelfstandig leren --- Lesgeven --- hersenen --- 450.8 --- Methodiek van het studeren --- Leren --- Leerpsychologie --- Denkpsychologie --- Lerarenopleiding --- Onderwijspsychologie
Choose an application
0-441-2378-4
Autisme. --- Orthopedagogics --- Neuropathology --- Psychiatry --- autisme --- orthopedagogiek --- Autism --- Asperger's syndrome --- Miscellanea --- Mind and body --- Health aspects --- Psychology --- Parents --- Medical personnel --- Patients --- departement Gezondheidszorg 08 --- Asperger (syndroom van) --- theory of mind --- #KVHB:Autisme --- #KVHB:Aspergersyndroom --- Autisme --- Aspergersyndroom --- Kinderen met gedragsproblemen --- autismespectrumstoornis (ASS)
Choose an application
De studie van de menselijke erfelijkheid blijft ons jaar na jaar verbazen met steeds nieuwe inzichten en toepassingen. Vandaar dat een actualisering van dit handboek over de menselijke erfelijkheid, dat voor het eerst verscheen in 1998, zich opdrong.Onze genen zet de huidige kennis over de menselijke erfelijkheid op een overzichtelijke en heldere manier uiteen. Alle belangrijke thema's komen erin aan bod, ook de meer hedendaagse technieken van erfelijkheidsdiagnose, stamcelen gentherapie, evenals enkele aanverwante thema's in verband met erfelijkᆲheidsvoorlichting, kanker en gedragsgenetica.Bij de actualisering van de tekst is ook werk gemaakt van een herschikking en een vereenvoudiging van sommige onderdelen. Er werd daarbij rekening gehouden met een aantal opmerkingen en suggesties van docenten en studenten die het boek de afgelopen jaren gebruikten. Er werden ook diverse nieuwe illustraties toegevoegd.Omdat dit boek zich vooral richt tot studenten in de psychosociale, de pedagogische en de paramedische opleidingen, werd ernaar gestreefd de taal zo eenvoudig mogelijk te houden en geen nodeloos gebruik te maken van moeilijk vakjargon. En aangezien de tekst zo is opgesteld dat er geen specifieke voorkennis vereist wordt, kunnen ook andere geïnteresseerden er heel wat nuttige inzichten uit halen.
575.1 --- 612.6 --- 575.1 Heredity. Inheritance --- Heredity. Inheritance --- Voortplanting. Groei. Ontwikkeling --- #KVHB:Erfelijkheid --- Erfelijkheid (genetica) --- Cellenleer --- Chromosomale afwijking --- Mutaties --- S2007747.JPG --- prenatale zorg --- Academic collection --- erfelijkheid --- genen --- DNA --- Erfelijkheid --- Genetica --- Kanker --- genetica --- 61 --- Human genetics --- genetische manipulatie --- Molecular biology --- medische genetica --- aangeboren afwijkingen --- Genetics --- Handbooks, manuals, etc. --- departement Gezondheidszorg 08 --- erfelijkheidsleer --- 585 --- menskunde --- biologie humaine
Choose an application
Het boek biedt enerzijds een verklaring van wat het concept sociaal werk binnen Vlaanderen en Nederland betekent en anderzijds een parallelle beschrijving van de werkvelden Jeugdzorg en jeugdwerk, Gezin en opvoedingsondersteuning, Maatschappelijke dienstverlening, samenlevingsopbouw en buurtwerk, Langdurige zorg en Vorming en educatie, in beide regio's. Elk van deze werkvelden wordt ingeleid met een tekst die ingaat op de historische achtergrond, de bijbehorende wet- en regelgeving en de actuele beleidsontwikkelingen
Buurtwerk. --- Jeugdzorg --- Opbouwwerk --- Opvoedingsondersteuning. --- Sociale welzijnszorg --- Nederland. --- Vlaanderen. --- Sociology of social care --- sociaal werk --- Netherlands --- Flanders --- 660 Welzijn --- maatschappelijk werk --- 493 --- buurtwerk --- gezinsondersteuning --- jeugdwerk --- jeugdzorg --- opvoedingsondersteuning --- 321 --- jeugdwerk (gez) --- maatschappelijke diensverlening (gez) --- samenlevingsopbouw --- sociaal-cultureel werk --- volwasseneneducatie --- 364 --- Sociaal werk --- Nederland --- S20080355.JPG --- Vlaanderen --- Sociaal-cultureel werk --- 492 --- 493.8 --- 361.3 --- departement Gezondheidszorg 08 --- maatschappelijke dienstverlening --- Maatschappelijk werk --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Emigratie --- Literatuur
Choose an application
Stress. Tot voor kort wist niemand wat dit betekende. Nu heeft bijna iedereen er last van.Dit boek heeft niet als doel om de zoveelste theorie over stress op de lezer los te laten, maar heeft wel de bedoeling kennis te laten maken met twaalf lichaamsgeoriënteerde methoden om stress te reduceren. Het eerste deel van dit boek bevat algemene beschouwingen over stress. In het tweede gedeelte worden mogelijke technieken beschreven om stress voor kinderen en volwassenen te voorkomen of te verminderen en om de lezer te helpen een juiste balans te vinden in het leven. Naast de definitie van elke techniek, de achtergronden en de indicaties worden de methoden samen met praktische richtlijnen beschreven. Er wordt ook aandacht besteed aan de wetenschappelijke waarde van elke techniek. Daarnaast wordt er bij elke methode verwezen naar mogelijke boeken, opleidingen, websites of DVD's die nog dieper op de techniek ingaan. Dit boek is bedoeld voor iedereen die stress ervaart. Voor kinesitherapeuten, psychologen, psychomotorische therapeuten, artsen, leraars of pedagogen vormt dit boek een basis van waaruit dieper op de verschillende technieken kan worden ingegaan.
Relaxatie. --- Stress. --- Therapie. --- alexandertechniek --- haptonomie --- yoga --- stressmanagement --- stress --- relaxatie --- Personality development --- sofrologie --- 159.91*1 --- Academic collection --- 672 Gezondheidszorg. Behandeling --- Stress --- ontspanningstherapie --- stresspreventie --- 604.6 --- autogene training --- methoden --- mindfulness --- therapie --- 159.963.1 --- eutonie --- relaxatie (autogene training, ontspanningstherapie) --- S20090106.JPG --- 159.91*1 Relaxatietechnieken. Yoga --- Relaxatietechnieken. Yoga --- Psychosomatiek - Psychologie van het ziek zijn --- 159.94 --- Stress management --- Stress (Psychology) --- Prevention and control --- departement Gezondheidszorg 08 --- ademhalingstherapie --- Alexandertechniek --- biofeedback --- Preventie --- Relaxatie
Choose an application
De vergrijzing van onze bevolking stelt ons voor nieuwe uitdagingen. Professionele medewerkers in de ouderenzorg worden steeds meer geconfronteerd met personen met dementie. De behoefte aan adequate en actuele vorming is groot. De Expertisecentra Dementie Vlaanderen willen met deze uitgave tegemoetkomen aan deze nood. E-dementie tracht aan de hand van vaak voorkomende en herkenbare situaties een gids te zijn. Hoewel het geen boek is met pasklare oplossingen, zoket het naar ee goede praktijkvorming vanuit het oogpunt van de persoon met dementie, diens familie en de hulpverlener. Centraal staat attitudevorming. Thema's als omgaan met moeilijk hanteerbaar gedrag of omgaan met familieleden van personen met dementie worden uitvoerig besproken. Enkele concrete situatieschetsen zetten aan tot discussie waarbij verworven kennis, vaardigheden en attitudes naar de noodzakelijke basiscompetenties leiden. De bijgevoegde cd-rom laat toe om deze opleiding zelfstandig of in groep te doorlopen. Dit maakt E-dementie tot een geïntegreerd vormingsinstrument voor iedereen die betrokken is in de zorg voor en de begeleiding van personen met dementie en hun omgeving. Dit boek met cd-rom presenteert een elektronisch leerprogramma dat zowel professionele als niet-professionale zorgverstrekkers helpt te begrijpen wat er met hun dementerende naaste (partner, ouder, familielid, buur) gebeurt en hoe ze daar adequaat op kunnen reageren. Voor dit leerproces kozen de auteurs voor de SITO-benadering, met vier leerroutes: studeren, informeren, testen en opzoeken. Het programma is interactief opgebouwd: er is wisselwerking tussen de cursist en het programma (oplossingen van oefeningen, feedback, tips etc.). De taal is helder en toegankelijk, er zijn vele voorbeelden, gevallenstudies en enkele zwart-witfoto's. Het programma leent zich ook goed voor groepsdiscussies. Het deel 'Opzoeken' bevat een lijst met websites, een verklarende woordenlijst en een literatuurlijst. De bijlagen bevatten een informerende tekst over dementie, uitleg over een zorgboerderij en de expertisecentra Dementie Vlaanderen en een interview over dementie en het levenseinde. Een informatieve en praktische cursus in een mooie vormgeving. (Redactie Vlabin-VBC) © NBD Biblion
#A0411A --- 665 Bejaarden --- #KVHB:Dementie --- dementia senilis --- dementie --- 606.15 --- Alzheimerziekte --- attitudevorming --- elektronische leeromgeving --- geheugenproblemen --- Dementie (Alzheimer, demente bejaarden, jong-dementerenden) --- 606.5 --- 616.89 ) Dementie --- Alzheimer --- dementie (gez) --- geheugenstoornissen --- competenties (beroepsbekwaamheid) --- dementie (dementia, dementia senilis) --- patiënt-verpleegkundige relatie (verpleegkundige-patiënt relatie) --- psychogeriatrische verpleegkunde --- familiebegeleiding --- patiëntenbegeleiding --- psychogeriatrie --- verpleegkundige opleiding --- Dementie --- Contains audio-visual material --- Geriatrics --- Social medicine --- Geriatric nursing --- SPH (socio-pedagogische hulpverlening) --- verwardheid --- geriatrische verpleegkunde --- Alzheimer-ziekte --- departement Gezondheidszorg 08 --- geriatrische psychiatrie --- Hulpverlening.
Choose an application
Dit boek is een praktische handleiding voor wie aan de slag wil met visualisaties en pictogrammen. Na een beknopte theoretische kadering komt vooral de praktijk aan bod. Welke systemen van pictogrammen bestaan er en waar zijn ze te vinden? Waar moet je op letten wanneer je zelf pictogrammen maakt? Hoe stem je ze het best af op mensen met bijvoorbeeld autisme? Wat is de rol van geschreven taal bij pictogrammen? Het boek is bedoeld voor begeleiders en wie daarvoor in opleiding is en voor ouders en familieleden die met pictogrammen, foto's, tekeningen en geschreven taal de communicatie met mensen met een verstandelijke beperking willen ondersteunen.
Communicatiehulpmiddelen ; gehandicapten. --- Physiotherapy. Alternative treatments --- visualisatie --- ergotherapie --- visuele communicatie --- Orthopedagogics --- pictogrammen --- orthopedagogiek --- Mass communications --- #KVHB:Autisme --- #KVHB:Communicatie; gehandicapten --- #KVHB:Non-verbale communicatie --- #KVHB:Pictografische taal --- #KVHB:Totale communicatie --- #KVHB:Visuele perceptie --- communicatie --- communicatiemiddelen --- gehandicapten --- 463 --- 460.5 --- Communicatie --- Communicatievormen --- Personen met autisme (autisme) --- Pictogrammen --- Totale communicatie (pictogram) --- Visuele perceptie --- 611.9 --- observatieschaal (gez) --- orthopedagogiek (gez) --- 316.772 --- Materialen --- Visualisaties --- 003.6 --- Communicatie : visualisaties --- Communicatietechnieken --- Taal en communicatie --- 083300.jpg --- Buitengewoon onderwijs ; didactiek --- Zintuiglijk en lichamelijk gehandicapten; algemeen --- Didactiek --- departement Gezondheidszorg 08 --- ergotherapeutische technieken --- zelfredzaamheid --- Communicatieproblemen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Hulpmiddelen --- Visualisatie --- Autisme --- Logopedie --- Communicatieprobleem --- Pictogram --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Hulpmiddel --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Autismespectrumstoornis
Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|