Listing 1 - 10 of 26 << page
of 3
>>
Sort by

Book
De huid van de beer
Authors: ---
ISBN: 902092348X Year: 1994 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hille van Ebo de Saks dacht dat het niet zo'n vaart zou lopen. Maar op een dag legden de Vikingen de ouderlijke hoeve in de as. Niemand ontkwam. Behalve Freso de knecht. En Hille, die op palingvangst was. En Gotswin, haar broer. Maar waar was Gotswin? Hille besloot hem te zoeken. Ze had Wulf, haar hond. En ze had een dolk. Maar of ze die zou durven gebruiken, wist ze niet...


Book
Liber amicorum Karel De Clerck
Authors: ---
ISBN: 9080600717 Year: 2000 Publisher: Gent : CSHP,


Book
Geschiedenis van het kind
Authors: ---
ISBN: 9026962681 Year: 1992 Publisher: Haarlem Fibula

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De schokkende geschiedenis van de wijze waarop kinderen sinds de vroegste tijden zijn opgevoed, onderwezen, behandeld en mishandeld


Book
Dolen of dwalen : Paul Robin (1837-1912) : pedagoog - anarchist - vrijmetselaar
Authors: ---
ISBN: 9054872055 Year: 1999 Publisher: Brussel Vubpress

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Geschiedenis van de opvoedkunde en actuele Belgische onderwijsorganisatie.
Author:
ISBN: 9033416476 Year: 1987 Publisher: Leuven Acco


Book
't Kofschip is gezonken : Avonturen van een Schoolmeester
Author:
ISBN: 9002192576 Year: 1992 Publisher: Antwerpen Standaard Uitgeverij


Book
Historische pedagogiek : Deel 1: Van de oudheid tot de Aufklärung.
Author:
ISBN: 903342990X Year: 1993 Publisher: Leuven Acco


Book
Historische pedagogiek
Author:
ISBN: 9033429918 Year: 1995 Publisher: Leuven Uitgeverij Acco


Multi
Historici en hun métier : een inleiding tot de historische kritiek
Author:
ISBN: 9789038225289 9038225288 Year: 2015 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit handboek presenteert een methode om kritisch om te gaan met de overvloed aan informatie waarmee we vandaag geconfronteerd worden, maar ook met de projectie van deze situatie naar een ver en nabij verleden. Hoe kunnen we bronnen op het spoor komen, hoe kunnen we ze kritisch benaderen, en vooral: hoe moeten we optreden als bronnen onderling contradictorische informatie geven? Hoe kunnen we, met andere woorden, overgaan tot het confronteren van uiteenlopende getuigenissen over dezelfde gebeurtenissen, om uiteindelijk tot een interpretatie te komen van de feiten en hun motieven die zo dicht mogelijk bij de waarheid aanleunt? Het tweede deel gaat in op de historische synthese, en meer bepaald op de manier waarop samenlevingen zich in de loop der eeuwen het verleden hebben voorgesteld. Ook de ontwikkeling van de 'geschiedenis' als autonoom wetenschapsgebied komt aan bod: in welke mate hebben ideologische, politieke en filosofische overtuigingen mee gestalte gegeven aan het beeld dat we hebben van het verleden? Dit boek presenteert een methode die niet enkel voor historici, maar bij uitbreiding ook voor studenten en onderzoekers in vele andere takken van de humane en sociale wetenschappen bruikbaar is.Bron : http://www.lannoocampus.be


Book
Pedagogische historiografie : een socio-culturele lezing van de geschiedenis van opvoeding en onderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789033483899 9033483890 Year: 2011

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vanuit een belangstelling voor het paradoxale karakter van het pedagogisch denken en handelen presenteert dit boek niet zomaar 'een' geschiedenis van opvoeding en onderwijs, maar verbindt het dit ook aan een epistemologische reflectie over hoe de geschiedenis van opvoeding en onderwijs tot stand komt en hoe dat onze kijk op en denken over het verleden beïnvloedt. Dat is meteen ook de reden waarom resoluut voor de term 'pedagogische historiografie' wordt geopteerd. Termen zoals 'paradoxen' en/of 'pedagogisering' duiken ook in dit boek frequent op, maar zijn minder dan dit bij voorgaande publicaties het geval was hét bindelement tussen de verschillende hoofdstukken. In de plaats daarvan verwijzen de samenstellers nadrukkelijk naar hun paradigmatische positiebepaling, en de invloed die de (nieuwe) sociale en culturele geschiedschrijving op hun onderzoek heeft gehad. Het woord 'lezing' heeft daarbij het conceptuele voordeel dat het naar een selectief proces verwijst en daarnaast niet de indruk wekt 'een' geschiedenis te willen vertellen. (Bron: covertekst)

Listing 1 - 10 of 26 << page
of 3
>>
Sort by