Listing 1 - 10 of 26 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Onze prestatiegerichte maatschappij vraagt steeds meer dat hulpverlening "meetbaar" is. Hulpverleners moeten daarom indicatiestellingen, handelingsplanningen, protocollen en kwaliteitsplannen opmaken. De druk van registratie en administratie riskeert voorbij te gaan aan de essentie van hulpverlening: het uitbouwen van een "warme" professionele relatie met cliënten.Talrijke publicaties beschrijven de professionele relatie tussen cliënt en hulpverlener vanuit het perspectief van hulpverlener. "Wie ben jij voor mij" geeft de cliënten een stem over hun relatie met hulpverleners. Verhalen van cliënten uit diverse sectoren geven hun ervaringen en verwachtingen haarscherp weer. Hoe omschrijven zij een goede hulpverlener? Welk gedrag van de hulpverlener betekende veel voor hen? Zo komen een ouder van een kind met een beperking, iemand met een niet-aangeboren hersenletsel, een vluchteling, jongeren uit de jeugdhulpverlening en mensen met ervaring in de psychiatrische of forensische hulpverlening en vele andere cliënten aan het woord. Na elk verhaal wordt de lezer uitgenodigd om te reflecteren over de wijze waarop hijzelf die professionele hulpverleningsrelatie uitbouwt. De publicatie sluit af met betekenisvolle krachtlijnen die wetenschappelijk gekaderd worden.Bron: https://gompel-svacina.eu/product/wie-ben-jij-voor-mij-ervaringen-met-hulpverleners/
Hulpverlening --- Patiënt-therapeut relatie --- Relatie cliënt --- welzijnszorg --- Sociology of social care --- hulpverlening --- cliënt-hulpverlener relatie --- Relatie therapeut - patiënt
Choose an application
Na het succes van De speeltuin van de kindertherapeut wordt in dit vervolg hetzelfde waardevolle concept verder uitgewerkt. Opnieuw delen therapeuten uit verschillende disciplines krachtig materiaal uit hun (behandel)contacten met kinderen en jongeren. Telkens leggen ze de oefening uit, bespreken ze hun ervaringen en geven ze interessante literatuurtips.Wie met kinderen en jongeren werkt, vindt in dit boek een schat aan inspiratie en leert nieuwe werkvormen en methodieken kennen om toe te passen in de praktijk.Stap de wondere wereld van de kindertherapeut binnen ? nadat je misschien eerst al even in de speeltuin hebt vertoefd ? en ontdek boeiende mogelijkheden om je therapeutisch aanbod te versterken en vergroten.https://www.pelckmansuitgevers.be/de-wondere-wereld-van-de-kindertherapeut.html#gref
Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Psychiatry --- Therapeut --- Psychotherapie --- Kind --- Oefening --- Methodiek --- Werkvorm --- kinderpsychiatrie --- psychotherapie --- kinderpsychologie --- psycho-educatie --- patiënt-therapeut relatie
Choose an application
Alle bijdragen behandelen het statuut van de therapeutische relatie in een residentiële setting, vanuit de invalshoeken van een psychiater, verpleegkundige, de kinderpsychiatrie, de ergo- en kunsttherapie etc. De vertrouwensband tussen therapeut en client wordt als een doorslaggevend, maar moeilijk te realiseren element van de therapie beschouwd, niet alleen omwille van de aard van psychopathologieën, maar ook omwille van de trend tot evidence-based handelen en meer administratieve werklast. De auteurs onderzoeken hoe men binnen die sterke objectiveringsdrang toch het 'unieke' van elke cliënt of doelgroep kan benaderen. Indringend zijn de bijdrages over een jonge kinderpsychiatrische setting en de rol van verpleegkundigen in het therapeutische proces.
geestelijke gezondheidszorg --- Psychiatry --- psychiatrie --- patiënt-therapeut relatie --- Therapie --- Relaties --- 607.2 --- geestelijke gezondheidszorg (gez) --- psychiatrische patiënt (gez) --- therapeutische relatie --- Provincie West-Vlaanderen --- GGZ (geestelijke gezondheidszorg) --- #gsdbP --- Relatie --- psychotherapie
Choose an application
Choose an application
Alle werkelijke leven is ontmoeting. Dat is misschien wel de meest bondige samenvatting van het contextuele denken. Relatie is het kernbegrip. Niets staat op zich. Zonder relaties is er geen bestaan. Zonder context en dialoog geen verbinding.De Hongaars-Amerikaanse psychiater Ivan Boszormenyi-Nagy ontwikkelde deze contextuele benadering in de tweede helft van de vorige eeuw. Vandaag vinden psychotherapeuten en psychosociale begeleiders (opvoeders e.a.) in deze visie nog steeds taal en begrippen die hen helpen in het werken met hun cliënten.Dit handboek biedt een heldere beschrijving van dit contextuele denken en werken. De auteurs beschrijven stap voor stap en zo concreet mogelijk het verloop van een contextueel proces aan de hand van een bekend fasenmodel. De basishouding en interventietechnieken worden concreet beschreven en geillustreerd met verhalen uit de praktijk van de psychotherapie en de psychosociale hulpverlening.Nagy heeft altijd duidelijk gemaakt dat hij een werkzame therapie wilde ontwikkelen. Hulp aan mensen en hun relaties die daadwerkelijk iets bijdraagt. Dit handboek zorgt voor een concrete handleiding hierbij.
Psychology --- Psychiatry --- client centered therapie --- patiënt-therapeut relatie --- psychosociale hulpverlening --- cliënt-hulpverlener relatie --- Contextuele hulpverlening --- Contextuele therapie --- Contextuele theorie --- Boszormenyi-Nagy, Ivan --- Relatietherapie --- Psychotherapie --- Psychosociale hulpverlening
Choose an application
dieptepsychologie --- transactionele analyse --- bio-energetica --- gezinstherapie --- Psychiatry --- Gestalttherapie --- sekstherapie --- neurosen --- groepstherapie --- psychodrama --- gedragstherapie --- psychotherapie --- RET (rationeel-emotieve therapie) --- patiënt-therapeut relatie --- overdracht en tegenoverdracht --- humanistische psychologie --- #GSDBP --- #GGSB: Psycho-analyse --- 615.8 --- 159.9 --- Psycho-analyse
Choose an application
De sterke vervlechting van lichaam en geest is één van de fundamentele uitgangsposities van de lichaamsgerichte psychotherapie. Deze therapie besteedt ruim aandacht aan lichaamstaal en aan het lichamelijk belevingsniveau van cliënten. Een belangrijke strekking hierbinnen is de Pesso-psychotherapie, die in de jaren zestig ontwikkeld werd door het Amerikaanse echtpaar Al en Diane Pesso-Boyden. Gevormd in de wereld van dans en choreografie, vertaalden zij stap voor stap hun methode naar het therapeutische werkveld. In de jaren zeventig groeide deze methode uit tot een volwaardige psychotherapeutische richting. Deze publicatie geeft een gedetailleerd beeld van de lichaamsgerichte experiëntiële psychotherapie volgens Al Pesso, met visies over zelfrealisatie, emotionele basisbehoeften, de relatie therapeut-cliënt, het therapiecontract, gebruik van oefeningen, het therapeutisch proces, lichaamsgericht werken in individuele therapie, enz. Dit alles wordt geïllustreerd met tal van voorbeelden en steunt op de jarenlange ervaringspraktijk van de auteur. Het boek richt zich zowel tot psychotherapeuten als hun cliënten.
Psychagogy --- Psychotherapie --- Psychotherapy --- Psychothérapie --- Pessotherapie --- #KVHB:Psychotherapie --- S20110118.jpg --- cliënten-welzijnswerkers --- lichaamstaal --- psychotherapie --- 361.05 --- 007 --- 615.8 --- Pessotherapie. --- Psychotherapie. --- intake --- Pesso-psychotherapie --- Psychiatry --- experiëntiële psychotherapie --- patiënt-therapeut relatie
Choose an application
Dit boek gunt de lezer een blik achter de schermen van de psychotherapie. - Wat is daar dan te zien, achter die schermen? Een naakte therapeut. -Een naakte therapeut? Ja, het is een boek over een therapeut die in het begin van het boek goed zijn weg weet in zijn werk en zijn leven. Maar uiteindelijk loopt hij verloren in een sombere wereld van twijfels en perverse fascinaties... De Naakte Therapeut is een collage van verschillende stukjes uit de wereld van de psychotherapie. Peter Rober bespreekt hier dingen die vaak beter onbesproken blijven, dingen waar sommige collega-therapeuten wel in de wandelgangen over praten, maar die ze niet graag geschreven zien staan. Want het gaat in dit boek niet over de therapeut in zijn kracht en zijn mogelijkheden, maar over de kwetsbaarheid van de therapeut, over zijn twijfels en ergernissen, over zijn vragen en bedenkingen. De therapeut helemaal uitgekleed dus.
#KVHB:Psychotherapie --- communicatie --- Academic collection --- psychotherapie --- 607.2 --- beroepen --- Psychotherapie --- 616.89 --- Psychiatry. Pathological psychiatry. Psychopathology. Phrenopathies. Psychoses. Mental abnormality. Morbid mental states. Behavioural and emotional disturbances --- Psychiatry --- patiënt-therapeut relatie --- PHL-Healthcare 12 --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
Als je het zo belangrijk vindt, laat het me dan zelf doen. Hartenkreet van een professional, die precies aangeeft welke paradox in de zorg speelt. We maken momenteel grote veranderingen mee in de zorgsector. De manier waarop we de zorg nu organiseren is straks niet meer betaalbaar. Bovendien willen cliënten meer eigen invloed op de zorg die zij ontvangen. En professionals in de zorg willen hun beroep terug. In de sector groeit de roep om meer te kunnen werken vanuit eigen regie, verantwoordelijkheid en eigenaarschap.Hier staan we voor een dilemma. De verandering die nodig is, namelijk meer eigen regie bij medewerker en cliënt, kan je niet van bovenaf regisseren. Willen we deze verandering werkelijk, dan is de vraag hoe we al tijdens de verandering zelf meer regie toekennen aan cliënten en medewerkers. En hoe doe je dat dan, als leidinggevende of als zorgprofessional? Wat gebeurt er in een organisatie wanneer je inzet op autonomie, inspireren en loslaten?In dit boek maken de auteurs je deelgenoot van hun zoektocht. Ze geven je een unieke en openhartige kijk in de praktijk van een grote zorginstelling die midden in deze verandering zit. Ze delen hun ervaringen en beschrijven voorbeelden van leidinggevenden en zorgprofessionals. Ze geven tips en oefeningen en stellen je de vragen die helpen om zelf vorm te geven aan de verandering.Als je het zo belangrijk vindt, laat het me dan zelf doen. Hartenkreet van een professional, die precies aangeeft welke paradox in de zorg speelt. We maken momenteel grote veranderingen mee in de zorgsector. De manier waarop we de zorg nu organiseren is straks niet meer betaalbaar. Bovendien willen cliënten meer eigen invloed op de zorg die zij ontvangen. En professionals in de zorg willen hun beroep terug. In de sector groeit de roep om meer te kunnen werken vanuit eigen regie, verantwoordelijkheid en eigenaarschap.Hier staan we voor een dilemma. De verandering die nodig is, namelijk meer eigen regie bij medewerker en cliënt, kan je niet van bovenaf regisseren. Willen we deze verandering werkelijk, dan is de vraag hoe we al tijdens de verandering zelf meer regie toekennen aan cliënten en medewerkers. En hoe doe je dat dan, als leidinggevende of als zorgprofessional? Wat gebeurt er in een organisatie wanneer je inzet op autonomie, inspireren en loslaten?In dit boek maken de auteurs je deelgenoot van hun zoektocht. Ze geven je een unieke en openhartige kijk in de praktijk van een grote zorginstelling die midden in deze verandering zit. Ze delen hun ervaringen en beschrijven voorbeelden van leidinggevenden en zorgprofessionals. Ze geven tips en oefeningen en stellen je de vragen die helpen om zelf vorm te geven aan de verandering.
welzijnswerk, organisatie --- 604.9 --- organisatie van de verpleging --- modernisering --- 601.5 --- 321 --- Teamwork - teamwerk --- Zelfbeschikking --- Eigenaarschap --- 361.03 --- Organisatie van de gezondheidszorg --- Maatschappelijk werk - Sociale zorg --- Gezondheidszorg --- PXL-Healthcare 2016 --- organisatiekunde, zorgsector --- patiënt-therapeut relatie
Choose an application
Geïnspireerd door het boek De schatkist van de therapeut (M. Gundrum & N. Stinckens, red.), is dit de versie voor de professional die met kinderen en jongeren werkt. In de speeltuin van een kindertherapeut is van alles te beleven. Het werken met kinderen vergt fantasie en creativiteit, beeldspraak en samenwerking. Iedere therapeut heeft zijn eigen therapeutische speelgoed, in de vorm van materiaal en ideeën, dat door de ervaring met en door kinderen wordt aangepast of veranderd. In deze speeltuin delen collega's hun succeservaringen. Meer dan 40 collega's uit verschillende settingen (psychologen, speltherapeuten, psychomotorisch therapeuten, psychotherapeuten, coaches, zowel uit Nederland als België) beschrijven wat zij in het werken met kinderen helpend en waardevol vinden. De speeltuin van de kindertherapeut is een zandbak gevuld met creatieve interventies en bijbehorende literatuur. Toe te passen in verschillende settings en bij verschillende leeftijdsgroepen. Kinderen laten enorme veerkracht en doorzettingsvermogen zien wanneer ze op een creatieve manier aan de slag kunnen gaan met dingen die hen bezighouden. Alle beschreven interventies zijn ingebracht met 1 doel; samen met kinderen of jongeren op een fijne, betekenisvolle manier aan de slag gaan met heden, verleden en toekomst. Soms gericht op klachten, maar vooral ook gericht op krachten. Een boek vol kadootjes!
Kinderpsychiatrie. --- kinderpsychologie --- Psychiatry --- kinderpsychiatrie --- psycho-educatie --- psychotherapie --- patiënt-therapeut relatie --- 606.4 --- therapie --- Kinderen --- jongeren --- 615.8 --- Kinderpsychiatrie - Jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- kinderen --- speltherapie --- psychomotorische therapie --- Therapeuten --- Therapie --- Psychotherapie --- Oefeningen --- Therapeut --- Kind --- Oefening --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Vakkennis --- Vaardigheden
Listing 1 - 10 of 26 | << page >> |
Sort by
|