Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
"Theatre and history" seem to be opposing topics. One is presumed pretend, the other real; one occurs in the present, the other focuses firmly on the past; one appears to promote feeling, the other thinking - as if these categories are distinct. This thought-provoking text explores the problem of theatre as it meets history, and history as it meets theatre. It confronts received ideas about the two disciplines and the implications of this persistent divide, ultimately demonstrating how they are essential to each other and interwoven to a greater extent than is often acknowledged.
Historical drama --- Historical reenactments. --- Literature and history. --- History and criticism. --- Literature and history --- Historical reenactments
Choose an application
Nous sommes capables de fabriquer le passé à la demande, de le façonner autour d'images, d'objets, de reconstitutions, où le passé est, précisément, « rejoué ». Ces pratiques, inspirées par des imaginaires, s'inscrivent dans ce qu'il est possible d'appeler des « cultures de l'histoire », diverses selon les époques. Cet ouvrage les replace dans la longue durée et s'efforce de comprendre leur intensification contemporaine, liée aux transformations d'ensemble des rapports au passé. Les exemples sont pris notamment dans les domaines de l'archéologie, de l'iconographie, des commémorations, des fêtes et spectacles d'histoire.
History in art --- Histoire dans l'art --- Historical reenactments --- Historic sites --- Art and history --- Interpretive programs --- Historical studies --- 930.2 --- Methoden en technieken van de geschiedwetenschap --- 930.2 Methoden en technieken van de geschiedwetenschap --- Memory --- Historic reenactments --- Historical re-enactments --- Historical reenactment --- History --- Re-enactments, Historical --- Reenactment of historical events --- Reenactments, Historical --- History and art --- Reenactments --- Historical reenactments - Congresses. --- Historic sites - Interpretive programs - Congresses. --- Art and history - Congresses. --- Memory - Congresses. --- MEMOIRE COLLECTIVE --- HISTOIRE DANS L'ART --- COMMEMORATIONS --- CONGRES
Choose an application
Présentation de personnalités historiques, légendaires ayant joué un rôle réel ou symbolique dans les récents processus historiques. L'ouvrage propose alors de comprendre la fabrication des discours identitaires et nationalistes, leurs transformations actuelles.--[Memento]
Hero worship --- Historical reenactments --- Nationalism --- Political culture --- Post-communism --- Héros --- Reconstitution historique --- Nationalisme --- Culture politique --- Postcommunisme --- Congresses --- Culte --- Congrès --- Europe, Central --- Europe centrale --- Historiography --- Historiographie --- Mythology --- Political aspects --- Europe [Eastern ] --- 1989 --- -Congresses --- Europe --- #SBIB:17H3 --- #SBIB:328H27 --- Politieke wijsbegeerte --- Instellingen en beleid: Midden- en Centraal Europa: algemeen
Choose an application
Herinneringen aan ingrijpende gebeurtenissen blijven ons beroeren, vaak tot lang na de feiten. Ze kleuren het publieke bewustzijn en dwingen ons tot nadenken: welke plaats geven we aan collectieve herinneringen? Kunnen we eruit leren? En hoe geven we herinneringen door aan de volgende generatie? Vroeger gaat niet over geeft een antwoord op deze en meer vragen. Het bundelt de vele mogelijkheden van herinneringseducatie, adviseert met bijdragen van gerenommeerde historici, didactici en praktijkdeskundigen en toont je op welke manier je op school of met je organisatie aan de slag kunt met herinneringseducatie. Het is een boek vol inspiratie, met verhelderende toelichtingen, diepgravende focusteksten, didactische suggesties en praktijkvoorbeelden. Veel aandacht gaat daarbij naar 'dragers van herinneringen'. Games, films, strips of kunst brengen het verleden tastbaar in beeld. De talrijke voorbeelden vormen een aanzet om zelf te reflecteren en het verleden kritisch in een educatieve context te brengen.https://www.lannoo.be/nl/vroeger-gaat-niet-over
Memorials --- History --- Historiography --- Education --- Social aspects --- Philosophy --- Western countries --- Intellectual life --- Didactics of history --- historische figuren --- geschiedenisonderwijs --- motion pictures [visual works] --- Didactics of social education --- photographs --- educational games --- comics [documents] --- reenactments --- historic sites --- living history museums --- historiografie --- artists [visual artists] --- oral history [discipline] --- easel paintings [paintings by form] --- herinneringen --- Geschiedenis ; didactiek --- geschiedenis --- concentratiekampen --- jodenvervolging --- 928.8 --- Herinneringseducatie --- Jodenvervolging --- Holocaust --- Wereldoorlog II (Tweede Wereldoorlog) --- Geschiedenis : didactiek --- herinneringseducatie --- Wereldoorlog II --- 456.6 --- didactiek --- onderwijs --- 940.53 --- Geschiedenis --- Concentratiekampen --- didactiek algemeen - geschiedenis, maatschappijleer --- Geschiedenis - Maatschappijleer --- PXL-Central Office 2017 --- geschiedenisdidactiek --- historische pedagogie --- kunst en maatschappij --- Oorlog --- Didactiek --- Basisonderwijs --- Secundair onderwijs --- 373.5 --- Geschiedenis--didactiek --- 485.6 --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Propaganda --- Recht --- Scheepvaart --- identiteit, wereldburgerschap en diversiteit --- Memorials - Social aspects --- History - Philosophy --- Historiography - Philosophy --- Education - Philosophy --- Western countries - Intellectual life
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|