Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Afgelopen decennia is er heel wat geïnvesteerd in het leren van volwassenen. Toch is Vlaanderen nog steeds geen samenleving waarin leren voor alle volwassenen een evidentie is. Vanuit de overtuiging dat vooruitgang mogelijk en noodzakelijk is, organiseerde de Vlaamse Onderwijsraad (VLOR) een strategische verkenning over het stimuleren van het leren van volwassenen. Daarmee wil de Vlor het debat voeden over hoe het leren van volwassenen in de komende tien jaar nog krachtiger dan voorheen kan gestimuleerd worden
volwassenonderwijs --- KHCA --- werkplekleren --- Volwassenenonderwijs 373.7 --- Levenslang leren --- Academic collection --- Volwassenenvorming ; Vlaanderen --- volwassenenonderwijs --- Werkplekleren --- 712 Onderwijs voor volwassenen --- volwassenenvorming --- 489 --- levenslang leren --- 374.7 --- volwasseneneducatie --- Adult education. Lifelong learning --- PXL-Central Office 2015 --- onderwijs --- volwassenen --- leren --- Volwasseneneducatie --- Vlaanderen --- Onderwijsbeleid --- Volwassenen --- Nederland --- Kust --- Emigratie --- Volwassene
Choose an application
Vanuit een ernstige bekommernis omtrent de nadelige gevolgen van de kloof tussen theorie en praktijk, tussen onderwijs en werkvelden op basis van good practices, is het leerzorgcentrum ontwikkeld als geïntegreerd concept voor zorginnovatie en onderwijsinnovatie. Met een doorgedreven samenwerking tussen docenten en studenten enerzijds en zorgverleners en managers van zorgvoorzieningen anderzijds, wordt een omgeving gecreëerd waar duurzaam leren voor studenten en zorgverleners mogelijk wordt. De implementatie van een leerzorgcentrum heeft zijn kostprijs. Zowel voor de zorgvoorziening als voor de opleiding betekent dit dat geïnvesteerd wordt in extra inzet van personeel. Zo is de lector verpleegkunde parttime verbonden aan de zorgeenheid als leerzorgspecialist; dit is een personeelsinzet boven de reguliere bezetting. Deze extra investering is te verantwoorden gezien de winst die op de diverse terreinen wordt gemaakt, zowel voor de stage van de student als voor de kwaliteit van zorg op de zorgeenheid.Ook op vlak van recruitment voor de zorgvoorziening en voor de clinical credibility van de betrokken lectoren valt er winst te boeken. Een belangrijke hefboom voor verdere implementatie is het kunnen aantonen van de return on investment. Deze return wordt ook beschreven in dit boek.
didactische werkvormen --- Didactic strategies --- zorgsector --- klinisch onderwijs --- werkplekleren --- Verpleegkunde ; opleidingen --- Nursing schools --- Health facilities --- leerzorgcentrum --- leerzorgcentrum - LZC --- stage --- clinical credibility --- PXL-Healthcare 2018 --- verpleegkundige opleiding --- zorgverlener --- Leerzorgcentrum --- Verpleegkundige opleidingen --- Didactische werkvormen --- Zorgsector --- Klinisch onderwijs --- Werkplekleren --- Vroedkundige opleidingen --- Verpleegkundige opleiding --- Didactische werkvorm --- Zorg- en welzijnssector --- Vroedkunde --- Opleiding --- opleidingen
Choose an application
Duaal leren is een vorm van leren op de werkplek: de leerling leert een groot deel van de competenties die op de arbeidsmarkt nodig zijn in een reële werksituatie. Het biedt een unieke mogelijkheid om op een alternatieve en evenwaardige manier te leren.Het belang van duaal leren valt niet te onderschatten. Het beoogt een ?triple win?: voor jongeren, die op een praktijkgerichte manier competenties verwerven; voor ondernemingen, die bijdragen aan de vorming van toekomstige arbeidskrachten; voor de samenleving, omdat duaal leren resulteert in een betere afstemming tussen onderwijs en arbeidsmarkt, meer gekwalificeerde jongeren, minder (jeugd)werkloosheid, meer werkgelegenheid en meer instroom van competente jongeren in knelpuntberoepen.De redacteurs van dit boek zijn nauw betrokken bij pilootprojecten over duaal leren. Zo kwamen ze tot vernieuwende denkpistes en verzamelden ze diverse praktijkvoorbeelden van duaal leren. Met dit boek reiken ze handvatten aan voor beleidsmakers en mensen die in de praktijk staan. Een vernieuwende kijk op het verwerven van competenties is cruciaal voor jongeren in het secundair onderwijs, maar ook voor studenten in het hoger onderwijs en bij levenslang leren. (Bron: www.acco.be)
Didactics of secundary education --- School management --- onderwijsbeleid --- werkplekleren --- onderwijsorganisatie --- Werkplekleren --- 371.39 --- 454.2 --- leren leren --- 489.9 --- Leren leren --- Overige onderwerpen --- duaal leren --- Ervaringsleren --- Stages --- onderwijs --- Duaal leren --- Duaal onderwijs --- 658.386 --- bedrijfsopleiding - opleiding in organisaties --- Formation dans l'entreprise Werkplekopleiding --- PXL-Education 2018 --- onderwijsleerprocessen --- competentiegericht onderwijs --- secundair onderwijs --- hoger onderwijs --- 370.02
Choose an application
Lerarenopleidingen en stagescholen evolueren steeds meer naar een gezamenlijke verantwoordelijkheid in de opleiding van toekomstige leraren. Hogescholen blijven in een kwetsbare positie ten aanzien van het borgen van kwaliteit van stageplaatsen als er geen kwaliteitscriteria bestaan die toelaten de leerkansen op de stageplek optimaal te benutten. Dit project wil in samenwerking met alle stakeholders (stagebegeleiders, mentoren, studenten, pedagogische begeleiders, mentorenbegeleiders) een zelfevaluatietool ontwikkelen die de kwaliteit van een school als leeromgeving voor stagiairs/beginnende leerkrachten in kaart brengt. De evaluatietool biedt een bijkomende meerwaarde i.f.v. kwaliteitszorg en professionalisering binnen de stagescholen, wat hun doorlichtingen inzake personeelsbeleid (loopbaanbegeleiding) en kwaliteitszorg ten goed zal komen.
Didactic strategies --- stages --- stagebegeleiding --- 450.7 --- werkplekleren --- Mentoren --- Lerarenopleiding --- lerarenopleiding --- stagescholen --- 113554.jpg --- Leraren ; opleidingen ; Vlaanderen --- Opleiding en bijscholing --- Lerarenopleiding : CVO --- Stages --- 377.8 --- Teachers --- In-service training --- Handbooks, manuals, etc.
Choose an application
De tewerkstelling van jongeren en werklozen kan worden gecombineerd met hun opleiding of beroepsvervolmaking. In een aantal opleidingsvormen zijn er voor de werkgever bijzondere tegemoetkomingen voorzien op het vlak van het uit te keren loon (of vergoeding) en/of op het vlak van socialezekerheidslasten. De auteur geeft een overzicht van deze opleidingsvormen
Opleidingsvormen. --- beroepsvervolmaking --- werkplekleren --- opleidingsprojecten --- opleidingen --- Social law. Labour law --- Belgium --- Occupational training --- Werkloosheid --- Werkgelegenheid --- Opleidingen --- Werkgevers --- Tegemoetkomingen --- Sociale zekerheid --- Jeugd --- 713 Beroepsopleiding en beroepsomscholing --- opleiding --- formation --- Opleiding --- Werkgever --- Tegemoetkoming --- Arbeidsmarkt --- Politiek --- Jongere
Choose an application
Het welslagen van een cursus Nederlands op de werkvloer is afhankelijk van verschillende factoren. Centraal punt hierbij is de integratie van taal- en vakopleiding, zowel op organisatorisch als op pedagogisch-didactisch vlak. Daarnaast moet er gestreefd worden naar een maximale betrokkenheid van Nederlandstalige collega's en ploegbazen bij de taalopleiding van anderstalige werknemers. In dit boek wordt in een eerste deel beschreven welke stappen er concreet moeten worden genomen voor de organisatie van een opleiding Nederlands op de werkvloer en welke taken de verschillende betrokkenen moeten vervullen. Dit deel bevat naast een handig, puntsgewijs stappenplan ook tekst en uitleg over het hoe en waarom van de stappen. Deel twee is bestemd voor de taallesgever. Deze handleiding is opgebouwd vanuit het kader van taakgericht onderwijs, maar de aandacht gaat in de eerste plaats uit naar de concrete opdracht van de lesgever. Er worden ook enkele suggesties gedaan voor de uitwerking van een communicatietraining. Tenslotte wordt stilgestaan bij de evaluatie van de opleiding Nederlands op de werkvloer.
Didactics of Dutch --- werkplekleren --- didactiek --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- Nederlands als tweede taal --- Vlaanderen --- België --- volwassenenonderwijs --- 493.3 --- 801 --- 803.93 --- NT2 --- volwassenenonderwijs, beroepsvervolmaking, tweedekansonderwijs, onderwijs voor sociale promotie, schriftelijk onderwijs, centrale examencommissie --- taalontwikkeling --- Nederlandse taal
Choose an application
School management --- Teacher education. Teacher's profession --- Personnel management --- Bijscholing --- In-service training --- Evaluatie --- Leraren --- Onderwijs --- EVINSET --- Personeelsmanagement --- Onderwijs; algemeen --- Organisatieleer --- 371.2 --- 371.13 --- 658.3 --- Onderwijsorganisatie --- Lerarenopleiding. Lerarenberoep --- Personeelsbeleid --- Professionalisering --- Werkplekleren --- Leraar --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Directie --- Sport
Choose an application
Een leerzorgcentrum (LZC) is een afdeling in een zorgvoorziening waar leren en zorg beter op elkaar worden afgestemd. Een LZC wordt gevormd door een samenwerkingsverband tussen een onderwijspartner en een werkveldpartner. Deze manier van samenwerken focust enerzijds op het verbeteren van de praktijkopleiding en stage van studenten verpleegkunde en anderzijds op het realiseren van een kwaliteitsvolle patiëntenzorg. Zorgen en leren zijn de twee centrale kernprocessen van een LZC. Het leren op de afdeling komt voor zowel studenten als verpleegkundigen van de afdeling meer centraal te staan. Ook de innovatie in zorgprocessen en kwaliteit van de verpleegkundige zorgpraktijk krijgen, meer dan op een klassieke afdeling, bijzondere aandacht. Dit boek beschrijft, naast wat een LZC is en waarom dit ontwikkeld werd, ook de effectieve implementatie in zes ziekenhuizen in Vlaanderen. De evaluatie leidt tot vier kritische succesfactoren voor de ontwikkeling van een leerzorgcentrum en geeft de mogelijkheden en bedreigingen voor het onderwijs en de praktijk.
Verpleegkunde ; onderwijs --- verpleegkundig beroep --- 613.3 --- verpleegkundige opleidingen --- verpleegkundig onderzoek --- stages --- leerzorg --- leerzorgcentra --- verpleegkundig onderwijs --- innovatie --- verpleegkundige opleiding --- Verpleegkunde ; opleidingen --- Verpleegkundig beroep --- 604.64 --- leerzorgcentrum --- verpleegkunde - beroep en opleiding --- Beroep en opleiding --- Nursing --- werkplekleren --- opleidingen --- verpleegkunde --- zorg
Choose an application
Leren in de praktijk leidt tot professionele ontwikkeling van zowel de student als van de opleiding en de werkplek. Hoe til je praktijkervaringen naar een hoger niveau? Welke voordelen zijn er voor de werkplek? Hoe bewaak je de opleidingsdidactische competenties? Met concrete tools, voorbeelden, cases, opdrachten, methodes, checklists, filmpjes om werkplekleren te begeleiden.
Teacher education. Teacher's profession --- werkplekleren --- onderwijsleerproces --- ervaringsleren --- lerarenopleiding --- Didactic strategies --- Onderwijsleerprocessen --- Ervaringsleren --- Study and teaching --- Curricula --- Belgium --- Work environment --- 371.3 --- 371.012 --- 454 --- basisonderwijs --- didactiek --- leerprocessen --- lerarenopleidingen --- stages --- werkplekken --- 450.7 --- Lerarenopleiding --- 450.8 --- Leerprocessen --- Praktijkleren --- Werkplekleren --- 37.02 --- Praktijklessen --- Leraren ; opleidingen ; didactiek --- 371.012 Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Opleiding en bijscholing --- Methodiek van het studeren --- PHL-Central Office 12 --- onderwijs --- Hoger onderwijs --- Leerproces
Choose an application
In dit boek presenteren 35 auteurs in 23 essays hun persoonlijke reflectie bij een aantal actuele thema's met betrekking tot de toekomst van de lerarenopleiding. Zeven thema's passeren de revue: 1) Identiteit van leraren en hun basiscompetenties, 2) Werkplekleren en professionalisering, 3) Onderzoek in de lerarenopleiding, 4) Vakdidactisch onderzoek, 5) Professionalisering van lerarenopleiders, 6) Diversiteit in de lerarenopleiding, en 7) Lerarenopleiding: verleden en toekomst. Met deze essays willen de auteurs de lezer uitnodigen tot reflectie, maar willen ze ook bijdragen aan het ruimer maatschappelijk debat over de toekomst van de leraar en zijn/haar opleiding. Dit boek is opgedragen aan professor Antonia Aelterman die op 1 oktober 2013 professioneel afscheid neemt van de Universiteit Gent. Het boek is niet opgevat als een klassiek 'liber amicorum', maar als een bundeling van essays die aansluiten bij thema's die de 'rode draad' vormden in het werk van professor Aelterman.
Lerarenopleiding --- Vlaanderen. --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenopleiding --- Leraren ; opleidingen --- 481.7 --- lerarenopleidingen --- Leraren : opleiding --- Professionalisering --- 450.7 --- Onderwijsonderzoek --- secundair onderwijs België - beroep en opleiding --- PXL-Education 2014 --- onderwijskunde --- onderwijsfilosofie --- Leraren --- Basiscompetenties --- Identiteit --- Werkplekleren --- Didactiek --- Diversiteit --- Leraar --- Inclusie --- Maatwerk --- Directie --- Basisgeletterdheid
Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|