Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
In dit boek komen de volgende therapeutische stromingen aan de orde: psycho-analyse, gedragstherapie, humanistische benadering, rationeel emotieve therapie, transactionele analyse en systeemtheoretische benadering. In de beschrijving van de verschillende modellen wordt niet alleen een koppeling genaakt met de persoon van de hulpverlener, maar vooral met de werkrelatie die de hulpverlener met de bewoners heeft. De theorie van de therapeutische modellen wordt in het boek dan ook toegespitst op de praktijksituatie van de spw-er. Het boek bevat werkopdrachten en oefeningen die bij de behandeling van de stof tijdens de lessen gebruikt kunnen worden. Het boek is geschreven voor werkers in de sociaal pedagogische hulpverlening. Bij de vijfde druk hebben de auteurs gebruikgemaakt van eigen ervaringen met het werken met dit boek en opmerkingen van mededocenten en studenten. Tevens is er geput uit actuele publicaties. De wijzigingen betreffen verbeteringen in het Nederlands en de opbouw van paragrafen, toevoegingen in de uitleg van de literatuur en verduidelijking of uitbreiding van praktijkvoorbeelden. Inhoud (verkort) 1. Psychoanalyse 2. Gedragstherapie 3. Humanistische psychologie 4. De Rationeel Emotieve Therapie 5. Transactionele analyse 6. De systeembenadering
Psychotherapie. --- humanistische psychologie --- Psychiatry --- Educational psychology --- gedragstherapie --- psychotherapie --- SPH (socio-pedagogische hulpverlening) --- systeemgericht welzijnswerk --- transactionele analyse --- residentiële hulpverlening --- psychoanalytische therapie --- 321.3 --- 607.3 --- hulpverlening --- klinische psychologie --- therapie --- zorgverlening --- 364.044 --- Gedrag --- Gedragstherapie --- Psychoanalyse --- Psychologie --- Rationeel-emotieve Therapie --- Residentiële zorg --- Systeem- en communicatietheorie --- Therapie --- Transactionele Analyse --- 159.9 --- 361.1 --- 615.88 --- 376 --- 615.84 --- 615.81 --- 615.8 --- Methodiek --- Individuele psychotherapie --- Overzicht
Choose an application
n dit boek wordt de menselijke levensloop thematisch behandeld. Naast aandacht voor de normale ontwikkeling van de omgeving is er ook aandacht voor de invloed van de omgeving op die ontwikkeling en het ontstaan van achterstandssituaties. Belangrijke thema’s uit verschillende vakken rond de levensloop van de mens zijn in dit boek geïntegreerd. Naast onderwerpen uit de ontwikkelingspsychologie komen ook thema’s aan de orde zoals relaties, motieven om al dan niet voor kinderen te kiezen, oorzaken van werkloosheid, fascisme en discriminatie, de rol van scholen en klassenonderwijs, eenoudergezinnen, mensen met een verstandelijke beperking, grenzen van het leren, communicatie, seksualiteit en psychische stoornissen. Ook wordt aandacht besteed aan klassenverschillen en cultuurverschillen. Politiek, burgerschap en democratie komen uitgebreid aan de orde.
Developmental psychology --- Age group sociology --- Sociological theories --- ontwikkeling van het kind --- ouderdom --- levensloop --- volwassenheid
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|