Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Kindergarten --- mindfulness --- relaxatie --- bewegingsopvoeding --- Anxiety in children --- Relaxation --- Children --- Mental health
Choose an application
The Second Edition of the handbook incorporates notable research advances throughout its comprehensive, up-to-date examination of this diverse and maturing field. Integrative state-of-the-art models document the complex interplay of risk and protective factors and other variables contributing to normal and pathological development. New and updated chapters describe current refinements in assessment methods and offer the latest research findings from neuroscience. In addition, the Second Edition provides readers with a detailed review across the spectrum of salient topics, from the effects of early deprivation to the impact of puberty. As the field continues to shift from traditional symptom-based concepts of pathology to a contemporary, dynamic paradigm, the Second Edition addresses such key topics pertinent to childhood anxiety as: · Early childhood disorders, including failure to thrive and attachment disorders. · Aggression, ADHD, and other disruptive conditions. · Developmental models of depression, anxiety, self-injury/suicide, and OCD. · The autism spectrum and other chronic developmental disorders. · Child maltreatment and trauma disorders. The Handbook of Child and Adolescent Anxiety Disorders, Second Edition of the handbook is a discipline-defining, forward-looking, essential resource for researchers, clinicians, scientist-practitioners, and graduate students in such fields as developmental psychology, child and adolescent psychiatry, social work, child and school psychology, educational psychology, and pediatrics.
Developmental psychology --- ontwikkelingspsychologie --- Anxiety disorders. --- Anxiety in adolescence. --- Anxiety in children.
Choose an application
Aanwijzingen om kinderen te laten kennismaken met mindfulness, een therapievorm die gebaseerd is op oosterse wijsheden.Redactie Vlabin-VBCDe auteur is arts bij de dienst psychiatrie van het Universitair Ziekenhuis Gent en oprichter van het Instituut voor Aandacht en Mindfulness, waar wetenschappelijk onderzoek naar mindfulness wordt gedaan. In dit boek werkt hij een aantal sessies uit om kinderen te laten kennismaken met mindfulness, een therapievorm die gebaseerd is op oosterse wijsheden. Uitgangspunt is dat we rust kunnen vinden door onze aandacht te richten op het huidige moment. De auteur schreef al meer boeken over mindfulness voor volwassenen en jongeren. Voor dit boek werkte hij samen met Berti Persoons, die zelf mindfulnessopleidingen volgde en werkt als I.V.-psychotherapeut, en Veronique Benoit, bezieler van Kiddy Minds, de mindfulnesstraining voor kinderen. In een inleiding krijgt de lezer informatie over de basis van mindfulness en worden enkele belangrijke begrippen uitgelegd. Daarna wordt aan de hand van 'Het verhaal van Pieter en Pol de Trol' een therapie uitgewerkt in zestien etappes. De oefeningen zijn op maat van kinderen vanaf ca. 8 jaar gesneden en zijn geïllustreerd met clichématige zwart-wittekeningen. Het boek bevat enkele invuloefeningen. Een degelijke gids voor ouders en therapeuten, waaruit blijkt dat mindfulness ook kinderen concentratie en rust kan brengen. Zie ook www.aandacht.be© NBD Biblion
Meditatie --- Mindfulness --- Kinderen. --- Cognitive psychology --- stress --- bewegingsopvoeding --- Didactics of sports and games --- Psychiatry --- kleuteronderwijs --- Personality development --- Affective and dynamic functions --- meditatie --- jeugd --- mindfulness --- Anxiety in children --- Relaxation --- Children --- Mental health --- Mindfulness-based cognitive therapy --- Juvenile --- Mediatie --- Kinderen --- Relaxatie --- Rust --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Muziek
Choose an application
Kinderen zijn soms bang. Sommige kinderen zijn echter hevig en langdurig angstig. Ze vrezen gescheiden te worden van hun ouders, hebben schrik van sociale contacten, raken snel in paniek, hebben meer specifieke angsten (bijvoorbeeld voor honden, voor de bliksem, ...), ze vallen ten prooi aan obsessies en fobieën die hen de hele tijd bezighouden, of ze maken zich voortdurend zorgen, ...In het eerste deel van het boek beschrijft de auteur de verschillende angststoornissen, hun oorsprong en hun evolutie. Hij maakt duidelijk dat deze kinderen niet gewoon angst hebben maar vooral bang zijn om angstig te zijn. In het tweede deel biedt de auteur dan hulpmiddelen aan om de angst te overwinnen. Hij legt uit hoe we deze kinderen kunnen helpen hun verontrustende emoties te aanvaarden en leren er zich van te distantiëren, door de confrontatie ermee aan te gaan in plaats van ze steeds te vermijden.Het is een zeer helder en praktisch uitgewerkt boek, met vele voorbeelden uit de praktijk van de auteur, met evaluatieschema's, overzichten van kernbegrippen, praktische aanbevelingen en uitgewerkte oefeningen.Het boek is bedoeld voor al wie met dergelijke kinderen te maken heeft en ze wil helpen om terug volop van het leven te kunnen genieten: psychologen en psychotherapeuten, (ortho)pedagogen en opvoeders, leerkrachten, ouders, enz. Kinderen zijn soms bang. Sommige kinderen zijn echter hevig en langdurig angstig. Ze vrezen gescheiden te worden van hun ouders, hebben schrik van sociale contacten, raken snel in paniek, hebben meer specifieke angsten (bijvoorbeeld voor honden, voor de bliksem, ...), ze vallen ten prooi aan obsessies en fobieën die hen de hele tijd bezighouden, of ze maken zich voortdurend zorgen,... In het eerste deel van het boek beschrijft de auteur de verschillende angststoornissen, hun oorsprong en hun evolutie. Hij maakt duidelijk dat deze kinderen niet gewoon angst hebben maar vooral bang zijn om angstig te zijn. In het tweede deel biedt de auteur dan hulpmiddelen aan om de angst te overwinnen. Hij legt uit hoe we deze kinderen kunnen helpen hun verontrustende emoties te aanvaarden en leren er zich van te distantiëren, door de confrontatie ermee aan te gaan in plaats van ze steeds te vermijden. Het is een zeer helder en praktisch uitgewerkt boek, met vele voorbeelden uit de praktijk van de auteur, met evaluatieschema's, overzichten van kernbegrippen, praktische aanbevelingen en uitgewerkte oefeningen. Het boek is bedoeld voor al wie met dergelijke kinderen te maken heeft en ze wil helpen om terug volop van het leven te kunnen genieten: psychologen en psychotherapeuten, (ortho)pedagogen en opvoeders, leerkrachten, ouders, enz. (Bron: www.lannoo.be)
Kinderangsten. --- jeugd --- psychosociale hulpverlening --- angststoornissen --- Affective and dynamic functions --- Anxiety in children --- Anxiety in youth --- 159.9 --- 070 Psychologie --- angst --- kinderen --- 416.5 --- 606.4 --- handelingsplannen --- paniekstoornissen --- stress --- (kind) --- 159.922.7 --- Angst --- Angstige kinderen --- Jeugd --- 616.89 --- Angststoornissen --- Behandelingen --- Kinderen --- emoties --- psychologie --- Bang zijn --- Kinderen met emotionele en psychische problemen --- 083433.jpg --- Kinderangsten --- Psychologie --- Overige onderwerpen uit de kinder- en jeugdpsychologie --- Kinderpsychiatrie - Jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Angsten --- Leerlingbegeleiding --- Kinderen : psychotherapie --- Kinderen : stoornissen --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|