Listing 1 - 10 of 148 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Leren lezen is in deze aanpak vanaf het begin gericht op betekenis toekennen aan (gedrukte) woorden. Dat is immers de reden dat je iets leest, zodra je dat kunt. Dit perspectief geeft kinderen die gaan leren lezen de motivatie om zich daarvoor in te spannen. Tegelijk blijft het daardoor verbonden met hun mondelinge taalgebruik en kennis van woorden en hun betekenissen en effecten. Door die verbondenheid met andere taalvaardigheden loont samenwerken de moeite, doordat ze elkaar zo kunnen aanvullen en op ideeën brengen. Lezen mag niet een geïsoleerde positie krijgen, want het gaat om taal in allerlei facetten. Om die reden is het onderscheid tussen techniek en begrip bij het lezen niet wenselijk. Die techniek wordt juist gevoed door het herkennen van de betekenis van de tekst. Dat gaat niet vanzelf, maar vraagt wel interventies en oefenvormen die dit stimuleren en faciliteren. Ondersteunende materialen, als gebruiksmateriaal of inspiratie voor eigen aanpassingen, zijn (gratis) te downloaden op www.hettaallab.nl. In het voorafgaande traject rond klanken, klankgroepen en letters, kan gebruik worden gemaakt van Op zoek naar klanken en letters, van dezelfde auteur.
Lezen ; basisonderwijs ; didactiek --- Didactics of languages --- Primary education
Choose an application
Steeds meer basisscholen werken met geïntegreerde lesmethoden, waarbij de samenhang tussen de afzonderlijke vakken in relatie tot een onderwijsthema centraal staat. Het combineren van de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur & techniek, taal en rekenen kan unieke en belangrijke invalshoeken bieden voor onderwerpen die op de basisschool worden behandeld. Door deze vakgebieden met elkaar te verbinden leren leerlingen om ontwikkelingen in de wereld beter te begrijpen en in een bredere context te plaatsen. Praktische didactiek voor geïntegreerd zaakvakonderwijs is het eerste boek dat (toekomstige) leerkrachten in het basisonderwijs helpt om een eigen visie te vormen op geïntegreerd zaakvakonderwijs en om zelf geïntegreerde lessen te ontwerpen. Het boek bestaat uit vier delen. Deel A behandelt opvattingen van onderwijsdenkers over de voor- en nadelen van geïntegreerd zaakvakonderwijs, terwijl in deel B de didactiek van de afzonderlijke zaakvakken en de integratie van taal en rekenen centraal staan. In deel C schetsen de auteurs verschillende praktische manieren om geïntegreerde lessen en projecten vorm te geven. Deel D bevat praktische aanwijzingen en punten ter overweging voor leerkrachten die kiezen voor geïntegreerd zaakvakonderwijs. Dit boek is geschreven voor pabostudenten en voor leerkrachten in het basisonderwijs.
Didactics --- didactiek --- basisonderwijs --- Vakkenintegratie --- Didactic strategies --- Basisonderwijs ; didactiek --- onderwijspraktijk
Choose an application
Dit boek is tot stand gekomen door een samenwerking van docenten van de pabo en educatief medewerkers uit het werkveld van de natuur- en milieueducatie. Hierdoor is de didactiek en de inhoud vanuit verschillende inzichten en ervaringen gebundeld. 'Natuur en techniek geven' is een boek met een overzichtelijke structuur. Elk hoofdstuk bevat een voorbeeld van een lessituatie, vakinhoudelijke informatie, een didactisch onderdeel en een afsluitende paragraaf met een lessuggestie, een onderzoeks-en zelfstudieopdracht en een toets. Weinig leergebieden op de basisschool geven zoveel ruimte om de leerstof naar eigen inzichten te organiseren als natuur en techniek. Natuur en techniek heeft altijd een relatie met de werkelijkheid. Die werkelijkheid zoek je buiten op of je haalt het naar binnen. Betrekkelijk eenvoudig kun je thema's bedenken en materialen verzamelen, die je nodig hebt om inhoudelijk aan de kerndoelen te voldoen. De kunst is om er als docent voor te zorgen dat die inhoud ook opgenomen Wordt en dat je in uiteenlopende situaties de juiste didactische keuzes maakt, om dit te realiseren. NATUUR EN TECHNIEK GEVEN zit daarom boordevol werkvormen, lessuggesties en opdrachten. Handzame, overzichtelijk uitgegeven didactische vraagbaak, die op praktische wijze vorm en inhoud geeft aan thema's op het gebied van natuur en techniek in het primair onderwijs. In ieder hoofdstuk is er aandacht voor een inhoudelijk thema, dat wordt uitgediept volgens een specifiek vakdidactisch principe. Een aantal voorbeelden dat op deze wijze aan bod komt, is: Soorten systematiek (het indelen van organismen; werkvorm: verhalend ontwerpen); Kringlopen (samenhang van natuurlijke processen; werkvorm: eigen onderzoek); Techniek (herkennen en toepassen van profielen, constructies, verbindingen, energieomzettingen en besturingsmechanismen; werkvorm: onderzoeken en ontwerpen). De opbouw van ieder hoofdstuk is nagenoeg gelijk: voorbeeldsituatie, vakinhoud, vakdidactiek, afsluiting, waarbij de inhoud helder wordt Neergezet in tekstblokken, wordt gellustreerd met kleurenfoto's, schema's, tabellen, schetsen, verwerkingsbladen, verwijzingen naar websites en achtergrondliteratuur en afsluitende toetsvragen. Elk hoofdstuk bezit zijn eigen steunkleur. De rijke uitgave kent een krachtig richting gevende inleiding en een handig register. De uitgave is uitermate geschikt voor praktisch gebruik door studenten Pabo, maar ook voor leraren. Verzorgde uitgave.
Basisonderwijs --- Natuurkunde --- Technologische opvoeding --- Nederland. --- Basisonderwijs. --- WO (wereldoriëntatie) --- Didactics of technology --- lager onderwijs --- natuureducatie --- technologische opvoeding --- lager onderwijs (doelgroep) --- techniek --- Techniek ; basisonderwijs ; didactiek --- Natuuronderwijs ; basisonderwijs ; didactiek --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs ; didactiek --- didactiek --- kleuteronderwijs --- natuur --- wereldoriëntatie --- 476.1 --- basisonderwijs --- biologie --- 476.5 --- Didactiek --- Didactische werkvormen --- Lerarenopleiding --- Natuureducatie --- Techniek --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Lager onderwijs --- 476.55 --- Natuurkunde ; basisonderwijs ; didactiek --- Technologische opvoeding ; basisonderwijs ; didactiek --- didactiek basisonderwijs - wereldoriëntatie --- Natuurkennis --- Wereldoriëntatie; algemeen --- Natuuronderwijs --- Nederland --- Wereldoriëntatie --- Kleuteronderwijs --- Techniek (wetenschap) --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs ; didactiek
Choose an application
Sterrenkunde --- Aardrijkskunde ; basisonderwijs ; didactiek --- Sterren --- Ruimte --- Heelal --- 552 --- Astronomy --- astronomie --- wetenschapsbevordering
Choose an application
Didactic strategies --- lesvoorbereiding --- didactiek --- 474.3 --- Interactief onderwijs --- Basisonderwijs ; didactiek --- Lesontwerpen --- basisonderwijs - lesvoorbereiding --- lesvoorbereidingen --- basisonderwijs --- Lesvoorbereidingen
Choose an application
Natuur & Techniek is leren over wat leven mogelijk maakt, en daarmee een belangrijk vormingsgebied. Als kinderen in het basisonderwijs met ‘echte’ materialen en organismen werken, zie je een voortdurende wisselwerking tussen doen, denken en beleven. Onderzoekend en ontwerpend leren zijn daardoor effectief en plezierig om te doen. Hun betrokkenheid draagt ertoe bij dat natuur en techniek voor kinderen steeds meer betekenis en waarde krijgen.Verschillende ontwikkelingen vragen na 25 jaar om meer dan een gewone herziening van de vertrouwde uitgave Praktische didactiek voor natuuronderwijs. Daarom is er nu een nieuw boek met een ondersteunende website: Praktische didactiek voor Natuur & Techniek. Dit boek laat (toekomstige) leerkrachten vele manieren zien om inspirerende natuur- en technieklessen vorm te geven en leerlingen daarin te begeleiden. De auteurs bespreken met welke werkvormen en materialen kinderen zich effectief kunnen ontwikkelen in en met onderzoekend en ontwerpend leren. Dat betreft inzichten, vaardigheden en houdingsaspecten. De relaties met andere vak- en vormingsgebieden zijn helder aangegeven waardoor duidelijk wordt welke bijdrage Natuur & Techniek levert aan de brede ontwikkeling van (álle) kinderen. Flexibel werken met concrete materialen, lesmodellen, werk- en begeleidingsvormen bieden – in combinatie met de bijbehorende website – alle ruimte om te kiezen voor onderwijs dat past bij de eigen groep.Praktische didactiek voor Natuur & Techniek is geschreven voor studenten van de pabo en leerkrachten in het basisonderwijs. Hiernaast kan het als inspiratiebron dienen bij de buitenschoolse opvang, vroegschoolse educatie, het 10-14 onderwijs en natuur- en techniekclubs voor jongeren.
Natuurkunde --- Techniek --- Didactics of sciences --- Didactics of primary education --- natuurwetenschappen --- wetenschapsleer --- basisonderwijs --- duurzame ontwikkeling --- didactische werkvormen --- natuurkunde --- techniek --- Didactiek --- Natuur --- STEM --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- natuureducatie --- WO (wereldoriëntatie) --- gezondheidsleer --- Natuuronderwijs ; basisonderwijs ; didactiek --- Techniek ; basisonderwijs ; didactiek
Choose an application
Didactics of the arts --- muzische vorming --- beeldende kunst --- beeldende expressie --- Manuele expressie ; basisonderwijs ; didactiek --- Tekenen ; basisonderwijs ; didactiek --- Didactiek --- Beeldonderwijs --- Beeldopvoeding --- Beeldende opvoeding --- Beeldend onderwijs --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Handvaardigheid --- Tekenen
Choose an application
Dit boek, speciaal geschreven voor Pabo-studenten, geeft een uitgebreide didactiek van het begrijpend lezen voor de basisschool. Er is veel aandacht voor de wijze waarop begrijpend lezen een plaats kan krijgen in het leven en denken van kinderen zodat ze bewust en verantwoord met teksten leren omgaan. Ook de manier waarop je met allerlei tekstsoorten kunt werken en begrijpend lezen een plaats kunt geven in andere vakken (bijv. bij thematisch onderwijs) krijgt aandacht. Met dit boek heb je niet alleen een overzicht van wat er kom kijken bij begrijpend lezen, maar kun je ook zelf aantrekkellijke lessen ontwerpen die doelgericht werken aan het vergroten van de leesvaardigheden van de kinderen. Daarmee kun je je in competenties voor het verzorgen van onderwijs in begrijpend lezen op een niveau brengen van een competente leraar basisonderwijs. De volgende onderwerpen komen onder meer aan de orde: -leerstofordening en doelstellingen - toetsen en zorgverbreding - kleuters en begrijpend lezen - thematisch werken . Bij elk hoofdstuk zijn opdrachten geformuleerd en zijn voorbeelden opgenomen om de stof te verduidelijken. Begrijpend lezen sluit naadloos aan op de landelijke kennisbasis en de verplichte kennistoets. Het boek maakt onderdeel uit van de serie Taal & Didactiek (Bron: covertekst)
Basisonderwijs --- Begrijpend lezen. --- Didactiek. --- Didactics of languages --- Nederlands --- begrijpend lezen --- Lezen ; basisonderwijs ; didactiek --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Geen enkele methode sluit optimaal aan bij een hele schoolbevolking, een totale groep of iedere individuele leerling. Wie denkt beter passend onderwijs te kunnen geven door dan maar de methode aan de kant te zetten, gooit ook de didactische houvast weg. Met alle gevolgen van dien.Minder ingrijpend is het om losser met de methode om te gaan. Dit betekent echter wel dat je twee zaken moet borgen; wat je de leerlingen aanleert, en hoe je hun dat aanleert. Het eerste verwijst naar de cruciale leerdoelen, het tweede naar de didactische strategie. Over dit laatste gaat deze uitgave. Die bevat de meest voorkomende didactische strategieën voor acht vakgebieden in de basisschool, aangevuld met voorbeelden van hoe je kunt intensiveren of verrijken.De didactische strategieën in deze handige uitgave kun je gebruiken bij gesprekken met je collega?s om te komen tot teambrede afspraken over hoe alle leerlingen in jouw school de nodige kennis en vaardigheden verwerven.Bron: https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/zo-werken-wij-pica
Didactische werkvormen --- Basisonderwijs --- Leerdoelen --- Basisonderwijs; didactiek --- Didactiek --- Onderwijsstrategieën ; basisonderwijs --- Leerdoelen ; basisonderwijs --- School management --- Didactic strategies --- schoolbeleid --- didactiek
Choose an application
Didactics of mathematics --- Didactics of primary education --- wiskunde --- PXL-Education 2019 --- PXL-Handboeken --- basisonderwijs --- wiskunde : didactiek --- rekenvaardigheden --- Wiskunde ; basisonderwijs ; didactiek
Listing 1 - 10 of 148 | << page >> |
Sort by
|