Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika werd opgericht in 1898, maar de officiële opening van het huidige gebouw vond pas in 1910 plaats en werd gekenmerkt door vele symbolen die de koloniale propaganda van die tijd weerspiegelen. De grote rotonde, ontworpen als ingang van het museum, herbergt een reeks standbeelden die sprekende voorbeelden zijn van de tijdsgeest en de stereotypen met fundamenteel racistische inslag. Tussen 2013 en 2018 onderging het KMMA een uitgebreide renovatie waarbij de permanente tentoonstelling grondig werd heringericht, met de hulp van leden van de Afrikaanse diaspora in België. Een belangrijke uitdaging bij deze renovatie was het doel een gebouw te dekoloniseren dat als beschermd monument is geklasseerd en bijgevolg wettelijk niet kan worden verbouwd. Aangezien de oorspronkelijke beelden niet mochten worden verwijderd, was het museum gedwongen dit te doen op een originele manier. Het stelde met name voor aan hedendaagse Afrikaanse kunstenaars om installaties te creëren die een dialoog, een contrast en een discussie aangaan met de koloniale symbolen. De Congolese kunstenaar Aimé Mpane werd geselecteerd om vanaf 2018 een dergelijk werk te realiseren in de rotonde. Hij creëerde Nieuwe Adem of Ontluikend Congo, maar het AfricaMuseum begreep als snel dat het, om tegemoet te komen aan zijn publiek, een stap verder moest zetten. Samen met de Belgische kunstenaar Jean Pierre Müller stelde Aime Mpané vervolgens, naast de creatie van een tweede sculptuur, het project RE/STORE voor: de permanente installatie van transparante gazen, gespannen voor elke nis van de rotonde, elk met een hedendaagse boodschap. De thema’s, sterk en expliciet, maken indruk op de bezoekers van het museum.
Colonisation. Decolonisation --- Art --- colonization --- Royal Museum for Central Africa [Tervuren] --- Congo --- dekolonisatie --- African diaspora --- Mpané, Aimé --- Müller, Jean Pierre --- Central Africa --- Mpane, Aimé
Choose an application
The African continent is home to numerous outstanding textile traditions, many dating to antiquity and all playing a multifaceted role in their respective societies: these eye-catching fabrics proclaim wealth and status, convey symbolic meanings, and of course serve a practical function in garments both ordinary and exceptional. This magnificent book conveys the amazing diversity of African textiles, from the geometric-patterned kente cloths of Ghana, to the multicolor raffia skirts of the Democratic Republic of Congo, to the beaded barkcloths once reserved for Ugandan royalty. The authors, all leading experts in the field, examine each region of sub-Saharan Africa and Madagascar in turn, elucidating the aesthetic qualities, cultural significance, and production methods of the most important textile traditions. Their authoritative text is illustrated with over 300 superlative textiles from public and private collections, many reproduced as full-page plates that allow the reader to appreciate each individual fiber. This impressive clothbound volume will be a key reference for students and scholars, an essential sourcebook for designers, and a delight for all art lovers.
Manufacturing technologies --- Applied arts. Arts and crafts --- textielkunst --- textiel --- East Africa --- West Africa --- Central Africa --- Madagascar
Choose an application
Museology --- Art --- sculpting --- beeldhouwkunst --- Royal Museum for Central Africa [Tervuren] --- Belgium --- Africa
Choose an application
Sculpture --- Iconography --- niet-westerse kunst --- Central Africa --- Wood sculpture [African ] --- Africa [Central ] --- Exhibitions --- Power (Social sciences) in art
Choose an application
Although the main focus of this book is on the estuaries, its scope goes well beyond this particular coastal feature. Indeed, the estuary can only be considered as part of the life cycle of the entire river and the marine area it feeds into: an area particularly subject to human and natural pressures. The main estuaries and deltas of West and Central Africa region provide a variety of goods and services to its coastal population. The most important of them are related to critical fish habitat, wood and charcoal from mangroves, as well as space for agriculture, aquaculture, urban development, tourism and transport. Particular emphasis has been made in this book on mangroves that play a significant role in terms of flood control, groundwater replenishment, coastline stabilization and protection against storms. They also retain sediments and nutrients, purify water, and provide critical carbon storage. Such hydrological and ecological functions explain the focus on serving mangrove ecosystems and the nearby communities, which draw significant income from fishing, rice production, tourism, salt extraction and other activities such as harvesting honey and medicinal plants, hence the need for preserving mangrove ecosystems to ensure sustainability of the estuaries and deltas of West and Central Africa region. The book has a foreword by Mr. Achim Steiner, United Nations Under-Secretary General and Executive Director of UNEP who is stating that credible and up-to-date information is essential for the public at large but more specifically for scientists, researchers, managers, decision-makers all working together in order to safeguard, protect and sustainably manage estuaries, deltas and lagoons, and the coastal and ocean waters of Western and Central Africa.
Nature protection --- Hydrobiology --- Environmental protection. Environmental technology --- Hunting. Fishery. Aquaculture --- aquacultuur --- milieukunde --- duurzaamheid --- milieu --- water --- milieubeleid --- duurzame ontwikkeling --- wetenschappen --- natuurbescherming --- grondwater --- West Africa --- Central Africa
Choose an application
Na de onafhankelijkheid duiken de eerste populaire schilderijen op aan de muren van Congolese huiskamers. Die schilderijen worden beschreven als ‘conversation pieces' – ‘gespreksstukken' – want hun belang schuilt niet in het feit dat het kunstvoorwerpen zijn, maar in de boodschap die ze uitdragen. De betekenis van de afbeeldingen ligt niet altijd vast: iedereen kan er zijn eigen interpretatie aan geven. Ze zetten aan tot reflectie en discussies over de dagelijkse bekommeringen.De Congolese populaire schilderkunst wordt vaak als een koloniale stijl bestempeld, maar in feite sluit ze aan op de lange geschiedenis van tekencultuur die vóór kolonisatie in de Democratische Republiek Congo bestond.In 2013 verwierf het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika een belangrijke collectie van bijna 2000 doeken die verzameld werden tussen 1968 en 2012 door Bogumil Jewsiewicki en zijn Congolese collega's in de DRC, in 15 steden: Beni, Bukama, Bunia, Butembo, Goma, Isiro, Kananga, Kikwit, Kinshasa, Kisangani, Kolwezi, Lubumbashi,Matadi, Mbandaka en Mbuji-Mayi. Deze collectie is niet alleen belangrijk door de omvang en het aantal schilderijen, maar ook door de archieven, foto's van ateliers, levensverhalen, interviews met de kunstenaars en kronieken die erbij horen.
Schilderkunst ; Congo-Kinshasa ; 20ste eeuw --- kunst --- Afrika --- eenentwintigste eeuw --- 75.036/039 --- schilderkunst --- postkolonialisme --- kolonialisme --- Congo --- twintigste eeuw --- 75(6) $$X Schilderkunst ; Afrika --- Schilderkunst ; Afrika ; Congo --- Tentoonstellingscatalogi ; Brussel ; Bozar ; Paleis voor Schone Kunsten --- Populaire kunst --- Exhibitions --- Painting --- easel paintings [paintings by form] --- Royal Museum for Central Africa [Tervuren] --- 75(6) --- 7.036 --- 7.037 --- 75 --- 20ste eeuw (kunst) --- Twintigste eeuw (kunst) --- Eénentwintigste eeuw (kunst) --- 21ste eeuw (kunst) --- Schilderkunst --- schilderijen --- Koninklijk Museum voor Midden-Afrika [Tervuren] --- Painting. --- easel paintings [paintings by form]. --- Royal Museum for Central Africa [Tervuren]. --- Congo. --- #breakthecanon
Choose an application
Afrikaanse kunst ; geschiedenis --- Kunstgeschiedenis ; primitieve kunst ; Afrikaanse volken --- African by national designation --- ethnic art --- West Africa --- Central Africa --- Ethnology. Cultural anthropology --- Art --- South Africa --- East Africa --- 7.031.6 --- Art, African. --- Art africain --- Art [African ] --- History --- Art [Black ] --- Africa [Sub-Saharan ] --- niet-westerse kunst
Choose an application
Royal Museum for Central Africa [Tervuren]
---
Congo (République démocratique du)
---
Kongo (Democratische Republiek)
---
#BIBC:ruil
Choose an application
Er is aan het begin van de eenentwintigste eeuw nauwelijks een roeriger natie dan Congo, het reusachtige land in het hart van Afrika, dat barst van de grondstoffen die onontbeerlijk zijn in onze moderne tijd - én van de gruwelijke conflicten. Hoe kon de vroegere kolonie van België, sinds 1960 onafhankelijk, zo veranderen? David Van Reybrouck beschrijft voor het eerst de verbijsterende geschiedenis van Congo, van ruim voor de komst van de ontdekkingsreiziger Stanley tot en met de invloed van China in de laatste tien jaar en de recente economische crisis. Van 1885 tot 1908 werd het land bestierd door koning Leopold II, die een fortuin verdiende met de exploitatie van rubber. De kolonisatie door België in de periode van 1908 tot 1960 zorgde voor industrialisatie en infrastructuur, maar werd ook gekenmerkt door paternalisme. De overgang van kolonie naar onafhankelijke staat rond 1960 is een adembenemend verhaal vol idealisme en gekonkel. Het nieuwe land stortte zich in een avontuur dat steeds chaotischer werd en dat na tweeëndertig jaar dictatuur onder Mobutu leidde tot een van de dodelijkste conflicten sinds de Tweede Wereldoorlog. Van Reybrouck baseert zich niet alleen op zeldzaam archiefmateriaal en baanbrekend onderzoek, maar vooral ook op honderden gesprekken die hij met Congolezen voerde. Zijn ooggetuigen gaan van eeuwlingen tot kindsoldaten, van rebellenleiders tot smokkelaars, van ministers tot maniokverkoopsters.
741 --- Proza - Nederlands --- 967.5 --- 908 <675> --- 967.24 --- 967.24 Geschiedenis van Kongo (Brazaville) --- Geschiedenis van Kongo (Brazaville) --- 967.5 Geschiedenis van Zaïre (Kongo) --- Geschiedenis van Zaïre (Kongo) --- 908 <675> Heemkunde. Area studies--Zaïre. Belgisch Kongo --- Heemkunde. Area studies--Zaïre. Belgisch Kongo --- 815 Geschiedenis --- #GBIB:SMM Montfort --- koloniale geschedenis --- Congo --- Congo (Democratic Republic) --- Congo (République démocratique) --- History --- Histoire --- Histoire. --- History of Congo --- folk tales --- Central Africa
Choose an application
musea --- Afrika --- kunst --- antropologie --- Koninklijk Museum voor Midden-Afrika --- Tervuren --- museumcollecties --- België --- kunstgeschiedenis --- 7.03(493) --- 700.4 --- Kunst --- Museum --- 7 <493> --- Musea --- 7 <493> Kunst. Ruimtelijke ordening. Architectuur. Sport en spel--België --- Kunst. Ruimtelijke ordening. Architectuur. Sport en spel--België --- kunstgeschiedenis - België --- Kunst algemeen ; Musea - tentoonstellingen --- beeldende kunst, musea - tentoonstellingen --- Museology --- Ethnology. Cultural anthropology --- museology --- museums [buildings] --- museumkunde --- Royal Museum for Central Africa [Tervuren] --- Belgium --- museologie --- tentoonstellingen --- Afrikaanse kunst --- Congo --- verzamelingen --- collecties --- 7.078
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|