Narrow your search

Library

KDG (6)

UCLL (6)

AP (5)

Arteveldehogeschool (4)

Odisee (4)

Thomas More Kempen (4)

Hogeschool Gent (3)

Hogeschool West-Vlaanderen (3)

KBR (2)

PXL (2)

More...

Resource type

book (6)


Language

Dutch (6)


Year
From To Submit

2018 (1)

2014 (1)

2013 (1)

2007 (1)

2005 (1)

More...
Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
Sociale psychiatrie : visie, therorie en methoden van een maatschappelijk georiënteerde psychiatrie.
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9059313348 Year: 2005 Publisher: Utrecht Lemma


Book
Cliënt centraal in de jeugdhulp : Van visie naar aanpak
Author:
ISBN: 9789024407934 9789024407941 Year: 2018 Publisher: Amsterdam Boom Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als de cliënt centraal staat en het cliëntenperspectief leidend is in de jeugdhulp, wat betekent dat dan voor het handelen van de jeugdprofessional? Dit boek gaat in op de Nieuwe Jeugdwet, de manier waarop gemeenten en instellingen dat invullen en geeft handvaten hoe je als professional de jeugdige en zijn ouders centraal kunt stellen en gebruik kunt maken van de eigen kracht van cliënten in de jeugdhulp. Het gaat in op de visie, organisatie, methodiek en instrumenten voor effectieve hulp, hulp die aansluit op wat cliënten nodig hebben en waarbij ook oog is voor veiligheid. Een student of startende professional die deze publicatie bestudeert: *leert hoe de Nieuwe Jeugdwet in elkaar zit en op welke wijze je als professional vorm en inhoud kunt geven aan de uitgangspunten van de wet waarbij het cliëntenperspectief leidend is;*begrijpt hoe belangrijk het is cliënten te betrekken bij de jeugdhulp, zowel bij de ontwikkeling van beleid als bij de eigen hulp; *kan gesprekken voeren met cliënten waarbij het cliëntenperspectief leidend is; *kan cliënten activeren de regie te nemen in de hulp; *weet hoe cliënten te betrekken bij de ontwikkeling van beleid; *heeft inzicht in de hulpverleningsplanning en weet aan welke kwaliteitscriteria dossiers moeten voldoen; *weet wat verwacht wordt van een professional in de jeugdhulp, heeft een visie op zijn/haar rol in de organisatie en de professionele autonomie in de hulp aan de cliënt; *heeft oog voor veiligheid van cliënten en weet wat te doen bij signalen van onveiligheid.


Book
Werken met cliëntenfeedback in de jeugdhulp
Authors: ---
ISBN: 9789033495465 Year: 2014 Publisher: Leuven/Den Haag Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het dagelijkse werken met cliënten krijgen hulpverleners voortdurend feedback. Van gefronste wenkbrauwen tot uitgeschreven antwoorden op de tevredenheidsvragenlijst: elke cliënt kan op elk moment, gevraagd of ongevraagd, feedback geven over elk aspect van de hulpverlening. Het werk is gestoeld op concrete praktijkervaringen en gericht op elke hulpverlener die bewust cliëntenfeedback wil inzetten in de hulpverlening. Het is een concreet hulpmiddel om hulpverleners te laten reflecteren over het verzamelen en vertalen van cliëntenfeedback en geeft een antwoord op de vraag hoe we oog kunnen hebben voor elke vorm van feedback. Dit boek maakt op een praktische en verstaanbare manier duidelijk hoe cliëntenfeedback kan bijdragen tot een kwalitatief hulpverleningsaanbod


Book
Van hulpvraag naar zorgplan : werkwijzer een vraaggestuurde methode voor begeleiders
Authors: ---
ISBN: 9024414458 Year: 2000 Publisher: Baarn H. Nelissen


Book
Vraagverheldering
Authors: --- --- ---
ISBN: 9782509014771 Year: 2013 Publisher: Brussel Brussel Politeia Steunpunt Jeugd

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Concrete hulpverlening begint bij 'de vraag' van een cliënt. Het belang van vraagverheldering zal in de toekomst, met de opstart van de intersectorale toegangspoort, alleen nog toenemen. Hulp bieden lijkt eenvoudig, maar in de praktijk kan de hulpvraag van de cliënt veel verschillende vormen aannemen. Cliënten stellen hun vraag impliciet of expliciet; soms wordt er helemaal geen vraag gesteld en zijn het de ouders of de maatschappij die bepaald gedrag als een probleem ervaren. Een correcte vraagverheldering is een noodzakelijke voorwaarde voor het vinden van de meest geschikte hulpverlening. Van de vraag hangt ook de intensiteit van de hulpverlening af en dus de duur, de frequentie, de plaats, de gebruikte methodieken,... Wie zijn vraag goed verkend weet, is meer gemotiveerd om mee te werken aan het positief doorlopen van een hulpverleningstraject.Inhoud:Inleiding (Lieven Fierens)Outreach en het hechten van belang aan vraagverheldering (Evelien Dobbelaere en Griet Verbiest)Situatieplaatjes, een methodiek om het jonge kind zijn hulpvraag te helpen expliciteren (Lieve Mortelmans)Vraagverheldering en diagnostiek vanuit de praktijk in een OOOC (Paul Verbiest)Vraagverheldering in dialoog (Bart Geens)Onthaal en vraagverheldering in het CLB (Jan Coppieters)De constante vraagverheldering binnen MFC Tonuso (Hilde Geudens)Het proces van vraagverheldering bij jongeren met een matig verstandelijke beperking en bijkomende beperkingen (autisme, Gedrags- en Emotionele Stoornissen-GES) (Patriek Prinsie)


Book
Competent begeleiden van mensen met een verstandelijke handicap
Authors: ---
ISBN: 9789024417353 Year: 2007 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit is een boek over competentiegericht werken. Competenties zijn kwaliteiten die bijdragen aan het effectief begeleiden van cliënten. Vanuit een duidelijk omschreven visie komen de auteurs tot vijf competenties waarmee begeleiders succesvol kunnen bijdragen aan een waardevol bestaan van mensen met een verstandelijke beperking. Competenties staan in de gehandicaptenzorg steeds meer in de belangstelling. Inmiddels is ook het Landelijk competentieprofiel beroepskrachten primair proces gehandicaptenzorg verschenen. Belangrijke onderdelen uit dit gedetailleerde profiel zijn in het boek vertaald naar vijf concreet uitgewerkte competenties. Competenties worden zichtbaar in het gedrag van mensen. In elk van de vijf hoofdstukken over competenties wordt toegewerkt naar een serie effectieve gedragingen. Deze laten zien hoe je je als begeleider kunt opstellen en wat je te doen staat. Veel praktijkvoorbeelden maken de theorie herkenbaar. Dit boek is een lees-, leer- en doeboek voor studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs en voor begeleiders die nog beter willen worden in hun vak. Voor meer informatie: www.zoztrainingen.nl

Listing 1 - 6 of 6
Sort by