Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
606.6 --- sociale psychiatrie --- psychiatrie --- crisisinterventie --- geestelijke gezondheidszorg --- (zie ook: geestelijke gezondheidszorg) --- cliëntgericht werken --- sociaal culturele context --- Geestelijke gezondheidszorg --- Psychiatrie --- Sociale psychiatrie --- hulpverlening --- Psychiatry
Choose an application
Als de cliënt centraal staat en het cliëntenperspectief leidend is in de jeugdhulp, wat betekent dat dan voor het handelen van de jeugdprofessional? Dit boek gaat in op de Nieuwe Jeugdwet, de manier waarop gemeenten en instellingen dat invullen en geeft handvaten hoe je als professional de jeugdige en zijn ouders centraal kunt stellen en gebruik kunt maken van de eigen kracht van cliënten in de jeugdhulp. Het gaat in op de visie, organisatie, methodiek en instrumenten voor effectieve hulp, hulp die aansluit op wat cliënten nodig hebben en waarbij ook oog is voor veiligheid. Een student of startende professional die deze publicatie bestudeert: *leert hoe de Nieuwe Jeugdwet in elkaar zit en op welke wijze je als professional vorm en inhoud kunt geven aan de uitgangspunten van de wet waarbij het cliëntenperspectief leidend is;*begrijpt hoe belangrijk het is cliënten te betrekken bij de jeugdhulp, zowel bij de ontwikkeling van beleid als bij de eigen hulp; *kan gesprekken voeren met cliënten waarbij het cliëntenperspectief leidend is; *kan cliënten activeren de regie te nemen in de hulp; *weet hoe cliënten te betrekken bij de ontwikkeling van beleid; *heeft inzicht in de hulpverleningsplanning en weet aan welke kwaliteitscriteria dossiers moeten voldoen; *weet wat verwacht wordt van een professional in de jeugdhulp, heeft een visie op zijn/haar rol in de organisatie en de professionele autonomie in de hulp aan de cliënt; *heeft oog voor veiligheid van cliënten en weet wat te doen bij signalen van onveiligheid.
jeugdzorg --- Jeugdzorg : hulpverlening --- Jeugdhulpverlening --- 374.33 --- cliëntgericht werken --- 362.7 --- Age group sociology --- Social welfare methods --- jeugdhulpverlening --- methoden van het sociaal werk --- cliënt-hulpverlener relatie --- Netherlands
Choose an application
In het dagelijkse werken met cliënten krijgen hulpverleners voortdurend feedback. Van gefronste wenkbrauwen tot uitgeschreven antwoorden op de tevredenheidsvragenlijst: elke cliënt kan op elk moment, gevraagd of ongevraagd, feedback geven over elk aspect van de hulpverlening. Het werk is gestoeld op concrete praktijkervaringen en gericht op elke hulpverlener die bewust cliëntenfeedback wil inzetten in de hulpverlening. Het is een concreet hulpmiddel om hulpverleners te laten reflecteren over het verzamelen en vertalen van cliëntenfeedback en geeft een antwoord op de vraag hoe we oog kunnen hebben voor elke vorm van feedback. Dit boek maakt op een praktische en verstaanbare manier duidelijk hoe cliëntenfeedback kan bijdragen tot een kwalitatief hulpverleningsaanbod
Kwaliteitszorg --- Jeugdzorg. --- feedback --- cliënt-hulpverlener relatie --- Social policy and particular groups --- jeugdhulpverlening --- Social welfare methods --- Communicatie ; hulpverlening --- Kwaliteitszorg ; jeugdzorg --- 323 --- cliëntenparticipatie --- cliëntgericht werken --- Jeugdhulpverlening --- Jeugdzorg --- communicatie --- Communicatie in de hulpverlening --- jeugdzorg --- communicatie in de hulpverlening --- 364.044 --- Cliënten --- Feedback --- Methodiek --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- 362.7 --- 361.2 --- PXL-Social Work 2015 --- hulpverlening --- reflecteren --- Relatie cliënt --- Cliëntenparticipatie --- Cliëntgericht werken
Choose an application
Hulpverlening --- Methodiek. --- methoden van het sociaal werk --- Social welfare methods --- Hulpverlening ; methodiek --- 321.3 --- hulpverlening --- methodisch hulpverlenen --- vraaggestuurde zorg --- zorgverlening --- 364.044 --- Instellingen --- Methodiek --- Zorg --- Zorgplan --- 312.3 --- cliënt-hulpverlener-relatie --- cliëntgericht werken --- verpleegplan (zorgplan) --- vraaggerichte zorg --- welzijnswerk --- zorgenplan --- Verpleegplan --- Systematisch verpleegkundig handelen --- Stagebegeleiding --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Concrete hulpverlening begint bij 'de vraag' van een cliënt. Het belang van vraagverheldering zal in de toekomst, met de opstart van de intersectorale toegangspoort, alleen nog toenemen. Hulp bieden lijkt eenvoudig, maar in de praktijk kan de hulpvraag van de cliënt veel verschillende vormen aannemen. Cliënten stellen hun vraag impliciet of expliciet; soms wordt er helemaal geen vraag gesteld en zijn het de ouders of de maatschappij die bepaald gedrag als een probleem ervaren. Een correcte vraagverheldering is een noodzakelijke voorwaarde voor het vinden van de meest geschikte hulpverlening. Van de vraag hangt ook de intensiteit van de hulpverlening af en dus de duur, de frequentie, de plaats, de gebruikte methodieken,... Wie zijn vraag goed verkend weet, is meer gemotiveerd om mee te werken aan het positief doorlopen van een hulpverleningstraject.Inhoud:Inleiding (Lieven Fierens)Outreach en het hechten van belang aan vraagverheldering (Evelien Dobbelaere en Griet Verbiest)Situatieplaatjes, een methodiek om het jonge kind zijn hulpvraag te helpen expliciteren (Lieve Mortelmans)Vraagverheldering en diagnostiek vanuit de praktijk in een OOOC (Paul Verbiest)Vraagverheldering in dialoog (Bart Geens)Onthaal en vraagverheldering in het CLB (Jan Coppieters)De constante vraagverheldering binnen MFC Tonuso (Hilde Geudens)Het proces van vraagverheldering bij jongeren met een matig verstandelijke beperking en bijkomende beperkingen (autisme, Gedrags- en Emotionele Stoornissen-GES) (Patriek Prinsie)
cliënt-hulpverlener relatie --- jeugdhulpverlening --- vragen stellen --- vraaggestuurde zorg --- Social policy and particular groups --- 323 --- best practices --- cliëntgericht werken --- maatschappelijk werk --- zorgverlening --- 364.044 --- Vraagverheldering --- Hulpverlening --- Jeugdzorg --- Jeugdhulpverlening --- jeugdzorg --- Hulpverleners --- 374.33 --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- 362.7 --- Jeugdbescherming --- Vraaggestuurd werken --- Methodiek --- Begeleiding
Choose an application
Dit is een boek over competentiegericht werken. Competenties zijn kwaliteiten die bijdragen aan het effectief begeleiden van cliënten. Vanuit een duidelijk omschreven visie komen de auteurs tot vijf competenties waarmee begeleiders succesvol kunnen bijdragen aan een waardevol bestaan van mensen met een verstandelijke beperking. Competenties staan in de gehandicaptenzorg steeds meer in de belangstelling. Inmiddels is ook het Landelijk competentieprofiel beroepskrachten primair proces gehandicaptenzorg verschenen. Belangrijke onderdelen uit dit gedetailleerde profiel zijn in het boek vertaald naar vijf concreet uitgewerkte competenties. Competenties worden zichtbaar in het gedrag van mensen. In elk van de vijf hoofdstukken over competenties wordt toegewerkt naar een serie effectieve gedragingen. Deze laten zien hoe je je als begeleider kunt opstellen en wat je te doen staat. Veel praktijkvoorbeelden maken de theorie herkenbaar. Dit boek is een lees-, leer- en doeboek voor studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs en voor begeleiders die nog beter willen worden in hun vak. Voor meer informatie: www.zoztrainingen.nl
Mentaal gehandicapten --- Hulpverlening. --- Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- ergotherapie --- orthopedagogiek --- zorg voor personen met een beperking --- 326 --- competenties --- hulpverlening --- cliënt-hulpverlener-relatie --- cliëntgericht werken --- competenties (beroepsbekwaamheid) --- mentaal gehandicapten --- patiënt-verpleegkundige relatie (verpleegkundige-patiënt relatie) --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- psychiatrische patiënt --- psychiatrische verpleegkunde --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- (zie ook: zwakzinnigheid) --- (zie ook: informed consent) --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Begeleiding --- graduaat orthopedagogie --- verstandelijke beperkingen --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|