Narrow your search
Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Participerend leren in debat : kritische reflectie op grondslagen van religieuze vorming.
Author:
ISBN: 9055732494 Year: 2002 Publisher: Budel Damon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Waarom formuleren we niet veel stelliger, dat 'participerend leren' een nieuw vakconcept is dat zich in paradigmatische zin onderscheidt van voorafgaande concepten. Dit heeft twee redenen. De eerste reden is gelegen in de ontwikkeling van het concept participerend leren zelf. 

De grondslagenstudie over participerend leren (Hermans, 2001) is pas het beginpunt van de ontwikkeling van een nieuw vakconcept en niet het eindpunt. Hierin worden enkele centrale begrippen ontwikkeld, die als pijlers (grondslagen) kunnen dienen voor een nieuw vakconcept. Daarmee zijn echter niet alle conceptuele problemen opgelost, noch de weerbarstige vraag van de operationalisering van grondbegrippen naar concrete onderwijsleerprocessen. Een tweede reden is gelegen in de voorlopigheid van onze analyse van de huidige historische ontwikkelingen. Het is gemakkelijker om terug te kijken in de tijd en vanuit een zekere distantie een bepaald tijdperk te analyseren (zoals de religieuze vorming tot het midden van de zestiger jaren), dan de transformatie te interpreteren waar men middenin zit. De toekomst zal duidelijk maken of onze analyse van de huidige tijd correct is. Daarom past ook enige voorzichtigheid in onze beschrijving van het proces van vernieuwing.



Book
Coöperatief leren in een krachtige leeromgeving : handboek probleemgestuurd leren in de praktijk
Authors: --- ---
ISBN: 9033445166 Year: 2000 Publisher: Leuven/Leusden Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het probleemgestuurd leren (PGL), waarmee de auteurs langdurige ervaring hebben, wordt als leidraad in het boek gebruikt Aan de onderwijsmanager wordt duidelijk gemaakt waarom de nieuwe aanpak noodzakelijk is Aan onderwijsmakers wordt uiteengezet hoe probleemgestuurd leren werkt en welke diverse verschijningsvormen (het Mechelsemodel, het Leuvense model, ...) en aansturingsvarianten (via probleemtaken, via casus, ...) er gebruikt kunnen worden De leeractiviteiten worden stap voor stap uiteengezet en er worden concrete voorbeelden en checklists gegeven die kunnen helpen om de verschillende aspecten van probleemgestuurd leren in de praktijk te brengen

Keywords

Hoger onderwijs --- Probleemgestuurd leren. --- Didactiek. --- Didactic strategies --- PGO (probleemgestuurd onderwijs) --- didactiek --- Didactics of higher education --- Flanders --- Probleemgestuurd leren --- Samenwerkend leren --- Hoger onderwijs ; didactiek --- probleemgestuurd onderwijs --- 37.02 --- 371.012 --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:Leerprocessen --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- 378.147 --- Vlaanderen --- coöperatief leren --- hoger onderwijs --- krachtige leeromgeving --- probleemgestuurd leren --- 454.2 --- onderwijsstrategieën --- 454.21 --- 489.4 --- Coöperatief leren --- Onderwijsvernieuwing --- Probleemgestuurd onderwijs --- Zelfstandig leren --- leeromgeving --- onderwijsvernieuwing --- Begeleiding (Coaching) --- Didactiek --- ICT --- Leeromgeving --- Leerplanontwikkeling --- Leerprocessen --- Leren --- Relatie leraar - leerling --- Relatie onderwijs - maatschappij --- Studiemethoden --- 454.2 ) Onderwijsstrategieën --- informatie- en communicatietechnologie(ICT) --- leeractiviteiten --- probleemgestuurd leren (ler) --- Zelfstandig werken --- 371.012 Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- 37.02 Didactische en methodische grondbeginselen. --- Didactische en methodische grondbeginselen. --- 371.3 --- Didactiek van het hoger en universitair onderwijs --- Onderwijsstrategieën --- Didactische werkvormen --- Didactiek (hoger onderwijs) --- (zie ook: Leerplannen) --- (zie ook: Leren leren) --- coöperatief leren: hoger onderwijs --- 450.8 --- Lerarenopleiding : CVO --- onderwijs --- samenwerkend leren --- Didactische en methodische grondbeginselen --- Krachtige leeromgeving --- Automatisering --- Leermethoden --- Onderwijs --- Probleemgericht werken --- Zelfgestuurd onderwijs --- 370.02 --- Leermethode --- Zelfsturend leren --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport

Listing 1 - 2 of 2
Sort by