Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Philosophical anthropology --- General ethics --- ethiek --- vrijheid --- 111.84 --- #gsdbf --- #GGSB: Filosofie --- #GGSB: Vrijheid --- #GGSB: Kwaad --- 111.84 Metafysica: goedheid; bonum; goed en kwaad; het kwade --- Metafysica: goedheid; bonum; goed en kwaad; het kwade --- Filosofie --- Vrijheid --- Kwaad
Choose an application
Ken je Greet, Greet die Griet heet? Ze is geboren als Greetje. En het was ook een Greetje: een heel lief kind. Om te knuffelen. Om op te eten. Tot ze oud genoeg was om stout te worden. Toen werd ze ook stout. Toen wilde ze alles wat echt niet mocht. Of kon. Wandelen over de zee. Helemaal te voet naar Engeland. Of hoog op een toren mensen voor je plezier naar beneden duwen. Eén voor één. En dan over de rand kijken. Om te zien wat er van die mensen overbleef.
Dutch literature --- prentenboeken (genre) --- De Dulle Griet --- fantasie (themawoord fictie) --- monsters (themawoord fictie) --- kinderboek --- kinderboekillustratie --- duivel --- dulle griet --- hel --- verhalen ; +10 jaar --- woede --- Goed en kwaad --- Jeugdliteratuur ; verhalend --- Jeugdliteratuur --- 072866.jpg --- Goed en kwaad: jeugdboeken --- Schilderijen: jeugdboeken --- 9+ --- Goed --- Kwaad --- Mooi --- Schilderijen --- kunst
Choose an application
ethiek --- General ethics --- Bien et mal --- Dieu --- Ethics --- Ethiek --- Ethique --- Evil [Problem of ] --- God --- Goed en kwaad --- Good and evil --- Kwaad [Probleem van het ] --- Mal [Problème du ] --- Probleem van het kwaad --- Problem of evil --- Problème du mal
Choose an application
It's a belief that unites the left and right, psychologists and philosophers, writers and historians. It drives the headlines that surround us and the laws that touch our lives. From Machiavelli to Hobbes, Freud to Dawkins, the roots of this belief have sunk deep into Western thought. Human beings, we're taught, are by nature selfish and governed by self-interest.Humankind makes a new argument: that it is realistic, as well as revolutionary, to assume that people are good. The instinct to cooperate rather than compete, trust rather than distrust, has an evolutionary basis going right back to the beginning of Homo sapiens. By thinking the worst of others, we bring out the worst in our politics and economics too.In this major book, internationally bestselling author Rutger Bregman takes some of the world's most famous studies and events and reframes them, providing a new perspective on the last 200,000 years of human history. From the real-life Lord of the Flies to the Blitz, a Siberian fox farm to an infamous New York murder, Stanley Milgram's Yale shock machine to the Stanford prison experiment, Bregman shows how believing in human kindness and altruism can be a new way to think ? and act as the foundation for achieving true change in our society.It is time for a new view of human nature.(https://www.bloomsbury.com/uk/humankind-9781408898932/)
Human behavior. --- Human beings. --- Philosophical anthropology. --- Geschiedenis --- Psychologie --- Mensbeeld --- Antropologie --- Goed en kwaad --- Cultuurgeschiedenis --- Sociale psychologie --- Moraal --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Man --- Volwassene --- Philosophy and psychology of culture --- Philosophical anthropology --- Social psychology --- Animal ethology and ecology. Sociobiology --- sociale psychologie --- cultuursociologie --- cultuurfilosofie --- geschiedenisfilosofie --- Human behavior --- Human beings
Choose an application
Wat is liefde? Wat is vriendschap? Moeilijke vragen waar niet zomaar één antwoord op bestaat. Want ook over de belangrijke dingen in het leven bestaan verschillende meningen. Kan je enkel verliefd zijn als je volwassen bent of is liefde iets van alle leeftijden? Kan vriendschap zomaar ontstaan en in een wip weer verdwijnen of is vriendschap voor eeuwig?
Philosophy --- Affective and dynamic functions --- lager onderwijs 2de graad (doelgroep) --- lager onderwijs 3de graad (doelgroep) --- toegepaste filosofie --- filosofie --- Filosoferen met kinderen --- Liefde --- Vriendschap --- Filosofie --- C6 --- kinderen --- 110 --- 433.7 --- filosoferen met kinderen --- kinderboeken --- prentenboek --- 478.9 --- liefde --- vriendschap --- Geloven-Denken --- Goed en kwaad --- Liefde - prentenboek --- Vriendschap : basisonderwijs --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Leesopvoeding --- Overige vormingsgebieden --- Didactics of medicine --- Primary education --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw
Choose an application
Wat is goed? En wat is kwaad? Moeilijke vragen waar niet zomaar één duidelijk antwoord op bestaat. Want ook over de belangrijke dingen in het leven bestaan verschillende meningen. Zijn goed en kwaad altijd elkaars tegenovergestelde of kan iets dat goed is, soms ook kwaad zijn? Denken alle mensen hetzelfde over goed en kwaad, of zijn goed en kwaad van mens tot mens, van cultuur tot cultuur verschillend?
Philosophy --- General ethics --- lager onderwijs 2de graad (doelgroep) --- lager onderwijs 3de graad (doelgroep) --- toegepaste filosofie --- filosofie --- filosoferen met kinderen --- Filosoferen met kinderen --- Goed en kwaad --- Filosofie --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Prentenboeken --- C3 --- kinderliteratuur --- prentenboek --- 110 --- 433.7 --- kinderboeken --- kwaad en geweten --- 478.9 --- goed of kwaad --- Kunst en cultuur --- Leesopvoeding --- Overige vormingsgebieden --- Orthopedagogics --- Moraal --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw
Choose an application
De mens is een beest, zeiden de koningen. Een zondaar, zeiden de priesters. Een egoïst, zeiden de boekhouders. Al eeuwen is de westerse cultuur doordrongen van het geloof in de verdorvenheid van de mens.Maar wat als we het al die tijd mis hadden? In dit boek verweeft Rutger Bregman de jongste inzichten uit de psychologie, de economie, de biologie en de archeologie. Hij neemt ons mee op een reis door de geschiedenis en geeft nieuwe antwoorden op oude vragen. Waarom veroverde juist onze soort de aarde? Hoe verklaren we onze grootste misdaden? En zijn we diep vanbinnen geneigd tot het kwade of het goede?Adembenemend, weids en revolutionair ? De meeste mensen deugen herschrijft niet alleen de geschiedenis, maar werpt ook nieuw licht op onze toekomst. Bron : http://www.standaarboekhandel.be
Philosophy and psychology of culture --- Social psychology --- sociale psychologie --- cultuursociologie --- cultuurfilosofie --- geschiedenisfilosofie --- sociale ethiek --- 652 Sociologie --- 172 --- 008 --- Cultuurgeschiedenis --- Mensbeeld --- Sociale psychologie --- Goed en kwaad --- Bee Collection --- Animal ethology and ecology. Sociobiology --- Mensbeeld ; cultuurgeschiedenis --- Kwaad ; cultuurgeschiedenis --- 008 : 301.03 --- P091 --- cultuur - beschaving --- geschiedenis --- Geschiedenis --- Psychologie --- Economie --- Biologie --- Archeologie --- Mensen --- BPB9999 --- BPB2007 --- Cultuursociologie --- Sociale ethiek --- PXL-Central Office 2020 --- mensbeeld --- culturele aspecten --- gedrag --- maatschappijkritiek --- FICTIE --- Moraal --- Mens --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Man --- Dier --- Volwassene --- 410 --- psychologie --- Cultural history
Choose an application
In november 1997 verscheen Socrates op de speelplaats. Filosoferen met kinderen in de praktijk (Richard Anthone en Freddy Mortier). Na deze grondige inleiding is er nu ook nood aan praktisch bruikbaar materiaal in het Nederland. Nous is het meest recente verhaal van de Amerikaan Matthew Lipman. Hier staat het ethisch onderzoek centraal. Nous, een jonge giraffe, heeft leren praten. Daardoor raakt ze vervreemd van haar soortgenoten en keren ze haar de rug toe. Nous logeert nu bij de houders van Pixie. Ze gaat samen met Pixie naar school. In de klas wordt er veel gefilosofeerd en komt het verschil tussen moreel onderricht en ethisch onderzoek aan bod. Er worden criteria gezocht voor goed moreel handelen en voor het nemen van morele beslissingen. Nous vindt dit reuzefijn want nu weet ze hoe ze haar eigen groot probleem moet oplossen. De handleiding bij Nous is bedoeld om de gebruiker te begeleiden bij het voorbereiden van FMK-sessie. De belangrijkste ethisch-filosofische thema's van het verhaal worden hierin dieper uitgewerkt.
#PBIB:+111.94 --- Filosofie --- filosoferen met kinderen --- 476.8 --- didactiek --- 170 --- 478.9 --- Filosoferen met kinderen --- Lager onderwijs --- ethiek --- filosofie --- kinderen --- morele vorming --- pedagogiek --- 110 --- Ethiek --- Verhalen --- Beslissen --- Denken --- Deugd --- Eerlijkheid --- Emoties --- Geluk --- Goed en kwaad --- Groei --- Kwaad --- Liegen --- Ontrouw --- Oordelen --- Rechtvaardigheid --- Redeneren --- Solidariteit --- Stelen --- Verbeelding --- Verwondering --- Vriendschap --- Filosofie met kinderen --- 101 --- Kinderen --- Normalisatie --- Opvoeding --- filosoferen: kinderen --- Vakdidactiek : Godsdienst / Zedenleer / Filofosie : Lager onderwijs --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- Overige vormingsgebieden --- Wijsbegeerte ; inleidingen --- (zie ook: sociale rechtvaardigheid) --- Didactics of primary education --- Didactics of philosophy --- toegepaste filosofie --- 5e leerjaar lager onderwijs --- 6e leerjaar lager onderwijs --- #BSCH: vak: filosofie
Choose an application
Dit boek is geschreven voor mensen die moeite en verdriet te verwerken krijgen, zoals dat in elk mensenleven voortkomt. Kushner vertelt in zijn boek een oud Chinees verhaal: een vrouw wier enige zoon was gestorven, ging naar een heilig man en smeekte hem zijn toverkracht te gebruiken om haar zoon weer tot leven te brengen. De man antwoordde: Haal voor mij een mosterdzaad uit een huis waar het verdriet nooit binnen ging. Evenals deze chinese moeder leerde Kushner uit eigen ervaring dat elk mensenleven het verdriet en de pijn kent. Als student in de theologie boog Harold Kushner zich over het bijbel boek Job. Als rabbi in een kleine stad hielp en troostte hij anderen die door rampspoed en smart waren getroffen. Maar pas toen hem werd medegedeeld dat zijn driejarig zoontje Aaron ging sterven voor zijn vijftiende levensjaar aan een weinig voorkomende ongeneeslijke ziekte progeria, werd hij persoonlijk geconfronteerd met de nauwelijks te beantwoorden bittere vraag: waarom worden onschuldige mensen door het kwaad getroffen? Ik wist toen dat ik op een dag dit boek zou schrijven, vertelt Kushner. lk zou het schrijven omdat ik zelf de noodzaak voelde om een paar van de belangrijkste dingen die ik sindsdien ontdekt heb en gaan geloven, onder woorden te brengen. Ik wilde een boek schrijven dat je zou kunnen geven aan iemand die het in zijn leven zwaar te verduren heeft gehad, door een sterfgeval, door ziekte of invaliditeit en die in zijn hart weet dat hij beter verdiend zou hebben als er in de wereld gerechtigheid bestond. Wat kan God voor zo iemand betekenen? Waar moet hij kracht en hoop vandaan halen? Als u zo iemand bent, als u wilt geloven in Gods goedheid en rechtvaardigheid, maar daar moeite mee hebt vanwege de dingen die u en degenen die u dierbaar zijn, zijn overkomen, en als dit boek u daarbij helpt, dan zal ik erin geslaagd zijn om de pijn en tranen van Aaron tenminste enigszins tot zegen te doen zijn.
253 --- Pastoraal --- Lijden : verwerking --- 236.2 --- Pastorale arbeid --- geloofsleven --- lijden [theologie] --- Oud Testament --- godsdienst --- katholicisme --- 242.3 --- #gsdb10 --- #GROL:SEMI-248.147 --- #GOSA:X.Alg.M --- #GOSA:III.Alg.M --- #GOSA:I.OT.Job.M --- 216 --- 244 --- katholicisme - godsleer, drie-eenheid --- Goed en kwaad --- Religieuze literatuur: verhalen, poezie in religieuze geest --- Joodse godsdienst --- Lijden --- Christendom --- Kwaad --- 173 --- palliatieve zorgen (gez) --- 418.7 --- dood --- lijden --- psychologie --- Psychologie van leven en dood --- #GGSB: Geestelijke lezing(rood) --- #GGSB: Kwaad --- #GBIB:CBMER --- Spiritualiteit --- Rouwverwerking --- Godsdienst --- Christian fundamental theology --- levenskwaliteit --- rouwverwerking --- Christian moral theology --- filosofie --- stervensbegeleiding --- C1 --- Kerken en religie --- Geestelijke lezing(rood)
Choose an application
Christenen hebben een dwars geloof. Ze geloven tegen de feiten in: een man sterft een schandelijke dood aan een kruis, en zij geloven dat hij leeft, meer dan ooit. Mensen staan elkaar naar het leven, en zij geloven dat alle mensen broeders en zusters zijn, kinderen van één Vader en dat een mens zichzelf pas vindt als hij de ander voor laat gaan. Een droom? Zeker. Een illusie? Misschien. In elk geval geloven christenen dat op sommige momenten een andere werkelijkheid door deze feiten heen breekt, bijvoorbeeld in Jezus van Nazaret. Dit boek wil met dit geloof laten kennismaken. De auteurs doen dit vanuit hun eigen betrokkenheid bij het christelijk geloof. Zij trachten daarbij recht te doen aan de verschillen die er tussen christenen zijn, maar geven ook aan wat alle christenen gemeen hebben. Zij willen dat de lezer niet alleen de christelijke levensbeschouwing leert kennen, maar er ook begrip voor krijgt. Zij beperken zich niet tot uiterlijkheden, maar besteden vooral aandacht aan het levensgevoel, het denken en het handelen van christenen in hun dagelijks leven. Dit boek richt zich op leraren, opvoeders en iedereen die dagelijks geconfronteerd wordt met vragen over het christelijk geloof en het niet altijd zo gemakkelijk vindt om daar op te antwoorden.
Didactics of religion --- geloofsleer --- Christian dogmatics --- 234.242 --- #gsdb11 --- #gsdb3 --- C3 --- christendom --- handleiding --- christenen --- geloof --- 230 --- 232.4 --- Bedevaart --- Bijbel --- Christendom --- Christenen --- Gebed --- Geloof --- Goed en kwaad --- Kerk --- Levensbeschouwelijke opvoeding --- Levensbeschouwing --- Riten --- Sacramenten --- 235 --- christelijk geloof --- christelijke levensbeschouwing --- levensbeschouwelijke vorming (ler) --- Geloofsbeleving --- Geloofsverdieping --- 234.242 Waarheden van het christelijke geloof. Katholiek geloof. Kerkelijk geloof --- Waarheden van het christelijke geloof. Katholiek geloof. Kerkelijk geloof --- Kunst en cultuur --- Christendom ; algemeen --- Godsdienst --- Persoonlijk geloofsleven --- Christelijke zingeving --- Filosofie --- geloven --- christendom - geloofsleer --- Geloofsleven --- Ethiek --- Kunst --- Symboliek --- Sport --- Duurzaamheid --- Psychologie --- Sociologie --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Man --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|