Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
School management --- historische pedagogiek --- Montessori --- methodescholen
Choose an application
History of education and educational sciences --- onderwijs --- opvoeding --- historische pedagogiek
Choose an application
Educational systems. Teaching systems --- historische pedagogiek --- Montessori --- Montessori, Maria
Choose an application
Didactics of history --- History of the Netherlands --- geschiedenis --- historische pedagogiek --- Netherlands
Choose an application
De geschiedenis van de pedagogiek en van de jeugdzorg worden doorgaans apart behandeld. Dit boek biedt een geïntegreerde historische inleiding tot het hele terrein van de zorg voor de opvoeding en begeleiding van kinderen en jongeren. ' In het licht van de moderne opvoedingstraditie waarin het opvoedingsdoel van de mondigheid centraal staat, is het huidige gebruik van de notie van het 'mondige kind' een contradictie. Opvoeding betekent dat men kinderen helpt, begeleidt en leidt, op weg naar mondigheid. De opvoeder treedt op, zoals Langeveld het formuleerde, als 'plaatsvervangend geweten'. Mondige individuen hebben daarentegen geen opvoeding nodig, zij kunnen iets leren, ze kunnen kennis verwerven, een training doen en op vele manieren worden voorzien van hulp en advies, maar ze kunnen niet worden opgevoed, omdat ze worden verondersteld al tot moreel en intellectueel zelfbestuur in staat te zijn. Het 'mondige kind' is in feite geen kind meer, althans geen 'opvoedeling' in de zin van de moderne opvoedingstraditie. In drie hoofdstukken worden de ontwikkelingen met betrekking tot het schoolkind, het zorgenkind en het probleemkind beschreven waarbij een accent ligt op de negentiende en twintigste eeuw. De auteur schetst als rode draad de toenemende nadruk op de mondigheid van het kind en hij laat zien welke verandering dit begrip heeft ondergaan. (Bron: covertekst)
historische pedagogiek --- sociale geschiedenis --- History of education and educational sciences --- jeugdzorg --- Historische pedagogie --- Jeugdzorg --- Nederland --- Geschiedenis --- 080872.jpg --- pedagogie --- 37 --- Historische pedagogiek --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
Janusz Korczak (1878-1942) geldt als een van de grootste pedagogen van de twintigste eeuw. Deze bundel bevat 25 pedagogische opstellen van hem, gepubliceerd tussen 1898-1938. Ze laten zien dat hij een bijzondere opvoeder en pedagoog was. Ook voor onze eigentijdse opvoedingstheorie en -praktijk is hij onmisbaar, alleen al omdat we van hem kunnen leren dat we 'het gevoel van een kind kunnen geselen, zoals men vroeger het lichaam geselde'. De bundel wordt ingeleid door René Görtzen met een opstel over Korczaks nadruk op de observatie, het belang van de kinderrechtbank, zijn vertrouwen in en respect voor kinderen en de bijna onpedagogische manier waarop hij met kinderen omging. In de epiloog wordt het werk van Korczak vergeleken met dat van Maria Montessori. Hieraan verbindt Görtzen de conclusie dat beide grote pedagogen met name anders dachten over de natuur van het kind, zijn vrijheid en de betekenis van zijn toekomst. (Bron: covertekst)
Educational sciences --- pedagogiek --- Korczak, Janusz --- 080875.jpg --- Opvoeding --- Rechten van het kind --- Opvoeding en onderwijs --- Provincie West-Vlaanderen --- Kinderrechten --- Onderwijs --- History of education and educational sciences --- historische pedagogiek
Choose an application
De Canon van leren & ontwikkelen is hét basiswerk voor praktijkmensen zoals trainers, opleiders en adviseurs die zich bezighouden met leren en ontwikkelen in en om organisaties. Voor iedereen die iets van de achtergrond van leerconcepten wil weten, van de mens achter dat concept en van de mogelijkheden en beperkingen van het concept.Deze volledig herziene editie bevat 50 gezichtsbepalende theorieën rond leren en ontwikkelen. Van Aangeleerd optimisme tot Werkleren. Het e-book bevat nog eens 25 extra concepten ? van Afgunst tot Zone van de naaste ontwikkeling. Op de bij de Canon behorende website worden alle 75 concepten (uit boek en e-book) toegelicht.50 concepten en hun grondleggersAan het boek werkten ruim vijftig auteurs mee, stuk voor stuk mensen uit wetenschap en praktijk. Het resultaat: vijftig toelichtingen op belangrijke concepten en hun grondleggers. De auteurs brengen de theorieën niet alleen helder en zonder poespas over, maar delen ook hun persoonlijke fascinatie, ervaring en kritische reflecties. De bijdragen zijn gebundeld door een redactie, bestaande uit Manon Ruijters, Rika Schut en Robert-Jan Simons.Met de Canon van leren & ontwikkelen hopen de auteurs hun liefde voor het vak over te dragen en jouw nieuwsgierigheid te wekken. Om leren en ontwikkelen in en om organisaties te stimuleren.https://www.bua.nl/product/100-9650_Canon-van-leren-ontwikkelen#omschrijving
History of education and educational sciences --- Personnel management --- pedagogiek --- werkplekleren --- leren --- loopbaanontwikkeling --- levenslang leren --- historische pedagogiek --- Leerpsychologie --- Didactiek --- Onderwijskunde --- Leren --- Lerende organisatie --- Ontwikkeling --- Organisatieontwikkeling --- Leertheorie --- Didactic strategies --- leerpsychologie
Choose an application
"Het vak geschiedenis bestudeert een werkelijkheid die niet meer bestaat. Wie kennis over het verleden wil vergaren, is aangewezen op overblijfselen van menselijke activiteiten. Bij het interpreteren van die overblijfselen moet recht worden gedaan aan het verleden. Dat wil zeggen dat mensen uit andere tijdperken in hun waarde worden gelaten en niet op basis van moderne, eigentijdse denkbeelden als 'achterlijk' of 'onwetend' worden weggezet. Dit besef van tijdsverschil ligt aan de basis van de wijze waarop de historicus denkt en redeneert. Het maakt het verschil tussen geschiedenis en andere sociale wetenschappen. In 'Historisch denken. Basisboek voor de vakdocent' worden de aspecten van historisch denken en redeneren op overzichtelijke en heldere wijze besproken." -- Cover, p. [4].
didactiek --- geschiedenis --- secundair onderwijs --- Geschiedenis ; didactiek --- 900.1 --- historisch denken --- geschiedenis - hulpmiddelen, bibliografieën en geschiedbronnen --- Didactiek. --- Geschiedenis --- Geschiedenisonderwijs. --- geschiedenisonderwijs --- Didactics of history --- historische pedagogiek --- History as a science --- voortgezet onderwijs --- Didactiek --- Historische kritiek --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Choose an application
Dit handboek presenteert een methode om kritisch om te gaan met de overvloed aan informatie waarmee we vandaag geconfronteerd worden, maar ook met de projectie van deze situatie naar een ver en nabij verleden. Hoe kunnen we bronnen op het spoor komen, hoe kunnen we ze kritisch benaderen, en vooral: hoe moeten we optreden als bronnen onderling contradictorische informatie geven? Hoe kunnen we, met andere woorden, overgaan tot het confronteren van uiteenlopende getuigenissen over dezelfde gebeurtenissen, om uiteindelijk tot een interpretatie te komen van de feiten en hun motieven die zo dicht mogelijk bij de waarheid aanleunt? Het tweede deel gaat in op de historische synthese, en meer bepaald op de manier waarop samenlevingen zich in de loop der eeuwen het verleden hebben voorgesteld. Ook de ontwikkeling van de 'geschiedenis' als autonoom wetenschapsgebied komt aan bod: in welke mate hebben ideologische, politieke en filosofische overtuigingen mee gestalte gegeven aan het beeld dat we hebben van het verleden? Dit boek presenteert een methode die niet enkel voor historici, maar bij uitbreiding ook voor studenten en onderzoekers in vele andere takken van de humane en sociale wetenschappen bruikbaar is.Bron : http://www.lannoocampus.be
Geschiedeniswetenschap. --- Historische kritiek --- Methodologie --- Geschiedenis --- Bronnenkritiek --- History as a science --- History --- Methodology --- Historiography --- Geschiedeniswetenschap --- kritisch denken --- historische bronnen --- geschiedenis --- Geschiedbronnen --- Bronnenonderzoek --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- informatiebronnen --- informatieanalyse --- historische pedagogiek
Choose an application
Geschiedenis mag dan misschien het mooiste vak ter wereld zijn, er les in geven is niet zo eenvoudig als het lijkt. Er is zoveel verleden, waarmee zoveel verhalen kunnen worden verteld en zoveel verschillende doelen kunnen worden nagestreefd, dat een docent geschiedenis voortdurend knopen doorhakt: dit onderwerp wel, deze gebeurtenis niet, dit voorbeeld wel, dat dwarsverband nog even niet. Om die keuzes te maken, is kennis van zaken nodig. Niet alleen over het vakgebied zelf, maar ook over de vraag hoe je geschiedenis voor leerlingen zinvol, leerbaar en haalbaar kunt maken.Dit handboek is opgebouwd uit drie delen. Deel I werkt de visie uit van de auteurs op de concepten zinvol, leerbaar en haalbaar. Welke functies kan geschiedenis vervullen? Waarom is historisch denken belangrijk voor een democratische samenleving? Hoe komen we tot basisinzichten waar leerlingen iets aan hebben? En hoe sluit dat alles aan bij de vakbeleving en cognitieve ontwikkeling van leerlingen? Deel II gaat over de bouwmaterialen om historische kennis te verwerven en historisch denken te bevorderen: teksten, afbeeldingen, verhalen, film, ICT-toepassingen, de fysieke omgeving en erfgoed. Deel III gaat over het vormgeven van de lessen zelf: de leerdoelen, een pakkende instap, de uitleg, activerende werkvormen, en de toetsing – formatief en summatief. (bron: covertekst)
Geschiedenis ; didactiek --- Didactics of history --- didactiek --- geschiedenis --- HO (hoger onderwijs) --- geschiedenisonderwijs --- onderwijsmethoden --- didactische werkvormen --- lerarenopleiding --- historische pedagogiek --- Didactiek. --- Didactische werkvormen. --- Didaktiek. --- Geschiedenisonderwijs. --- History --- Kennisgebieden: Geschiedenis. Geschiedenisonderwijs; Didactiek. --- Leerpsychologie. --- Toetsing. --- Vakbekwaamheid. --- Vakdidactiek. --- Vakliteratuur. --- Study and teaching (Secondary).
Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|