Listing 1 - 10 of 21 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Herstelgericht groepsoverleg : nieuwe wegen in de aanpak van jeugddelinquentie en tuchtproblemen.
Authors: --- ---
ISBN: 9020966537 9789020966534 Year: 2006 Publisher: Leuven LannooCampus


Book
Rechten van het kind in en door het onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9033443198 Year: 1999 Volume: 2 Publisher: Leuven Amersfoort Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Door het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind(UNO, 1989) worden de kinderrechten juridisch bindend gemaakt,ook in Vlaanderen waar het verdrag sedert 15 januari 1992 effectief in werking is. Overheid, school en leraar moeten ditverdrag dan ook toepassen. Maar gebeurt dit wel? En zo ja, wordt het dan op een intentionele en systematische wijze toegepast? De school moet de belangen van het kind, zoals vastgesteld in dit verdrag, dienen en het zelfbeschikkingsrecht van elk kind respecteren. Maar is dit zo? Hoever reikt bijvoorbeeld de participatie van de leerlingen op school? Worden de kinderen voldoende vertrouwd gemaakt met het verdrag?


Book
Preventie gespiegeld : visie en instrumenten voor wenselijke preventie
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9020954423 9789020954425 Year: 2003 Publisher: Heverlee LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wie in Vlaanderen aan preventie doet, beweegt zich in een conceptueel doolhof. Dit boek biedt daarom een goed onderbouwde definitie van preventie en daarop aansluitend een vertaling en operationalisering ervan naar concrete concepten. &#13;Als groot referentiekader worden vijf dimensies van preventie naar voor geschoven, en vervolgens omgezet in een concreet uitgewerkt en toepasbaar instrument, de zgn. preventiespiegel. &#13;Deze preventiespiegel betekent voor preventie-actoren een kans en stimulans tot reflectie over de eigen preventieprojecten. &#13;Er zijn twee preventiespiegels uitgewerkt, één voor projecten en één voor het beleid.&#13;&#13;


Book
Verdrag inzake de rechten van het kind : achtergronden, motieven, strategieen, hoofdlijnen
Author:
ISBN: 9044110667 Year: 2000 Publisher: Leuven - Alpendoorn : Garant,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De aanvaarding van het VN-Verdrag inzake de Rechten van het Kind door de Verenigde Naties en het van kracht worden van dit verdrag is een belangrijke historische mijlpaal. Ze is de bekroning van een lang, moeizaam ijveren om de maatschappelijke positie van het kind te verbeteren. Tevens betekent zij het startsein van een hernieuwd denken en handelen omtrent kinderen. De auteur presenteert een duidelijke visie omtrent het wat, waarom en hoe van kinderrechten. (Bron: www.garant.be)


Book
Ernstige en gewelddadige jeugddelinquentie : omvang, oorzaken en interventies
Authors: --- ---
ISBN: 9031335649 Year: 2001 Publisher: Houten : Bohn Stafleu Van Loghum,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek bevat de laatste stand van zaken op het gebied van onderzoek naar deze zware vorm van jeugdcriminaliteit in Nederland. Het schetst een beeld van de ontwikkeling van ernstige en gewelddadige jeugddelinquentie vanaf de kindertijd tot aan de vroege volwassenheid, de risicofactoren die deze ontwikkeling beïnvloeden en succesvolle interventies die ernstige en gewelddadige criminaliteit kunnen terugdringen. Onderwerpen die aan de orde komen zijn onder meer: jeugdige seksuele delinquenten en hun achtergrond, etnische verschillen bij jeugdcriminaliteit, neuropsychologische aspecten van ernstige en gewelddadige jeugdcriminaliteit en de invloed van jeugdbendes. Daarbij wordt een vergelijking gemaakt tussen de Nederlandse situatie en bevindingen uit de grote hoeveelheid buitenlandse, met name Amerikaanse, studies.


Book
Duel of duet : een toekomst voor kinderparticipatie
Author:
ISBN: 9054611189 Year: 2001 Publisher: Mechelen Meise Bakermat Uitgevers Kind & Samenleving

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek focust op kinderen als personen die op een actieve manier vorm geven aan de samenleving. Met concrete tips voor communicatie met kinderen. &#13;&#13;Kinderen laten participeren in allerlei processen is een onderdeel geworden van een totaal opvoedingsproject. De praktijk ervan is in volle ontwikkeling en zal nog veel oefening vergen en misschien nog meer denkwerk. De ervaringen van het Onderzoekcentrum Kind en Samenleving met kinderparticipatie leverde de inspiratie voor dit werk. &#13;&#13;De lezer krijgt dan ook meer dan methoden en technieken aangereikt. Dit boek brengt overzichtelijk inzichten en handige schema's en lijsten die helpen de kinderparticipatie steviger te onderbouwen en zo een meer verantwoorde praktijk te ontwikkelen. &#13;&#13;Een aanrader voor: &#13;Leerkrachten, jeugdwerkers en al wie begaan is met kinderen&#13;&#13; Kinderen laten participeren in allerlei processen is een onderdeel geworden van een totaal opvoedingsproject. De praktijk ervan is in volle ontwikkeling en zal nog veel oefening vergen en misschien nog meer denkwerk. De ervaringen van het Onderzoekscentrum Kind en Samenleving met kinderparticipatie leverde de inspiratie voor dit werk. De lezer krijgt dan ook meer dan methoden en technieken aangereikt. Dit boek brengt overzichtelijk inzichten en handige schema's en lijsten die helpen de kinderparticipatie steviger te onderbouwen en zo een meer verantwoorde praktijk te ontwikkelen. Tot slot worden twee praktijkvoorbeelden gegeven: de schoolspeelplaats en de kinderrechtenboot.


Book
Jeugddelinquentie : wat verstaan we eronder? Waar komt het vandaan en wat doen we eraan?
Author:
ISBN: 9059286049 Year: 2003 Volume: *5 Publisher: Mechelen Kluwer

Listing 1 - 10 of 21 << page
of 3
>>
Sort by