Listing 1 - 10 of 34 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Deel 1 geeft de positiebepaling weer van Kunst en Democratie tegenover participatie, cultuur en maatschappelijk kwetsbare groepen.Deel 2 bevat een overzicht van een aantal 'bemiddelingsstrategieën'; een kritische balans ervan en een praktijkgerichte matrix met velden, aandachtspunten en aanbevelingen sluiten het hoofdstuk af.In deel 3 komen zes praktijkvoorbeelden - sterk gelaagd omwille van de diversiteit aan initiatiefnemers en methodieken - aan bod, bekeken ook in het licht van de aandachtspunten van deel 2.In deel 4 argumenteren de zes auteurs hun visie over (cultuur)participatie (van maatschappelijk kwetsbare groepen).
cultuurparticipatie --- armoede --- Sociology of cultural policy --- maatschappelijke kwetsbaarheid --- Cultuur --- Cultuurparticipatie --- kansarmen --- Cultuurparticipatie. --- kansarmen. --- Kansarmen.
Choose an application
De 'actieve welvaartsstaat' is een begrip dat suggereert dat iedereen op de arbeidsmarkt actief kan zijn. De realiteit leert echter ook dat in ons land sommige mensen 'niet te activeren zijn'. Ze zijn ongemotiveerd, onaangepast, ongedisciplineerd, maar vooral 'on-'. Zij zijn aangewezen op de welzijnsvoorzieningen om het hoofd boven water te kunnen houden of worden zelf door de maatschappij aangesproken, omdat die vreest dat hun kinderen niet de nodige zorgen krijgen. Dit boek is geschreven door hulpverleners die dagelijks geconfronteerd worden met de moeilijkheden die deze groep mensen ondervinden om aansluiting te vinden bij het gewone leven. Vanuit hun praktijk stelden zij zich volgende vragen: Welke kortsluiting zit er in de relatie tussen welvaartsstaat en de kansarme medemens? Wat kan er gebeuren opdat die aansluiting tot stand kan komen? Na tien jaar lang zoeken naar werkbare kaders en modellen, ze uitproberen en toetsen op hun effectiviteit, bieden de auteurs nu een kader om wat zich in de opvanghuizen, homes, dagcentra en spreekkamers afspeelt te ordenen zodat er iets werkbaar ontstaat. Ze steunen daarbij op de contextuele benadering van Ivan Boszormenyi-Nagy die trouwens ook compatibel is met andere systemische en psychodynamische benaderingen. Een tweede kader is de maatzorg-benadering, die nauw aansluit bij hun bevinding dat elke cliënt een eigen verhaal heeft over gekwetst worden, door hun omgeving, door maatschappelijke structuren, ... Vandaar de titel: meervoudig gekwetsten. Dit boek is allereerst een boek voor hulpverleners in de praktijk (of in opleiding), maar ook voor beleidsmensen en al wie begaan is met deze problematiek.
Contextuele therapie --- Contextuele therapie. --- Kansarmen --- Sociale activering. --- Kansarmen. --- Hulpverlening. --- kansarmoede --- welvaartsverdeling --- maatschappelijke hulpverlening --- Social problems --- Sociology of social care --- contextuele hulpverlening --- Contextuele hulpverlening --- Kansarmoede --- Sociale uitsluiting --- Re-integratie
Choose an application
Leven in armoede ontneemt kinderen en jongeren kansen om volwaardig te participeren aan de maatschappij. Sociale uitsluiting begint al van in de vroege kinderjaren en zet zich door in de schoolse loopbaan. Kinderen uit kwetsbare gezinnen hebben het moeilijker dan andere kinderen om een diploma of getuigschrift te behalen. Ze participeren minder vlot in de maatschappij en ze blijven in de armoedespiraal vastzitten. Armoede is een complexe werkelijkheid, die niet altijd in te passen valt in de bestaande hulpverleningsmodellen. De Katrol heeft als doel aan huis studie- en opvoedingsondersteuning te geven aan jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen en hun ouders. Deze studie- en opvoedingsondersteuning gebeurt door hogeschoolstudenten uit sociaal - agogische richtingen en de lerarenopleiding.
Children of minorities --- Mental health --- #KVHB:Kansarmoede --- 186.6 Jeugd(sanctie)recht --- #KVHB:Opvoeding --- #KVHB:Studiebegeleiding --- armoede --- kansarmoede --- kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- opvoedingsondersteuning --- 450.9 --- 465 --- Armoede --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Kansarmen --- Kansarmoede --- Opvoedingsondersteuning (triple P) --- Opvoedingsondersteuning --- Hulpverlening --- Methodiek --- Kansarme jeugd ; onderwijs ; Vlaanderen --- Opvoedingsondersteuning ; kansarmen --- Overige onderwerpen --- Kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Contains audio-visual material --- Gezinsbegeleiding --- Kansarmen en onderwijs. --- Onderwijsopbouwwerk. --- Kansarmen. --- Kansarme gezinnen. --- Sociology of social care --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Teacher education. Teacher's profession --- SPH (socio-pedagogische hulpverlening) --- studiebegeleiding --- schoolopbouwwerk --- gezinspedagogiek --- Kansarme kinderen --- Vlaanderen --- Onderwijs --- Thuisbegeleiding --- Kinderen --- Gelijke onderwijskansen --- Uitsluiting --- Armoedebeleid --- Sociale uitsluiting --- opvoedingsprojecten --- 120586.jpg --- Kansarmoede, Kind --- Kansarme --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Emigratie --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Inhoudsopgave 1 Inleiding 2 Armoede als een aparte werkelijkheid 2.1 Inleiding 2.2 Individuele armoedegrenzen 2.3 Institutionele armoedegrenzen 2.4 Consensuele armoedegrenzen 2.5 Gedragsmatige armoedegrenzen 2.6 Expert-armoedegrenzen 2.7 Statistische armoedegrenzen 2.8 Besluit 3 Het gelaat van armoede in het rijke westen 3.1 Inleiding 3.2 Armoede als honger en fysieke ontbering 3.3 Armoede als beperkt economisch kapitaal 3.4 Armoede als een subcultuur 3.5 Armoede als een netwerk van achterstellingen 3.6 Besluit 4 Besluit: armoede en armoede is twee 5 Bibliografie
Armoede --- Geschiedenis. --- sociale filosofie --- Social stratification --- Social problems --- armoede --- Sociology of minorities --- sociologie --- Armoede ; geschiedenis --- sociale geschiedenis --- #SBIB:316.8H15 --- #A0410A --- 666 Armoede --- 316.344.7 --- 316.344.7 Kansarmen. Marginalen. Randgroepen. Outcasts --- Kansarmen. Marginalen. Randgroepen. Outcasts --- 339.1 --- 308 --- Welzijns- en sociale problemen: sociale ongelijkheid en armoede --- Armoedebeleid --- Sociale wetenschappen --- Sociale wetenschap
Choose an application
'Straatwijs Opvoeden' is een project dat kennis bezorgt aan de lokale netwerken opvoedingsondersteuning, zodat ze beter tegemoet kunnen komen aan de vraag van de zwakste groepen in de samenleving. Hiervoor verzamelden straathoekwerkers ervaringen van gezinnen in armoedesituaties, resulterend in zogenaamde straatverhalen. De straatverhalen weerspiegelen vooral ervaringen van succes en falen, onvermogen en krachten, engagement maar ook machteloosheid en onbegrip vanuit de hulp- en dienstverlening. Deze straatverhalen, als bronnen van levenswijsheid, worden in deze publicatie uitvoerig geanalyseerd en beschreven. Het zorgvuldig organiseren van een dialoog met ouders uit gezinnen in armoedesituaties levert inzichten op over de verwevenheid van hun leven met structurele moeilijkheden, waarbij ondersteuning bij de opvoeding niet altijd als ondersteunend wordt ervaren.Straatwijs Opvoeden' is echter veel meer dan dat. Op basis van de straatverhalen werd het perspectief van lokale actoren in de hulp- en dienstverlening in Oostende en Aalst geëxploreerd. Dit levert vooral inzichten op over de grenzen van de ondersteuningsmogelijkheden voor gezinnen. Het toont dat er discrepanties zijn in de manier waarop opvoedingsondersteuning door welzijnsdiensten wordt aangeboden en de manier waarop deze ondersteuning door de ouders wordt ervaren. Tegelijk zien we lokale actoren ondergronds gaan in de zoektocht naar gedeeld engagement ten aanzien van deze gezinnen, die in complexe situaties hun kinderen opvoeden.Een aantal critical friends' leveren diverse kritische bijdragen over deze bevindingen én formuleren nieuwe vragen en uitdagingen voor het beleid en de praktijk van opvoedingsondersteuning.In een notendop levert Straatwijs Opvoeden' een inspirerende kijk op de manier waarop op lokaal niveau aan opvoedingsondersteuning vorm gegeven kan worden
Opvoedingsondersteuning --- Armoede en hulpverlening. --- Kansarmen. --- gezinspedagogiek --- jeugdhulpverlening --- Age group sociology --- armoedebestrijding --- opvoedingsondersteuning --- Social problems --- LSB (lokaal sociaal beleid) --- Sociology of social care --- straathoekwerk --- Kansarmen --- Armoede --- Gezinnen --- Kwetsbaarheid --- Opvoeding en onderwijs --- Dienstverlening --- Hulpverlening --- 364.2 --- Kansarme --- Gezin --- Opvoeding --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Onderwijs --- Ouderenzorg
Choose an application
In dit onderzoek gaat de aandacht naar het opvoedingsgebeuren in gezinnen die in situaties van sociale achterstelling en uitsluiting, en dus met sterk verminderde kansen (moeten) leven, en dit meestal sinds verschillende generaties. De auteurs laten de direct betrokkenen, de ouders zelf, aan het woord over kansarmoede en opvoeding. Enkele thema's uit de gesprekken: de eigen kindertijd en jeugd en de betekenis hiervan voor het heden, het gezin als bron van steun en haard van conflicten, onderwijs en naar school gaan, pedagogische inzichten en opvattingen, bronnen van sociale steun bij de opvoeding, de plaatsing van kinderen, formele steun en hulpverlening, oriëntatie op de toekomst.
316.344.7 --- 376.6 --- #GBIB:IDGP --- #PBIB:2001.4 --- #PBIB:gift 2001 --- Academic collection --- #A0307A --- 666.1 Kansarmoede --- #KVHB:Kansarmoede --- #KVHB:Opvoeding --- #KVHB:Pedagogie --- 307.3 --- Gezinnen --- Kansarmoede --- Opvoeding --- gezin --- kansarmoede --- pedagogiek --- 364.2 --- Hulpverlening --- Onderwijs --- Opvoedingsondersteuning --- 025049.jpg --- Kansarmoede: onderwijs --- Onderwijssociologie --- gezinsopvoeding --- kansarmen, onderwijs --- kansarmoedebestrijding --- 316.344.7 Kansarmen. Marginalen. Randgroepen. Outcasts --- Kansarmen. Marginalen. Randgroepen. Outcasts --- Onderwijs aan speciale sociale groepen --- Sociologie van de welvaart --- 37.018 --- 377 --- 339.1 --- 339.13 --- Kansarme jeugd. --- Opvoeding. --- Sociale agogiek --- Armoedebestrijding en samenlevingsopbouw. --- Educational sciences --- Social problems --- opvoeding --- orthopedagogiek --- Sociale problemen --- Pedagogiek --- Gezinnen : opvoeding --- 37.018.1 --- Sociale uitsluiting --- Opvoeding en onderwijs --- Opvoedingsproblemen --- Onderwijskansen --- 370 --- Opvoedingsprobleem
Choose an application
Suzy is vorige zomer gescheiden. De drie kinderen, Sofie (13), Lena (10) en Bas (7) wonen bij hun mama en gaan sporadisch op bezoek bij hun papa, die vaak in het buitenland is voor zijn werk. Suzy kocht haar man uit en betaalt nu de lening voor hun woning alleen af. Helaas blijkt al gauw dat haar inkomen niet volstaat voor de afbetaling én het onderhoud van deze woning. De rekeningen beginnen zich op te stapelen en er is geen geld meer voor kledij, uitstapjes of andere leuke dingen. Wanneer Suzy ook de schoolrekening niet meer kan betalen, is ze zo beschaamd dat ze haar kinderen alleen naar school stuurt en niet meer naar het oudercontact gaat. De toenemende armoede heeft een voelbare impact op het onderwijs. Steeds meer scholen worden geconfronteerd met kinderen die met een lege maag naar school komen, maar ook met kinderen van zogenaamde ?nieuwe armen?, die het ooit goed hadden en door ziekte, scheiding of het verlies van werk plots in armoede zijn beland. Vaak blijven de schoolrekeningen van deze kinderen onbetaald.Dit boek biedt heel wat inspiratie en handvatten om een oplossing te vinden voor scholen, leerlingen en hun ouder(s). Het benadert het probleem van onbetaalde schoolrekeningen in zijn totaliteit en vanuit een duidelijke visie. Het biedt inzicht in de redenen waarom ouders de schoolrekening niet betalen. Je vindt in dit boek ook praktijkvoorbeelden en werkinstrumenten waar je meteen mee aan de slag kan.SOS - vzw SOS Schulden Op School gaat uit van het feit dat armoede een complex gegeven is waarbij verschillende levensdomeinen getroffen worden, ook onderwijs. Kosten op school kunnen dan ook een drempel zijn en uitsluiting in de hand werken. Schulden op School pleit in dit boek voor een menswaardige aanpak van onbetaalde schoolrekeningen.(bron : http://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?ID=9789044135954)
schuldbemiddeling --- C6 --- maatschappelijk leven --- schuldenlast --- Schulden --- 731.2 Democratisering van het onderwijs --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Onderwijsorganisatie --- gesubsidieerd onderwijs --- armoede --- maatschappelijke kwetsbaarheid --- School management --- Armoede --- Onderwijs --- Communicatie --- Sociale ongelijkheid --- Kansarmen --- Kansarme --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Competentiemanagement heeft zijn nut al uitgebreid bewezen. Ook voor organisaties die met kansengroepen werken, biedt het vele voordelen, zowel voor de werkgever als de werknemer. Enerzijds streven medewerkers uit kansengroepen een goed gevoel op de werkvloer na. Anderzijds kunnen organisaties die met kansengroepen werken, competentiemanagement strategisch inschakelen om hun visie te bereiken en meer rendement te halen.Dit boek biedt een volledig uitgewerkt stappenplan met opdrachten en werkinstrumenten. De auteurs gaan in op concrete vragen als: Hoe realiseer ik duurzame tewerkstelling voor kansengroepen? Hoe implementeer ik een cultuur van competentiemanagement? Hoe stel ik een POP Persoonlijk OntwikkelingsPlan op met medewerkers uit de kansengroepen? Hoe kan ik waarderend werken met kansengroepen? Hoe leid ik werkleiders op tot professionele coaches? Hoe verander ik ongewenst gedrag? Alles wordt gestaafd met tal van praktijkverhalen, voorbeelden en tips
People with social disabilities --- Employment --- Belgium --- Ability testing --- Vocational qualifications --- Management --- Professional competence --- Personeelsbeleid --- sociale participatie --- arbeidsmarkt --- doelgroepenbeleid --- competentiemanagement --- Personnel management --- Personeelsmanagement --- Kansarmen --- Competentiemanagement --- Kansengroepen --- Strategisch management --- Persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) --- Waarderend onderzoek --- Kansarme --- Kansengroep --- Persoonlijk ontwikkelingsplan --- Kostenbeheersing
Choose an application
De auteurs onderzochten lokale netwerken die opgezet worden ter bevordering van de participatie van mensen in armoede aan cultuur, jeugdwerk en sport in Vlaanderen. Welke netwerken worden idealiter gevormd en welke pogingen zien we ontstaan? Waarop stranden zij of welke formules blijken succesvol overeind te blijven? Welke functie wordt eraan verbonden? Welke instrumenten zetten zij in om de opdracht te vervullen? In dit onderzoek laten de auteurs zich gidsen door de visie van beleidsmakers, maar ook door die van de doelgroep. Welke invulling moet er volgens hen gegeven worden aan vrije tijd? Welke drempels bemoeilijken het participeren aan de verschillende activiteiten? Is er voldoende inspraak voor iedereen? Dit boek biedt inspiratie aan gemeenten en steden bij de eerste stappen naar een lokaal netwerk. Vooral wie overweegt een lokaal netwerk op te zetten of voor wie ervan overtuigd is dat iedereen recht heeft op vrije tijd kan dit boek een kapstok zijn
integratie --- Kansarmen ; sociaal-cultureel werk. --- jeugdwerk --- cultuurparticipatie --- vrijetijdsbesteding --- sociale netwerken --- sportbeleid --- Sociology of cultural policy --- Social policy --- Sociology of leisure --- Flanders --- Art --- Science --- Kansarmoede --- Sociale uitsluiting --- Samenleving --- Participatie --- Cultuur --- Jeugdwerk --- Sport --- Sociale netwerken --- Vrijetijdsbesteding --- Lokaal beleid --- Sociaal-cultureel werk --- 666 Armoede --- Armoede --- Participatie, maatschappelijke --- Cultuur (kultuur) --- 379.8 --- Vrije tijd --- Netwerken --- 092653.jpg --- Kansarmen ; sociaal-cultureel werk --- Sociology of culture --- Sociaal netwerk --- Recreatie --- Toerisme --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Drank --- Gezondheid
Choose an application
In 7 portretten van 'ervaringsdeskundigen' valt vooral het fenomeen van generatie-armoede op, waarbij telkens weer blijkt hoe via seksueel misbruik van kinderen, alcohol- en druggebruik, de armoede doorgegeven wordt aan de volgende generatie. De auteur geeft tevens een verslag van zijn 'inleef-week', een week die hij in het Brusselse heeft doorgebracht te midden van diverse hulporganisaties, waar hij persoonlijk kennismaakte met de cliënten en met de begeleiders; met een van die begeleiders heeft hij een diepgaand gesprek. Als objectiverend element geeft de auteur ook bondig de basisrechten van elke burger weer, waarbij hij duidelijk maakt hoe een aantal mensen toch telkens weer door de mazen van het net vallen. Tot slot maakt hij de tocht mee van de laatse fase, die van de deurwaarder die goederen in beslag moet nemen. In het hele boek getuigt de auteur van een groot inlevingsvermogen én objectiviteit. Armen zijn geen sukkelaars die tevreden zijn met medelijden en met liefdadigheid: het zijn volwaardige mensen die in situaties verzeild geraakt zijn waarbij hun mentale pijn groter is dan de grootste ontbering en fysieke pijn
Poverty --- kansarmoede --- Social stratification --- Social problems --- armoede --- Social policy --- Belgium --- 364.22 <493> --- 364.2 --- Arbeid --- Armoede --- Financiering --- Gezondheid --- Hulpverlening --- Onderwijs --- Samenleving --- 307.3 --- sociale uitsluiting --- welzijnszorg --- België --- sociologie --- Vlaanderen --- #gsdbS --- #SBIB:316.8H15 --- 316.344.7 <493-17> --- 666 Armoede --- #A0312A --- 316.344.7 <493-17> Kansarmen. Marginalen. Randgroepen. Outcasts--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Kansarmen. Marginalen. Randgroepen. Outcasts--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- 364.22 <493> Armoede. Financiele problemen. Financiele nood--België --- Armoede. Financiele problemen. Financiele nood--België --- Destitution --- Wealth --- Basic needs --- Begging --- Poor --- Subsistence economy --- 339.1 --- Sociologie van de welvaart --- sociologie van de welvaart (armoede en rijkdom) --- Welzijns- en sociale problemen: sociale ongelijkheid en armoede --- C5 --- getuigenis --- Armoedebeleid --- Kansarmoede --- armoedebeleid --- Armoede . België --- Kansarmen --- #GGSB: Sociale wet. essays --- Maatschappelijke organisaties en maatschappelijk leven --- Welvaartsstaat --- Generatiearmen --- Socioculturele geschiedenis na 1830 (kennisdomein) --- Kansarme --- Generatiearmoede --- Armoede. --- Sociale wet. essays
Listing 1 - 10 of 34 | << page >> |
Sort by
|