Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Dat er kinderen zijn die in armoede leven, is een jammerlijke vaststelling. Maar het is een situatie die veranderd kan worden. Sociale mobiliteit ? uit de armoede geraken ? is mogelijk, al is het niet altijd gemakkelijk.Daarom is dit boek tegelijk ook hoopgevend en bemoedigend. Want er zijn redenen te over om zich te laten inspireren door de hier aangegeven zeven sporen die samen leiden naar gestructureerde oplossingen voor kinderarmoede. Bovendien werken talrijke concrete good practices in het boek en op de bijhorende website ondersteunend voor wie daadwerkelijk aan de slag gaat.Meteen roept het boek op om een ?burgerparticipatie? in de (lokale) gemeenschap in het leven te roepen. Vele mensen staan immers klaar om de hand aan de ploeg te slaan om het aantal kinderen dat in armoede moet leven, terug te dringen. Hopelijk lukt het voor allemaal.(Bron: https://gompel-svacina.eu/product/kinderen-in-armoede-inspiratie-en-doeboek/)
Kinderarmoede --- armoedebestrijding --- 339.13 --- Sociale problemen --- kinderen --- armoede --- Social problems --- Armoedebestrijding --- Poor children --- Kansarme kinderen --- Rechten van het kind --- Armoedebeleid --- Vlaanderen --- Kansarmoede, Kind --- Kinderrechten --- Emigratie
Choose an application
In het voorjaar van 2011 wisselden 34 Vlaamse secundaire scholen ervaringen uit omtrent acties en beleid inzake preventie en remediëring, met de groep van kansarme leerlingen en ouders als invalshoek. Dit verslagboek stelt de getuigenissen en de ervaringen van de deelnemende scholen centraal. Het eerste deel rangschikt deze verhalen volgens de pijlers van een preventief beleid: breed observeren, welbevinden, krachtige leeromgeving, ouderparticipatie, ... Het tweede deel heeft het beleidsmatige aspect als invalshoek. Hier laat het verslagboek de scholen uitgebreid hun acties inzake een algemeen preventief beleid toelichten.
Social problems --- Didactics --- Secondary education --- kansarmoede --- didactiek --- SO (secundair onderwijs) --- gelijkekansenbeleid --- preventiewerking (mensen) --- Kansarme kinderen --- Secundair onderwijs --- Onderwijsbegeleiding --- Onderwijsvoorrangsbeleid --- Zorgverbreding --- Zorgbeleid --- Gelijke onderwijskansen --- Kansarmoede, Kind
Choose an application
Al 7 jaar komt de auteur als Kinderrechtencommissaris op voor de belangen van alle kinderen. Dit boek is zijn eerste manifest. Bruno Vanobbergen wil hiermee telkens één actueel thema onder de aandacht van beleid, media en de man in de straat brengen. Met oog voor de grote diversiteit binnen de gezinnen in armoede, de behoefte aan multidisciplinariteit in de aanpak en speciale aandacht voor de bijzondere situatie van vluchtelingenkinderen, neemt dit boek de handschoen op om kinderarmoede drastisch terug te dringen.
Kinderarmoede --- Kansarmoede --- Basisonderwijs --- kansarmoede --- 339.1 --- Armoede --- 307.3 --- Sociologie van de welvaart --- Social problems --- Age group sociology --- Social policy and particular groups --- 339.12 --- armoede --- Kansarme kinderen --- vluchtelingen --- armoedebestrijding --- kinderrechten --- kinderen --- sociale uitsluiting --- Sociale uitsluiting --- kinderarmoede --- #gsdbP --- PXL-Education 2017 --- sociale ongelijkheid --- Kansarmoede, Kind
Choose an application
Koffer Schaap is een spelpakket rond de thema's samen spelen, eigenheid en diversiteit. De familiale context van de schapenfamilie, en dus ook van de kinderen, staat centraal.Jonge kinderen kunnen zelfstandig of onder begeleiding met het spelpakket spelen. Het pakket werd binnen de werking van Buurtwerk 't Lampeke vzw ontwikkeld door Lieven Verlinde en Fieke Tak en richt zich in eerste instantie naar kinderen uit maatschappelijk kwetsbare gezinnen, maar is evenzeer bruikbaar in andere kindergroepen.De uitgebreide en eenvoudig te gebruiken handleiding bij het pakket, geeft de kindbegeleider een zeer concrete houvast en biedt kapstokken rond het werken aan een positief zelfbeeld en de realiteit van elk kind. Een realiteit die soms hard en moeilijk te vatten is. Door emoties zoals bang zijn, erbij willen horen en zich veilig voelen bespreekbaar te maken, krijgt die realiteit een plek en wordt aan moeilijk bespreekbare onderwerpen taal gegeven. Hierbij komen waarden en normen zoals naar elkaar luisteren en respect hebben voor elkaar ook aan bod.Bron: https://www.sampol.be/2011/06/samba-samen-spelen-met-koffer-schaap
kinderopvang --- emoties --- Kindergarten --- peuters --- diversiteit --- socio-emotionele opvoeding --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- #PBIB:+108.21 --- kleuteronderwijs --- sociale vaardigheden --- 471.44 --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- Diversiteit --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Sociaal-emotionele opvoeding --- 474.6 --- Samenspelen --- Sociale opvoeding ; kleuteronderwijs ; didactiek --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Kleuteronderwijs : Algemeen --- Sociale en emotionele opvoeding --- Intercultureel onderwijs --- Schoolbooks - Didactic material --- Didactics of Kindergarten --- Didactiek van het kleuteronderwijs --- Kleuteronderwijs. Peuteronderwijs --- Spelbegeleiding --- Kansarme kinderen --- Sociaal-emotionele problemen --- Relatie ouder - kind --- Schapen --- Kleuteronderwijs --- burgerschap --- identiteit --- Didactics of social education --- Kansarmoede, Kind --- Sociaal-emotioneel probleem --- Schaap (dier) --- Inclusie --- Maatwerk --- Onderwijs --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- Welbevinden --- Psychosociale begeleiding
Choose an application
Leven in armoede ontneemt kinderen en jongeren kansen om volwaardig te participeren aan de maatschappij. Sociale uitsluiting begint al van in de vroege kinderjaren en zet zich door in de schoolse loopbaan. Kinderen uit kwetsbare gezinnen hebben het moeilijker dan andere kinderen om een diploma of getuigschrift te behalen. Ze participeren minder vlot in de maatschappij en ze blijven in de armoedespiraal vastzitten. Armoede is een complexe werkelijkheid, die niet altijd in te passen valt in de bestaande hulpverleningsmodellen. De Katrol heeft als doel aan huis studie- en opvoedingsondersteuning te geven aan jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen en hun ouders. Deze studie- en opvoedingsondersteuning gebeurt door hogeschoolstudenten uit sociaal - agogische richtingen en de lerarenopleiding.
Children of minorities --- Mental health --- #KVHB:Kansarmoede --- 186.6 Jeugd(sanctie)recht --- #KVHB:Opvoeding --- #KVHB:Studiebegeleiding --- armoede --- kansarmoede --- kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- opvoedingsondersteuning --- 450.9 --- 465 --- Armoede --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Kansarmen --- Kansarmoede --- Opvoedingsondersteuning (triple P) --- Opvoedingsondersteuning --- Hulpverlening --- Methodiek --- Kansarme jeugd ; onderwijs ; Vlaanderen --- Opvoedingsondersteuning ; kansarmen --- Overige onderwerpen --- Kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Contains audio-visual material --- Gezinsbegeleiding --- Kansarmen en onderwijs. --- Onderwijsopbouwwerk. --- Kansarmen. --- Kansarme gezinnen. --- Sociology of social care --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Teacher education. Teacher's profession --- SPH (socio-pedagogische hulpverlening) --- studiebegeleiding --- schoolopbouwwerk --- gezinspedagogiek --- Kansarme kinderen --- Vlaanderen --- Onderwijs --- Thuisbegeleiding --- Kinderen --- Gelijke onderwijskansen --- Uitsluiting --- Armoedebeleid --- Sociale uitsluiting --- opvoedingsprojecten --- 120586.jpg --- Kansarmoede, Kind --- Kansarme --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Emigratie --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|