Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
376 --- 376.3 --- Gezin --- Instellingen --- Kenmerken --- Opvoeding --- Personen met een mentale handicap --- Zorg --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- personen met een mentale beperking --- Social policy and particular groups --- Mentaal gehandicapten : hulpverlening --- mentale stoornissen --- Mentale stoornissen. --- Orthopedagogiek --- Sociaal beleid inzake bijzondere groepen --- 376.4 --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs
Choose an application
#SBIB:15G --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Gedragsstoornis --- 467 --- gedrag : problemen (ler) --- Psychologie --- gedragsstoornissen --- Educational psychology --- Personality development --- 376 --- #GSDBP --- #GBIB:IDGP --- gedragsproblemen --- psychosociale problemen --- orthopedagogiek --- 376.58 --- Gedragsstoornissen (probleemgedrag) --- Orthopedagogiek --- Gedragsstoornissen ; kinderen --- Kinderen met gedragsproblemen --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Orthopedagogics --- Social problems --- Gedrags- en emotionele stoornissen. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs
Choose an application
Het boek biedt in twaalf hoofdstukken een overzicht van de wetenschappelijke en praktijkgerelateerde kennis over dyslexie bij jongvolwassenen in Vlaanderen en Nederland.
Orthopedagogics --- studentenbegeleiding --- jeugd --- dyslexie --- Dyslexie ; volwassenen --- #KVHB:Dyslexie --- jongvolwassenen --- leerproblemen --- leesproblemen --- orthopedagogiek --- 464 --- Dyslexie --- Leerproblemen --- kinderen met leerproblemen --- Dyslexia --- Young adults --- Handbooks, manuals, etc. --- Academic collection --- 376.53 --- ADHD --- Vlaanderen --- dyscalculie --- Adolescenten --- 376.41 --- Diagnostiek --- Volwassenen --- Begeleiding --- 376 --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Kinderen met leerproblemen --- departement Algemeen 11 --- leesstoornissen --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs --- Leesproblemen --- adolescenten --- hoger onderwijs --- leerstoornissen --- secundair onderwijs --- testen --- Leesprobleem --- Adolescent --- onderwijsbehoeften en ontwikkeling
Choose an application
Dit boek is een praktische gids voor het volledige hulpverleningsproces bij jonge kinderen die seksueel misbruikt zijn. Hierbij wordt de integrale procedure, vanaf de intake tot aan het einde van de behandeling, in verschillende stappen gedetailleerd overlopen. In de eerste plaats wordt, aan de hand van zes praktische schemas, een theoretische achtergrond van dit hulpverleningsproces geschetst en uitgewerkt. Ten tweede wordt aandacht besteed aan de impact die seksueel misbruik heeft op zowel jonge kinderen als op hun gezin. Vervolgens worden, naast de beschrijving van het diagnostische en het behandelingsproces, praktische onderzoeksmaterialen, diagnostische middelen en diverse modellen en technieken voor de behandeling beschreven. Ten slotte wordt ook uitvoerig stilgestaan bij het handelen bij een vermoeden van seksueel misbruik, bij de ouderbegeleiding en bij het juridische traject naast het hulpverleningsproces
Seksueel geweld. --- seksueel misbruik --- Age group sociology --- kindermishandeling --- Criminology. Victimology --- Child abuse --- Treatment --- Child psychotherapy --- Therapeutics --- Psychology --- Law and legislation --- 376 --- 179.2 --- Kindermisbruik --- Seksueel misbruik --- Diagnostiek --- Hulpverlening --- Behandelingen --- 323.4 --- Kindermishandeling --- 616.89-008.442.38 --- 179.2 Kindermishandeling. Incest --- Kindermishandeling. Incest --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Incest --- Kinderen --- Behandeling --- Seksuele mishandeling --- Seksualiteit --- Assertiviteit --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs --- Kind --- Diagnose --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oorzaak
Choose an application
Deel 2 bevat enerzijds het verslag van de werkconferentie van het NVORWO op 5 juni 2007 en anderzijds de hoofdlijnen van het projectplan voor de ontwikkeling van een landelijk protocol Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie
Dyscalculie. --- Orthopedagogics --- leerproblemen --- dyscalculie --- Didactics of mathematics --- orthopedagogiek --- Dyscalculie --- 464 --- rekenstoornissen (ler) --- 376 --- rekenproblemen --- 464.2 --- Lager onderwijs --- Rekenproblemen(Kinderen met rekenproblemen, Dyscalculie) --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met rekenproblemen --- Ontwikkelingsproblemen --- Kinderen met leermoeilijkheden --- Kinderen met leerproblemen --- Rekenproblemen --- 464 ) Dyscalculie --- Rekenstoornissen --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs --- kinderen met rekenproblemen --- Wiskunde; ba.o --- Rekenproblemen; kinderen --- Rekenen; ba.o --- Dyscalculatie --- 070661.jpg --- Rekenprobleem --- Ontwikkelingsprobleem --- Rekenstoornis
Choose an application
KLIN© is een programma ontwikkeld voor kinderen met communicatief meervoudige beperkingen (CMB) van 3 tot 12 jaar en hun ouders, behandelaars en leerkrachten. Het KLIN©-programma biedt een aangepaste speel- en leeromgeving die voor elk kind passend kan worden ingevuld. Centraal staat de toepassing van communicatie ondersteunende systemen, zoals aangepaste of vereenvoudigde gebaren, pictogrammen, verwijzers en spraakcomputers. KLIN© is geen vastomlijnde methode, maar een werkwijze die bestaande onderwijs- en behandelingsprogramma’s communicatief toegankelijk maakt. Uitgangspunt is het bevorderen van het ontwikkelings- en leerper¬spectief van het kind. De daartoe benodigde aanpassingen en communicatieondersteuning betreffen zowel het kind met CMB als de directe omgeving, inclusief het taalaanbod. KLIN© is als interventie- en ondersteuningsprogramma uitgewerkt door Stichting Milo. De basis-ingrediënten van waaruit Milo de pijlers en werkwijze voor KLIN© heeft ontwikkeld, zijn ontleend aan de gepubliceerde resultaten van een tweetal Europese onderzoeksprojecten, uitgevoerd door Radboud Universiteit Nijmegen, Koninklijke Kentalis in Sint-Michielsgestel, Stichting Radar in Maastricht, het Koninklijke Instituut voor Doven en Spraakgestoorden (KIDS) in Hasselt en het Koninklijke Orthopedagogisch Centrum (KOCA) in Antwerpen tussen 2004 en 2009. Dit handboek is bedoeld als verantwoording, gids of handleiding voor kennis- en praktijkwerkers bij het opzetten en uitvoeren van interventie- en ondersteuningstrajecten voor peuters, kleuters en school¬gaande kinderen met CMB en hun ouders. Er zijn verschillende praktijkgidsen en prentenboeken die handvatten bieden voor uitwerking in de praktijk.
Gehandicapte kinderen ; opvoeding --- Meervoudig gehandicapte kinderen --- Primary education --- Secondary education --- Orthopedagogics --- logopedie --- ergotherapie --- communicatie --- kinderen met meervoudige beperkingen --- kinderen met een mentale beperking --- personen met een meervoudige beperking --- geletterdheid --- non-verbale communicatie
Choose an application
Naarmate het onderzoek over de onderkenning en behandeling van leerproblemen toeneemt, groeit ook de roep voor meer evidence-based praktijk op dat terrein. Deze tendens pleit voor de integratie van wetenschappelijk onderzoek en praktijkervaring in functie van een aanpak die aansluit bij de hulpvraag van de cliënt. In dit boek worden een aantal onderzoeksbijdragen van de recente conferenties van de Stichting Leerproblemen Vlaanderen over dit thema samengebracht. Verschillende aspecten komen aan bod: dyscalculie beschrijven, begrijpen en aanpakken (Desoete), effectieve instructie van lezen (Vernooy), geprotocolleerde dyslexiebehandeling (Ruijssenaars, Bron, Loykens en van Mameren-Schoehuizen) en (studie)motivatie (Sierens en Vansteenkiste). Daarnaast wordt ook verslag uitgebracht van de drie eindwerken die in 2009 door de Stichting Leerproblemen Vlaanderen bekroond werden. Ze beschrijven allemaal onderzoek naar de predictie en vroegtijdige onderkenning van leerproblemen. Dit is een belangrijk thema voor de dagelijkse onderwijspraktijk. Predictie en vroegtijdige onderkenning kunnen er immers toe leiden dat er ook op tijd ingegrepen kan worden. Als onderzoek één zaak heeft aangetoond, dan is het dat vroegtijdige hulp de beste prognose garandeert.
Dyscalculie. --- Dyslexie. --- Leerstoornissen --- Kinderen (0-12 jaar) --- Diagnostiek. --- Preventie. --- leerstoornissen --- orthodidactiek --- dyscalculie --- Teaching --- Orthopedagogics --- leesproblemen --- dyslexie --- didactiek --- School children --- Education --- Acalculia in children --- Treatment --- Academic collection --- #KVHB:Dyslexie --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Rekenstoornissen --- leerproblemen --- leesonderwijs --- motivatie --- rekenproblemen --- spellingstoornissen --- zorgverbreding --- 464 --- evidence based onderzoek --- orthopedagogiek --- evidence-based practice --- Leerstoornissen ; kinderen --- rekenstoornissen --- Evidence-based practice --- Fonologische vaardigheden --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Leerproblemen --- Leesstoornissen (woordblindheid) --- Rekenen/rekenproblemen (dyscalculie) --- Spellingproblemen --- instructie --- Dyscalculie --- Dyslexie --- Leesproblemen --- Rekenproblemen --- 094877.jpg --- 376 --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- 159.95 --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs --- Diagnostiek --- Behandeling --- Motivatie --- Leerprobleem --- Diagnose --- Oorzaak
Choose an application
Onder de noemer van vraaggestuurde ondersteuning streeft men ernaar mensen met een handicap en hun familie zelf te laten bepalen hoe ze hun leven willen leiden en welke ondersteuning ze daarbij nodig hebben. Trajectbegeleiding wil hen hierbij ondersteunen. In een eerste deel worden de doelstellingen en het verloop van trajectbegeleiding beschreven. In een volwaardig partnerschap met de betrokkenen worden trajecten uitgestippeld die optimaal tegemoetkomen aan hun wensen en noden. In een tweede deel wordt de theorie geïllustreerd aan de hand van enkele concrete trajecten en brengen de auteurs verslag van een onderzoek waarin het proces en de resultaten van de trajectbegeleiding in drie projecten kritisch worden geëvalueerd.
Gehandicapten --- Hulpverlening. --- Trajectbegeleiding. --- vraaggestuurde zorg --- trajectbegeleiding --- Sociology of social care --- Social policy and particular groups --- personen met een beperking --- voorzieningen voor personen met een beperking --- Flanders --- Sociologie van sociale dienstverlening --- Sociaal beleid inzake bijzondere groepen --- Vlaanderen --- 376 --- #PBIB:2003.4 --- #PBIB:gift 2003 --- Academic collection --- #A0404A --- 667 Gehandicapten --- #KVHB:Gehandicaptenzorg --- #KVHB:Trajectbegeleiding --- gehandicapten --- 325 --- arbeid --- hulpverlening --- onderzoeksopzet --- 364.26 --- Empowerment --- Hulpverlening --- Personen met een handicap --- Projecten --- Trajectbegeleiding --- gezinsbegeleiding --- orthopedagogiek --- verstandelijk gehandicapten --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Sociale problemen van en zorg voor zintuiglijk en lichamelijk gehandicapten; algemeen --- 362.3 --- 392.5 --- 361.2 --- 362.31 --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Methodiek --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Trajectbegeleiding (zorg)
Choose an application
Redactie Vlabin-VBCIn dit boek gaan vier orthopedagogen die respectievelijk verbonden zijn aan de Universiteit Gent en de Hogeschool Gent dieper in op de dagelijkse praktijk van het inclusief onderwijs, waarin ook leerlingen met een beperking een plaats krijgen. Het boek gaat terug op het onderzoek 'Inclusief onderwijs in Vlaanderen', dat peilde naar kritische processen voor een goede inclusiepraktijk. Eerst wordt erg beknopt een theoretisch kader geschetst. Daarna worden negen 'kritische factoren' besproken: kind, leerproces, participatie, ouders en gezin, leraar, klasgenoten, ondersteuning, overgangen en team. Elke factor wordt uitgewerkt aan de hand van een casus in het kleuter-, lager en secundair onderwijs. De tekst wordt verhelderd met schema's en na elk hoofdstuk volgen reflectie- en observatievragen die aanzetten tot nadenken over het eigen handelen (bijvoorbeeld over de manier waarop je zou omgaan met leerlingen met een beperking in je klas). Achteraan volgt een bibliografie. Een degelijk, praktijkgericht boek voor leerkrachten. Jammer wel van de talrijke schrijffouten en rare zinswendingen.© NBD Biblion
Geïntegreerd onderwijs ; Vlaanderen. --- 376 --- 371.3 --- buitengewoon onderwijs --- didactiek --- inclusief onderwijs --- leerproblemen --- 460.8 --- orthopedagogiek --- 454.23 --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Inclusief onderwijs --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- gehandicapten --- inclusie --- 37.014 --- Participatie --- Personen met een handicap --- 120199.jpg --- Geïntegreerd onderwijs ; Vlaanderen --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Didactische principes --- Buitengewoon onderwijs --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- Orthopedagogics --- School management --- onderwijsintegratie van personen met een beperking --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- Education--Research --- departement Gezondheidszorg 10 --- onderwijsniveaus --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Gehandicapte kinderen --- Geïntegreerd onderwijs --- Vlaanderen --- Leerprocessen --- Ouderbetrokkenheid --- Klasgenoten --- Ondersteuning --- Overgang gewoon - buitengewoon onderwijs --- Aansluiting lager onderwijs - secundair onderwijs --- Kind met een handicap --- Leerproces --- Klasgenoot --- Hoger onderwijs --- Emigratie
Choose an application
gezinszorg --- gezinsbegeleiding --- maatschappelijke hulpverlening --- kinderen --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- personen met een beperking --- Social policy and particular groups --- 376 --- 322.1 --- gehandicapten --- gezin --- ondersteuning --- support --- 316.66 --- Begeleiding --- Gezin --- Hulpverlening --- Kinderen met een handicap --- Ondersteuning --- Opvoeding --- Samenleving --- Voorzieningen --- gehandicapte kinderen --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Gezinszorg --- 362.3 --- 392.5 --- Kinderen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Gezinnen --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs --- Kind --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Ouderenzorg --- gehandicapten. --- gezin. --- gezinszorg. --- ondersteuning. --- support. --- Gezinszorg. --- 362.3. --- 392.5.
Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|