Listing 1 - 10 of 75 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Personality development --- leermoeilijkheden --- gedragsstoornissen --- hoogbegaafdheid
Choose an application
Didactic strategies --- games --- leermoeilijkheden --- spellen
Choose an application
Hoewel er enorm veel onderzoek naar dyslexie wordt gedaan, is de kennis die dit oplevert weinig toegankelijk. Dit leidt ertoe dat er vaak gewerkt wordt op basis van verouderde inzichten en dat veel meningen die over dyslexie te horen en te lezen zijn weinig bijdragen aan beter begrip.Actuele wetenschappelijke kennis over dyslexieIn dit voor het Nederlandse taalgebied unieke Handboek dyslexie is de actuele wetenschappelijke kennis over dit onderwerp op een overzichtelijke wijze samengevat. De vele casuïstiek illustreert bovendien de verscheidenheid van de persoonlijke verhalen die achter de diagnose schuilgaan. Auteur Tom Braams is al ruim dertig jaar werkzaam als diagnosticus en behandelaar van leerstoornissen en kan als geen ander de theorie met de praktijk verbinden.Persoonsgerichte diagnostiekHet uitgangspunt van het boek is dat dyslexie ontstaat als gevolg van kwetsbaarheden in een persoonlijk ecosysteem van aanlegfactoren en omgevingsinvloeden. Het Handboek dyslexie biedt vervolgens handvatten voor persoonsgerichte diagnostiek en voor een evidence-based behandeling, waarin de zwakke punten in dit ecosysteem worden ondersteund en de sterke kanten benut.Voor wie is dit handboek?De doelgroepen van dit boek zijn psychologen en orthopedagogen die in de hulpverlening met mensen met dyslexie werken of hiervoor worden opgeleid en anderen die een up-to-date en volledig overzicht over dit vakgebied zoeken op een wetenschappelijk niveau.(bron: https://www.bua.nl/shop/alle-uitgaven/100-8473_Handboek-dyslexie)
dyslexie --- Dyslexie --- Didactic strategies --- Orthopedagogics --- leermoeilijkheden --- leerstoornissen
Choose an application
Educational psychology --- Didactic strategies --- leermoeilijkheden --- hoogbegaafdheid
Choose an application
Alle kinderen willen en kunnen spelen. Dat geldt ook voor kinderen die vaak druk zijn, overactief, getraumatiseerd, hoogbegaafd, oververmoeid, slechthorend, slechtziend, taalzwak, in zich zelf gekeerd, of te rustig zijn. En voor kinderen die zich gauw vervelen, vaak ruzie maken of krijgen. Kinderen laten spelen die een speciale vraag hebben, dat vraagt van ouders of leerkrachten een goed voorbereide omgeving voor dat kind. Aan welke voorwaarden kun je dan denken? De auteur komt met spelsuggesties en speelgoed-tips, maar ook de achtergrond van de vraag wordt beschreven. Daardoor krijg je als lezer inzicht in hoe de spelomgeving "uitnodigend en veilig" kan worden gemaakt. Zo uitnodigend dat kinderen de sterren van de hemel spelen. En dat is wat ze gezond maakt. - Bron: uitgeversinformatie. Informatie over het antroposofische mensbeeld van de auteur (1965), over verschillende visies op spelontwikkeling, over waarnemen van spel en over wat volwassenen van kinderspel kunnen leren, met praktische voorbeelden van allerlei soorten kinderen: getraumatiseerd, hoogbegaafd, slechthorend/-ziend, introvert, verveeld of overactief.
spel --- 379 --- Developmental psychology --- Orthopedagogics --- leermoeilijkheden --- orthopedagogiek --- kinderen --- spelen
Choose an application
Bij kinderen met autisme in het onderwijs komt hier vaak extra zorg en ondersteuning bij kijken. Om te voorkomen dat ouders en leerkrachten elkaar gaan 'bevechten' om het beste voor kun kind te realiseren, onderzocht Cassie Zupke welke dingen ze van elkaar zouden moeten weten. Als ervaringsdeskundige moeder van drie 'kinderen met een rugzakje' wijst de auteur op basis van eigen frustraties en ervaringen via een vijftigtal uitgewerkte adviezen hoe de samenwerking tussen alle betrokkenen verbeterd kan worden. In het boek wordt wordt gesproken over angsten, frustraties en zorgen, maar ook over hoop en successen. 50 dingen slaat een brug tussen thuis en school en bevordert de samenwerking die zo belangrijk is voor het kind.
Developmental psychology --- leermoeilijkheden --- autisme --- Autisme --- Autistische kinderen --- Kinderen --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Door middel van verschillende praktische opdrachten, de DyslexieSleutels, krijgen leerlingen met dit werkboek inzicht in hun dyslexie.Ze ontdekken hun sterke kanten en hoe ze die kunnen inzetten bij het leren. Ze ervaren hoe ze lange teksten kunnen leren, mindmaps kunnen maken én woorden en grammatica kunnen onthouden.Ook is het belangrijk om te weten hoe ze met toetsstress kunnen omgaan. Bij veel stress werkt het werkgeheugen minder goed, en geleerde informatie is dan moeilijk op te roepen. Leerlingen leren hoe ze ervoor kunnen zorgen dat ze ontspannen een toets kunnen maken en hoe ze toetsvragen kunnen lezen en beantwoorden.Uiteindelijk maken ze hun eigen DyslexieSleutel, waarmee ze succesvol hun schoolcarrière kunnen vervolgen.Naast het werkboek is er ook een handleiding voor begeleiders, zoals docenten, remedial teachers, dyslexiecoaches en ouders. (https://www.swpbook.com/boek/2250/dyslexiesleutels-werkboek)
Didactic strategies --- leermoeilijkheden --- dyslexie --- Dyslexie --- Jongeren --- Leerstrategieën --- Secundair onderwijs --- Jongere --- Leerstrategie --- Media --- Maatschappij --- Politiek --- Film
Choose an application
Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- leermoeilijkheden --- diversiteitsbeleid --- assessments (onderwijs) --- doelgroepenbeleid --- gelijkekansenbeleid --- studiekeuze
Choose an application
1. De kinderlijke ontwikkeling verloopt stap voor stap 2. Leerproblemen, wat zijn dat ? 3. Ontwikkelingsstoornissen 4. Leerproblemen op school 5. De relatie tussen leerproblemen en gedragsstoornissen 6. Pedagogische aanpak van de persoonlijkheid in wording 7. Reduceren of opheffen van belemmerende factoren 8. Enkele voorbeelden uit de praktijk 9. Wegwijzer voor hulp
Gedragsstoornissen --- Kinderen. --- leerproblemen --- leesproblemen --- gedragsstoornissen --- leerstoornissen --- Educational psychology --- kinderen --- Leerproblemen --- Gedragsproblemen --- 464 --- leermoeilijkheden --- gedragsproblemen --- orthopedagogiek --- hulpverlening --- ontwikkelingsproblemen --- (kind) --- 376.5 --- Gedragsstoornissen (probleemgedrag) --- Leermoeilijkheden --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Orthopedagogiek --- Ontwikkelingsproblemen --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Gedragsstoornis --- #KVHB:Orthopedagogie --- Leerprobleem --- Gedragsprobleem --- Ontwikkelingsprobleem
Choose an application
Zittenblijven blijkt volgens onderzoek minder effectief dan verondersteld. De praktijk van het zittenblijven moet dan ook op elke school in vraag gesteld worden. Doel is zittenblijven op termijn te vervangen door alternatieven die het individuele leerproces versnellen en verrijken. Het boek biedt daartoe een mix van wetenschappelijke kadering, ondersteunende fiches, instrumenten en inspîrerende praktijkverhalen.
Zittenblijven --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Zittenblijvers --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Secondary education --- zittenblijven --- Research on teaching --- aansluiting lager en secundair onderwijs --- Primary education --- 450.6 --- Schoolmanagement --- Leermoeilijkheden --- 464 --- Resultaten en selectie --- PXL-Education 2016 --- onderwijs --- onderwijsleerprocessen --- zittenblijvers
Listing 1 - 10 of 75 | << page >> |
Sort by
|