Narrow your search

Library

KDG (6)

Thomas More Kempen (6)

AP (5)

DocAtlas (5)

EhB (5)

Odisee (5)

PXL (5)

UCLL (5)

VIVES (5)

Hogeschool Gent (4)

More...

Resource type

book (6)


Language

Dutch (6)


Year
From To Submit

2017 (2)

2016 (1)

2014 (2)

2013 (1)

Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
Leren met AR / VR
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789082226928 Year: 2017 Publisher: Groningen BoekTweePuntNul

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat als je eenvoudig kunt reizen naar een willekeurige plek op aarde? Met je klas of alleen. Duiken bij een ziek koraal, op bezoek gaan in een vluchtelingenkamp, met de klas rond een uitbarstende vulkaan staan of een stuk DNA of een watermolecuul van dichtbij en in drie dimensies bekijken. Het zijn maar een paar mogelijkheden die Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) bieden.


Book
Met je smartphone het bos in
Author:
ISBN: 9789088917103 Year: 2014 Publisher: Z.p. BoekTweePuntNul

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vroeger gingen kinderen met een schepnetje de sloot verkennen. Nu verklappen slootjes al hun geheimen als je ook een digitale camera, je GPS en Google Earth inzet. Met je smartphone maak je een foto van een vogel, het geluid neem je op en met een speciale app determineer je de vogel. Plaats een schaal met slakken onder een documentcamera, en de slakken kruipen ineens over het digibord. Zo breng je de natuur in de klas. De tv, pc, games en de mobiel vragen steeds meer tijd en aandacht van onze kinderen. Hoe zorgen we dat ze meer interesse krijgen voor de natuur? Kunnen we daarvoor diezelfde apparaten en technologie gebruiken? Praktische tips en lesideeën In het boek staan praktische voorbeelden van apps, sites en ander digitaal materiaal die je als leerkracht, ouder of andere natuurliefhebber in kunt zetten. Voldoende inspiratie om zelf op pad te gaan en de natuur te zien, ruiken, proeven, horen en voelen en ondertussen nieuwe media in te zetten. Het eerste boek dat de link legt tussen kinderen, natuur en technologie. (Bron: uitgever)


Book
(W)onderwijze media : kaders, praktijken en tools voor een mediawijs onderwijs
Author:
ISBN: 9782509030276 Year: 2017 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mediawijsheid is een belangrijk thema voor een school. Het is actueel, constant in ontwikkeling en heeft een grote impact op het welbevinden van kinderen en jongeren. De school speelt een cruciale rol in het begeleiden van deze kinderen en jongeren naar een kritisch, bewust en actief gebruik van media. Toch is een mediawijs beleid geen evidentie.Dit boek biedt een stappenplan voor het uitwerken van een mediawijs beleid op basis van de noden van jouw school. Bovendien bevat het de nodige onderwijskaders en een mediawijs competentiemodel om dit plan aan op te hangen. Afhankelijk van de prioriteiten in dit plan vind je er per mediawijs (sub)thema ook de nodige achtergrondinformatie, inspirerende getuigenissen, tools en organisaties die je verder kunnen helpen. Zo kun je concreet aan de slag om een doordacht en gedragen mediawijs beleid te realiseren op maat van jouw school.(Bron: www.politeia.be)


Book
De social teacher : recepten voor sociale media in je klas.
Authors: ---
ISBN: 9789462925656 Year: 2016 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een digitale krant of een e-book maken, hoe begin je daaraan? Hoe kun je met gebruik van Facebook het groepsgevoel in de klas versterken? Welke sociale media zijn een vat vol inspiratie voor je lesgeven? Hoe breng je de buitenwereld in de klas? Hoe kun je sociale media inzetten om je leerlingen gerichter feedback te geven? Als leerkracht word je steeds meer geconfronteerd met de digitale vooruitgang. Nieuwe initiatieven en tools schieten als paddenstoelen uit de grond. Sommige van die tools kunnen een stevige meerwaarde betekenen voor je lespraktijk. In dit boek tonen de auteurs je hoe je tools, zoals Twitter of Facebook, concreet kunt gebruiken. Ze verzamelen een hele reeks werkvormen en zoeken naar digitale hulpmiddelen die je kunt gebruiken. De auteurs vertrekken daarbij steeds vanuit een didactische invalshoek en bekijken dan hoe digitale tools je lessen kunnen ondersteunen. Ze bieden je een uitgebreide ingrediëntenlijst die gegarandeerd inspireert. Dit boek zal je lesgeven misschien niet fundamenteel veranderen, maar het zeker verrijken. (Bron: covertekst)


Book
Sociale media op school : zet jouw school op de digitale kaart
Authors: --- ---
ISBN: 9789057182815 Year: 2013 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sociale media als pedagogisch en didactisch instrument Sociale media kunnen perfect in de klas worden ingezet. Ze bieden een meerwaarde op pedagogisch en didactisch vlak. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat sociale media het niveau van een gadget in de klas overstijgen? Hoe bewaken we dat ze een middel vormen om pedagogische doelstellingen te bereiken en ze geen doel op zich worden? Op welke manier kunnen we ze inzetten om te werken aan mediawijsheid? En hoe integreren we dit alles in het schoolbeleid? Sociale media als communicatiemiddel Sociale media bieden ook voordelen voor de school om in dialoog te gaan met de omgeving. Hoe je ze kunt inzetten om de school te positioneren, om leerlingen en personeel te rekruteren, om participatie te bevorderen, het boek biedt informatie en stappenplannen om tot een ideale communicatiemix te komen. `Sociale media op school' besteedt ook de nodige aandacht aan het wettelijk kader en aan deontologische aspecten: wat kan en kan niet op het vlak van privacy, hoe gaan we om met cyberpesten en ongepast online gedrag, hoe zorgen we voor een veilige ICT-omgeving, ? Dit boek maakt duidelijk dat je sociale media met succes èn veilig kunt inzetten, zowel in de externe communicatie van de school als in de pedagogische context van de klas.


Book
Media didactica : werkboek mediawijsheid voor lerenden, leraren en lerarenopleiders
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789048603855 Year: 2014 Volume: *3 Publisher: Brugge Die Keure

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe kritisch gaan kinderen, jongeren en volwassenen om met informatie op het web? Hoe kunnen leraren hun leerlingen mediawijzer maken? En hoe integreren lerarenopleiders mediawijsheid het best in de didactiek? Voor het antwoord op deze vragen is Media Didactica ontwikkeld. Media Didactica is het allereerste complete referentiekader dat inzicht biedt in alle aspecten van mediawijshied en leerlijnen uitzet voor mediawijzer onderwijs en professionalisering.

Listing 1 - 6 of 6
Sort by