Listing 1 - 10 of 90 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Onderzoek toont aan dat een goede pedagogische én didactische samenwerking met ouders leidt tot beter onderwijs en positieve effecten heeft op de leerresultaten. 'Samen werken aan leren en opvoeden' gaat in op de voordelen van een goede samenwerking tussen ouders en school. Het boek biedt concrete informatie en strategieën, die een stap verder gaan dan de gebruikelijke communicatieaspecten rond ouderbetrokkenheid. In diverse hoofdstukken komen deskundigen aan het woord over hun praktijkervaringen of onderzoeksresultaten. Geschikt voor studenten lerarenopleiding en pedagogische opleidingen, professionals in het basis- en secundair onderwijs, onderwijsdiensten en sociale beroepen.
Choose an application
Dit basisboek ouderbetrokkenheid laat zien hoe je de samenwerking met ouders kunt vormgeven in het basis- en secundair onderwijs. Goed met ouders samenwerken is onderdeel van de primaire taak van de school aangezien dit bijdraagt aan een succesvolle schoolloopbaan van leerlingen. Het boek bevat handige modellen die ondersteunen om bij alle collega's een cultuur van ouderbetrokkenheid te creëren. Het is daarbij van belang dat in elke school minstens één teamlid zich specialiseert in de samenwerking met ouders en het team daarin meeneemt.
School management --- schoolbeleid --- leraren-ouders relatie --- ouderparticipatie
Choose an application
Child nursing --- familiebegeleiding --- literatuurstudie --- ouderparticipatie --- rooming-in
Choose an application
Deze handleiding helpt organisatoren, verantwoordelijken en pedagogische coaches in de kinderopvang om samen met kinderbegeleiders het eigen ouderbeleid in de kinderopvang verder uit te werken, te verdiepen en te verfijnen.Alleen met een duidelijke visie op ouderbetrokkenheid kun je verschillende acties uitwerken. In alle hoofdstukken, van wennen tot ouderactiviteiten en van het tevredenheidsgesprek tot dagelijkse communicatie, staat dat de opvang moet ‘weten waarom’. Omdat een doordachte visie zo belangrijk is, zijn er twee basishoofdstukken die als een rode draad doorheen deze publicatie lopen. Wat betekent precies dat partnerschap? En hoe krijg je je team daarin mee? Met deze hoofdstukken in het achterhoofd kun je alle andere hoofdstukken afzonderlijk lezen. Het hoeft niet in een bepaalde volgorde.
ouderparticipatie --- kinderopvang --- Social policy and particular groups --- Kinderopvang --- Opvoeding --- Ouderparticipatie ; kinderopvang --- Ouderbetrokkenheid
Choose an application
G. TimmermanHet boek is opgedeeld in drie delen. Het eerste deel gaat over hoe een leidster in de kinderopvang een relatie op kan bouwen met ouders: welke boodschappen gaan heen en weer. Je gezicht speelt hierbij ook een rol; zelfs zonder woorden kan er informatie naar de ander gaan. Deel twee gaat over oefeningen en tips voor leidsters in het algemeen. Deze oefeningen zijn getoetst in de landelijke workshops die Bureau Mutant heeft georganiseerd voor leidsters van kindercentra in Amsterdam, Den Haag, Eindhoven enzovoort. In deel drie krijgt men te maken met een driedaagse training, te beginnen met een introductie, inventariseren en evaluatiegesprekken. Kleine problemen tussen ouders en leidsters kunnen uitlopen tot hevige verontwaardiging of zelfs nog erger, tot ruzie. Door open naar elkaar te zijn kunnen de valkuilen in de communicatie omzeild worden. De samenleving tussen verschillende culturen wordt in het boek ook uitgebreid besproken en met oefeningen aangevuld. Het leren van en met elkaar staat centraal; zelfanalyse kan soms ook veel conflicten voorkomen. Een boek met veel informatie en lesmateriaal; duidelijke zwart-witfoto's maken het compleet. Achterin een literatuurlijst.© NBD Biblion
ouderparticipatie --- kinderopvang --- Social policy and particular groups --- Relatie ouder - kinderopvang --- Kinderopvang --- Ouderparticipatie --- Conflicthantering --- Relatie kinderopvang - ouder
Choose an application
Ouderroutines slaan een belangrijke brug tussen het stimuleren van de ontwikkeling van kinderen thuis, op school en in de opvang. In 'Succes! met ouders' vindt u voorbeelden van scholen of opvangorganisaties, die ouderbetrokkenheid als speerpunt hebben.
ouderparticipatie --- Educational sciences --- onderwijs --- kinderopvang --- oudercontact --- Ouderparticipatie ; onderwijs ; Nederland --- 458.1 --- #PBIB:+110.10 --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- ouderbetrokkenheid --- Organisatie - Management --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- PXL-Education 2016 --- basisonderwijs --- Ouderparticipatie --- Lager onderwijs --- Nederland --- Kinderopvang --- Peuterspeelzalen --- Peuterspeelzaal --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
Een goede samenwerking tussen school en ouders bevordert de toekomstkansen van kinderen en de gelijke kansen tussen kinderen. School en ouders werken best samen tijdens de schoolloopbaan van het kind, ieder vanuit hun eigen aanvullende rol en met eigen verantwoordelijkheden. Een sterk ouder-schoolpartnerschap in een gunstig partnerschapsklimaat helpt de samenwerking tussen ouders en school vooruit. De effecten hiervan zijn zowel in de school- als thuiscontext voelbaar voor het kind, de ouders en de onderwijsprofessional.Maar wat betekent ouder-schoolpartnerschap precies? Welke vormen van ouderbetrokkenheid bestaan er en wat betekenen ze juist? Hoe kan je als school inzetten op ouderbetrokkenheid? Wat houdt een partnerschap tussen ouders en school in? Hoe ga je als onderwijsprofessional een partnerschap met ouders aan? Vanuit welke grondhouding ga je om met de ouders op je school? Hoe schep je een gunstig partnerschapsklimaat? Wat werkt en wat juist niet?Collega's An Ryckmans en Hannelore Lambrighs pleiten voor het bundelen van krachten van ouders, school en kind met actief ouder-schoolpartnerschap als sleutelwoord. In dit boek stellen ze een nieuw denkkader rond ouderbetrokkenheid en ouder-schoolpartnerschap voor. Het denkkader 'De betrokkenheidsboom' schetst via de metafoor van een boom de ontwikkeling van het kind in de thuis- en de schoolcontext. Het biedt inzichten, inspiratie en een houvast bij het doelgericht evolueren naar een gunstig partnerschapsklimaat en een (h)echt partnerschap tussen ouders en school. An en Hannelore reiken zowel theoretische achtergrond en wetenschappelijke inzichten als inspirerende tips, tools en handvaten aan om deze theorie in de praktijk te brengen.https://www.politeia.be/nl/publicaties/333057-de+betrokkenheidsboom
Ouderbetrokkenheid --- Relatie school - ouder --- School (instelling) --- Ouders --- 458.1 --- ouderparticipatie --- communicatie --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Ouderparticipatie --- Social policy and particular groups --- School management --- ouders-school relatie --- Ouderparticipatie.
Choose an application
Choose an application
Dit boek helpt studenten pedagogiek, jeugdwerk, lerarenopleiding... om zich te oriënteren op de mogelijkheden om aan de slag te gaan na hun studie. Na een algemene inleiding in de pedagogiek en een beschrijving van opvoedingstheorieën, -stijlen en -methoden, culturele diversiteit en problemen in ontwikkeling en opvoeding, worden de verschillende pedagogische werkvelden waarin - samen met ouders - wordt opgevoed op een vergelijkbare wijze beschreven: de kinderopvang, opvoedingsondersteuning en onderwijs tot jeugdbescherming, de aanpak van jeugdcriminaliteit en de zorg voor kinderen met een beperking. Elk hoofdstuk kent dezelfde indeling: interview met een praktijkwerker, inleiding in het werkveld, functies en doelgroepen en methodieken en tenslotte, middels opdrachten, individueel en groepsgewijs, de vraag of dit werkveld iets is voor de lezer. Op een website is nog meer informatie te vinden.
Educational sciences --- ontwikkeling --- pedagogiek --- ouderparticipatie --- opvoedingsstijlen --- opvoedingsondersteuning --- culturele diversiteit
Listing 1 - 10 of 90 | << page >> |
Sort by
|