Listing 1 - 10 of 59 << page
of 6
>>
Sort by

Book
Favoriete werkvormen
Author:
ISBN: 9789031370047 Year: 2004 Publisher: Houten Den Haag Bohn Stafleu Van Loghum Performa Human Resources Information / NVO2

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Multi
Leren reflecteren
Authors: ---
ISBN: 9789089539953 9089539956 9789461278845 9461278845 Year: 2017 Publisher: Amsterdam Boom Uitgevers Amsterdam

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Reflecteren is iets wat we bijna iedere dag doen. We staan stil bij de dingen die we gedaan en meegemaakt hebben. Of we denken na over iets wat we dachten of voelden in een bepaalde situatie. Reflectie is geen geforceerd zoeken naar iets, maar met een nieuwsgierige open blik op zoek gaan naar een deel van jezelf dat je nog niet kent. Met als doel inzicht krijgen in je handelen, gedrag en drijfveren. En jezelf en je professioneel handelen hierdoor verder te ontwikkelen.Over de inhoudLeren reflecteren gaat eerst in op wat reflectie precies inhoudt. Het boek verheldert daarbij wat de meerwaarde en het belang ervan zijn. Vervolgens benoemt het de link tussen reflectie en het werkveld. Waar lopen hulpverleners tegenaan in hun werk? En welke rol kan reflectie daarbij spelen? Tot slot staat in het boek wat nodig is om reflectie te ontwikkelen en toe te passen.Bron: https://www.boomhogeronderwijs.nl/product/100-4473_Leren-reflecteren-derde-druk


Multi
Startende leerkrachten : bouwen aan zelfvertrouwen en begeleiding
Authors: ---
ISBN: 9782509035882 Year: 2019 Publisher: Brussel Uitgeverij Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ieder van ons is ooit een starter geweest. Idealiter zijn we dat van tijd tot tijd opnieuw. Starten houdt immers een spanningsboog in, het aanbreken van een nieuwe periode, het ontginnen van nieuw terrein. Het is een periode waarin we ons uitgedaagd weten, waarin we op onze reeds aanwezige competenties en talenten aangesproken worden, maar waar we ook zelf aan de lijve ondervinden waar er nog groeipotentieel is.In dit themanummer willen we stilstaan bij de startperiode van een leerkracht. We belichten deze periode vanuit verschillende perspectieven. Zo stellen we ons o.a. volgende vragen:Wat gebeurt er in die periode? Hoe kan het leerproces van de startende leerkracht optimaal verder lopen? Wat zorgt ervoor dat deze leerkracht die geleerd heeft te ?zwemmen? ook effectief ?zwemt? en het hoofd boven water houdt en niet stopt tijdens zijn eerste echte slagen in het bad? Hoe kan dat ?zwemmen? verder geperfectioneerd, verfijnd en verdiept worden van bij de start? En wat vraagt dit van de verschillende mensen in dat werkveld: wie neemt welke rol op zich voor, tijdens en na deze periode? En niet onbelangrijk: welke rol speelt de overheid in dit alles? Binnen welk kader, welk speelveld kan er gewerkt worden?De hele startperiode vraagt om een goede balans tussen vertrouwen in de startbekwame leerkracht, een vertrouwen vanuit de omgeving maar ook vanuit de leerkracht zelf, én het begeleiden van deze leerkracht in zijn verdere leerproces. Een leerproces dat per definitie nooit eindig is.Bron: https://www.politeia.be/nl/publicaties/210926-startende+leerkrachten


Book
De beeldbegeleider in beeld : beroepsstandaard voor beeldbegeleiders
Author:
ISBN: 9789492525130 9492525135 Year: 2017 Publisher: [Huizen] Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze waaier is bedoeld voor beeldbegeleiders die werkzaam zijn in het onderwijsveld. Beeldbegeleiders gebruiken opnames van dagelijkse interactiemomenten bij het begeleiden van leraren, maar ook van andere betrokkenen zoals leerlingen, begeleiders, ouders en directie. Een van de belangrijkste doelen van beeldbegeleiding is het aanzetten tot professionele ontwikkeling. In deze waaier staan de bekwaamheidseisen voor beeldbegeleiders geformuleerd. Er staat beschreven wat de belangrijkste taken van een beeldbegeleider zijn en welke bekwaamheden hij of zij zou moeten bezitten. De waaier voorstellen zowel aankomende als ervaren beeldbegeleiders en onderwijsprofessionals die geïnteresseerd zijn in beeldbegeleiding.


Book
De leraar in beeld : handboek beeldbegeleiding in het onderwijs
Author:
ISBN: 9789493209084 Year: 2020 Publisher: Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Tegenwoordig is het verkrijgen van waardevol beeldmateriaal redelijk eenvoudig; een opname is in een handomdraai gemaakt, bekeken en doorgestuurd. Dit gemak opent een wereld van nieuwe mogelijkheden voor iedereen die werkzaam is in het onderwijs. De leraar in beeld beschrijft de meest effectieve methoden om beeldcoaching toe te passen in de dagelijkse onderwijspraktijk. Goed onderwijs is een samenspel van verschillende factoren en handelingen die voor leraren vaak onbewust zijn. Door gerichte beeldopnames te maken en deze op de juiste manier te bestuderen, krijg je inzicht in het samenspel tussen leraar en groep. Je ervaart bijvoorbeeld welk effect lichaamshouding, mimiek en gedrag van de leraar kunnen hebben, én hoe je dit gedrag kunt bijsturen. Dit boek is in eerste instantie gericht op onderwijsbegeleiders, maar kan ook andere professionals – onder wie (aankomende) leraren – ondersteunen bij:- intervisie en collegiale consultatie;- teamontwikkeling;- zelfreflectie;- het begeleiden van leerlingen. Ook leerlingen zelf kunnen veel leren van het maken en analyseren van opnames. Werken met beeld kent talloze toepassingen; laat je door dit praktische handboek inspireren en kies de manier die bij jou past.


Book
Ik kies voor mijn talent : het basiswerk voor talent
Author:
ISBN: 9789401436557 Year: 2024 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Iedereen heeft talent.De uitdaging?Die talenten kunnen benoemen, én ze juist inzetten.Met Ik kies voor mijn talent leer je:Je unieke talentenprofiel kennen, maar ook hoe je je talenten en sterktes kunt overdrijven.Hoe goed omgaan met je talent je doet groeien, je beter laat samenwerken en je meer energie oplevert.En dat zowel in je baan als in je persoonlijke leven.https://www.lannoocampus.be/nl/ik-kies-voor-mijn-talent-jubileumeditie


Book
Zelfregie terug in het werk : een inspirerend concept van professionaliteit en organisatieontwikkeling
Author:
ISBN: 9789088506109 Year: 2015 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In organisaties heerst er onvrede bij cliënten en professionals over de manier waarop zij worden geholpen en aangestuurd. Wat een vernieuwende manier van werken zou kunnen zijn, wordt veelal uitgevoerd met oude sturingsconcepten. Hiërarchie, bureaucratie, strakke protocollering; het werkt niet meer. De uiterst complexe en onvoorspelbare maatschappij vraagt om een andere manier van denken over professionaliteit en aansturing van organisaties. In Zelfregie terug in het werk staat het zelfregulerend en zelforganiserend vermogen van individuen, groepen en organisaties centraal. Het laat zien hoe je dit kunt onderzoeken (met o.a. handige checklists) en kunt versterken met een negental basiscompetenties (voortgekomen uit praktijkgericht onderzoek). Leren en veranderen zijn van belang, in nauwe relatie tot gedrag, persoon en omgeving. Het zelfregieconcept zien we terug in talrijke vernieuwende initiatieven. Denk aan zelfsturende teams, de Eigen Kracht Beweging, zelforganisaties van burgers en professionals op uiteenlopende terreinen als buurtzorg, geestelijke gezondheid, welzijn, dienstensector, duurzaamheid etc. Zowel in bestaande als in nieuwe organisaties zien we pogingen die daadwerkelijk gericht zijn op versterking van zelfregie van betrokkenen. Het boek biedt handvatten dit te ondersteunen. Het zelfreguleringsconcept is een beproefd middel dat helpt bij het reflecteren en maken van morele keuzes van hoe te handelen. Het inspireert omdat er aandacht is voor de persoon en er recht wordt gedaan aan de complexiteit van de samenleving. Het op de praktijk toegespitste boek is bedoeld voor uitvoerende professionals, managers, bestuurders, docenten en studenten die zich willen bekwamen in een inspirerende benadering van zelfregie en die willen bijdragen aan vitalisering van organisaties. Gerard Donkers is onderzoeker, auteur op het gebied van de sociale veranderkunde en docent.


Book
Van starter naar young professional : leren, profileren en professionaliseren in het onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789491806551 9491806556 Year: 2015 Publisher: Z.p. Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Thema's in dit boek: je rol als werknemer, je werk voor en rondom de klas, verschillen tussen de generaties, didactische uitdagingen, sociale zekerheid en persoonlijke en professionele ontwikkeling


Multi
Kwaliteit troef: het pedagogisch raamwerk baby's en peuters wordt kinderspel
Authors: --- ---
ISBN: 9782509029652 2509029657 Year: 2017 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Om medewerkers in de kinderopvang op een creatieve manier kennis te laten maken met het pedagogisch raamwerk van baby's en peuters en er informatie over uit te wisselen, presenteren we dit Cahier in de vorm van een spel. Het spel werd ontwikkeld door medewerkers van het Vormingscentrum Opvoeding en Kinderopvang (VCOK) in samenwerking met het VVSG-Steunpunt kinderopvang en Diverscity. Het spel is ontworpen voor medewerkers uit de kinderopvang van baby's en peuters, zowel in groeps- als in gezinsopvang. Via het spel kom je tot uitwisseling van informatie en inzichten over het pedagogisch raamwerk en de pedagogische kwaliteit van je opvang. De handleiding, extra tips voor de spelbegeleider, tips en inspiratie voor tijdens het spel en de vele praktijkvoorbeelden uit de trajecten zetten je op weg. Hiermee willen we je inspireren en doen popelen om er in je eigen praktijk aan te beginnen. Het spel maakt deel uit van het project 'leren op de werkvloer, het pedagogisch raamwerk' dat in 2015 en 2016 liep. Veertig voorzieningen georganiseerd door een lokaal bestuur kregen de kans kennis te maken met het pedagogisch raamwerk en hun eigen praktijk vanuit dit perspectief te bekijken. Bron: https://politeia.be/nl/publicaties/155428-kwaliteit+troef+cahierreeks+kinderopvang


Multi
Ons Binnenste Buiten : over professionele identiteit in organisaties : dialoogkaarten
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9462760322 9789462760325 Year: 2015 Publisher: Deventer Vakmedianet

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De professionele werkelijkheid van professionals is zo in beweging dat de noodzaak groot is om te weten waar je houvast hebt, wat je kunt loslaten en waar je je hebt te vernieuwen zonder jezelf kwijt te raken. De dialoogkaarten laten je met enige afstand naar jezelf en je professie kijken. En ze helpen om met collega's of professional friends in gesprek te gaan over wat je professie inhoudt en wat professioneel handelen is.'Ons Binnenste Buiten' bestaat uit 70 dialoogkaarten. Elke kaart heeft een afbeelding aan de ene zijde en aan de andere zijde een neutrale en een prikkelende vraag. Met elkaar bestrijken ze het hele 'model van professionele identiteit' (zie voor verdieping het boek 'Je Binnenste Buiten').(https://www.managementboek.nl/spel/9789462760325/ons-binnenste-buiten-dialoogkaarten-spel-manon-ruijters)Bij dit spel hoort ook een boek: "Ons binnenste buiten : over professionele identiteit in organisaties" + website : http://www.professioneleidentiteit.nl

Listing 1 - 10 of 59 << page
of 6
>>
Sort by