Listing 1 - 10 of 59 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Didactic strategies --- didactische werkvormen --- Didactische werkvormen --- Kennismakingsspelen --- Veranderingsmanagement --- Professionele ontwikkeling --- Didactische werkvorm --- Kennismakingsspel
Choose an application
Reflecteren is iets wat we bijna iedere dag doen. We staan stil bij de dingen die we gedaan en meegemaakt hebben. Of we denken na over iets wat we dachten of voelden in een bepaalde situatie. Reflectie is geen geforceerd zoeken naar iets, maar met een nieuwsgierige open blik op zoek gaan naar een deel van jezelf dat je nog niet kent. Met als doel inzicht krijgen in je handelen, gedrag en drijfveren. En jezelf en je professioneel handelen hierdoor verder te ontwikkelen.Over de inhoudLeren reflecteren gaat eerst in op wat reflectie precies inhoudt. Het boek verheldert daarbij wat de meerwaarde en het belang ervan zijn. Vervolgens benoemt het de link tussen reflectie en het werkveld. Waar lopen hulpverleners tegenaan in hun werk? En welke rol kan reflectie daarbij spelen? Tot slot staat in het boek wat nodig is om reflectie te ontwikkelen en toe te passen.Bron: https://www.boomhogeronderwijs.nl/product/100-4473_Leren-reflecteren-derde-druk
Cognitive psychology --- zelfkennis --- reflectie (psychologie) --- beroepsuitoefening --- Vaardigheden --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Hulpverlening --- Persoonlijke ontwikkeling --- Professionele ontwikkeling --- Leraar
Choose an application
Ieder van ons is ooit een starter geweest. Idealiter zijn we dat van tijd tot tijd opnieuw. Starten houdt immers een spanningsboog in, het aanbreken van een nieuwe periode, het ontginnen van nieuw terrein. Het is een periode waarin we ons uitgedaagd weten, waarin we op onze reeds aanwezige competenties en talenten aangesproken worden, maar waar we ook zelf aan de lijve ondervinden waar er nog groeipotentieel is.In dit themanummer willen we stilstaan bij de startperiode van een leerkracht. We belichten deze periode vanuit verschillende perspectieven. Zo stellen we ons o.a. volgende vragen:Wat gebeurt er in die periode? Hoe kan het leerproces van de startende leerkracht optimaal verder lopen? Wat zorgt ervoor dat deze leerkracht die geleerd heeft te ?zwemmen? ook effectief ?zwemt? en het hoofd boven water houdt en niet stopt tijdens zijn eerste echte slagen in het bad? Hoe kan dat ?zwemmen? verder geperfectioneerd, verfijnd en verdiept worden van bij de start? En wat vraagt dit van de verschillende mensen in dat werkveld: wie neemt welke rol op zich voor, tijdens en na deze periode? En niet onbelangrijk: welke rol speelt de overheid in dit alles? Binnen welk kader, welk speelveld kan er gewerkt worden?De hele startperiode vraagt om een goede balans tussen vertrouwen in de startbekwame leerkracht, een vertrouwen vanuit de omgeving maar ook vanuit de leerkracht zelf, én het begeleiden van deze leerkracht in zijn verdere leerproces. Een leerproces dat per definitie nooit eindig is.Bron: https://www.politeia.be/nl/publicaties/210926-startende+leerkrachten
Teacher education. Teacher's profession --- intake --- onderwijssociologie --- lerarenbegeleiding --- Beginnende leraar --- Leraar --- Professionele ontwikkeling
Choose an application
Deze waaier is bedoeld voor beeldbegeleiders die werkzaam zijn in het onderwijsveld. Beeldbegeleiders gebruiken opnames van dagelijkse interactiemomenten bij het begeleiden van leraren, maar ook van andere betrokkenen zoals leerlingen, begeleiders, ouders en directie. Een van de belangrijkste doelen van beeldbegeleiding is het aanzetten tot professionele ontwikkeling. In deze waaier staan de bekwaamheidseisen voor beeldbegeleiders geformuleerd. Er staat beschreven wat de belangrijkste taken van een beeldbegeleider zijn en welke bekwaamheden hij of zij zou moeten bezitten. De waaier voorstellen zowel aankomende als ervaren beeldbegeleiders en onderwijsprofessionals die geïnteresseerd zijn in beeldbegeleiding.
Didactics --- AVM (audiovisuele materialen) --- Coachen --- Video-interactiebegeleiding --- Professionele ontwikkeling --- Beeldbegeleiding --- PXL-Central Office 2017 --- communicatie --- communicatiemiddelen --- interactie
Choose an application
Tegenwoordig is het verkrijgen van waardevol beeldmateriaal redelijk eenvoudig; een opname is in een handomdraai gemaakt, bekeken en doorgestuurd. Dit gemak opent een wereld van nieuwe mogelijkheden voor iedereen die werkzaam is in het onderwijs. De leraar in beeld beschrijft de meest effectieve methoden om beeldcoaching toe te passen in de dagelijkse onderwijspraktijk. Goed onderwijs is een samenspel van verschillende factoren en handelingen die voor leraren vaak onbewust zijn. Door gerichte beeldopnames te maken en deze op de juiste manier te bestuderen, krijg je inzicht in het samenspel tussen leraar en groep. Je ervaart bijvoorbeeld welk effect lichaamshouding, mimiek en gedrag van de leraar kunnen hebben, én hoe je dit gedrag kunt bijsturen. Dit boek is in eerste instantie gericht op onderwijsbegeleiders, maar kan ook andere professionals – onder wie (aankomende) leraren – ondersteunen bij:- intervisie en collegiale consultatie;- teamontwikkeling;- zelfreflectie;- het begeleiden van leerlingen. Ook leerlingen zelf kunnen veel leren van het maken en analyseren van opnames. Werken met beeld kent talloze toepassingen; laat je door dit praktische handboek inspireren en kies de manier die bij jou past.
Choose an application
Iedereen heeft talent.De uitdaging?Die talenten kunnen benoemen, én ze juist inzetten.Met Ik kies voor mijn talent leer je:Je unieke talentenprofiel kennen, maar ook hoe je je talenten en sterktes kunt overdrijven.Hoe goed omgaan met je talent je doet groeien, je beter laat samenwerken en je meer energie oplevert.En dat zowel in je baan als in je persoonlijke leven.https://www.lannoocampus.be/nl/ik-kies-voor-mijn-talent-jubileumeditie
Developmental psychology --- Social psychology --- Personality development --- talentmanagement --- zelfontplooiing --- persoonlijkheidsontwikkeling --- Talent --- Talentontwikkeling --- Competentie --- Competentieontwikkeling --- Persoonlijke ontwikkeling --- Professionele ontwikkeling
Choose an application
In organisaties heerst er onvrede bij cliënten en professionals over de manier waarop zij worden geholpen en aangestuurd. Wat een vernieuwende manier van werken zou kunnen zijn, wordt veelal uitgevoerd met oude sturingsconcepten. Hiërarchie, bureaucratie, strakke protocollering; het werkt niet meer. De uiterst complexe en onvoorspelbare maatschappij vraagt om een andere manier van denken over professionaliteit en aansturing van organisaties. In Zelfregie terug in het werk staat het zelfregulerend en zelforganiserend vermogen van individuen, groepen en organisaties centraal. Het laat zien hoe je dit kunt onderzoeken (met o.a. handige checklists) en kunt versterken met een negental basiscompetenties (voortgekomen uit praktijkgericht onderzoek). Leren en veranderen zijn van belang, in nauwe relatie tot gedrag, persoon en omgeving. Het zelfregieconcept zien we terug in talrijke vernieuwende initiatieven. Denk aan zelfsturende teams, de Eigen Kracht Beweging, zelforganisaties van burgers en professionals op uiteenlopende terreinen als buurtzorg, geestelijke gezondheid, welzijn, dienstensector, duurzaamheid etc. Zowel in bestaande als in nieuwe organisaties zien we pogingen die daadwerkelijk gericht zijn op versterking van zelfregie van betrokkenen. Het boek biedt handvatten dit te ondersteunen. Het zelfreguleringsconcept is een beproefd middel dat helpt bij het reflecteren en maken van morele keuzes van hoe te handelen. Het inspireert omdat er aandacht is voor de persoon en er recht wordt gedaan aan de complexiteit van de samenleving. Het op de praktijk toegespitste boek is bedoeld voor uitvoerende professionals, managers, bestuurders, docenten en studenten die zich willen bekwamen in een inspirerende benadering van zelfregie en die willen bijdragen aan vitalisering van organisaties. Gerard Donkers is onderzoeker, auteur op het gebied van de sociale veranderkunde en docent.
organisatiemanagement --- professionaliteit --- bedrijfsleer --- Organization theory --- organisatieontwikkeling --- personeelsbeleid --- 65.012.3 --- 658.3 --- Innovatie --- Organisatieleer --- Organisatieontwikkeling --- Leidinggeven --- Werkvormen --- Veranderingsproces --- Professionele ontwikkeling --- Reflectie --- Leiderschap --- Werkvorm --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Onderwijs
Choose an application
Thema's in dit boek: je rol als werknemer, je werk voor en rondom de klas, verschillen tussen de generaties, didactische uitdagingen, sociale zekerheid en persoonlijke en professionele ontwikkeling
Teacher education. Teacher's profession --- lerarenbegeleiding --- lerarenberoep --- Leraren --- Beginnende leraren --- Professionalisering --- Onderwijs --- 450.7 --- professionalisering --- Opleiding en bijscholing --- Professionele ontwikkeling --- Carrièremanagement --- Beginnende leraar --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Om medewerkers in de kinderopvang op een creatieve manier kennis te laten maken met het pedagogisch raamwerk van baby's en peuters en er informatie over uit te wisselen, presenteren we dit Cahier in de vorm van een spel. Het spel werd ontwikkeld door medewerkers van het Vormingscentrum Opvoeding en Kinderopvang (VCOK) in samenwerking met het VVSG-Steunpunt kinderopvang en Diverscity. Het spel is ontworpen voor medewerkers uit de kinderopvang van baby's en peuters, zowel in groeps- als in gezinsopvang. Via het spel kom je tot uitwisseling van informatie en inzichten over het pedagogisch raamwerk en de pedagogische kwaliteit van je opvang. De handleiding, extra tips voor de spelbegeleider, tips en inspiratie voor tijdens het spel en de vele praktijkvoorbeelden uit de trajecten zetten je op weg. Hiermee willen we je inspireren en doen popelen om er in je eigen praktijk aan te beginnen. Het spel maakt deel uit van het project 'leren op de werkvloer, het pedagogisch raamwerk' dat in 2015 en 2016 liep. Veertig voorzieningen georganiseerd door een lokaal bestuur kregen de kans kennis te maken met het pedagogisch raamwerk en hun eigen praktijk vanuit dit perspectief te bekijken. Bron: https://politeia.be/nl/publicaties/155428-kwaliteit+troef+cahierreeks+kinderopvang
Kinderopvang --- Kwaliteitszorg --- Pedagogisch project --- kwaliteitsborging --- kinderopvang --- pedagogiek --- Social policy and particular groups --- Sociaal beleid inzake bijzondere groepen --- Games --- Ontwikkelingsspelen --- Pedagogie --- Professionele ontwikkeling
Choose an application
De professionele werkelijkheid van professionals is zo in beweging dat de noodzaak groot is om te weten waar je houvast hebt, wat je kunt loslaten en waar je je hebt te vernieuwen zonder jezelf kwijt te raken. De dialoogkaarten laten je met enige afstand naar jezelf en je professie kijken. En ze helpen om met collega's of professional friends in gesprek te gaan over wat je professie inhoudt en wat professioneel handelen is.'Ons Binnenste Buiten' bestaat uit 70 dialoogkaarten. Elke kaart heeft een afbeelding aan de ene zijde en aan de andere zijde een neutrale en een prikkelende vraag. Met elkaar bestrijken ze het hele 'model van professionele identiteit' (zie voor verdieping het boek 'Je Binnenste Buiten').(https://www.managementboek.nl/spel/9789462760325/ons-binnenste-buiten-dialoogkaarten-spel-manon-ruijters)Bij dit spel hoort ook een boek: "Ons binnenste buiten : over professionele identiteit in organisaties" + website : http://www.professioneleidentiteit.nl
Games --- Social psychology --- Industrial psychology --- sociale psychologie --- identiteit --- organisatiepsychologie --- loopbaanontwikkeling --- 65.013 --- Professionalisering --- Teamwerk --- Zelfsturing --- Professionele ontwikkeling --- Identiteit --- Personeelsmanagement --- Waarden --- Reflectie --- Waarde (ethiek) --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Onderwijs --- Ontwikkelidentiteit
Listing 1 - 10 of 59 | << page >> |
Sort by
|