Narrow your search
Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Taalontwikkeling en taalstimulering van baby's, peuters en kleuters
Author:
ISBN: 9789088505775 9088505772 Year: 2014 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Taalontwikkeling is een sociaal leerproces dat in wisselwerking met volwassenen en andere kinderen plaatsvindt. Dit taalverwervingsproces speelt zich voor het grootste gedeelte af tussen de geboorte en het begin van groep 3. Het brabbelen gaat over in het eenwoordstadium en ontwikkelt zich onder andere door taalstimulerende activeiten steeds verder. Hoe dat proces verloopt, welke invloeden een rol spelen, hoe een tweede taal zich ontwikkelt, wordt aan de hand van veel praktische voorbeelden duidelijk beschreven.Een handzaam en goed leesbaar overzichtsboek over taalontwikkeling en taalstimulering.Orthopedagoog Sieneke Goorhuis-Brouwer is als hoogleraar spraak- en taalstoornissen bij kinderen verbonden aan de Rijksuniversiteit te Groningen.Bron: https://www.epo.be/nl/boeken/9789088505775/taalontwikkeling-en-taalstimulering-van-babys-peuters-en-kleuters


Book
Het meertalige kind
Author:
ISBN: 9789088509872 9088509875 Year: 2020 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Meertaligheid is een hot item, een van de speerpunten in het advies voor herziening van het onderwijscurriculum. Iedereen heeft er een mening over maar in werkelijkheid bestaat er nog veel onwetendheid. De primaire doelstelling van Het meertalige kind is om professionals die dagelijks met meertaligheid en meertalige kinderen werken zoals beleidsmakers, leerkrachten, pedagogisch medewerkers, logopedisten, medewerkers ouder- en kindcentra en alle anderen die met meertaligen te maken hebben, kennis te laten maken met alle aspecten van meertaligheid. Hoe functioneren kinderen die meertalig opgroeien? Wat zijn de knelpunten en hoe zijn die op te lossen?In deel een van het boek geeft de auteur een uiteenzetting van de stand van zaken en beleid omtrent meertaligheid. Welke vooroordelen en angsten leven er en hoe zit het met het fenomeen taalachterstand? Deel twee zoemt in op het meertalige brein. Hoe ziet dat eruit? Welke rol speelt taal voor een meertalig kind? Hoe zit het met de multiculturele identiteit? Deel drie gaat over het meertalige kind in zijn omgeving. Thuis, bij het consultatiebureau, in zijn vrije tijd, in de voorschoolse voorziening, op school en bij de logopedist.(https://www.standaardboekhandel.be/p/het-meertalige-kind-9789088509872)


Book
Naar taalkrachtige lerarenopleidingen : bouwstenen van taalbeleid
Author:
ISBN: 9789030105503 Year: 2010 Publisher: Mechelen Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sinds enkele jaren staat taalbeleid hoog op de agenda van leraren, scholen en lerarenopleidingen. De slogan Elke leraar is taalleraar heeft daardoor een vernieuwde betekenis gekregen. Het eerste hoofdstuk van Naar taalkrachtige lerarenopleidingen. Bouwstenen voor taalbeleid brengt verschillende perspectieven op taalbeleid samen en biedt zo een referentiekader voor het volledige boek. Uit de andere bijdragen blijkt dat lerarenopleidingen (aan universiteiten, cvo's en hogescholen) ondanks hun verschillende aanpak, toch ook geconfronteerd worden met min of meer gelijklopende vragen en uitdagingen. Een projectgroep van het expertisenetwerk van de Associatie K.U.Leuven brengt verslag uit van een digitale bevraging van studenten en docenten uit vijf hogescholen. Dit hoofdstuk wijst op de noden m.b.t. de starttaalcompetentie, de academische en de professionele taalcompetentie. Ook indivuele lerarenopleidingen proberen zicht te krijgen op de uiteenlopende starttaalcompetenties van hun studenten via taaltoetsen of behoefteanalyses. Het boek onderstreept echter dat diagnostische instrumenten aan hoge eisen moeten beantwoorden om het label valide, betrouwbaar en fair te kunnen krijgen. De auteurs plaatsen kritische kanttekeningen bij geïsoleerde toetsen, zonder verdere ondersteuning van studenten en professionalisering van docenten. Ze brengen ook positieve ontwikkelingen onder de aandacht, als daar zijn: persoonlijke taaltrajecten met ondermeer taalvolgfiches, portfolio's, kijkwijzers, monitoraat op maat, vormen van taalontwikkelend en taalgericht lesgeven,...Tegenover het veelgebruikte remediaal model stelt een auteur zijn alternatief: een krachtig en sociaalinclusief taalbeleid dat vertrekt van de notie 'meervoudige geletterdheid'. Uit de beschreven casussen blijkt dat sommige lerarenopleidingen al een heel proces doorlopen hebben van een geïsoleerd, over een geïntegreerd naar een integraal taalbeleid (Bron: http://www.plantyn.com)


Book
Taalontwikkeling en taalstimulering van peuters en kleuters
Author:
ISBN: 9789066658776 Year: 2007 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Taalontwikkeling is een sociaal leerproces dat in wisselwerking met volwassenen en andere kinderen plaatsvindt. Dit taalverwervingsproces speelt zich voor het grootste gedeelte af tussen de geboorte en het begin van groep 3. Het brabbelen gaat over in het eenwoordstadium en ontwikkelt zich onder andere door taalstimulerende activeiten steeds verder. Hoe dat proces verloopt, welke invloeden een rol spelen, hoe een tweede taal zich ontwikkelt, wordt aan de hand van veel praktische voorbeelden duidelijk beschreven.


Book
VoorSprong : ringkalender : spelenderwijs woorden leren thuis en op school
Authors: --- ---
ISBN: 9789065086143 Year: 2009 Publisher: Amersfoort CPS onderwijsontwikkeling en advies

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

VoorSprong biedt peuters en kleuters, maar ook jonge kinderen met een taalachterstand op gestructureerde wijze nieuwe woorden aan in betekenisvolle spelsituaties. Daardoor onthouden kinderen de woorden beter en gaan zij deze toepassen in hun dagelijks leven. Het pakket is ontwikkeld voor leidsters van peuterspeelzalen en kinderdagverblijven, leerkrachten van groep 1 en 2, ouders die hun kind thuis willen helpen bij het uitbreiden van hun woordenschat.


Book
Pimpampoen set 2 : boekje 16
Authors: ---
ISBN: 9789048635825 9789048635832 Year: 2019 Publisher: Brugge Die Keure

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Pimpampoen is een pakket beeldwoordenboekjes om actief woordenschat te leren aan anderstalige kleuters.De boekjes zijn bedoeld om mee te geven met de kleuters naar huis. Ze dienen als voorleesmoment tussen ouder en kleuter. Kennen ook de ouders het Nederlands nog niet voldoende? Met de QR-code binnenin het boekje maak je gebruik van de voorleesfunctie. Door de boekjes herhaaldelijk voor te lezen, verwerven de kleuters de woordenschat.Voor de leerkracht is er een digitale tool met spelvormen om de woordenschat ook in de klas op speelse wijze in te oefenen.De tweede set van 8 boekjes bevat de uitbreiding van set 1. De woorden worden nu gegroepeerd in clusters of woordvelden. Naast de basiswoorden uit de eerste set boekjes, gaan we hier telkens een stapje verder door meer woorden rond de onderwerpen aan te reiken.Bron: https://www.diekeure.be/nl-be/educatief/kleuteronderwijs/pimpampoen/materiaal#edumethod-content


Book
Al pratend wijs : het belang van een goede vroege mondelinge taalvaardigheid
Author:
ISBN: 9789492525987 Year: 2020 Publisher: [Huizen] Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Handboek dat inzicht en veel praktische tips biedt aan iedereen die zich bezighoudt met het vergroten van de mondelinge taalvaardigheid van kinderen tot 7 jaar.H. MarzakDit boek geeft uitgebreid inzicht in de mondelinge taalverwerving van het jonge kind. In zes hoofdstukken kunnen leerkrachten in het basisonderwijs en pedagogisch medewerkers inzicht krijgen in aspecten als taalproblemen, taalachterstand of taalstoornis, vroegtijdig signaleren van het voorgaande en het belang van ouderbetrokkenheid. Vooral de vele praktische en goed uitvoerbare tips maken dit boek tot een waardevol en aantrekkelijk handboek voor iedereen die zich bezighoudt met het uitbreiden van de mondelinge taalvaardigheid van jonge kinderen tot 7 jaar. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met een blauw gekleurde samenvatting en met voetnoten. In blauwe kaders staan talloze praktijkvoorbeelden. Het theoretische gedeelte wordt ondersteund door verhelderende schema?s en afgewisseld met vrolijk gekleurde illustraties. Met voor- en nawoord, bijlage, literatuurlijst en online kijk- en leestips. De auteur was werkzaam als onderbouwleerkracht en remedial teacher in het basisonderwijs en is nu onderwijsadviseur taal en het jonge kind naast haar praktijk voor remedial teaching.© NBD Biblion


Book
Spelenderwijs het probleem ontrafelen
Author:
ISBN: 9789085603030 Year: 2024 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ellen Hollink-Wolda werkte jarenlang als schoolmaatschappelijk werker op drie basisscholen in een achterstandswijk in Rotterdam en met kinderen van vluchtelingen en migranten. Veel van deze kinderen komen uit sociaal zwakke, taalarme milieus en de leefomstandigheden van deze gezinnen zijn zwaar. Werkend met deze kinderen merkte Ellen dat de gangbare gespreksmethode niet functioneerde door het ontbreken van een toereikende woordenschat. Gaandeweg ontwikkelde zij een eigen methode door bestaande spelvormen om te vormen en zelf ontwikkelde spelvormen toe te passen. Deze werkwijze maakte de soms ingewikkelde problematiek van deze kinderen inzichtelijk. Spelenderwijs ontstaat er een overzicht van de leefsituatie van het kind waarin ook de oplossing van het probleem zichtbaar wordt. Soms komen ook de knelpunten van het kind en de belangrijkste hulpbronnen naar voren, wat mede richting kan geven aan de manier van hulp bieden.Via de methode 'Spelenderwijs het probleem ontrafelen' laat Ellen zien dat er creatieve, effectieve en kindgerichte manieren zijn om kinderen hun verhaal te laten vertellen. Deze creatieve spelvormen geven het kind een andere taal, waarmee het al spelend, dansend of naar muziek luisterend kan laten zien wat het nodig heeft en meewerken aan mogelijke door het kind zelf bedachte oplossingen. De vele casussen in het boek maken duidelijk hoe de spelvormen met succes ingezet kunnen worden.Deze uitgebreid beschreven methode kan voor ouders, leerkrachten, schoolmaatschappelijk werkers, intern begeleiders, professionals die met kinderen werken en in het bijzonder voor degenen die met vluchtelingen werken een bron van informatie en inspiratie zijn. De spelvormen bieden handreikingen waarmee naar eigen inzicht te werken is. Ze zijn erop gericht problemen toegankelijk te maken en kinderen inzichten te geven om er op een voor hen en hun omgeving prettige manier mee te leren omgaan.https://www.swpbook.com/boeken/103/pedagogiek/2602/spelenderwijs-het-probleem-ontrafelen


Multi
Babbeldoos : spelen met talige elementen
Author:
ISBN: 9044110233 9789044110234 Year: 2000 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Babbeldoos is bestemd voor kinderen die taalzwakker zijn, zowel autochtone als allochtone. Ondanks de grote inspanningen die het onderwijs levert met taalmethodes, blijven een aantal kinderen problemen hebben. De bedoeling van Babbeldoos is via spel taal uit te lokken - in interactie - bij de kinderen zonder dat zij zich ervan bewust zijn met taal bezig te zijn. Alle activiteiten ervaren de kinderen als spel en niet als taal leren.

Keywords

Taalstoornissen --- Kinderen. --- taalvaardigheid --- spelen --- kinderopvang --- taalspelletjes --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- Didactics of Dutch --- Didactics of primary education --- remediërend onderwijs --- Taalstoornissen ; kinderen --- #PBIB:+111.18 --- #PBIB:+111.28 --- Buurtwerk --- Nederlands --- Spel --- Spreken --- #KVHB:Nederlands voor anderstaligen --- #KVHB:Taalontwikkeling --- 477.2 --- didactiek --- educatieve spellen --- spelmaterialen --- taalontwikkeling --- taalproblemen --- taalspellen --- 475.2 --- Boeken --- Geluid --- Kunst --- Media(Communicatiemedia) --- Natuur --- Sprookjes (Volkssprookjes) --- Taal --- Taalachterstand --- Taalvaardigheid --- Vervoer --- Voeding --- Vuur --- Water --- Wonen --- Woonomgeving --- Taalonderwijs --- Taalproblemen --- 456.1 --- 475.2 ) * NEDERLANDSE TAAL - O.N --- anderstalige kinderen --- boeken --- kunst --- linguïstiek --- media --- natuur --- sprookjes --- taalachterstand --- taalspelen (ler) --- taalzwakke kinderen --- vervoer --- voeding --- vuur --- water --- woonomgeving --- Kinderen met taalproblemen --- Spelen --- Taalontwikkelingsstoornissen --- Taalverwerving --- 475.1 --- 004021.jpg --- Denkontwikkeling: taal --- Leermoeilijkheden: taal --- NT2 --- didactische set --- Kinderen met lees-en schrijfmoeilijkheden --- Vakdidactiek : Nederlands : Andere --- Vakdidactiek : Nederlands voor anderstaligen : Andere --- didactiek basisonderwijs - dramatische expressie, spel en beweging, verbale expressie --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- Games --- Taalactiveringsprogramma's --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Allochtonen --- Spraaktherapie --- Taalopvoeding --- Taalstimulering --- Allochtoon --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Autochtoon --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Taalontwikkelingsstoornis --- Persoon met een migratieachtergrond


Book
Taal, onderwijs en de samenleving : de kloof tussen beleid en realiteit
Authors: ---
ISBN: 9789064454851 906445485X Year: 2008 Publisher: Berchem EPO

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Taal, onderwijs en de samenleving is een kritiek op recente beleidsontwikkelingen in het taalonderwijs. Het toont dat het beleid gebaseerd is op perceptie, niet op feiten, en dat de verhoogde nadruk op grammatica, spelling, uitspraak, talige correctheid enzovoort, nefast is. Dit boek biedt meteen ook een aanzet tot een taalpedagogie die de heiligheid van de standaard afbreekt. Een taalpedagogie die rekening houdt met diversiteiten van allerlei aard, en die échte gelijke kansen garandeert. De klemtoon ligt daarbij op taalgebruik en communicatie eerder dan op taalstructuur.

Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by