Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Book
De orde in orde : het voorkomen en oplossen van ordeproblemen
Author:
ISBN: 9789006952513 Year: 2012 Publisher: Amersfoort ThiemeMeulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe zorg je dat je de baas bent? Een goede omgang met leerlingen en een veilige, geordende gang van zaken in de klas vormen de basis voor goed onderwijs. De orde in orde is een onmisbaar hulpmiddel voor (aankomend) docenten om een effectieve en gewaardeerde leider te worden in de klas.


Book
Klassenmanagement in de basisschool : fundament voor effectief onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789065086099 Year: 2009 Publisher: Amersfoort CPS onderwijsontwikkeling en advies

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek beschrijft de belangrijkste elementen van klassenmanagement in relatie tot effectief onderwijs. Het boek is gebaseerd op twee eerdere, veelgebruikte publicaties van CPS: Klassenmanagement in de onderbouw en Verder met klassenmanagement. Deze boeken zijn herschreven, samengevoegd en geactualiseerd op basis van recente ontwikkelingen en onderzoeksresulaten. Dit boek is het resultaat van die exercitie.


Book
Positive behavior support : goed gedrag kun je leren! : doelmatige strategieën voor in de school
Authors: ---
ISBN: 9789077671986 Year: 2013 Publisher: Huizen Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

PBS - Goed gedrag kun je leren! reikt doelmatige strategieën aan om het gedrag van leerlingen te kunnen beheersen op het niveau van de school, de klas én individueel. Het is een compleet programma om antisociaal gedrag van kinderen in de leeftijd van 4-18 jaar op school zo vroeg mogelijk aan te pakken en om te buigen naar positief gedrag. Het gaat uit van drie pijlers: respect, verantwoordelijkheid en veiligheid. Het is een integrale aanpak, met als doel alle medewerkers van de school op één lijn te krijgen wat betreft het omgaan met gedrag. De school bepaalt zelf in welk tempo zij het proces doorlopen. Met deze gids heb je een breed scala aan nieuwe vaardigheden en kennis in handen, gebaseerd op het meest recente onderzoek. Deze succesvolle methode gaat uit van de visie dat geen enkel kind achterop zou mogen raken door gedragsproblemen en dat de leerkracht de nodige steun verdient om dit mogelijk te maken. Positive Behavior Support is een evidence basedprogramma dat op veel scholen in de Verenigde Staten met succes wordt ingezet, net als in Canada, Noorwegen, Zweden, Denemarken, IJsland, Duitsland en Chili.


Book
Opvoeden in de klas
Author:
ISBN: 9789401427845 Year: 2015 Volume: *33 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Opvoeden in de klas is een unieke bundeling van werkbare principes en concrete technieken waarmee leerkrachten dadelijk aan de slag kunnen gaan. Het boek is doorspekt met tips om je interactiestijl te perfectioneren. Het gaat in op kernthema's als assertiviteit, omgaan met pesten en het belang van emotionele intelligentie.


Book
Waar komt dat gedrag vandaan? : 20 tips en interventiestrategieën voor leerkrachten
Authors: ---
ISBN: 9789077671306 Year: 2008 Publisher: Huizen Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er is geen mooiere manier om kinderen te zien ontwikkelen dan door het geven van onderwijs. Iedere dag doen zich leuke en mooie momenten voor, en gedragen leerlingen zich precies zoals jij het wilt. Maar als je regelmatig in een machtsstrijd verwikkeld raakt, wordt tegengesproken, leerlingen de les verstoren of geen respect voor je hebben, dan is lesgeven helemaal niet zo leuk en bevredigend. Het in de hand houden van gedrag is dan ook een belangrijke vaardigheid voor alle leerkrachten. De basis hiervan is het doorzien van gedrag: waarom doet een leerling iets, welke functie heeft zijn gedrag, wat wil hij of zij ermee bereiken?In Waar komt dat gedrag vandaan? worden twintig tips gegeven voor leerkrachten, waardoor probleemgedrag van leerlingen sterk zal afnemen en de sociale omgang zal verbeteren. Er wordt ingegaan op het maken van gedragsfunctieanalyses en het opstellen van interventiestrategieën, die onmisbaar zijn bij leerlingen bij wie het gedrag het leren in de weg staat, zowel in het regulier als in het speciaal onderwijs.


Book
Gedragsproblemen in scholen : het denken en handelen van leraren
Authors: ---
ISBN: 9789033474989 Year: 2009 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek staat de onderwijsleersituatie centraal, vooral het denken en handelen van leraren. Het gaat om hun visie, houding, overtuigingen en gevoelens ten opzichte van gedragsproblemen en hun strategieën: Wat doen ze om gedragsproblemen te voorkómen, te beperken of op te lossen? Goed onderwijs is de belangrijkste en meest effectieve preventie van gedragsproblemen, maar ook doeltreffende curatie blijft van belang. Door de integratie van eigen onderzoek naar praktijkkennis van leraren met onderwijskundige, (ortho)pedagogische en psychologische literatuur vormt dit boek eenrijke bron voor iedereen die tegemoet wil komen aan specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen. Tegelijkertijd wordt rekening gehouden met de eis om voor alle leerlingen in een klas een uitdagende en ondersteunende leeromgeving te creëren. Dit boek is bedoeld voor (aanstaande) leraren en schoolteams in het primair en (de eerste fase van)het secundair onderwijs.

Keywords

Gedragsstoornissen --- Onderwijs. --- orthopedagogiek --- lerarenberoep --- gedragsstoornissen --- leraren --- leraren-leerling relatie --- Orthopedagogics --- onderwijs --- Personality development --- pedagogiek --- schoolproblemen --- Neurobehavioral disorders --- Teachers --- Professional ethics --- #KVHB:Gedragsproblemen --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Probleemgedrag --- #KVHB:Zorgverbreding --- gedragsproblemen --- leerlingbegeleiding --- probleemgedrag --- welbevinden --- 467 --- psychosociale problemen --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Preventie --- Probleemsituaties --- Reflecteren (Terugblikken) --- Relatie leraar-leerling --- Tucht (Discipline, Gezag, Orde, Ordeproblemen) --- Zorgverbreding --- leerlingenbegeleiding --- Gedragsprobleem --- Gedragsproblemen --- Leerlingbegeleiding --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Leerlingenbegeleiding --- Probleemgedrag --- Welbevinden --- zorgverbreding --- Kinderen met gedrags- en gevoelsproblemen --- Zorgverbreding ; onderwijs --- 093153.jpg --- Gedragsstoornissen ; onderwijs --- klasmanagement --- kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- schoolkinderen --- probleemoplossend denken --- PXL-Education 2015 --- Onderwijs --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Leraren --- Begeleiding --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Leraar --- Directie


Book
Probleemgedrag in de klas en agressie op school: een praktische handleiding
Author:
ISBN: 9045516152 Year: 2005 Publisher: Antwerpen De Boeck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De meest voorkomende klacht van leerkrachten gaat over disciplineproblemen in de klas. Vanuit de vaststelling dat ook probleemgedrag wordt aangeleerd, analyseert de auteur de oorzaken van probleemgedrag bij leerlingen. Met Probleemgedrag in de klas en agressie op school biedt de auteur een houvast om met probleemgedrag om te gaan. Stap voor stap wordt beschreven hoe onaangepast en storend gedrag aangepakt kan worden. Daarbij wordt zo nauw mogelijk aangesloten bij de concrete dagelijkse lespraktijk. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen leerlingen die af en toe probleemgedrag vertonen en leerlingen die voortdurend de orde verstoren en als onhandelbaar worden beschouwd. In een apart hoofdstuk wordt aandacht besteed aan crisismanagement, dat nodig is bij bv. een bommelding, gijzelneming of bij schietincidenten. Ook het algemeen veiligheidsbeleid op de school en de goede samenwerking met ouders en jeugdhulpverlening komen aan bod.


Book
De klas in de hand : omgaan met en (bege)leiden van leerlingen
Author:
ISBN: 9033436825 9789033436826 Year: 2008 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteur vertrekt van een totaalvisie op de taak van de leerkracht. Naast lesgeven komt daar ook een stuk persoonlijkheidsopvoeding aan te pas. Hierbij ligt het accent op een leerlinggerichte houding, die rekening houdt met de concrete omstandigheden en klassituatie, de concrete leerling(en) en de eigen persoonlijkheid van de leerkracht. Voortdurend wordt de nadruk gelegd op de praktijk van de leerkracht in de klas en schoolomgeving. De auteur biedt een arsenaal van remediëringstechnieken, die de leerkracht tijdens zijn lessen kan gebruiken om probleemgedrag te voorkomen. Er wordt ook grondig ingegaan op het fenomeen pesten, en het inspelen op en omgaan met moeilijke klasgroepen.

Keywords

Pedagogiek en onderwijskunde --- Psychologische pedagogiek. --- onderwijs --- didactiek --- Pupil counseling. Pupil guidance --- leraren-leerling relatie --- leerlingenbegeleiding --- opvoeding --- gedragsstoornissen --- 371.064 --- #WWIS:AGGR --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Orthopedagogie --- tucht --- gezag --- klasmanagement --- secundair onderwijs --- leerlinggericht onderwijs --- gedragsproblemen --- 37.015.31 --- 371.064 Contacten leraren scholieren --- Contacten leraren scholieren --- Leerlingbegeleiding --- 454.22 --- Gedragsproblemen --- Leerling --- Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) --- Onderwijsstijlen --- (zie ook: motivatie (leerling)) --- #PBIB:+110.10 --- Communicatie --- 862 Vredesopvoeding --- 37.064 --- Gedragsstoornissen --- Leraren --- Onderwijs --- Opvoeding --- Persoonlijkheid --- Pesten --- Preventie --- Tucht --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- 454.23 --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Relatie leraar-leerling --- Tucht (Discipline, Gezag, Orde, Ordeproblemen) --- opvoedingsondersteuning --- pedagogiek --- pesten --- tuchtproblemen --- 474.22 --- Basisonderwijs --- Begeleiding (Coaching) --- Gedragsregels --- Klassenmanagement --- Opvoeding en onderwijs --- Pesten op school --- Relatie leraar - leerling --- Secundair onderwijs --- 450.7 ) Opleiding en bijscholing --- leraarsberoep --- leraren --- lesgeven --- opvoeden --- tucht (ler) --- 691 --- Didactische principes --- Pedagogie en didactiek --- Opvoedingsondersteuning --- Tuchtproblemen --- leerlingbegeleiding --- ordeproblemen (onderwijs) --- school- en onderwijsproblematiek --- gedrag --- onderwijzend personeel --- 450.7


Book
Ernstige leer- en gedragsproblemen op school : bijdragen uit onderzoek en praktijk
Authors: ---
ISBN: 9033441144 Year: 1998 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Learning Disorders --- Neuropsychology --- Child Behavior Disorders --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- Dyslexia --- Attention --- Neuropsychological Tests. --- 371.212.72 --- 376.5 --- #SBIB:316.334.1O320 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O410 --- #SBIB:316.334.1O420 --- Academic collection --- #KVHB:Gedragsstoornis --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Orthopedagogie --- gedragsproblemen --- leerproblemen --- 464 --- orthopedagogiek --- 467 --- 474.23 --- Differentiatie --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Leerlingbegeleiding --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Leesproblemen (Kinderen met leesproblemen, Leesstoornissen)) --- Onderwijsleergesprek (Leergesprek) --- Spelling --- Technisch lezen --- Tucht (Discipline, Gezag, Orde, Ordeproblemen) --- Zorgverbreding --- denken --- leergesprekken --- leerlingenbegeleiding --- leerstoornissen --- leesproblemen --- onderwijs --- Coöperatief leren --- Denken --- Gedragsproblemen --- Kinderen --- Kleuters --- Leerproblemen --- Leesproblemen --- Onderwijsleergesprekken --- Rekenproblemen --- Responsief onderwijs --- Risicokleuters --- gedragsproblemen (ler) --- leerproblemen (ler) --- 376 --- Begeleiding --- Gedragsstoornissen --- Hulpverlening --- Leerstoornissen --- Onderwijs --- Opvoeding --- Scholen --- dyslexie --- leerlinggedrag --- leermoeilijkheden --- leerpsychologie --- 376.5 Onaangepasten: onderwijs. Gedragsgestoorden opvoeding. Moeilijk opvoedbare kinderen. Opvoedingsmoeilijkheden --- Onaangepasten: onderwijs. Gedragsgestoorden opvoeding. Moeilijk opvoedbare kinderen. Opvoedingsmoeilijkheden --- 371.212.72 Doubleren van schooljaar. Leerproblemen. Leerlingen met problemen. Zittenblijvers --- Doubleren van schooljaar. Leerproblemen. Leerlingen met problemen. Zittenblijvers --- Concentration --- Attentions --- Concentrations --- Executive Function --- Developmental Reading Disorder --- Word Blindness --- Alexia --- Dyslexia, Developmental --- Reading Disability, Developmental --- Reading Disorder --- Reading Disorder, Developmental --- Alexias --- Blindness, Word --- Blindnesses, Word --- Developmental Dyslexia --- Developmental Dyslexias --- Developmental Reading Disabilities --- Developmental Reading Disability --- Developmental Reading Disorders --- Disabilities, Developmental Reading --- Disability, Developmental Reading --- Disorder, Developmental Reading --- Disorder, Reading --- Disorders, Developmental Reading --- Disorders, Reading --- Dyslexias --- Dyslexias, Developmental --- Reading Disabilities, Developmental --- Reading Disorders --- Reading Disorders, Developmental --- Word Blindnesses --- Behavior Disorders, Child --- Disorders, Child Behavior --- AX-CPT --- Behavioral Assessment of Dysexecutive Syndrome --- CANTAB --- Cambridge Neuropsychological Test Automated Battery --- Clock Test --- Cognitive Function Scanner --- Continuous Performance Task --- Controlled Oral Word Association Test --- Delis-Kaplan Executive Function System --- Developmental Neuropsychological Assessment --- Hooper Visual Organization Test --- NEPSY --- Neuropsychologic Tests --- Neuropsychological Test --- Paced Auditory Serial Addition Test --- Repeatable Battery for the Assessment of Neuropsychological Status --- Rey-Osterrieth Complex Figure --- Symbol Digit Modalities Test --- Test of Everyday Attention --- Test, Neuropsychological --- Tests, Neuropsychological --- Tower of London Test --- Aphasia Tests --- Memory for Designs Test --- Neuropsychologic Test --- etiology --- methods --- Doelen en functies van onderwijstypes, schoolsystemen: algemeen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Leergedrag: cognitief gedrag, studieresultaten: algemeen --- Leergedrag: sociaal, communicatief en emotioneel gedrag: algemeen --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Didactische principes --- (zie ook: Dyscalculie) --- 159.95 --- 371.21 --- Orthopedagogiek --- Gedrags- en emotionele stoornissen. --- gedragsstoornissen --- Educational psychology --- Orthopedagogics --- Neuropsychological Tests --- Focus of Attention --- Attention Focus --- Learning Disabilities --- Lager onderwijs --- Logopedie --- Rekenstoornissen --- Leesstoornissen --- Leermethoden --- Cognitive Test --- Cognitive Testing --- Cognitive Tests --- Neuropsychological Testing --- Test, Cognitive --- Testing, Cognitive --- Testing, Neuropsychological --- Tests, Cognitive --- Social Attention --- Attention, Social --- Attentions, Social --- Childhood Behavior Disorders --- Behavior Disorder, Child --- Behavior Disorder, Childhood --- Child Behavior Disorder --- Childhood Behavior Disorder --- Disorder, Childhood Behavior --- Leerstoornis --- Gedragsprobleem --- Rekenstoornis --- Leesstoornis --- Leermethode --- Nederlands --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Academic Disorder, Developmental --- Adult Learning Disorders --- Developmental Disorders of Scholastic Skills --- Learning Disorders, Adult --- Learning Disturbance --- Scholastic Skills Development Disorders --- Adult Learning Disabilities --- Developmental Academic Disability --- Developmental Academic Disorder --- Developmental Disabilities of Scholastic Skills --- Academic Disabilities, Developmental --- Academic Disability, Developmental --- Academic Disorders, Developmental --- Adult Learning Disability --- Adult Learning Disorder --- Developmental Academic Disabilities --- Developmental Academic Disorders --- Disabilities, Adult Learning --- Disabilities, Developmental Academic --- Disabilities, Learning --- Disability, Adult Learning --- Disability, Developmental Academic --- Disability, Learning --- Disorder, Learning --- Disorders, Learning --- Disturbance, Learning --- Disturbances, Learning --- Learning Disabilities, Adult --- Learning Disability --- Learning Disability, Adult --- Learning Disorder --- Learning Disorder, Adult --- Learning Disturbances

Listing 1 - 9 of 9
Sort by