Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Problemen in de communicatie tussen autochtonen en allochtonen worden vaak toegeschreven aan cultuurverschillen. In deze studie betoogt Marina Jonkers dat deze 'Oost-Westpolarisatie' een te simplistische voorstelling van zaken geeft, die voorbijgaat heterogeniteit binnen etnische groepen zelf. Haar onderzoek naar de opvoedingsideeën en de gezinspraktijk van Marokkaanse tussengeneratie-moeders toont aan dat deze moeders niet vast zitten in een etnisch geïsoleerd netwerk of een etnische enclave. Zij hebben toegang tot meerdere sociale referentiekaders en identiteiten. Als tussengeneratie - dit zijn kinderen van de eerste generatie die naar Nederland zijn gekomen in het kader van gezinshereniging met hun vader - zijn zij bijzonder interessant om inzicht te krijgen in de wijze waarop in een migratieproces culturele transformaties plaatsvinden. Een belangrijke constatering is dat de moeders van deze generatie sterk betrokken zijn bij de dominante Nederlandse cultuur, zonder daarom hun eigen etnische afkomst op te geven. De wijze waarop zij het probleemgedrag van hun kinderen aanpakken is eerder ingegeven door opvoedingsomstandigheden en door hun materiële en maatschappelijke positie, dan door hun culturele achtergrond. Cultuurverschillen worden vaak als verklaring gegeven voor problemen in de communicatie tussen autochtone Nederlanders en mensen van allochtone afkomst. Marina Jonkers betoogt in deze studie dat dergelijke verklaringen vaak voorbij gaan aan de heterogeniteit binnen etnische groepen en de ware aard van het verschijnsel 'cultuur'. Zij doet dit door te kijken naar de opvoedingsideeën en gezinspraktijk van Marokkaanse tussengeneratie-moeders
Sociology of culture --- wetenschappelijk onderzoek --- moederschap --- opvoeding --- culturele diversiteit --- Family --- Migration background --- Multiculturalism --- Motherhood --- Upbringing --- Attitudes --- Book --- Netherlands --- Morocco
Choose an application
Wat zijn de consequenties van de recente inzichten uit de neurowetenschappen voor het onderwijs? Dit terrein bevindt zich doorgaans buiten het gezichtsveld van onderwijsbestuurders, -begeleiders, leidinggevenden en leerkrachten. Toch kunnen neurowetenschappelijke inzichten van belang zijn voor onderwijs en opvoeding. Dolf van den Berg probeert in dit essay de recentste inzichten op een toegankelijke manier te beschrijven met inbegrip van hun mogelijke betekenissen voor het onderwijs.
Neuropathology --- Educational sciences --- Teaching --- neurologie --- onderwijsfilosofie --- hersenen --- Philosophy --- Brein --- Hersenonderzoek --- Opvoeding --- Onderwijs --- Onderwijs - Education --- Opvoeding - Upbringing --- Neurowetenschappen - Neurosciences --- Breinonderzoek - Brain research --- Onderwijsvernieuwing --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Kinderen die allee door hun moeder opgevoed worden hebben het op school moeilijker dan kinderen die opgroeien in een gezin met twee ouders. Ze gedragen zich anders, presteren minder en bereiken een lager onderwijsniveau. Dat is één van de conclusies van het omvangrijke onderzoek dat in dit boek beschreven wordt. Zijn het vooral de slechte financiële omstandigheden die deze kinderen benadelen in hun schoolloopbaan, of zijn er oorzaken aan te wijzen in het functioneren van het moedergezin, zoals het gedrag van de moeders en kinderen, en de opvoeding? In het kader van een grootschalige enquête zijn uitgebreide gesprekken gevoerd met ruim vierhonderd moeders en kinderen uit één- en tweeoudergezinnen. Dertig intensieve interviews met alleenstaande moeders geven diepergaand inzicht in de betekenis van 'opvoeden in je eentje'
Sociology of the family. Sociology of sexuality --- onderwijs --- eenoudergezinnen --- Netherlands --- Eenoudergezinnen --- Schoolloopbaan --- Onderwijskansen --- Eenoudergezin --- Single mothers --- Single parents --- Children --- Education --- Upbringing --- Book --- Chiffres
Choose an application
Sociology of minorities --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Demography --- Educational sciences --- interculturaliteit --- diversiteit --- Migration background --- Migration --- Upbringing --- Reports [materialtype] --- Netherlands
Choose an application
Ja, het is jouw kind. Neen, je voedt het niet alleen op. Onthaalouders, kinderbegeleiders, leerkrachten, vrijwilligers in de jeugdbeweging, grootouders of vrienden? Jouw kinderen zijn ook hun kinderen, ze kneden allemaal mee.Hoe zorgen we er nou met z'n allen voor dat zo'n collectief opvoeden gesmeerd loopt? Hoe kunnen de diverse partijen meewerken aan een gedeeld toekomstproject voor je kind?Zorgorganisatie i-mens wil hier alvast haar ruimte opeisen. Ze willen niet aan de zijlijn staan, maar ouders daadkrachtig ruggensteunen. Kinderen opvangen is niet voldoende. Binnen kinderzorg bouwen ze aan een pedagogische visie ?Afgestemd opvoeden?, om kinderen de beste zorg te geven. En dit met strategieën als het intensief opleiden en coachen van medewerkers tot het aangaan van de dialoog met ouders en zoveel meer.In dit boek toont i-mens hoe afgestemd opvoeden in de praktijk kan werken, bij jou thuis, maar dus ook bij hun onthaalouders, kinderdagverblijven en hun preventieve gezinsondersteuning.Het boek zit doorspekt met voorbeelden en getuigenissen van hoe Afgestemd opvoeden een katalysator kan zijn voor groei. Van het kind. Van de ouders. Van hun eigen medewerkers. Van onze maatschappij.Bron: https://www.borgerhoff-lamberigts.be/shop/boeken/wie-zorgt-er-voor-mijn-kind?variant=97568&utm_source=%5BB%26L%5D%20Must%20sends%20%7C%20Pieter%20%2B%20Kristof&utm_medium=email&utm_campaign=Email%20parenting%20%2801HHM88FNN90H870XNTG1X72NJ%29&_kx=AQu9JTTiWaTTBbguFwATtA5ztyA1B5Je_doJDUloxGebiXuwpMcWPpxkDXh43E1w.R55awf
Age group sociology --- Educational sciences --- ouders-kind relatie --- opvoeding --- gezinspedagogiek --- Childcare --- Motherhood --- Upbringing --- Fatherhood --- Book --- Gezin --- Gezinsbegeleiding --- Thuiszorg --- Relatie ouder - kind --- Familie --- Psychologie
Choose an application
In dit boek breekt de auteur een lans voor een meer begripvolle opvoeding van jongens. Er kan alleen een betere wereld ontstaan als alle bevolkingsgroepen gelukkiger en gezonder worden. Jongens staan centraal in deze publicatie en daarom worden eerst de drie verschillende fasen in hun ontwikkeling besproken. Vervolgens komt de sterke invloed van mannelijke hormonen op de psychologie van jongens aan bod. Een aantal belangrijke nieuwe ontdekkingen aangaande de kwetsbaarheid van de hersenen van jongens worden beschreven en laten zien hoe je jongens kan helpen bij het ontwikkelen van betere communicatieve vaardigheden. Dan volgen een aantal verhalen en ideeën over de belangrijke relatie tussen moeders en zonen, de wezenlijke plaats die vaders innemen en de wijze waarop scholen aanzienlijk kunnen worden verbeterd. Jongens en sport en het ontwikkelen van een gezonde seksualiteit zijn verdere thema's. Tot slot worden een aantal manieren beschreven waarop de samenleving als geheel jongens kan helpen mannen te worden.
Educational sciences --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- opvoeding --- gender --- psychologie van de jongen --- vaderfiguur --- jongens --- 444 --- Pedagogie : jongens --- ontwikkelingspsychologie: jongens --- meisjesopvoeding, jongensopvoeding en coëducatie --- Developmental psychology --- Teaching --- Sexology --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- gezinsopvoeding --- differentiële opvoeding --- 159.91 --- 159.92 --- 37.018 --- 420 --- educatie --- pédagogie --- Boys --- Education --- Upbringing --- Sexuality --- Sport --- Relationship father and child --- Book --- Relationship mother and child
Choose an application
Het boek is bedoeld voor jonge ouders die hier zijn opgegroeid in een gezin met een niet-Nederlandse cultuur.
433 --- allochtone groepen ; algemeen --- Cultuurverschillen --- Interculturele opvoeding --- Migranten --- Multiculturele samenleving --- Provincie West-Vlaanderen --- 313 --- Racisme; kinderen --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Opvoeding --- 328.7 --- migranten --- opvoeding --- peuters --- pubers --- schoolkinderen --- Allochtone groepen --- Opvoeding in de praktijk --- Educational sciences --- interculturele opvoeding --- opvoedingstips --- intercultureel onderwijs --- Netherlands --- Migration background --- Multiculturalism --- Upbringing --- Local population --- Book
Choose an application
In verzekerde bewaring vertelt de geschiedenis van de Belgische en Vlaamse kinderopvang, van de oprichting van de eerste crèche in 1845 tot de impact van het kwaliteitsdecreet in 2003. Deze grondige en systematische studie gaat uit van een aantal actuele vragen: Waarom werd er nooit een coherente sociale pedagogiek ontwikkeld in deze sector? Waarom wordt kinderopvang nog steeds beschouwd als een noodzakelijk kwaad? Door de kinderopvang in zijn maatschappelijke context te plaatsen, maakt de auteur duidelijk hoe politieke, economische en andere veranderingen een invloed hebben op hoe we denken over kinderen, moeders en opvang.
kinderopvang --- sociale pedagogiek --- sociale geschiedenis --- History of Belgium and Luxembourg --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Social policy and particular groups --- anno 1900-1999 --- anno 1800-1899 --- Flanders --- kindertijd --- België --- #PBIB:2004.4 --- #A0412A --- 664.3 Kinderopvang --- Kinderrechten --- 186.1 Kinderrechten en Welzijn - Algemeen --- 362.7 --- Peuters --- Kleuters --- Kinderopvang --- Kinderdagverblijven --- Sociale agogiek --- welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening --- welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- Belgium --- Provincie West-Vlaanderen --- Welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- #gsdbP --- Peuter --- Kleuter --- Kinderdagverblijf --- kinderopvoeding --- History --- Childcare --- Upbringing --- Professionnalisation --- Legislation --- Policy --- Book --- Educational sciences --- kinderdagverblijf --- België.
Choose an application
Menselijke relaties zijn kwetsbaar. Vandaag lijken ze meer dan ooit onder druk te staan. Een groot aantal partnerrelaties strandt, ouder-kindrelaties worden complexer. Door de vergrijzing van de bevolking neemt de nood aan zorg voor ouderen toe. Zin in gezin onderzoekt hoe de levensbeschouwing en zingeving ons kunnen inspireren in onze liefdesrelaties, in de opvoeding van onze kinderen en in de zorg voor onze ouders.
levensbeschouwing --- gezinssociologie --- opvoeding --- spiritualiteit --- partnerrelaties --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- belevingsgerichte zorg --- Family --- Man-woman relationships --- History --- #GGSB: Pastoraal --- #GGSB: gezin --- 664.1 Gezin --- #SBIB:316.356.2H2220 --- demografie --- gezinnen --- godsdienst --- islam --- ouderenzorg --- relatievormen --- vergrijzing --- 173 --- Gezin --- Ideologieën --- Opvoeding --- Relaties --- Zingeving --- Zorg --- gezin --- 253:392.3 --- C1 --- relatievorming --- 253:392.3 Pastoraal in gezin en familie. Pastoraal bij echtscheiding --- Pastoraal in gezin en familie. Pastoraal bij echtscheiding --- Gezinssociologie: gezinsrelaties: algemeen --- 392.5 --- Kerken en religie --- Gezinnen --- Relatie gezin --- Duurzaamheid --- Levensbeschouwing --- Ouder-kindrelatie --- Ouderenzorg --- Relatie ouder - kind --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Pastoraal --- Islam --- Love --- Upbringing --- Relationships --- Religion --- Care --- Book
Choose an application
Waanzinnige tijd voor gezinnen : gezin als hardnekkige instelling - jezelf worden door verbinding met anderen - opvoeden in 21ste eeuw ; Oude en nieuwe partnerrelaties, echtscheiding en kinderen : echtscheiding en kindertijd - positie van kinderen bij scheiding en binnen nieuwe gezinsvormen - relatietevredenheid van mannen en vrouwen in hedendaagse huwelijksrelaties - gezin, waanzin en therapie ; Hechtingspatronen in uiteenlopende gezinsvormen : intergenerationele overdracht van gehechtheid bij lagere-schoolkinderen in drie hedendaagse gezinsvormen - invloed van relatie met ouders en van gezinsklimaat op welzijn van adolescenten in drie gezinsvormen ; Opvoeden in 21ste eeuw : over discipline en appl in opvoeding - over morele opvoeding binnen gezin - verwenning als cultureel aanvaarde vorm van kindermishandeling - over opvoedingsondersteuning en respect voor ouders
ouderschap --- Educational sciences --- relationele vorming --- opvoeding --- gezin --- nieuwsamengestelde gezinnen --- partnerrelaties --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- intermenselijke relaties --- Famille --- Gezin --- Sociologie --- #GGSB: Pastoraal --- #GGSB: gezin --- #PBIB:2005.4 --- #gsdbP --- Academic collection --- 21ste eeuw (x) --- C3 --- C6 --- echtscheiding --- ouders --- toekomst --- 664.1 Gezin --- 185 Kinderrechten en gezin --- gezinnen --- opvoeden --- 308.2 --- gezinswetenschappen --- hechting (psychologie) --- opvoedingsondersteuning --- relaties --- 173 --- Echtscheiding --- Opvoeding --- Relaties --- samenlevingsvormen --- S2006777.JPG --- ouder-kind relatie --- Kunst en cultuur --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Gezin en familie --- 392.3 --- 392.5 --- 37 --- 159.92 --- Opvoeding en onderwijs --- Opvoedingsstijlen --- Gezinnen --- Gezinssociologie --- Evolutie --- Relatievorming --- Nieuwsamengestelde gezinnen --- Hechting --- Orthopedagogiek --- gezinsproblemen --- gezinsproblemen. --- Gezinsproblemen. --- gezinspedagogiek --- Opvoedingsstijl --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Onderwijs --- Ouderenzorg --- Nieuw samengesteld gezin --- Hechting (psychologie) --- Pastoraal --- Family --- Marriage --- Life-forms --- Upbringing --- Relationship parent and child --- Relationships --- Book --- Edited volume --- Divorce
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|