Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (30)

KDG (30)

UCLL (30)

VIVES (25)

Odisee (22)

Thomas More Kempen (20)

Hogeschool Gent (19)

AP (18)

DocAtlas (18)

KBR (17)

More...

Resource type

book (30)

object (2)

digital (1)


Language

Dutch (29)

English (1)


Year
From To Submit

2021 (1)

2019 (1)

2018 (1)

2016 (1)

2015 (5)

More...
Listing 1 - 10 of 30 << page
of 3
>>
Sort by

Multi
De pedagogisch sensitieve leraar : werken aan brede opbrengsten
Author:
ISBN: 9789046904442 904690444X 9789046964804 Year: 2015 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Studieboek waarin de pedagogisch sensitieve leraar centraal staat én de verbinding gemaakt wordt naar brede opbrengsten. Thema's zijn onder andere: Goed leraarschap, OGW en HGW, Een op groei gerichte mindset, Een positief pedagogisch klimaat, Feedback geven en (Leren) Omdenken. Ieder thema 'voelt' als een goedgevulde schatkist, vol met theorie (in theoriebox), veel praktijkvoorbeelden en een groot aantal tools (met te downloaden formulieren en formats), die meteen morgen gebruikt kunnen worden. Op basis van recente wetenschappelijke inzichten, in toegankelijke taal, met uitgebreide literatuurlijst en register. Tussen alle informatieve stukken door zijn 'Ga eens na'-kaders (reflectieblokjes) gestrooid, waarbij een aantal concrete vragen de lezer aan het denken zet over eigen rol en eigen handelen. Rijke uitgave voor (pabo)studenten, beginnende én ervaren leraren – voor individueel gebruik en op teamniveau. Uitgave waarin de bijdrage van een goed pedagogisch klimaat bij het behalen van brede leeropbrengsten, onderbouwd en op waarde geschat wordt. Dat is pas echt onderwijs 'genieten'!


Book
Van kerndoel tot kleuterlijn : kleuteronderwijs, zoals het is bedoeld
Author:
ISBN: 9789088505706 9088505705 Year: 2015 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

We hebben het vaak over wat jonge kinderen zouden moeten kennen en kunnen voor groep 3, maar zelden over wat het onderwijs kan leren van de onderzoekende wijze waarop kleuters leren. Langeveld noemde spel 'de meest wezenlijke bezigheid in een wereld die nog van alles kan blijken te zijn'. In die zin kan dit boek worden gezien als een bijdrage aan de nationale dialoog over de toekomst van het onderwijs. Basisschoolleerlingen toerusten voor 'een wereld die nog van alles kan blijken te zijn', begint letterlijk aan de basis, in de onderbouw van de basisschool. Van kerndoel tot kleuterlijn gaat in op de vraag hoe het omgaan met (kern)doelen kan worden afgestemd op de onderwijsbehoeften van kleuters in de basisschool. Zo ontstaat een ontwikkelingsperspectief dat recht doet aan de verworvenheden van het kleuteronderwijs, maar ook inspeelt op ontwikkelingen in een veranderende wereld. De auteur laat ook zien hoe dat perspectief haalbaar kan worden uitgevoerd in de praktijk, op een wijze die menig onderbouwleerkracht zal ondersteunen en inspireren. De pragmatische aanpak maakt dit praktijkboek geschikt voor beginnende leerkrachten en ervaren kleuterleidsters die hun onderwijs niet methodegebonden, maar wel doordacht willen vormgeven. De in dit boek opgenomen kleuterlijnen zijn tevens digitaal beschikbaar via www.kleuterplan.nl Bron: https://www.epo.be/nl/boeken/9789088505706/van-kerndoel-tot-kleuterlijn-caroline-eggermont


Book
Met plezier naar school! : de onmisbare rol van ouders in het succes van kinderen
Author:
ISBN: 9789493209282 Year: 2021 Publisher: Huizen Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Over ouderbetrokkenheid is al veel geschreven vanuit het perspectief van de school. Maar dit boek is geschreven vanuit een ander perspectief, dat van ouders: hoe kunnen jullie bijdragen aan het schoolsucces van je dochter of zoon?Het gaat hierbij om het meedenken, meedoen, meeleven, meehelpen en meebeslissen over het onderwijs aan je kind. Kortom: het bundelen van krachten, met communicatie als sleutelwoord. Handelingsgericht werken (HGW) biedt hierbij houvast.Er wordt in dit boek veel aandacht besteed aan het in gesprek gaan met elkaar; of het nu om de "gewone" start- en voortgangsgesprekken gaat, of over gesprekken die te maken hebben met extra ondersteuning of mogelijk zelfs een verandering van school.Je vindt veel sprekende voorbeelden en praktische tips, waarmee je op een plezierige en doeltreffende manier je ervaringskennis kunt inzetten voor dat ene doel: je kind gaat met plezier naar school.Ook professionals uit het onderwijs en de jeugdzorg en buddy's die ouders ondersteunen en coachen vinden in dit boek veel handvatten.https://uitgeverijpica.nl/titels/verwacht/met-plezier-naar-school-pica


Multi
Wijzer in onderwijsbehoeften : effectieve gesprekken met leerlingen in het basisonderwijs : handleiding en kaarten
Authors: --- ---
ISBN: 9789491806698 9491806696 Year: 2016 Publisher: Huizen Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze Wijzer is bedoeld voor leerkrachten die de onderwijsbehoeften van leerlingen samen met hen willen ontdekken om daar hun aanpak op af te stemmen.Door het gebruik van deze Wijzer kun je op een gestructureerde en effectieve manier, op een handelingsgerichte en oplossingsgerichte wijze in gesprek gaan met individuele leerlingen. De gewenste situatie (een klein en kort doel) wordt als uitgangspunt genomen. Door het stellen van kindvragen wordt gezocht naar oplossingen richting het einddoel. In het gesprek ligt de nadruk op waar het kind goed in is, wat al goed gaat binnen een lastige situatie en wat het kind nodig heeft om zich verder te ontwikkelen.Het doel van Wijzer in Onderwijsbehoeften is het ontdekken van onderwijsbehoeften (op het terrein van gedrag en werkhouding) van een leerling aan de hand van een gericht gesprek. De Wijzer kan gebruikt worden door leerkrachten (en intern begeleiders) die werken met kinderen in de leeftijd van 8 tot 12 jaar. De Wijzer is geschreven als een inspiratiebron waar je uit kunt putten bij het voeren van kindgesprekken.Bron: https://www.uitgeverijpica.nl


Book
Groepsplan gedrag in het voortgezet onderwijs: planmatig werken aan passend onderwijs
Author:
ISBN: 9789491806186 9491806181 Year: 2014 Publisher: Huizen Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Groepsplan gedrag voor het voortgezet onderwijs' is een naslagwerk over gedrag en geeft richtlijnen over hoe gedragsproblemen binnen de (secundaire) school op planmatige wijze kunnen worden voorkomen en aangepakt. Een preventiemodel met drie niveaus is de ruggengraat van zowel de theorie als het planningsinstrument. Preventieniveau 1 biedt een overzicht van maatregelen die kunnen bijdragen aan een positief pedagogisch klimaat. Preventieniveau 2 gaat over leerlingen met kwetsbaar of moeilijk gedrag, zoals regelovertredend gedrag, faalangst, gebrek aan motivatie, laag zelfbeeld. Preventieniveau 3 bespreekt zware en ernstige gedragsproblematiek, zoals externaliserend gedrag, agressie, huiselijk geweld en geweld in jongerenrelaties. Het boek is geschreven voor leraren, mentoren, leerlingenbegeleiders en zorgcoördinatoren in het voortgezet (secundair) onderwijs. Ook voor orthopedagogen en schoolpsychologen is het een geschikt boek. Studenten lerarenopleiding kunnen het boek gebruiken als handboek of bronnenboek ter voorbereiding van praktijksituaties in hun stageschool.


Book
Inleiding in zorgverbreding en orthodidactiek
Authors: ---
ISBN: 9055744786 Year: 2005 Publisher: Baarn HB

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is een herziening van de veertiende druk van Inleiding in de orthodidactiek, zorgverbreding en remedial teaching. De inhoud is geheel geactualiseerd. Door bundeling van krachten en specialismen is een boek tot stand gekomen dat de stand van zaken van het zorgverbredend primair onderwijs op een overzichtelijke en toegankelijke wijze weergeeft voor pabo-studenten, cursisten van de opleiding speciale onderwijszorg, remedial teachers, interne begeleiders en leraren primair onderwijs. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met verwerkings- en verdiepingsmogelijkheden plus een overzicht en korte beschrijving van relevante websites. De auteurs besteden onder meer aandacht aan: ontwikkelingen in het denken over zorg, noodzakelijke kwaliteiten van leraren primair onderwijs,scholen voor speciaal onderwijs en de speciale scholen voor basisonderwijs,belangrijkste recente wetten voor het primair onderwijsᄋ onderscheid tussen leerproblemen en leerstoornissen,pedagogisch klimaat,werken met handelingsplannen,remedial teaching,interne begeleiding Veel concrete voorbeelden, casusgevallen, tabellen, schema's en cartoons maken het boek tot een gemakkelijk toegankelijk studieboek op het gebied van zorgverbreding, orthodidactiek, remedial teaching en interne begeleiding. Dit boek is een herziening van de veertiende druk van Inleiding in de orthodidactiek, zorgverbreding en remedial teaching. De inhoud is geheel geactualiseerd. Door bundeling van krachten en specialismen is een boek tot stand gekomen dat de stand van zaken van het zorgverbredend primair onderwijs op een overzichtelijke en toegankelijke wijze weergeeft voor pabo-studenten, cursisten van de opleiding speciale onderwijszorg, remedial teachers, interne begeleiders en leraren primair onderwijs. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met verwerkings- en verdiepingsmogelijkheden plus een overzicht en korte beschrijving van relevante websites. De auteurs besteden onder meer aandacht aan: ontwikkelingen in het denken over zorg, noodzakelijke kwaliteiten van leraren primair, onderwijs, scholen voor speciaal onderwijs en de speciale scholen voor Primair onderwijs, belangrijkste recente wetten voor het primair onderwijs, onderscheid tussen leerproblemen en leerstoornissen, pedagogisch klimaat, werken met handelingsplannen, remedial teaching, interne begeleiding. (Bron: www.thiememeulenhoff.nl)


Book
Handelingsgericht werken in de klas : de leerkracht doet ertoe!
Authors: --- ---
ISBN: 9789033479250 Year: 2010 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zorgteams en CLB zijn enthousiast over Handelingsgericht werken (HGW). De Nederlandse auteurs, Nolle Pameijer, Tanja van Beukering en Sonja de Lange schreven in 2009 een boek speciaal voor leerkrachten: HGW voor schoolteams. Dit boek is de Vlaamse bewerking hiervan. HGW gaat over omgaan met verschillen. Het beoogt de kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding voor alle leerlingen te verbeteren. De volgende uitgangspunten zijn daarbij sturend:De onderwijsbehoeften van leerlingen staan centraal: wat hebben zij nodig om bepaalde onderwijsdoelen te behalen? Het gaat om de afstemming en wisselwerking tussen deze leerling, deze klas, deze leerkracht, deze school en deze ouders. Samenwerking tussen leerkrachten, leerlingen, ouders, zorgteam, CLB en externe begeleiders is noodzakelijk om kwaliteitsvol onderwijs te kunnen realiseren. Het schoolteam formuleert en evalueert lange- en kortetermijndoelen voor het leren, de werkhouding en het sociaal-emotioneel functioneren van alle leerlingen .Het Onderwijs- en begeleidingstraject verloopt systematisch, in stappen en transparant. Het is eenieder duidelijk hoe de school wil werken en waarom .Dit boek is bedoeld voor leerkrachten en leidinggevenden in het gewoon en buitengewoon basisonderwijs. Het is tevens interessant voor zorgteams, CLB, lerarenopleiders, nascholers en hulpverleners. In deze Vlaamse bewerking van het Nederlandse origineel ('Handelingsgericht werken', 2009) tonen de auteurs, een groep onderwijsdeskundigen en psychologen, hoe je als leerkracht samen met je schoolteam handelingsgericht kunt werken. Handelingsgericht werken (HGW) is de manier waarop scholen en CLB-kinderen (Vlaamse 'Centra voor Leerlingbegeleiding') met specifieke onderwijsbehoeften een zorg op maat kunnen bieden. In het eerste hoofdstuk komen de uitgangspunten van HGW aan de orde, daarna wordt de rol van de leerkracht besproken. De volgende hoofdstukken behandelen de verschillende fases binnen het zorgcontinum: van een preventieve basiszorg tot de overstap Naar een school op maat. Hoofdstuk vijf en zes bieden advies over een constructieve communicatie met leerlingen en ouders, de laatste hoofdstukken beschrijven tot slot een succesvol handelingsplan en een implementatie van HGW door het hele schoolteam. Een zinvolle aanvulling op eerdere boeken van dezelfde auteurs, bestemd voor leerkrachten, zorgcordinatoren en directies, maar ook bruikbaar in lerarenopleidingen en nascholingen. Bevat een literatuurlijst, formulieren, checklists en personalia van de auteurs 3 : Curriculum vitae van de auteurs


Book
Geïntegreerde algemene en sociale vorming en ontwikkelingsdoelen ASV-BuSO-OV3
Author:
ISBN: 9044114581 Year: 2003 Volume: 1 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vakgerichte en schoolse benaderingen motiveren leerlingen uit het buitengewoon/speciaal onderwijs niet erg en zijn weinig functioneel. Geïntegreerde algemene en sociale vorming - GASV daarentegen biedt meer kan op slagen. GASV wordt opgebouwd rond thema's die terdege rekening houden met de mogelijkheden, de interesses en de leef- en belevingswereld van de jongeren. Een rijke, krachtige, uitnodigende, motiverende en werkelijkheidsnabije leeromgeving is daarbij essentieel. De thema's moeten de ontwikkelingsdoelen en de handelingsplanning voluit tot hun recht laten komen. (Bron: covertekst)


Book
Handelingsgerichte diagnostiek in de jeugdzorg : een kader voor besluitvorming
Authors: ---
ISBN: 9789033485718 Year: 2011 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Diagnostische besluitvorming is een complex proces en kan verregaande gevolgen hebben voor kind en opvoeders. Het praktijkmodel handelingsgerichte diagnostiek (HGD) concretiseert het diagnostisch proces daarom in heldere fasen met concrete stappen. Het biedt richtlijnen voor besluitvorming: Wat moeten we weten en waarom moeten we dat weten? Het biedt professionals een kader om systematisch en doelgericht met cliënten en collegas samen te werken, met aandacht voor risico- en beschermende factoren van kind, opvoeding, onderwijs en vrije tijd. HGD doet recht aan actuele themas en is afgestemd op beroepsethische richtlijnen. Eenieder zal zijn dagelijks werk erin herkennen en er direct mee aan de slag kunnen. HGD is tevens te hanteren als kader voor reflectie: Hoe handelingsgericht werk ik al?De auteurs beschrijven de uitgangspunten en fasen van HGD en illustreren deze met voorbeelden uit de jeugdzorg. Ze geven handvatten voor gesprekken en voor verslaglegging. De implementatie komt ook aan bod: Hoe is HGD op maat toe te passen? Ter ondersteuning zijn er formulieren en checklists


Book
ALiASS : algemene leidraad in autismespectrumstoornissen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9782509014061 Year: 2012 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Omgaan met leerlingen met autismespectrumstoornisen (ASS) vergt heel wat van het schoolteam. Vanaf nu is er een boek dat concrete handvatten biedt om autisme binnen een schoolse context te hanteren. Het boek richt zich tot schoolteams, leerkrachten, begeleiders, ouders en andere belangstellenden.In het boek komt de theoretische achtergrond van ASS aan bod met bv. aandacht voor de manier van leren. Maar wat het bijzonder maakt is de heldere en concrete informatie over omgaan met ASS binnen het schools klimaat: pauzes, schooluitstappen, regels en afspraken, straffen en belonen, instructies geven, groepswerk organiseren: wat werkt en wat werkt niet?Verder is er een uitgebreid gedeelte met vakgerichte informatie. Komen aan bod: bewegingsleer, levensbeschouwelijke en humane vakken, talen, wetenschappelijke vakken, creatieve vaardigheden, praktijkles, stage. Ten slotte is er een beknopt hoofdstuk over autisme en tewerkstelling.De voorbeelden en technieken die beschreven worden, zijn vooral van toepassing op leerlingen van het basis- en secundair onderwijs. De schrijfstijl is bevattelijk en concreet: AliASS (80 bladzijden) is een boek om meteen mee aan de slag te gaan.

Listing 1 - 10 of 30 << page
of 3
>>
Sort by