Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Leraar Rainer Wenger start tijdens een studieweek met als onderwerp 'Staatsvormen' een project in zijn klas met de bedoeling een dictatuur voelbaar te maken. Wat vrij onschuldig begint met begrippen als groepsdruk en discipline ontwikkelt zich na enkele dagen in een serieuze beweging met als naam 'Die Welle'. Al op de derde dag beginnen de scholieren andersdenkenden uit te sluiten. Tegenstanders van 'Die Welle' worden vijanden en oude vriendschappen worden beëindigd. Kritiek op 'Die Welle' wordt beantwoord met agressie en intimidatie. De conflicten stapelen zich op tot de situatie onvermijdelijk escaleert.
Educational sciences --- Film --- fascisme (themawoord fictie) --- psychodrama --- psycho-educatie --- dictatuur --- psychodidactiek
Choose an application
Educational psychology --- didactiek --- #PBIB:2004.3 --- 37.02 --- Didactiek --- Doelstellingen --- Evaluaties --- Intelligentie --- Interactie --- Leren --- Motivatie --- Ontwikkelingspsychologie --- Opvoeding --- Psychologie --- Werkvormen --- 454 --- Onderwijs en opvoeding --- psychodidactiek --- Didactische werkvormen --- Doelen --- Evaluatie (Beoordeling) --- Leermiddelen --- Onderwijs --- Onderwijskunde --- Onderwijsstrategieën --- Psychodidactiek --- Relatie leraar - leerling --- Didactiek; algemeen --- (zie ook: Schoolrapporten) --- (zie ook: Pedagogiek) --- psychologie
Choose an application
Psycholinguistics --- psychodidactiek --- #GROL:SEMI-159.925 --- #gsdbf --- #ACA --- #KVHB:Psycholinguistiek --- 800:159.9 --- Taalwetenschap. Taalkunde. Linguistiek-:-Psychologie: zie ook: Psychiatrie: n-{616.89-008} en n-{615.851} --- 800:159.9 Taalwetenschap. Taalkunde. Linguistiek-:-Psychologie: zie ook: Psychiatrie: n-{616.89-008} en n-{615.851}
Choose an application
Niet alle kinderen zitten lekker in hun vel. Sommigen zijn onzeker, angstig, verdrietig of boos, sommigen zijn zich onvoldoende bewust van grenzen bij zichzelf en anderen, of reageren opstandig, geprikkeld, agressief. Welke oorzaak hier ook aan ten grondslag ligt: deze kinderen kunnen wij, samen met hun ouders, helpen.Psychosociale weerbaarheid ontstaat in een samenspel tussen fysiek, emotioneel, relationeel en cognitief functioneren, en omvat het vermogen om met stress, angst, hulpeloosheid en overweldiging om te gaan.De methode Ho, tot hier en niet verder...! is een integratieve en ontwikkelingsgerichte benadering om blokkades in de ontwikkeling van kinderen te voorkomen of tijdig te helpen oplossen. Of een kind met problemen zich terugtrekt in zichzelf (internaliserend) of zich naar buiten toe manifesteert en afreageert (externaliserend), in de grond lijden deze kinderen aan dezelfde tekorten of onvermogens.
Assertiviteit ; kinderen --- Weerbaar zijn(Assertiviteit) --- 467 --- assertiviteit --- 416.5 --- 433.4 --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Overige onderwerpen uit de kinder- en jeugdpsychologie --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Pedagogiek --- sociale weerbaarheid --- beweging --- opvoedingsproblemen --- Educational sciences --- PXL-Social Work 2017 --- kinderen, weerbaar --- psychosociale problemen --- psychodidactiek --- psychosociale hulpverlening --- bewegingstherapie --- Assertiviteit --- Kinderen --- Sociale opvoeding --- Assertiviteitstraining --- Zelfbeeld --- Grenzen --- Zelfstandigheid --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Grens
Choose an application
"Wanneer leerlingen op school een leer- en/of ontwikkelingsstoornis hebben, begrijpen medeleerlingen vaak niet waarover het gaat. Vaak komen verkeerde reacties en voelt de leerling met de stoornis zich niet begrepen. Om hieraan iets te doen, ontwikkelden Peter Glorieux en Jan Vanthomme de Zorgzame Klas, een psycho-educatief model dat zich richt tot leerlingen van de basisschool (vanaf het vierde leerjaar, groep zes Nederland) waarvan één of meerdere medeleerlingen te kampen hebben met een van de volgende stoornissen: ADHD, dyslexie, dyscalculie, DCD en Gilles de la Tourette. In het eerste deel van Zorgzame klas geven Glorieux en Vanthomme hun visie weer over een zorgzame school en geven ze een definitie van psycho-educatie. Ze verstaan onder [verberg tekst] psycho-educatie een georganiseerde vorm van voorlichting, informatie over een stoornis, een ziekte of een verschijnsel, met als doel een verandering in copinggedrag van de persoon en zijn omgeving te bewerkstelligen zodat er adequater met de gevolgen van het probleem kan worden omgegaan. Deze definitie is belangrijk omdat ze in het boek de rode draad vormt. Vervolgens bespreken de auteurs in het tweede deel uitgebreid de stoornissen waarmee medeleerlingen te kampen kunnen hebben. Telkens geven ze bij iedere stoornis een omschrijving, de voornaamste kenmerken, hoe de diagnose wordt gesteld, hoe je als school (leerkracht) deze leerlingen effectief kunt helpen en waar je terechtkan voor verdere info. In het derde en vierde deel leggen de auteurs eerst uit hoe een Zorgzame Klas optimaal werkt. Ze doen dit o.a. aan de hand van casussen. Vervolgens leggen ze stap voor stap uit hoe ze het Zorgzame Klas-model zelf hebben toegepast. Ze bieden de lezer hierbij heel wat mogelijkheden van activiteiten en lesopbouwen aan. Het laatste deel, ‘Hoofd erbij', is een leerlinghandboek. Een aanrader." [Karl Baert] Copyright (c) Vlabin-VBC2012Bron: http://www.de
Orthopedagogics --- Orthopedagogiek --- Orthopédagogie --- Leesstoornissen ; basisonderwijs --- Zorgverbreding ; basisonderwijs --- Sociale opvoeding --- basisonderwijs --- #PBIB:+105.61 --- #KVHB:Basisonderwijs --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Zorgverbreding --- ADHD --- DCD --- brein --- dyscalculie --- dyslexie --- leerproblemen --- psycho-educatie --- syndroom van Gilles de la Tourette --- zorgverbreding --- 464 --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- DCD (Developmental Coordination Disorder) --- Dyslexie (Woordblindheid) --- Gilles-de-la-tourettesyndroom --- Hersenen --- Rekenproblemen(Kinderen met rekenproblemen, Dyscalculie) --- Zorgverbreding --- leerlingenbegeleiding --- opvoeding --- pesten --- Dyscalculie --- Dyslexie --- Geïntegreerd onderwijs --- Psychodidactiek --- 376 --- Basisonderwijs --- Leerstoornissen --- Opvoeding --- Psycho-educatie --- 110242.jpg --- Zorgbeleid --- 474.23 --- Gilles de la tourette --- Dyspraxie --- 464.0 --- leerstoornissen --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Algemeen --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- (zie ook: Weer Samen Naar School) --- personen met een mentale beperking --- orthopedagogiek --- onderwijsintegratie van personen met een beperking --- Didactics of primary education --- basisonderwijs. --- Basisonderwijs. --- Curriculum planning --- Handbooks, manuals, etc. --- PXL-Education 2015 --- zorgbeleid --- gedragsproblemen --- zorgtrajecten --- inclusief onderwijs --- dyspraxie
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|