Listing 1 - 10 of 86 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Verzamelde gedichten van de Nederlandse dichteres (1912-2009).
Choose an application
Het leven van de Molukse broers Johan (1882-1908) en Willem Tehupeiory (1883-1946).
Choose an application
Van beddengoed vouw ik een vrouw en noem haar tegenwicht 's avonds lig ik in haar armen maar ze vindt het niks omdat ik boos ben naai ik haar mond dicht. In 'Röntgenfotomodel' wordt een lichaam tegen het licht gehouden. Om te onderzoeken wat eraan schort, om te bepalen waar het licht doorlaat. Het lijf blijkt sterker dan gedacht. De huid een dunne wand die in volharding niet onderdoet voor zelfhelend beton. In tastende zinnen schrijft Vicky Francken over zowel de zintuiglijke ervaring als het abstracte denken dat daarmee gepaard gaat. Soms is het lichaam een anker, andere keren zit het in de weg, maar steeds is het een instrument waaraan we veel kunnen aflezen. Vicky Francken (1989) ontving voor haar tijdschriftdebuut de Hollands Maandblad Schrijversbeurs voor Poëzie en publiceerde daarna onder meer in 'Tirade' en 'Revisor'. Ze studeerde vertaalwetenschap en werkt als literair vertaler uit het Frans en Engels.
Choose an application
Een zwangerschap in het teken van de Oorlog. Op haar achttiende besluit Marjolijn van Heemstra: wanneer ze ooit een zoon krijgt, draagt hij de naam en zegelring van oudoom en verzetsheld Frans Julius Johan, in de familie beter bekend als 'Bommenneef'. Jaren later is de eerste zoon op komst en groeien de twijfels. Wie was deze schimmige man voor wie de oorlog nooit geëindigd is en die op Sinterklaasavond 1946 'een bommetje' legde? Kan ze haar zoon wel opzadelen met de geschiedenis die met deze naam gepaard gaat? 'En we noemen hem' is een indrukwekkende zoektocht, op de grens tussen waarheid en mythe.
Choose an application
Natuurfilosoof Bram Wenksterman bewoont een pand aan de Amsterdamse Keizersgracht dat al generaties lang in zijn familie is. In de immense achtertuin liggen zijn voorouders begraven. De fundering moet dringend worden aangepakt en er zit niets anders op dan geld te vragen aan zijn rijke schoonvader. Dat ligt gevoelig, want Wenkstermans vrouw is pas opgenomen in een psychiatrische inrichting en de meningen zijn verdeeld: nam hij de juiste beslissing? Intussen organiseert zijn minnares een verrassingsfeest voor zijn vijfenvijftigste verjaardag. Als zijn dochter Amber voor die gelegenheid naar huis komt, ontdekt ze een voortwoekerend geheim. Het feest blijkt de aanzet tot een ongekend dramatische climax. Houtrot is geïnspireerd op de waargebeurde geschiedenis van twee grachtenpanden. Het is een filosofische roman over schuld, verraad en familieloyaliteit. In de strak gecomponeerde plot ontrolt het verhaal zich in drie dagen tot een puinhoop.
Choose an application
"De gedichten in deze bundel zijn niet in de eerste plaats geschreven om troost te bieden of om schoonheid op te wekken. Dit is poëzie, nu eens heftig en somber, dan weer vrolijk en ongeremd, tegen de achtergrond van een bijzonder onpoëtisch tijdperk. Er smeult woede om de achteloosheid waarmee politiek en kapitaal de cultuur de nek omdraaien, er waait een apocalyptische wind uit wisselende richtingen. De prognoses zijn verontrustend, eros is een dampende poel van averechtse lust, utopia een wrak om op te takelen. Kortom, een onweerstaanbare melange."
Choose an application
29 mei 2018. Tijdens een tumultueuze vergadering van de VN Veiligheidsraad in New York, gewijd aan de MX17-ramp, wordt onder de aanwezige journalisten het bericht verspreid dat hun Russische collega Grigori Moerasjko in Kiev is doodgeschoten. Een vriend van hem, de Nederlandse oorlogsverslaggever Natan Haandrikman, besluit onmiddellijk van New York naar Kiev te vliegen om de weduwe bij te staan. Moerasjko blijkt te hebben samengespannen met de Oekraïense geheime dienst om de Russen te misleiden. Hij heeft zichzelf daarmee ongewild tot een verspreider van fake news gemaakt. Een doodzonde in de ogen van de onafhankelijke journalistiek: bevriende collega's vallen hem massaal af, behalve Haandrikman. Het ergste is dat ook zijn geliefde Yulia zich door Grigori verraden voelt en hem verlaat. Door iedereen verstoten keert hij naar Rusland terug om daar onverschrokken zijn onderzoek naar de toedracht van 'MX17' voort te zetten.
Choose an application
Judith worstelt met wie ze is, wat ze wil en waar ze vandaan komt. Meer nog dan dat worstelt ze met haar achtergrond. Zonder vader en moeder groeide ze op bij haar oma, een Auschwitz-overlever. Inmiddels dementeert haar oma en leeft ze steeds meer in haar traumatische verleden. Om dichter bij haar oma te komen en haar verleden te begrijpen, gaat Judith als edelfigurant spelen in een film over de Tweede Wereldoorlog. Maar kan fictie de brug tussen die generaties, tussen slachtoffer en buitenstaander, wel slaan? In 'Draaidagen' richt de verteller zich rechtstreeks tot haar oma. Ze vertelt niet alleen over de dagen op de set, maar ook over oma's jeugd en geschiedenis. Door deze bijzondere vertelvorm zit Bianca Boer niet alleen de lezer dicht op de huid, maar staat ze toe dat Judith haar verwarde oma haar verhaal teruggeeft. En hebben we niet allemaal een verhaal nodig? 'Draaidagen' is de debuutroman van Bianca Boer.
Choose an application
?Zal papa nog eens vertellen over toen Gloria geboren werd? Het is het minst bijzondere verhaal, want alle mensen werden geboren en veel mensen kregen later zelf kinderen, en dat er mensen waren, dat was omdat ze geboren waren en na hun kindertijd millennia aan volwassen mensheid hadden voortgezet. Maar voor ons allemaal geldt dat het leven, ook al ben je mislukt of ook al zijn er geen misdaden, sterfgevallen, staatsgrepen of wonderen in te bespeuren, het vertellen waard moet zijn, dus ook voor ons en later ook voor jou, want jij bent mijn dochter.?'Gloria' is een persoonlijk relaas in fragmenten over hoofdpersoontje en haar papa ? en over nieuw leven, geluk en verlossing in een tijd van depressie, onzekerheid en desintegratie. Bron: flaptekst van het boek
Choose an application
"In 'Vloedlijnen' zit een man op het strand. Als hij goed luistert, hoort hij fluisterende, zingende en orerende stemmen die verwoede pogingen doen om greep te krijgen op een ontsnappend leven. Ergerlijk genoeg worden die verhalen stelselmatig onderbroken door stoorzenders die uit een andere wereld lijken te komen. Het dieptepunt van de bundel wordt gevormd door een operalibretto waarin een activist zich tegen beklemmende structuren verzet. Evenals in eerdere bundels combineert Gerbrandy lyrische, vertellende en becommentariërende stemmen tot een intens vlechtwerk dat de complexiteit van ons bestaan voelbaar maakt."--Back cover.
Listing 1 - 10 of 86 | << page >> |
Sort by
|