Narrow your search

Library

KU Leuven (12)

UCLouvain (7)

UGent (4)

ULB (4)

ULiège (4)

UNamur (4)

KBR (3)

UAntwerpen (2)

KMSKA (1)

LUCA School of Arts (1)

More...

Resource type

book (12)

dissertation (1)


Language

English (5)

French (5)

German (2)


Year
From To Submit

2021 (1)

2020 (1)

2009 (1)

2007 (1)

2005 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Das jüngste Gericht : eine Ikone im Ikonen-Museum Recklinghausen
Authors: ---
ISBN: 3929040204 9783929040203 Year: 1994 Volume: 2 Publisher: Recklinghausen Museum der Stadt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Multi
The last judgement in sixteenth century Northern Europe : a study of the relation between art and the reformation.
Author:
ISBN: 0824019881 9780824019884 Year: 1976 Publisher: New York (N.Y.) Garland


Book
Maiestas Domini : une image de l'Église en Occident (Ve-IXe siècle)
Authors: ---
ISSN: 07692633 ISBN: 220407571X 9782204075718 Year: 2005 Volume: *32 Publisher: Paris : Editions du Cerf,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

La Maiestas Domini figure les quatre Vivants de l'Apocalypse rassemblés autour du Christ. C'est l'une des premières iconographies dogmatiques élaborées en Occident après la paix de l'Eglise en 313. Cette représentation, destinée à devenir centrale au Moyen Age, traduit une vision de l'Eglise terrestre à travers son modèle céleste. Dans l'Italie de l'Antiquité tardive, dans les royaumes mérovingiens, puis dans l'Empire carolingien, la Maiestas Domini donne forme aux conceptions ecclésiales qui s'élaborent dans la pensée dogmatique, institutionnelle et parfois politique du contexte historique où elle se déploie. En abordant tous les types de support artistique (décor monumental, manuscrits, orfèvrerie), cet ouvrage met en lumière la variété des occurrences et des mises en œuvres de cette iconographie, dans une période de cinq siècles (Ve-IXe siècle), abordant ainsi tant la question de ses origines intellectuelle et formelle dans l'Antiquité chrétienne, que ses premiers développements médiévaux.


Book
Aux portes de l'éternité : le "mystère" du Jugement dernier de la cathédrale de Bourge; Un retour aux sources
Authors: ---
ISBN: 9782728904389 2728904383 Year: 1991 Publisher: [lieu de publication inconnu] Mame


Book
Le jugement dernier : entre Orient et Occident
Authors: ---
ISBN: 9782204082600 2204082600 Year: 2007 Publisher: Paris : Editions du Cerf,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

À la fin des temps, le Seigneur jugera l'humanité tout entière, attribuant les lieux du bonheur éternel aux justes, et ceux de la souffrance éternelle aux damnés. La certitude du jugement divin et l'attente de ce jour ont donné lieu à des expressions visuelles qui ont pris forme et ont acquis au fil des siècles une précision croissante et une analyse toujours plus détaillée. L'histoire de cette représentation atteint sa pleine autonomie entre le VIIIe et le IXe siècles ; elle est attestée de manière significative tant en Occident qu'en Orient, de l'Espagne (Leon) à la Russie (Vladimir). Le présent ouvrage en parcourt les différentes phases, de l'époque où des métaphores, des images partielles ou secondaires en ont représenté l'un ou l'autre thème, jusqu'à l'aube de ce jalon qu'a constitué la grande fresque de la chapelle Sixtine de Michel-Ange. La structure particulière de ce volume se fonde sur un essai organisé de manière chronologique, et sur la présence, à la fin de chaque chapitre, d'une série d'approfondissements sur des monuments spécifiques, analysés par les plus grands spécialistes en la matière. Elle met ainsi en valeur une longue série d'œuvres-témoins des plus variées - des codex enluminés aux mosaïques, en passant par la sculpture et la fresque - et offre un panorama unique par son ampleur et sa documentation.


Book
Last Judgment iconography in the Carpathians
Author:
ISBN: 1442697601 9781442697607 9780802098092 0802098096 1487530609 9781487523411 1487523416 9781487530600 Year: 2009 Publisher: Toronto, Ontario ; Buffalo, New York ; London, England : University of Toronto Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Few subjects in Christianity have inspired artists as much as the Last Judgment. Last Judgment Iconography in the Carpathians examines over 100 images of the Last Judgment, with an emphasis on those from the fifteenth century to the eighteenth century, in the Carpathian mountain region of Ukraine, Poland, Slovakia, and Romania. John-Paul Himka's analysis of these monumental works of art allows him to consider history free from the traditional frameworks and narratives of nations. For nine years, Himka studied Last-Judgment images throughout the Carpathians and found a distinctive and transnational blending of Gothic, Byzantine, and Novgorodian art in the region." "Piecing together the story of how these images were produced and how they developed, Himka traces their origins on linden boards and their evolution on canvas and church walls. Originally painted by monks, these images increased in popularity and eventually came to be commissioned and even painted by peasants and shepherds whose tastes so shocked bishops that they ordered the destruction of depictions of sexual themes and grotesque forms of torture. A richly illustrated and detailed account of history through a style of art, Last Judgment Iconography in the Carpathians will find a receptive audience with art historians, religious scholars, and Slavists."--Jacket.

How Fra Angelico and Signorelli saw the end of the world
Author:
ISBN: 0271021403 Year: 2003 Publisher: University Park Pennsylvania State university press


Book
Experiencing the Last Judgement
Author:
ISBN: 9780367898502 0367769018 0367898500 9780367769017 9781003021445 Year: 2021 Publisher: Abingdon Routledge

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Experiencing the Last Judgement opens up new ways of understanding a Byzantine image type that has hitherto been considered largely uniform in its manifestations and to a great extent frightening, coercive and paralysing. It moves beyond a purely didactic understanding of the Byzantine image of the Last Judgement, as a visual eschatological text to be 'read' and learned from, and proposes instead an appreciation of each unique image as a dynamic site to be experienced. Paintings, icons and mosaics from the tenth to the fourteenth century, from inside and outside of the Byzantine Empire, are placed within their specific socio-historical milieus, their immediate decorative programmes and their architectural contexts to demonstrate that each unique image constituted a carefully orchestrated and immersive experience of judgement. Each case study outlines the differences that exist in reality between these images that are often subsumed under one iconographic label, making a case against condensing dynamic, lived images into apparently static pictorial 'types'. Images of the Last Judgement needed the body, mind and memory of the viewer for the creation of meaning, and so the experience of these images was unavoidably spatial, gendered, corporeal, mnemonic, emotional, rhetorical and most often liturgical. Unpacking Byzantine images of judgement in light of these various facets of experience for the first time helps to elucidate the interaction of past individuals with the image, and the ways in which such encounters were intended to benefit the communities that made and lived alongside them"--

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by